böter på säkerhetsbälte i buss?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
P_G_E
Inlägg: 68
Blev medlem: måndag 02 april 2007 23:08
Ort: Svea Rikes Kungliga Hufvudstad

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av P_G_E »

I en vanlig personbil torde det väl ändå vara synnerligen väl statistiskt belagt att bälteslagen är i högsta grad befogad! Allvarliga bilolyckor är ju faktiskt, till skillnad från lika allvarliga bussolyckor, rena vardagsmaten på våra gator och vägar.

Låt mig erinra om situationen för 44 år sedan, innan högertrafiken och den "tillfälliga" hastighetsbegränsningen infördes i Sverige:

Vi for omkring i våra robusta plåtlådor utan några deformationszoner, säkerhetsbälten, nackstöd eller krockkuddar, med pedalen helt i botten ute på den smala landsvägen, efter att ha passerat skylten "hastighetsbegränsning upphör". Vissa (lite mer påkostade) bilar hade visserligen servo-assisterade trumbromsar, men ingen hade ens hört talas om några "låsningsfria" dito. Rattstången var naturligtvis helt stum, instrumentbrädan av hård metall och backspegeln väl fastsatt i en kraftig stål-arm som fungerade lika effektivt som en bödelsyxa på de stackars arma satar som for ut genom vindrutan. De som gjorde motsvarade flygfärd vid sidan av spegeln kunde ju skratta sig lyckliga om vindrutan var av modernare typ, med s.k. "splitterfritt" glas, så de i alla fall slapp bli strimalde. För att barnen skulle ha något att roa sig med under resan så skaffade varje omtänksam familjefar dem en leksaks-ratt, så pass stadigt monterad framför dem att även de fick sina inälvor totalt södertrasade om/när det smällde...

Jag vill påstå att vi har kommit väldigt långt idag, med tanke på hur vi totalt har omvärderat säkerhetstänkandet i trafiken. Nu sitter alla familjemedlemmar vända åt "rätt" håll (enligt många Svenska forskare, trots motstridiga rön från kollegor i omvärlden), säkert fastklamrade i sina bälten och med självutlösande mjuka ballonger på alla sidor runt sig. Minsta lilla "knuff" efter övertron på ABS-bromsarna och bilen blir genast förvandlad till en hel meter kortare skrothög. Dessutom SÄNKER vi hela tiden hastigheten på våra allt bredare vägar och förstör samtidigt alla möjligheter till omkörningar med hjälp av en massa ståltråd!

Så långt historien om privatbilister, på gott eller ont. - Men nu var det ju tal om BUSSRESENÄRER här. I förhållandevis rubusta fordon som dessutom framförs av yrkesförare, innebärade att de rimligtvis kan "läsa" övrig trafik på ett mer insiktsfullt sätt än vad Svensson (som bara tar ut bilen utanför stadsgränsen när familjen skall åka till landet) oftast lyckas med bakom ratten, i synnerhet när han samtidigt sitter i sin mobiltelefon eller skriver ett SMS...

Och om nu "nollvisionen" (fy f-n vilket dravel) innebär att vi helt desperat och till varje pris absolut skall försöka komma åt även den där statistiska promillen av någorlunda allvarliga olyckstillbud där bussar är inblandade, ja då kallar jag det faktiskt SÄKERHETS-NOJA!

En filosof har sagt: "Det är farligt att leva, ty man kan dö"! - Ja, och detta obstridliga faktum gäller faktiskt även i trafiken, vare sig vi gillar det eller inte. Naturligtvis skall vi inte ONÖDIGTVIS utsätta vare sig oss själva eller våra medtrafikanter för faror som lätt kan undvikas, men vi skall inte heller ge det absurt felaktiga intrycket att det är förenat med livsfara att åka buss!

