Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
Den 22 mars ställdes A35-vagnarna (återigen) av på grund av otillförlitlig bromsfunktion . Det talades då om att det kanske skulle ta cirka fyra veckor att få ordning på bromsarna. Dock verkar ingen vagn med uppgraderat bromssystem ännu efter fem veckor ha kommit i trafik.
På Nockebybanan har man satt in ett tågsätt av typ A30-B30 för att kunna köra normal trafik, bra! Linje 31 till Bromma flygplats ersätts nu större delen av dagen med buss, vilket frigör vagnar för Tvärbanans huvudlinje 30. En rimlig prioritering.
Lidingöbanans vagnar tycks på senare tid ha fungerat tillräckligt väl för att planerad trafik skall kunna köras på linje 21. I går var det dock totalstopp cirka tre timmar på morgonen och fyra - fem timmar på eftermiddagen och kvällen, detta på grund av strömavbrott. På morgonen var det en stunds strömavbrott i stora delar av Stockholmsområdet efter ett misslyckat underhållsarbete hos Svenska Kraftnät. Lidingö blev tydligen extra hårt drabbat, och jag antar att det inte enbart var spårvägstrafiken som berördes.
Tvärbanan hade också ett ovanligt långt strömavbrott under onsdagen; ca fyra timmar var det stopp på hela sträckan. Spårvägen kanske inte prioriteras särskilt högt av elleverantörerna? I dag var det återigen strömlöst, dock endast under ungefär en timme och begränsat till sträckan Alvik - Norra Ulvsunda.
Nockebybanan fick dessbättre snabbt tillbaka sin elmatning efter gårdagens totalavbrott.
Av SL-områdets fem spårvägslinjer är det alltså två (7 och 31) som i stort sett inte trafikeras, detta på grund av odugliga vagnar.
På en linje (30) är det opålitlig strömförsörjning och korta tåg på grund av odugliga vagnar.
En linje (21) har dålig elmatning men för tillfället fungerande vagnar.
En linje (12) fungerar normalt, delvis tack vare att gamla vagnar åter har tagits i bruk.
På Nockebybanan har man satt in ett tågsätt av typ A30-B30 för att kunna köra normal trafik, bra! Linje 31 till Bromma flygplats ersätts nu större delen av dagen med buss, vilket frigör vagnar för Tvärbanans huvudlinje 30. En rimlig prioritering.
Lidingöbanans vagnar tycks på senare tid ha fungerat tillräckligt väl för att planerad trafik skall kunna köras på linje 21. I går var det dock totalstopp cirka tre timmar på morgonen och fyra - fem timmar på eftermiddagen och kvällen, detta på grund av strömavbrott. På morgonen var det en stunds strömavbrott i stora delar av Stockholmsområdet efter ett misslyckat underhållsarbete hos Svenska Kraftnät. Lidingö blev tydligen extra hårt drabbat, och jag antar att det inte enbart var spårvägstrafiken som berördes.
Tvärbanan hade också ett ovanligt långt strömavbrott under onsdagen; ca fyra timmar var det stopp på hela sträckan. Spårvägen kanske inte prioriteras särskilt högt av elleverantörerna? I dag var det återigen strömlöst, dock endast under ungefär en timme och begränsat till sträckan Alvik - Norra Ulvsunda.
Nockebybanan fick dessbättre snabbt tillbaka sin elmatning efter gårdagens totalavbrott.
Av SL-områdets fem spårvägslinjer är det alltså två (7 och 31) som i stort sett inte trafikeras, detta på grund av odugliga vagnar.
På en linje (30) är det opålitlig strömförsörjning och korta tåg på grund av odugliga vagnar.
En linje (21) har dålig elmatning men för tillfället fungerande vagnar.
En linje (12) fungerar normalt, delvis tack vare att gamla vagnar åter har tagits i bruk.
/Gunnar Ekeving
Det går dåligt för spårvägarna i Göteborg också
Det är inte så bra i Göteborg heller. Visserligen går M33 bra, så vagnbristen är i stort sett avhjälpt. Man har också äntligen fått ett avtal med en skyltleverantör. Monteringen pågår för fullt och det är nu inte många skyltlösa vagnar kvar. Däremot så är anläggningen under all kritik. Massor med hastighetsnedsättningar ända ned till 5 km/h. Speciellt illa är det förstås vid Brunnsparken när vagnarna ska snigla sig fram över korsningarna.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Det går dåligt för spårvägarna i Göteborg också
Är det inte nyfixade M29 på väg ut i trafiken också?Harald skrev: ↑fredag 28 april 2023 11:14 Det är inte så bra i Göteborg heller. Visserligen går M33 bra, så vagnbristen är i stort sett avhjälpt. Man har också äntligen fått ett avtal med en skyltleverantör. Monteringen pågår för fullt och det är nu inte många skyltlösa vagnar kvar. Däremot så är anläggningen under all kritik. Massor med hastighetsnedsättningar ända ned till 5 km/h. Speciellt illa är det förstås vid Brunnsparken när vagnarna ska snigla sig fram över korsningarna.
EOS_3316.jpg
EOS_3315.jpg
Re: Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
I Stockholm tycks spårvägstrafiken på linje 7 ha kommit igång igen fr o m i dag - "Inga störningar" enligt sl.se!
/Gunnar Ekeving
Re: Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
"inga störningar" betyder att ersättningsbussarna går som de ska.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
ja, uppenbarligen tänkte man så under denna månads första två dagar, men nu kan man på sl.se återigen läsa "Spårvagnstrafiken är helt inställd"
/Gunnar Ekeving
Re: Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
I går (25/10) gick det lite dåligt igen i samband med strömavbrottet, även när strömmen i övriga samhället var tillbaka så stod tvärbanan still.
Bleve det något följdfel pga avbrottet ?
Bleve det något följdfel pga avbrottet ?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Det går dåligt för spårvägarna i Stockholmsområdet
Skönt med konkreta svar...
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll