Störningar i Tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Störningar i Tunnelbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Brukar titta in på SL sida och se om det är störningar.
Brukar vara graderat i ”inga störningar” ”inga större störningar” och ”större störningar”
Och händelser indelade i
”Ordningsproblem”
”Olyckshändelse”
”Trafikproblem”
”Vagnfel”
Undrar då bara vad det är som ligger bakom begreppet trafikproblem ?
Och vagnfel verkar dyka upp alltmer frekvent på sistone i tunnelbanan kan det innebära att även tubens verkstäder har problem motsvarande pendeltågen ?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Störningar i Tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

”Trafikproblem” tror jag inte är en korrekt rubrik, ta gärna en skärmbild nästa gång du ser det. Men ”trafikhändelse” förekommer, det är lite av en slasktrattskod för egentligen är ju alla avvikelser trafikhändelser men man använder den när ingen annan passande rubrik finns.

Här är några exempel på vad som kan dölja sig bakom ”trafikhändelse”: avlösare läste fel i tjänsten så den stod på fel plattformsdel, föraren råkade låsa in környckeln vid ändstationen, trafikledaren lade fel tågväg, förare öppnade dörrarna på fel sida och fick gå och syna, det brann i en papperskorg så föraren fick släcka, förare behövde byta tampong, tåget avgick för tidigt, eller kört mot stoppsignal.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Störningar i Tunnelbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: tisdag 17 oktober 2023 10:25 ”Trafikproblem” tror jag inte är en korrekt rubrik, ta gärna en skärmbild nästa gång du ser det. Men ”trafikhändelse” förekommer, det är lite av en slasktrattskod för egentligen är ju alla avvikelser trafikhändelser men man använder den när ingen annan passande rubrik finns.

Här är några exempel på vad som kan dölja sig bakom ”trafikhändelse”: avlösare läste fel i tjänsten så den stod på fel plattformsdel, föraren råkade låsa in környckeln vid ändstationen, trafikledaren lade fel tågväg, förare öppnade dörrarna på fel sida och fick gå och syna, det brann i en papperskorg så föraren fick släcka, förare behövde byta tampong, tåget avgick för tidigt, eller kört mot stoppsignal.
Ja det var ju trafikhändelse jag menade men skrev fel.
Men det var ju några intressanta exempel som jag tackar för. Och termen kommer rätt ofta.
En gång har jag varit med om att förare öppnat på fel sida i Rinkeby, han tog det på stort allvar, avsynade och gick igenom tåget och frågade om de fåtaliga resenärerna sett något. Någon gång har det väl också lagts fel tågväg i Västra skogen och samma sak är väl möjlig där banorna grenar.
I dag såg jag också begreppet ”sjukdomsfall” som kommer någon gång då och då, inte helt omöjligt förstås när det görs någon miljon resor.
”Personalbrist” verkar vara sällsynt i tuben men vanligt på pendeln numera.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Störningar i Tunnelbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Det är väl störningens beräknade längd och påverkan på trafiken som är intressant för normaltrafikanten, "gemene man". Man vill veta när man kan fortsätta sin resa, om det sen är försovning, tekniskt fel, ordningsproblem, olyckshändelse eller annat spelar nog mindre roll för de flesta. Den bakomliggande orsaken till störningen är kanske mer för oss "nördar".
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Störningar i Tunnelbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev: onsdag 18 oktober 2023 10:28 Det är väl störningens beräknade längd och påverkan på trafiken som är intressant för normaltrafikanten, "gemene man". Man vill veta när man kan fortsätta sin resa, om det sen är försovning, tekniskt fel, ordningsproblem, olyckshändelse eller annat spelar nog mindre roll för de flesta. Den bakomliggande orsaken till störningen är kanske mer för oss "nördar".
Det klart att det väsentliga för resenären är om det är ett stopp eller försening.
Men även normaltesenären, ickenörd, vill nog gärna ha en vettig förklaring på varför det är stopp
Skriv svar