Ingen fungerande blippautomat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Lars Stegenius »

För några dagar sedan fick en god vän betala kontrollavgift (eller vad det heter) på Tvärbanan. Hon hade inte hittat någon fungerande blippautomat på hållplatsen men klev på ändå och sprang givetvis rakt i armarna på Biljettkontrollen när hon klev på. Och Biljettkontrollen skiter ju fullkomligt i icke-fungerande blippautomater.
Min goda vän försökte givetvis överklaga men fick svaret att det är hennes skyldighet att ha giltig biljett. Att hon inte kunde skaffa någon var inget argument. Dessutom fick hon reda på att det kunde leda till ”rättslig prövning” om hon stod på sig. Men hon blev i alla fall erbjuden delbetalning.
Så hur gör man om man inte hittar någon fungerande blippautomat? Och hur är servicen av blippautomaterna organiserad?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av daniel_s »

Alla hållplatser på Tvärbanan har minst två valideringsstolpar av den nya modellen, en för varje riktning. Men det kan förstås inträffa att båda är ur funktion. Numera är policyn glasklar, man ska ha biljett. Och det finns alternativ.

SL säger så här på sin webbplats:
Ingen möjlighet att blippa?
Ibland kan det hända att du inte kan blippa kortet, till exempel om biljettläsaren vid din station är ur funktion. Köp då din biljett i SL‑appen i stället. Om det inte fungerar att blippa betalkortet måste du välja ett annat sätt att köpa biljetten på.
Jag använder själv både kort och app, beroende på vilken biljett jag ska köpa. Appen är normalt meningslös för enkelbiljetter, men är utmärkt just som reserv.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Harald »

Det finns fler alternativ. Det här är ett bra alternativ när kollektivtrafikföretagen inte ser sig som serviceföretag.
EOS_0194.jpg
EOS_0194.jpg (130.63 KiB) Visad 955 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lars Stegenius skrev: onsdag 13 september 2023 18:56 För några dagar sedan fick en god vän betala kontrollavgift (eller vad det heter) på Tvärbanan. Hon hade inte hittat någon fungerande blippautomat på hållplatsen men klev på ändå och sprang givetvis rakt i armarna på Biljettkontrollen när hon klev på. Och Biljettkontrollen skiter ju fullkomligt i icke-fungerande blippautomater.
Min goda vän försökte givetvis överklaga men fick svaret att det är hennes skyldighet att ha giltig biljett. Att hon inte kunde skaffa någon var inget argument. Dessutom fick hon reda på att det kunde leda till ”rättslig prövning” om hon stod på sig. Men hon blev i alla fall erbjuden delbetalning.
Så hur gör man om man inte hittar någon fungerande blippautomat? Och hur är servicen av blippautomaterna organiserad?
Trafikförvaltningen river sällan utdebiterade kontrollavgifter. Är det så att man inte är nöjd med det så kan man få det prövat av domstol i ett sk. förenklat tvistemål. Det blir alltså en tvist mellan Region Stockholm och den som tilldelas en kontrollavgift, om huruvida betalningsskyldighet föreligger eller ej. Det är så det går till i en rättsstat.

Med all respekt för ingenjör Nordius rekommenderar jag förstås nedanstående:

Bild

Ett förnämligt fordon, som jag har haft förmånen att få köra ett par hundra mil - eldrivet, givetvis. Tyvärr äger jag inte någon sådan maskin, utan får i vanliga fall köra på det kinesiska skräp jag har, men slipper förstås ändå anlita något serviceföretag i transportbranschen annat än i undantagsfall.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Odd »

Min erfarenhet av SL-appen är att det fungerar bra att köpa enkelbiljett. Man behöver inte krångla med Klarna eller sånt skit, utan vanlig Swish- eller kortbetalning går utmärkt. Det är f ö samma pris som att blippa sitt betal/kreditkort.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: onsdag 13 september 2023 20:00 Det finns fler alternativ. Det här är ett bra alternativ när kollektivtrafikföretagen inte ser sig som serviceföretag.

EOS_0194.jpg
Jaha, men hur gör man när betalautomaten på den obemannade bensinstationen är ur funktion? Får man tanka gratis då?

I vart fall i Stockholms kommun får man numera inte parkera gratis när närmaste parkeringsautomat är ur funktion, då hänvisas man till appen eller att betala i närmaste fungerande automat, som kan finnas i nästa stadsdel. (Och flera av grannkommunerna har inte ens en egen app, utan hänvisar enbart till skumma mellanhandsbolag…)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: onsdag 13 september 2023 22:37 I vart fall i Stockholms kommun får man numera inte parkera gratis när närmaste parkeringsautomat är ur funktion, då hänvisas man till appen eller att betala i närmaste fungerande automat, som kan finnas i nästa stadsdel. (Och flera av grannkommunerna har inte ens en egen app, utan hänvisar enbart till skumma mellanhandsbolag…)
Nä, och även för motorcyklar kostar det numera. Mc-platserna är dessutom ofta fullbelamrade med dessa förb-nnade elsparkcyklar och ibland även vanliga cyklar. Om det inte är någon fasadrenovering som brett ut sig. Eller någon bildrulle som ställt sig där.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev: onsdag 13 september 2023 20:00 Det finns fler alternativ. Det här är ett bra alternativ när kollektivtrafikföretagen inte ser sig som serviceföretag.

