Blandat från Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Blandat från Göteborg

Inlägg av Harald »

För snart 10 år sedan hade vi en diskussion om ökat resande i Göteborg och hur bra jobbat det egentligen var.
viewtopic.php?t=37252
Resandet 2013 var 120 miljoner. År 2022 var resandet 119 miljoner. Folkmängden i kommunen var 2022 12 % större än 2013, så nu kan det knappast sägas vara bra jobbet.

För tre år sedan diskuterade vi vilken som var den tyngsta spårvägslinjen.
viewtopic.php?t=42360
Det påstods vara linje 6 med 19 miljoner resande. Den har fortfarande flest resande, men det har sjunkit till 15,4 miljoner. Dock bör man väl, som jag skrev då, sätta resandet i relation till linjens längd. För 2022 finns uppgift om antalet resor per tågkilometer, och de ger en annan bild.
Linje:
3 11,7
2 9,9
5 9,9
1 9,2
10 9,1
6 8,9
7 8,7
11 8,3
9 7,4
4 7,2
8 6,0

Sen borde man ha uppgift om genomsnittlig reslängd för att kunna avgöra hur stor resandet är. För hela nätet är den 4,4 km, men för enskilda linjer finns inga uppgifter där jag har hämtat data. Det är inte så konstigt att linjerna till Angered och Bergsjön ligger i botten av tabellen. Centralstationen-Gamlestads torg är 3,2 km utan hållplatser och Gamlestads torg-Hjällbo är 5 km. Då blir det färre påstigande per km.

Uppgifterna kommer från en presentation på ett medlemsmöte i Spårvägssällskapet Ringlinien i torsdags. Det nämndes en del annat intressant också.
M33 529 (näst sista vagnen) har kommit men är inte i trafik ännu. M34 (45-m-varianten) har börjat byggas. Det ska bli 60 stycken.
Det finns runt 50 M29 kvar. 20 stycken ska behållas på obestämd tid och rustas därför upp.
Alla M80 M31 finns kvar. De sänds nu för andra gången till Tjeckien för modernisering. De ska behållas till runt 2040, vilket är längre än M32.
Av M32 finns 62 av 65 kvar, men de ska tas ur trafik så snart som möjligt. De har höga underhållskostnader och orsakar dessutom stora kostnader för spårunderhåll. Vi har f.n. reducerad trafik p.g.a. förarbrist. Det ser ut som om man i första hand ställer av M32. Det stod många under skärmtaket på Ringön när jag passerade där en vardag i förra veckan.

Etapp två av Ringöhallen är under byggnad och beräknas tas i bruk sommaren 2024.

Maximal utsättning 2023-04 var 163 tåg och 187 vagnar, varav man kan räkna ut att det var 139 ledvagnar och 24 tvåvagnståg med M29.

Det finns också uppgift om tågkm och vagnkm per linje, varav man kan räkna ut ungefär hur stor andel av trafiken som kördes med M29. I topp låg linje 10 med 15,5%. Även linjerna 2, 3 och 5 hade över 10 %. Under 10 % låg linjerna 1 och 6 och noll eller nära noll hade linjerna till Angered och Bergsjön, alltså 4, 7, 8, 9 och 11.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Blandat från Göteborg

Inlägg av /jes »

Tack för intressant information! 🙂
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Blandat från Göteborg

Inlägg av X12 »

Harald skrev: lördag 21 oktober 2023 21:33 Resandet 2013 var 120 miljoner. År 2022 var resandet 119 miljoner.
Är det kvardröjande pandemieffekt? Hur stort var resandet 2019?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Blandat från Göteborg

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: lördag 21 oktober 2023 21:33 För snart 10 år sedan hade vi en diskussion om ökat resande i Göteborg och hur bra jobbat det egentligen var.
viewtopic.php?t=37252
Resandet 2013 var 120 miljoner. År 2022 var resandet 119 miljoner. Folkmängden i kommunen var 2022 12 % större än 2013, så nu kan det knappast sägas vara bra jobbet.
En av de sakerna man gjorde som ledde till att man gick från runt 70 till 120 miljoner resande var att man i samband med att man skaffade M32 behöll M28 och M29 och i stället utökade trafiken och körde tätare.

Det i sig är bra, men man har uppenbarligen inte följt med med motsvarande åtgärder efter att de 65 M32:orna var färdigleverarde.

Sedan då har man skrotat ut runt 35 30m ekvavilnenter (2 M32, några M29 och alla M28) och skaffat 40 nya, dvs c:a +5 därtill kommer det att komma ett gäng nya 45m vagnar som väl antagligen tillåter viss gallring i M29 och M32-leden fast samtidigt kommer det ju också nya utökningar.

För att ytterligare få upp resandet med spårvagn behöver man helt enkelt köra mer trafik.

&/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar