Som noen kanskje vet, fikk Bergen nye trolleybusser for ikke så lenge siden. Disse er beregnet for kombinert drift og har rikelig med batterier. På den gamle trolleybuss-strekningen mellom sentrum og Birkelundstoppen og også på den nybygde traseen gjennom Laksevåg kjøres det med stengene oppe. Batteriet lades under kjøringen.
Gjennom Bergen sentrum er det ikke ledning og det skal det heller ikke bli. Der kjøres det kjøres på batteridrift og med stengene nede.
Var i Bergen i slutet av april och såg bussarna vilket var ett trevligt möte.
Undrar dock var spröten sätts på/av ledningen?
Alla bussar jag såg i centrum gick med spröten nere trots att ledning fanns.
Dessutom, är det tråd någonstans på den förlängda sträckan?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Hur är det i Bergen, trådbusslinjen hade ju L2 vilken nu övertagits av spårvagnen? Sedan påstår Bussmagasinet dels att trådbussarna står stilla p.g.a. problem med kontaktledningen samt att det finns 2 linjer. Är det Ulo Maasing som varit framme igen?
C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 08 oktober 2023 11:48
Hur är det i Bergen, trådbusslinjen hade ju L2 vilken nu övertagits av spårvagnen? Sedan påstår Bussmagasinet dels att trådbussarna står stilla p.g.a. problem med kontaktledningen samt att det finns 2 linjer. Är det Ulo Maasing som varit framme igen?
Antar att du såg att den artikeln var publicerad i januari 2023...
Per Lind skrev: ↑söndag 14 maj 2023 18:14
Alla bussar jag såg i centrum gick med spröten nere trots att ledning fanns.
Dessutom, är det tråd någonstans på den förlängda sträckan?
På den nya sträckan kör man på batteri ca 2 km genom centrala stadsdelarna, och sedan 3,5 km under luftledning. Men det har varit problem med denna nyupphängda kontaktledning, enligt uppgift p g a felaktigt montage. Lokaltrafikk (Lokaltrafikkhistorisk Forenings tidskrift) skriver dock i septembernumret att det nu äntligen fungerar som tänkt, och att det kanske inte var lämpligt att välja billigaste anbud från en leverantör som aldrig sett en trådbuss.
gek skrev: ↑måndag 16 oktober 2023 17:27Lokaltrafikk (Lokaltrafikkhistorisk Forenings tidskrift) skriver dock i septembernumret att det nu äntligen fungerar som tänkt, och att det kanske inte var lämpligt att välja billigaste anbud från en leverantör som aldrig sett en trådbuss.
Trodde det bara var i Sverige (läs Stockholm) som sånt kunde hända (ja inte specifikt med trådbussledning då).