EOS_0194.jpg

Se bara till att inte klanta dig när "biltullen" ska betalas för det blir 500 kr i påminnelseavgift direkt! Det är sådant som skrämmer bort bilister!

Bilåkandet skulle minska ytterst marginellt om SL-trafiken var "gratis".
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Lars Stegenius »

Undrens tid är inte förbi!
Min vän har fått ett mail där TF/SL avskriver ärendet!
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Lars Stegenius »

Hechtwagen skrev: torsdag 14 september 2023 12:05 Se bara till att inte klanta dig när "biltullen" ska betalas för det blir 500 kr i påminnelseavgift direkt! Det är sådant som skrämmer bort bilister!
Bilåkandet skulle minska ytterst marginellt om SL-trafiken var "gratis".
Inget problem! Jag kör väldigt sällan innanför tullgränsen men jag har autogiro för trängselskatten så att jag inte behöver tänka på det. Det är inte trängselskatten som skrämmer bort mig utan bristen på p-platser som ju blir allt värre.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: onsdag 13 september 2023 22:37
Harald skrev: onsdag 13 september 2023 20:00 Det finns fler alternativ. Det här är ett bra alternativ när kollektivtrafikföretagen inte ser sig som serviceföretag.

EOS_0194.jpg
Jaha, men hur gör man när betalautomaten på den obemannade bensinstationen är ur funktion? Får man tanka gratis då?

I vart fall i Stockholms kommun får man numera inte parkera gratis när närmaste parkeringsautomat är ur funktion, då hänvisas man till appen eller att betala i närmaste fungerande automat, som kan finnas i nästa stadsdel. (Och flera av grannkommunerna har inte ens en egen app, utan hänvisar enbart till skumma mellanhandsbolag…)
Jag ar aldrig varit med om att det har hänt, men om så skulle vara så tankar man på en annan station. En enskild automat kan vara ur funktion, men sällan hela stationen. Däremot ar det inte ovanligt att det står "Stängd" på alla automater på en spårvagn.Saken är den att om man kör bil så har man möjlighet att själv se till att saker fungerar, medan om man åker kollektivt så är man i händerna på de inkompetenta trafikhuvudmännen. Tråkigt, för i grunden tycker jag kollektivtrafik är bra, men det finns gränser för vad man underkastar sig för en god sak.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev: torsdag 14 september 2023 12:05
Harald skrev: onsdag 13 september 2023 20:00 Det finns fler alternativ. Det här är ett bra alternativ när kollektivtrafikföretagen inte ser sig som serviceföretag.

EOS_0194.jpg

Se bara till att inte klanta dig när "biltullen" ska betalas för det blir 500 kr i påminnelseavgift direkt! Det är sådant som skrämmer bort bilister!

Bilåkandet skulle minska ytterst marginellt om SL-trafiken var "gratis".
Det är väldigt lätt att inte "klanta sig". Jag har aldrig "klantat mig" eftersom jag har e-faktura och bevakar mitt konto. Man kan också välja autogiro och då behöver man inte ens göra det.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av BSB101 »

Lars Stegenius skrev: måndag 18 september 2023 17:16
Hechtwagen skrev: torsdag 14 september 2023 12:05 Se bara till att inte klanta dig när "biltullen" ska betalas för det blir 500 kr i påminnelseavgift direkt! Det är sådant som skrämmer bort bilister!
Bilåkandet skulle minska ytterst marginellt om SL-trafiken var "gratis".
Inget problem! Jag kör väldigt sällan innanför tullgränsen men jag har autogiro för trängselskatten så att jag inte behöver tänka på det. Det är inte trängselskatten som skrämmer bort mig utan bristen på p-platser som ju blir allt värre.
Finns sällan någon brist på parkeringsplatser, finns gott om parkeringsgarage i innerstan om man inte hittar en plats på gatan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Odd »

Harald skrev: måndag 18 september 2023 17:46
Hechtwagen skrev: torsdag 14 september 2023 12:05 ....

Se bara till att inte klanta dig när "biltullen" ska betalas för det blir 500 kr i påminnelseavgift direkt! Det är sådant som skrämmer bort bilister!

Bilåkandet skulle minska ytterst marginellt om SL-trafiken var "gratis".
Det är väldigt lätt att inte "klanta sig". Jag har aldrig "klantat mig" eftersom jag har e-faktura och bevakar mitt konto. Man kan också välja autogiro och då behöver man inte ens göra det.
Ni petar på något intressant. Det finns i grunden två situationer av förseningsavgifter.

