Linje 168 mellan Östberga och Gullmarsplan läggs ner. Gamla linje 134 mellan Östberga och Liljeholmen ersätts med nya linje 134 via Liljeholmskajen. Resultatet är en linje som har högre turtäthet än de båda gamla linjerna tillsammans - tack vare att en och samma linje får hela resandeunderlaget.
Med högre turtäthet på Tvärbanan och pendeltågen kan restiden minska för i princip samtliga resenärer samtidigt som trafiken blir effektivare. Som bonus får Liljeholmskajen dessutom äntligen nattrafik på helger. Varför dröjde denna förändring så länge? Effektiv trafik är i många fall också attraktiv trafik!
Östberga får kraftigt utökad trafik - tack vare effektivisering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Östberga får kraftigt utökad trafik - tack vare effektivisering
Nybodahöjden och Sjöviksbacken verkar bli helt utan trafik.Enceladus skrev: ↑onsdag 15 november 2023 18:10 Linje 168 mellan Östberga och Gullmarsplan läggs ner. Gamla linje 134 mellan Östberga och Liljeholmen ersätts med nya linje 134 via Liljeholmskajen. Resultatet är en linje som har högre turtäthet än de båda gamla linjerna tillsammans - tack vare att en och samma linje får hela resandeunderlaget.
Med högre turtäthet på Tvärbanan och pendeltågen kan restiden minska för i princip samtliga resenärer samtidigt som trafiken blir effektivare. Som bonus får Liljeholmskajen dessutom äntligen nattrafik på helger. Varför dröjde denna förändring så länge? Effektiv trafik är i många fall också attraktiv trafik!
Re: Östberga får kraftigt utökad trafik - tack vare effektivisering
Linje 141 hade kunnat förlängas från Årstaberg till Liljeholmen. Det handlar ju om ganska få avgångar. Grundproblemet är att Tvärbanan inte har nattrafik.Magnus Ahltorp skrev: ↑fredag 17 november 2023 22:50 Nybodahöjden och Sjöviksbacken verkar bli helt utan trafik.
Re: Östberga får kraftigt utökad trafik - tack vare effektivisering
Ett annat alternativ är att gå till hållplats Svandammsvägen som trafikeras av linje 165 med samma trafikeringstider som linje 134. Det blir längre avstånd, men inget orimligt. Tätbefolkade Liljeholmskajen har däremot orimliga avstånd nattetid. Årstaberg har bara långsamma nattbussar, men inte Liljeholmen.Enceladus skrev: ↑fredag 17 november 2023 23:06Linje 141 hade kunnat förlängas från Årstaberg till Liljeholmen. Det handlar ju om ganska få avgångar. Grundproblemet är att Tvärbanan inte har nattrafik.Magnus Ahltorp skrev: ↑fredag 17 november 2023 22:50 Nybodahöjden och Sjöviksbacken verkar bli helt utan trafik.
I övrigt noterar jag att Tvärbanan för första gången får ett bättre trafikutbud än linje 160 mellan Gullmarsplan och Årstaberg, förutom nattetid förstås. Tvärbanan har till och med högre turtäthet efter midnatt, men efter en stund tar trafiken abrupt slut. Kan det bli ännu bättre med Kistagrenen om ett år?