Påstigning bak på linje 4 (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Varför inte införa fri alkoholkonsumtion i tunnelbanan nattetid när vi ändå är i farten?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Skippa barnvagnen, inför barvagnen

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Blåbussar i Stockholm öppnar alla dörrar
Nu är det kanske dags att se över stombusskonceptet och utgå från faktiska resandemönster snarare än var kommungränserna råkar gå!Bussmagasinet skrev:– Restiden mellan ändhållplatserna Gullmarsplan och Radiohuset blev sex minuter kortare och den tid som bussarna stod vid hållplats minskade med 36 procent, säger Fendert till DN.
Han uppger också att plankandet på linje 4 inte ökade när samtliga dörrar öppnades för påstigning.
Under sommaren 2024 kommer därför påstigning genom alla dörrar att införas även på stombusslinjerna 1, 2, 3 och 6 samt permanentas på linje 4.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Stombusskonceptet innefattar tre typer av linjer:
1. Tunga linjer i Stockholms innerstad (den ensiffriga nummerserien)
2. Tunga eller strategiskt viktiga tvärgående linjer (17x-serien samt 677)
3. Tunga radiella linjer från kommuncentrum (47x-, 67x- samt 8x7-serierna)
Som synes är klassificeringen mer beroende av kommungränser än faktiska resandemönster. Linjerna 176 och 177 mellan Ekerö och Danderyd kan sägas tillhöra typ 3 väster om Brommaplan och typ 2 öster om Brommaplan. Linje 677 uppfyller egentligen inte kriterier för tvärgående linjer, men räknas ändå.
Färg är en sak, men påstigning bak har en trafikal funktion. Linje 807 är av samma typ som linjerna 873 och 875, har fler resenärer, men trafikerar inte kommuncentrum. Om stombussar ska ha mer än en kosmetisk funktion så måste konceptet utgå från den trafikala verkligheten snarare än den politiska.
Det finns tunga linjer utanför Stockholms innerstad som varken tillhör typ 2 eller typ 3. Innan Tvärbanan och Citybanan öppnade var linje 515 ett sådant exempel. En gång i tiden trafikerades linjen till och med av spårvagnar! Dessutom kan linjer med lägre turtäthet ha en liknande funktion, t.ex. 50, 76, 77.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Det är nog av praktiska skäl man har bestämt vilka gränser det ska vara mellan stomlinjer och andra, helt enkelt för att det blir för flytande annars. Om linje X helt plöstligt blir blå för att den är på gränsen till något kriterium så kanske linje Y borde bli det också. Och då kanske man ska ta linje Z också...Enceladus skrev: ↑fredag 10 november 2023 21:24Stombusskonceptet innefattar tre typer av linjer:
1. Tunga linjer i Stockholms innerstad (den ensiffriga nummerserien)
2. Tunga eller strategiskt viktiga tvärgående linjer (17x-serien samt 677)
3. Tunga radiella linjer från kommuncentrum (47x-, 67x- samt 8x7-serierna)
Som synes är klassificeringen mer beroende av kommungränser än faktiska resandemönster. Linjerna 176 och 177 mellan Ekerö och Danderyd kan sägas tillhöra typ 3 väster om Brommaplan och typ 2 öster om Brommaplan. Linje 677 uppfyller egentligen inte kriterier för tvärgående linjer, men räknas ändå.
Färg är en sak, men påstigning bak har en trafikal funktion. Linje 807 är av samma typ som linjerna 873 och 875, har fler resenärer, men trafikerar inte kommuncentrum. Om stombussar ska ha mer än en kosmetisk funktion så måste konceptet utgå från den trafikala verkligheten snarare än den politiska.
Det finns tunga linjer utanför Stockholms innerstad som varken tillhör typ 2 eller typ 3. Innan Tvärbanan och Citybanan öppnade var linje 515 ett sådant exempel. En gång i tiden trafikerades linjen till och med av spårvagnar! Dessutom kan linjer med lägre turtäthet ha en liknande funktion, t.ex. 50, 76, 77.
Professionell tyckare