Det ena är när den som skall betala har klantat sig, exempelvis glömt av eller motsvarande.

Det andra är när, och det är tyvärr allt för vanligt förekommande numera, det av olika brister i systemen och kedjorna, gör att betalaren inte får reda på att det skall betalas.

När jag råkade ut för något liknande för ett par månader sedan, jag hade tecknat mig för en tjänst och tecknat autogiro och hela faderullan, och så kom det ett brev med beloppet plus en påminnelseavgift. Då visade det sig att det blivit nåt fel på autogiroanmälan, så den hade aldrig kickat in, och då skickades räkningen i stället via backup-systemet, dvs via Postnords brevtjänst. Nu var det så att av nån anledning så hamnade brevet (förmodligen) hos Postnords felsorterings- och försvinnandeterminal i Torsvik, vilket är ett ökänt ställe för alla som använder sig av Postnords tjänster.

Nu var det hela enkelt att lösa, jag kontaktade tjänstetillhandahållaren och dom identifierade snabbt vad som hade hänt och strök alla extra avgifter och återställde tjänsten med en liten bonus på köpet.

Däremot vet jag att när det gäller transportstyrelsen, Skatteverket och liknande myndigheter, då finns ingen som helst möjlighet att få rättat när det blivit något fel, och då spelar det ingen roll hur aktiv man har varit, fogden skall ha in varenda krona av straffavgiften, även när det är ett annat statsägt företag som legat bakom det.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: måndag 18 september 2023 17:41
daniel_s skrev: onsdag 13 september 2023 22:37 Jaha, men hur gör man när betalautomaten på den obemannade bensinstationen är ur funktion? Får man tanka gratis då?
Jag ar aldrig varit med om att det har hänt, men om så skulle vara så tankar man på en annan station. En enskild automat kan vara ur funktion, men sällan hela stationen. Däremot ar det inte ovanligt att det står "Stängd" på alla automater på en spårvagn.Saken är den att om man kör bil så har man möjlighet att själv se till att saker fungerar, medan om man åker kollektivt så är man i händerna på de inkompetenta trafikhuvudmännen. Tråkigt, för i grunden tycker jag kollektivtrafik är bra, men det finns gränser för vad man underkastar sig för en god sak.
Jaha så om du är ute och kör så planerar du alltid så att du kan åka till en annan bensinstation och tanka om betalterminalen skulle vara ur funktion där du hade tänkt tanka, men om du är ute och åker kollektivt så planerar du med minsta möjliga marginal och hinner inte gå till nästa hållplats. Jaja, det är ju mänskligt att inte vara logisk…
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev: tisdag 19 september 2023 8:39 Jaha så om du är ute och kör så planerar du alltid så att du kan åka till en annan bensinstation och tanka om betalterminalen skulle vara ur funktion där du hade tänkt tanka, men om du är ute och åker kollektivt så planerar du med minsta möjliga marginal och hinner inte gå till nästa hållplats. Jaja, det är ju mänskligt att inte vara logisk…
Nu spelar det ju ingen roll om man har varit förutseende och "tankat" sitt kort, för om det inte finns någon fungerande terminal så kan man inte använda sin "tankning" ändå.

Självklart kan man hålla på och tycka att man ska gå till nästa hållplats, men det gör man bara om man tycker att kollektivtrafiken inte behöver vara det minsta attraktiv. Ska man behöva gå från Stora Essingen till Gröndal eller Alviks strand för att SL inte behagar ha fungerande automater?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Ingen fungerande blippautomat

Inlägg av Lennart Petersen »

Magnus Ahltorp skrev: tisdag 19 september 2023 21:31
daniel_s skrev: tisdag 19 september 2023 8:39 Jaha så om du är ute och kör så planerar du alltid så att du kan åka till en annan bensinstation och tanka om betalterminalen skulle vara ur funktion där du hade tänkt tanka, men om du är ute och åker kollektivt så planerar du med minsta möjliga marginal och hinner inte gå till nästa hållplats. Jaja, det är ju mänskligt att inte vara logisk…
Nu spelar det ju ingen roll om man har varit förutseende och "tankat" sitt kort, för om det inte finns någon fungerande terminal så kan man inte använda sin "tankning" ändå.

Självklart kan man hålla på och tycka att man ska gå till nästa hållplats, men det gör man bara om man tycker att kollektivtrafiken inte behöver vara det minsta attraktiv. Ska man behöva gå från Stora Essingen till Gröndal eller Alviks strand för att SL inte behagar ha fungerande automater?
En sak är ju också om man redan har betalda biljetter t.ex på ett grönt kort. Det borde ju vara avtalsbrott om jag inte kan använda den biljett jag redan betalat. Jag skulle nog dra saken till tinget om nödvändigt.
Skriv svar