SL-spärrarna ur funktion
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fredag 18 augusti 2023 12:14
SL-spärrarna ur funktion
I media rapporteras det att spärrarna i SL-trafiken är ur funktion, upplevde själv detta vid Gullmarsplan imorse.
Jag har alltid tyckt att spärrarna är ett onödigt inslag i t-banan, hellre öppna spärrar och kontroller på tågen av biljettkontrollanterna.
Det funkar ju i Helsingfors och Berlin, bara för att nämna några, varför inte i Stockholm?
Jag har alltid tyckt att spärrarna är ett onödigt inslag i t-banan, hellre öppna spärrar och kontroller på tågen av biljettkontrollanterna.
Det funkar ju i Helsingfors och Berlin, bara för att nämna några, varför inte i Stockholm?
Re: SL-spärrarna ur funktion
Det är mycket som ”funkar” i andra städer, men det spelar ingen roll, varje trafikhuvudman fattar sina egna beslut.MaxStockholm skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 10:11 I media rapporteras det att spärrarna i SL-trafiken är ur funktion, upplevde själv detta vid Gullmarsplan imorse.
Jag har alltid tyckt att spärrarna är ett onödigt inslag i t-banan, hellre öppna spärrar och kontroller på tågen av biljettkontrollanterna.
Det funkar ju i Helsingfors och Berlin, bara för att nämna några, varför inte i Stockholm?
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19
Re: SL-spärrarna ur funktion
Och på samma sätt skulle man kunna resonera att spärrar bör finnas, eftersom det fungerar i London och New York. I åtminstone London måste man (väl?) dessutom ”blippa” för utgång för att rätt summa skall debiteras.
Det handlar väl mer om att bestämma sig för ett system och sedan inte göra halvmesyr av det hela. Och det får man väl ge SL att de inte gjort i valet av spärrar vid ingång, så när som på några perronger bland pendeltågens stationer, och tidsbestämda biljetter. Det vore ett enormt slöseri på redan investerade pengar att riva upp dessa.
Det handlar väl mer om att bestämma sig för ett system och sedan inte göra halvmesyr av det hela. Och det får man väl ge SL att de inte gjort i valet av spärrar vid ingång, så när som på några perronger bland pendeltågens stationer, och tidsbestämda biljetter. Det vore ett enormt slöseri på redan investerade pengar att riva upp dessa.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Biljettkontroll vid utgång behövs egentligen inte med SL:s enhetstaxa.toddetoddelito skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 14:14 Och på samma sätt skulle man kunna resonera att spärrar bör finnas, eftersom det fungerar i London och New York. I åtminstone London måste man (väl?) dessutom ”blippa” för utgång för att rätt summa skall debiteras.
SL har däremot inte infört pristak ("capping" på engelska), trots att det är mycket enklare med enhetstaxa. Halvmesyr som halvmesyr.toddetoddelito skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 14:14 Det handlar väl mer om att bestämma sig för ett system och sedan inte göra halvmesyr av det hela. Och det får man väl ge SL att de inte gjort i valet av spärrar vid ingång, så när som på några perronger bland pendeltågens stationer, och tidsbestämda biljetter. Det vore ett enormt slöseri på redan investerade pengar att riva upp dessa.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Bara för att något "funkar" så betyder det inte att det funkar bra. Hur stor är andelen tjuvåkare i Stockholm vs. Berlin? Vad är kostnaden för biljettkontrollanter på tågen/plattformarna i Stockholm vs. Berlin?daniel_s skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 10:22Det är mycket som ”funkar” i andra städer, men det spelar ingen roll, varje trafikhuvudman fattar sina egna beslut.MaxStockholm skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 10:11 I media rapporteras det att spärrarna i SL-trafiken är ur funktion, upplevde själv detta vid Gullmarsplan imorse.
Jag har alltid tyckt att spärrarna är ett onödigt inslag i t-banan, hellre öppna spärrar och kontroller på tågen av biljettkontrollanterna.
Det funkar ju i Helsingfors och Berlin, bara för att nämna några, varför inte i Stockholm?
