Första intryck av Spårjokern

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Första intryck av Spårjokern

Inlägg av Klas Mårtensson »

Var över till Helsingfors och gjorde en åktur på linje 15, "Spårjokern", "Snabbspårvägen", 23/10, första arbetsdagen den var i trafik. Och, ja, den verkar fungera, även om åtskilliga av passagerarna, liksom jag, åkte från ändhållplats till ändhållplats (busslinjen, 550, den ersätter går fortfarande i trafik och kommer att göra så året ut. Till skillnad från SLs Tvärbana som går mest i bebyggelse passerar Spårjokern flera obebyggda områden, och mycket av bebyggelsen känns ganska ny. Men liksom Tvärbanan drar den nytta av spårvägen möjlighet att läggas på egen banvall, i gatuspår, i bussgata, på broar och i tunnlar. De sistnämnda är dock inte så många. Båda dess ändpunkter är vid Metrostationer, men, precis som i Solna är det synd att man inte kunnat uppnå närkontakt. Lite bättre vid de tre pendeltågsstationerna. Och liksom när Metronlinjen M3 invigdes i Köpenhamn är skyltningen, åtminstone i Kägeludden där jag bytte, obefintlig. Inte en hänvisning, pil eller piktogram på metrostationen, och inte utanför heller. Förbindelsegången mot spårvagnshållplatsen är inte klar ännu, men desto större anledning att skylta ordentligt!
Några funderingar och reflexioner:
- Med sina 25 km, är detta den längsta spårvägssträcka i Norden som invigts vid ett och samma tillfälle (jag frånser då Århus konverterade järnvägssträckor)?
- Linjenumret, 15, är ett hopp från tidigare högsta nummer, 10. Förmodligen för att lämna platser för de sträckor som byggs, och planeras, i stadsnätet.
- En av hållplatserna, Lahdenpohja, har inget svenskspråkigt namn. Hufvudstadsbladet har tydligen en förklaring, men det ligger bakom betalvägg. Kan vara att den är uppkallad efter en ort på Karelska näset, och denna ort saknar svensk namn. Själva hållplatsen ligger i ett obebyggt område.
- Precis som Tvärbanan, ursprungligen, saknas sido- och uppställningsspår, Dock rätt gott om övergångsspår.
(Tyvärr inga bilder, eftersom de jag tog är tämligen ointressanta, "spårvagn vid ändhållplats", jag är resenär inte fotograf. Dessutom har jag inte räknat ut hur jag skulle bära mig åt för att lägga upp dem).
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Första intryck av Spårjokern

Inlägg av C12C3C3C12 »

Misstänker att man måste ha turistkort för zonerna ABC för den, Esbo ligger tydligen i zon C.
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Första intryck av Spårjokern

Inlägg av Klas Mårtensson »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 24 oktober 2023 13:23 Misstänker att man måste ha turistkort för zonerna ABC för den, Esbo ligger tydligen i zon C.
Nej, hela linjen ligger i zon B.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Första intryck av Spårjokern

Inlägg av C12C3C3C12 »

Klas Mårtensson skrev: tisdag 24 oktober 2023 13:28
C12C3C3C12 skrev: tisdag 24 oktober 2023 13:23 Misstänker att man måste ha turistkort för zonerna ABC för den, Esbo ligger tydligen i zon C.
Nej, hela linjen ligger i zon B.
Bra att veta, då är det bara en yttre biten av västra Metron som ligger i zon C, däremot behöver man även zon A för att komma dit där Jokern går.
Skriv svar