twr skrev:Nu när ingen vet vad som händer i politiken kan man väcka liv i denna tråd igen. Och även ta med projekt som faktiskt är beslutade, men som kanske är hotade av diverse politiker i olika partier som inte är intresserade av trafik utan bara av vad som låter bra på en presskonferens.
Först:
* Låt regionen (i en eller annan form) ta över ansvaret för trängselskatten. Nuvarande och framtida trängselskatter kan användas för att förbättra regionens trafik, à la norska bompengar.
* Inför trängselskatt på Essingeleden 2016, och höj avgiftsnivåerna (detta är väl redan beslutat?)
* Lägg ned den heltokiga Förbifarten.
* Utred ett förfinat system av trängsel/vägavgifter i regionen.
Här har vi genast vunnit minst 31 miljarder att lägga på kollektivtrafik. En del av pengarna kanske kan läggas på vägar också, men då ska det vara vägar som faktiskt behövs, inte sådana ska byggas bara för att de har utretts i 50 år.
Bygg, i ungefär den här prioritetsordningen:
* Citybanan. Nästan färdigbyggd. Ökar kapacitetetn i pendeltågssystemet med 50 % och skapar en "snabbtunnelbana" i nordsydlig riktning.
* Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan. Ökar tunnelbanans kapacitet mot Skarpnäck, Farsta och Hagsätra med 50 %, och möjliggör nya bostäder.
* Nytt signalsystem och nya tåg till Röda linjen. Beslutat.
* Tvärbanan till Sickla. Beslutad. Knyter samman olika system och avlastar Slussen. Litet och billigt projekt i sammanhanget.
* Spårväg City till Klarabergsgatan. Beslutat. Binder samman, och etablerar spårvägen i innerstaden. Litet och billigt projekt i sammanhanget.
* Roslagsbanan, dubbelspår till Åkersberga och Molnbydepån, mm. Delvis beslutat, delvis bortbantat i maj 2013. Delvis ifrågasatt av Socialdemokraterna. Förbättrar kollektivtrafiken i Nordostsektorn.
* Roslagsbanan i tunnel T-Centralen - Odenplan - Universitetet. Utrett. Ger snabb tunnelbaneförbindelse till Täby, Vallentuna och Österåker. Radikal förbättring av kollektivtrafiken i Nordostsektorn. Avlastar tunnelbanan.
* Upprustning av Saltsjöbanan. Beslutad. Ger 12 minuters trafik i stället för 20 minuter.
* Tunnelbana Akalla - Barkarby. Beslutad. Knyter samman regionen och möjliggör fler bostäder i Barkarbystaden.
* Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum. Beslutad. Möjliggör fler bostäder i Nacka.
* Spårväg City Djurgårdsbron - Ropsten. Beslutad. En förutsättning för att bygga Norra Djurgårdsstaden, men ifrågasatt av Socialdemokraterna.
* Spårväg Klarabergsgatan - Centralen - Sankt Eriksplan - Hagastaden, Spårväg Hakberget - Sankt Eriksplan - Hagastaden. Ej utrett. Ger Hagastaden en mer heltäckande kollektivtrafik än tunnelbana, utan att försämra trafiken mot Västerort. Första etappen av spårväg linje 4.
* Tvärbanan Kistagrenen. Beslutad. Binder samman regionen och möjliggör nya bostäder.
* Spårväg linje 4, andra etappen, Sankt Eriksplan - Hornstull - Liljeholmen. Ej utredd. Avlastar tunnelbanan och pendeltåget i det centrala snittet.
* Tunnelbana Hjulsta - Barkarby. Utredd. Binder samman regionen.
* Spårväg linje 4, tredje etappen, Hornstull - Gullmarsplan. Ej utredd. Fullbordar spårväg linje 4.
* Roslagsbanan till Rimbo. Med tunnel till T-Centralen blir restiden tillräckligt bra.
Detta är de projekt vars nytta är så solklar är det bara är att börja bygga, som jag ser det. Sedan finns det många andra projekt som också är intressanta, men där man får tänka till ett varv till först.
Jag har fetmarkerat de projekt som har blivit beslutade och finansierade (tyvärr innebär detta att Spårväg City inte fetmarkeras). I allmänhet verkar alltså den här listan ha god förankring i den politiska verkligheten. Ett stort problem är dock att listan lämnar stora delar av södra Stockholm som ett svart hål. Det går självklart att diskutera var behoven är störst, men det finns mycket som tyder på att det återstår en del att göra söder om stan. Kapacitetsökningarna på gröna och röda linjen borde räcka på medellång sikt, men pendeltåget kommer troligtvis inte att kunna svälja alla nya invånare utan avlastande resvägar till målpunkterna som brukar ligga norr om Slussen (den mest belastade sträckan på båda pendeltågslinjerna ligger på
södra sidan, se sidan 23). Här hade Kungsholmenbanan antagligen varit den bästa lösningen, men tyvärr skulle pendeltåg och kompletterande spårväg få för dålig trafikering för att folk ska välja dessa trafikslag framför tunnelbana. Men Citybanan måste avlastas på något sätt. När man lägger till dessa projekt blir listan så lång att den blir omöjlig att genomföra på kort sikt. Därför behöver vissa projekt ses över och andra prioriteras.
Alla etapper av spårväg linje 4 kan strykas på kort sikt. Linjen skulle inte avlasta den mest belastade sträckan på pendeltåget, vilken ligger söder om innerstan. Poängen med detta projekt skulle vara att förbättra innerstadstrafiken. Att ha en spårvagnslinje bland övrig busstrafik är inte optimalt. Vill man ha en effektiv spårväg i innerstan måste man gå all in och avveckla busstrafiken. Det skulle behövas göras etappvis, men då är det bättre att börja i innerstans utkanter och inte på Odengatan. Dessutom brukar man vilja ha ett sammanhängande spårvägsnät istället för många isolerade linjer. Man borde alltså börja med att koppla ihop Spårväg City med Lidingöbanan samt Spårväg Syd med Tvärbanan, sedan koppla ihop dessa två via spårväg i Östlig förbindelse. Då får man ett stort sammanhängande spårvägsnät som kan expanderas i innerstan och samtidigt ge nytta till områden utanför innerstan. Det ligger också i kommuners intresse att öka värdet på mark där det byggs.
Tunnelbana mellan Hjulsta och Barkarby är en bra idé - avkrokar som Hjulsta ska inte vara ändstationer. Men det finns fler möjliga tunnelbaneförlängningar av liknande karaktär (t.ex. mellan Hagsätra och Älvsjö samt mellan Arenastaden och Bergshamra). Det är inte självklart vad som borde prioriteras. De två andra förlängningarna har även fördelen att en mellanliggande station kan byggas med tillhörande bostadsbyggande.
Roslagsbana till Rimbo vore självklart trevligt, men det är knappast något som hör hemma i en lista över "solklara projekt".