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL-spärrarna ur funktion
Jag har sett siffror som pekar på att Berlin har ungefär dubbla andel ”svartfarare” som Stockholm. Trots mycket frekventa biljettkontroller.BSB101 skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 19:50Bara för att något "funkar" så betyder det inte att det funkar bra. Hur stor är andelen tjuvåkare i Stockholm vs. Berlin? Vad är kostnaden för biljettkontrollanter på tågen/plattformarna i Stockholm vs. Berlin?daniel_s skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 10:22Det är mycket som ”funkar” i andra städer, men det spelar ingen roll, varje trafikhuvudman fattar sina egna beslut.MaxStockholm skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 10:11 I media rapporteras det att spärrarna i SL-trafiken är ur funktion, upplevde själv detta vid Gullmarsplan imorse.
Jag har alltid tyckt att spärrarna är ett onödigt inslag i t-banan, hellre öppna spärrar och kontroller på tågen av biljettkontrollanterna.
Det funkar ju i Helsingfors och Berlin, bara för att nämna några, varför inte i Stockholm?
Man avskaffade möjligheten att kliva på bussarna i bakdörrarna eftersom det var för många svartfarare.
Och Berlin kanske skulle vilja ha spärrar men är inte byggda med utrymmen för sådant.
Re: SL-spärrarna ur funktion
En lämplig "halvmesyr" i Stockholmsregionen kan vara att ha kontroll både för in- och utpassering vid stationer med många resenärer. Då blir t ex 95 procent av alla resenärer kontrollerade. Om man kombinerar med vakter som tar hand om de som smiter genom automatspärrarna kommer det vid resor till eller från någon av dessa stationer i stort sett att vara omöjligt att inte göra rätt för sig. Och de fåtaliga som åker utan färdbevis mellan exempelvis Vega och Stureby (två stationer med få resenärer enligt skriften Fakta om SL och länet 2021 https://www.regionstockholm.se/globalas ... t-2021.pdf ) riskerar fortfarande att åka fast vid slumpmässiga kontroller.toddetoddelito skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 14:14 Och på samma sätt skulle man kunna resonera att spärrar bör finnas, eftersom det fungerar i London och New York. I åtminstone London måste man (väl?) dessutom ”blippa” för utgång för att rätt summa skall debiteras.
Det handlar väl mer om att bestämma sig för ett system och sedan inte göra halvmesyr av det hela.
/Gunnar Ekeving
Re: SL-spärrarna ur funktion
Det där har man ju faktiskt redan genomfört en gång, närmare bestämt 1993, men det dröjde inte mer än till 2001 eller 2002 innan alla ingångar var bemannade igen.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Men den gången var det bara enstaka ingångar som avbemannades (t ex Gärdet, ingången från Tessinparken), och kontroll vid utpassering infördes inte.
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL-spärrarna ur funktion
Slussen hade väl ett experiment utan spärrar och man fann att plankningen ökade väsentligt där.
Och jag kan inte se någon nämnvärd olägenhet med spärrar. det går ju sekundsnabbt att blippa och gå igenom.
Och kanske kan de vara till nytta vid trafikstörningar och kaos där man snabbt vill stoppa att fler tar sig in på en överfylld station.
Och jag kan inte se någon nämnvärd olägenhet med spärrar. det går ju sekundsnabbt att blippa och gå igenom.
Och kanske kan de vara till nytta vid trafikstörningar och kaos där man snabbt vill stoppa att fler tar sig in på en överfylld station.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1975
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: SL-spärrarna ur funktion
Oslo tok bort sperrene tidlig på 1980-tallet. Det har fungert greit. Det hadde sikkert gått bra også i Stockholm. Når jeg ser på London, så tror jeg helt sikkert man kunne ha redusert bemanningen og redusert kostnadene ved å ta bort sperrene. De fleste stasjoner på Docklands har ikke sperrer og det funker. .
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL-spärrarna ur funktion
Det är ju inte helt nödvändigt att ha bemanning bara för att man har spärrar. Nederländerna har generellt automatspärrar ijär vägen och det även på,obemannade stationer. Kommer man av någon anledning inte igenom så finns det en telefon där man kan få hjälp med att öppna spärren.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑lördag 02 september 2023 20:01 Oslo tok bort sperrene tidlig på 1980-tallet. Det har fungert greit. Det hadde sikkert gått bra også i Stockholm. Når jeg ser på London, så tror jeg helt sikkert man kunne ha redusert bemanningen og redusert kostnadene ved å ta bort sperrene. De fleste stasjoner på Docklands har ikke sperrer og det funker. .
