Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag har länge undrat om det hade varit möjligt eller någon vits med att leverera nya tunnelbanevagnar via Brommadepån. Alltså att man efter spåret i Årstadal drar vagnen på Tvärbanan norrut och sedan så här:
alvik.png (495.08 KiB) Visad 502 gånger
Fördelar:
Övergången mellan Tvärbanan och Tunnelbanan görs i depå istället för trafikspår.
Slipper vändning i Marievik.
Slipper vändning för att komma till Hammarbydepån.
Slipper vändning för att komma till Norsborgsdepån (tack vare de nya växlarna på Söderströmsbron ).
Slipper vändning för att komma till Blå linjen.
Nackdelar
Diesellok på gatuspår.
Snävare kurvor.
Brantare lutningar.
Dessutom är det kanske omöjligt för tunnelbanevagnar att ta sig genom vissa kurvor och in i verkstadsbyggnaden(?) i Brommadepån. Det är dock en lika lång sträcka (5km) att färdas på Tvärbanan i båda fallen.
Den snävaste kurvan mellan Liljeholmen och Alvik har en kurvradie på ca 30 meter. Kurvorna i Tunnelbanedepåerna har en radie på 50 meter.
Lutningarna är inte brantare än mellan Liljeholmen och Gullmarsplan, däremot längre, men det går ju ändå med tillräcklig dragkraft. Fria rummet är inte heller något problem, däremot är det för liten radie i kurvorna vid Liljeholmen så i slutändan går det inte. Högdalen och Hjulsta är de realistiska alternativen till dagens förbindelse.