Metron i Helsingfors

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Metron i Helsingfors

Inlägg av C12C3C3C12 »

Efter årtals av besök i Helsingfors har jag aldrig åkt med Metron, hållt mig till spårvagnarna. Den här gången tänkte jag pricka av den. Började i Olympiaterminalen när jag upptäckte att det var 3 zoner i trafiken, 4 med lokaltågen. Efter ett snack (på engelska) med 2 killar enades vi om att det är bäst att jag garderar mig med zonerna A-B-C. Tog spårvagnen till Centralstationen, gick under jorden för att börja med svängen västerut, den nybyggda delen vilken visade vara Järvabanan V2, den gick hela vägen under jorden med varje station enskilt utsmyckad plus att sista biten var i zon C. Efter en sväng upp till ytan var det dags att gå ner för att fortsätta på M1 till slutstation, vid Östra Centrum fick jag en glimt av slutstationen för Jokern med 2 vagnar uppställda, tyvärr hade jag glömt kameran på båten. Efter att betat av M1 hela sträckning var det dags att byta till M2, efter det var det dags tillbaka till utgångspunkten för att ta spårvagn L2 till båten. Rekommenderar fiket i terminalen, tog en toast där - sehr gut. Man lär sig alltid något nytt, hade för mig att Esbo låg österut, den låg västerut därav zon C. Också att man kan klara sig på engelska nu, förut var det bara finska som gällde.