Och spärrvakter har många funktioner, jag köper mina resor på grönt kort av spärrvakten t.ex
Re: SL-spärrarna ur funktion
Slussen med sina många resenärer bör definitivt ha plattformsspärrar, helst med kontroll vid såväl in- som utpassering.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 02 september 2023 4:34 Slussen hade väl ett experiment utan spärrar och man fann att plankningen ökade väsentligt där.
Och jag kan inte se någon nämnvärd olägenhet med spärrar. det går ju sekundsnabbt att blippa och gå igenom.
Och kanske kan de vara till nytta vid trafikstörningar och kaos där man snabbt vill stoppa att fler tar sig in på en överfylld station.
Olägenheten för mig som resenär är inte särskilt stor, främst handlar det kanske om risken att bli omkullknuffad av de svartåkare som tränger sig in när man själv är på väg ut. Automatspärrarna är ju inget större hinder för den som inte vill betala. Olägenheten är istället kostnaden för spärrvakt och automatspärrar på stationer med få resenärer, något som vi med Trafikförvaltningens numera dåliga finanser får betala genom minskad trafik.
/Gunnar Ekeving
- Hechtwagen
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL-spärrarna ur funktion
Bästa halvmesyssyren har SL i Kungsängen där ena ingången har spärrvakt och glasspärrar och den andra ingången halvvägs bort längs plattformen är obemannad och har öppen spärrlinje.toddetoddelito skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 14:14 Och på samma sätt skulle man kunna resonera att spärrar bör finnas, eftersom det fungerar i London och New York. I åtminstone London måste man (väl?) dessutom ”blippa” för utgång för att rätt summa skall debiteras.
Det handlar väl mer om att bestämma sig för ett system och sedan inte göra halvmesyr av det hela. Och det får man väl ge SL att de inte gjort i valet av spärrar vid ingång, så när som på några perronger bland pendeltågens stationer, och tidsbestämda biljetter. Det vore ett enormt slöseri på redan investerade pengar att riva upp dessa.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Nackdelen med spärrar är att man stoppar upp flödet då det är få som har kort/telefon i högsta hugget när man ska passera. Detta skulle bli särskilt märkbart om man hade krav på att visa kort/telefon vid utpassage, speciellt vid stationer med bara ett par tre spärrar.
Är väl bra att i alla fall ena ingången är bemannad? Sedan har man säkert en plan för att även ha spärrar vid den andra ingången.Hechtwagen skrev: ↑söndag 03 september 2023 20:45Bästa halvmesyssyren har SL i Kungsängen där ena ingången har spärrvakt och glasspärrar och den andra ingången halvvägs bort längs plattformen är obemannad och har öppen spärrlinje.toddetoddelito skrev: ↑torsdag 31 augusti 2023 14:14 Och på samma sätt skulle man kunna resonera att spärrar bör finnas, eftersom det fungerar i London och New York. I åtminstone London måste man (väl?) dessutom ”blippa” för utgång för att rätt summa skall debiteras.
Det handlar väl mer om att bestämma sig för ett system och sedan inte göra halvmesyr av det hela. Och det får man väl ge SL att de inte gjort i valet av spärrar vid ingång, så när som på några perronger bland pendeltågens stationer, och tidsbestämda biljetter. Det vore ett enormt slöseri på redan investerade pengar att riva upp dessa.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL-spärrarna ur funktion
Glasspärrarna är till för att stoppa plankare , att ha en öppen obemannad spärrlinje intill för alla plankare är aningen aningslöst.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Som om man inte anser sig ha råd att bygga två spärrar ska man alltså inte bygga någon spärr alls? Två öppna spärrar är bättre än en öppen spärr?Hechtwagen skrev: ↑söndag 10 september 2023 9:33 Glasspärrarna är till för att stoppa plankare , att ha en öppen obemannad spärrlinje intill för alla plankare är aningen aningslöst.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Ja, att bygga en maskindriven automatspärr bredvid en öppen spärr är bara slöseri med pengar.
Re: SL-spärrarna ur funktion
Även om man har tänkt att bygga en spärr även vid den andra ingången men inte har råd just nu? Som sagt vad är bäst:
1. Bygga en spärr nu och den andra senare när man anser sig ha råd?
2. Att inte bygga någon spärr alls då man inte anser sig ha råd att bygga båda samtidigt?
Re: SL-spärrarna ur funktion
Vadå andra ingången? Vi talar om att ha två olika spärrar bredvid varandra vid samma ingång. Något annat är jag inte intresserad av att diskutera