Hej!
I och med tidtabellskiftet i december 2023 kommer Samtrafiken (dvs Resrobot) sluta publicera tågtidtabeller. Vart kommer dessa ta vägen, eller försvinner tågtidtabellen helt med hänvisning till reseplanerare?
Var kommer man kunna hitta tågtidtabeller?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19
Re: Var kommer man kunna hitta tågtidtabeller?
De försvinner. Det går i praktiken ändå inte att göra sådana tidtabeller längre eftersom tågplanen är som en ristning i sanden.toddetoddelito skrev: ↑torsdag 21 september 2023 9:30 Hej!
I och med tidtabellskiftet i december 2023 kommer Samtrafiken (dvs Resrobot) sluta publicera tågtidtabeller. Vart kommer dessa ta vägen, eller försvinner tågtidtabellen helt med hänvisning till reseplanerare?
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19
Re: Var kommer man kunna hitta tågtidtabeller?
Trist, men kanske ändå förståeligt. Har väl inte varit ett under av framförhållning när det kommer till tågtrafik senaste tiden.
Re: Var kommer man kunna hitta tågtidtabeller?
Det är väl en del i en långsiktig strategi att lägga ner järnvägen genom att göra det så svårt att planera resor att folk till slut väljer buss eller flyg, vars tidtabeller läggs månader eller år i förväg.
Genius on call
Re: Var kommer man kunna hitta tågtidtabeller?
Nja, vad gäller flyget så finns det väl sällan några linjetidtabeller, utan där är du väl helt hänvisad till sökmotorer sedan många år tillbaka?
Och vad gäller fjärrtåg så har det i många år varit massor av tågvarianter, gångdags- och säsongsvariationer som gjort linjetidtabellerna mer och mer oläsliga. Redan på 90-talet kunde en tidtabell för en ganska lågtrafikerad linje i Dalarna sträcka sig över sex uppslag. Med senare års investeringar har nog banarbetena ökat också, vilket är ett friskhetstecken, och det stökar också till i kolumnerna. Dessutom kan du ju idag knappast köpa en fjärrtågsbiljett utan en reservation, så då behöver du gå via en sökmotor lik förbaskat. (Tyvärr har bl a SJ en föråldrad och opraktisk arkitektur i sina system vilket ger många felkällor och skapar extra stor osäkerhet i kombination med Trafikverkets underprestationer i tågplanesammanhang.)
Även bussbolagen verkar såvitt jag vet gå över mer och mer till sökmotorer och bokningssystem…