Vanligaste anledningen till flygrädsla är för övrigt att "inte själv ha kontrollen" på själva framfarten. Det torde vara psykologiskt belagt att envar i många osäkra situationer litar mer på sig själv än på någon annan. Vilket i och för sig är lite märkligt, för jag tror nog inte att många i realiteten skulle klara av att ta över spakarna på en 747:a, i synnerhet inte i ett nödläge.

Så med denna skrämselpropaganda, kallad "bältestvång i buss" oroar nu lagstiftarna många bussresenärer helt i onödan och ger därför (indirekt) signalen: "Ta inte bussen utan kör själv istället, så har DU i alla fall full kontroll på vad som händer"!

Lysande...

P-G
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av spårlasse »

Nu händer det ändå rätt många bussolyckor i Sverige per år. Andelen som blir skadade i bussolyckor överstiger med ganska många procent antalet flygolyckor. Har ingen exakt statistik, men man läser iaf om en ny bussolycka med många skadade, om inte varje vecka, så i alla fall några gånger i månaden. Däremot är förstås säkerhetsaspekten en annan i buss än i bil. En frontalkrock ger inte samma skador på alla passagerare (även om en bussförare nog lätt kan skadas rätt rejält). Däremot kan en buss välta och med tanke på storleken och takhöjd etc. så slungas passagerare iväg runt i bussen ganska många meter, varav en rätt stor kraft uppstår och som kan ge många rätt stora bestående men, om än kanske dödsfall inte hör till det man hör om varje vecka.

Även om yrkesschaufförer i regel kör lite bättre än medelsvensson (förhoppningsvis), så möter ändå bussen bilar som består av just dessa sämre förare. Eftersom trafik handlar om ett samspel, räcker det ju med att en bil kommer på fel sida om vägen, för att bussen ska bli tvungen att köra ner i diket - med skador till följd. Det är ju inte heller ovanligt att förare drabbas av sjukdomar etc - får en hjärtattack, svimmar m.m. vilket också kan få en effekt att bussen hamnar på sidan av vägen.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Enceladus »

Hälften struntar i säkerhetsbältet
Bussmagasinet skrev:Bara drygt 50 procent av resenärerna säkerhetsbälte under resan. Sämst på att använda bälte är ungdomar samt äldre. Det visar en kartläggning som Svensk Kollektivtrafik tillsammans med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna under tre år har gjort av bältesanvändningen i bussar i kollektivtrafiken. Stadsbussar ingår inte i kartläggningen, däremot bussar i regiontrafik liksom expressbussar i kollektivtrafiken. Norrlänningarna är bäst på att använda bälte, stockholmarna sämst.
Det är än idag många som inte använder bälte, speciellt i Stockholm, Halland och Skåne. Är risken för olyckor så mycket lägre i dessa regioner? Ståplatser?
Jim Hansson
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Jim Hansson »

Tobba skrev: fredag 06 augusti 2010 20:57 Vad gäller bussar i lokaltrafik känns det lite inkonsekvent. Sitter man måste man knäppa på sig bältet (om det finns). Samtidigt tillåter man folk att stå.

Jag har aldrig sett någon (förutom min fru och jag själv) använda bältet på bussen. Men jag går förstås inte runt och kollar. Undrar för övrigt hur en kontroll av bältesanvändning skulle gå till. Lagar utan kontroll av deras efterlevnad känns onödiga.

Tycker i alla fall Tobba
Är det inte lag på att man ska sitta bältad om det finns sådana platser lediga? D v s det är olagligt att stå upp om det finns bältesutrustade platser att tillgå.
Jim
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av daniel_s »

Jim Hansson skrev: torsdag 31 augusti 2023 19:18
Tobba skrev: fredag 06 augusti 2010 20:57 Vad gäller bussar i lokaltrafik känns det lite inkonsekvent. Sitter man måste man knäppa på sig bältet (om det finns). Samtidigt tillåter man folk att stå.

Jag har aldrig sett någon (förutom min fru och jag själv) använda bältet på bussen. Men jag går förstås inte runt och kollar. Undrar för övrigt hur en kontroll av bältesanvändning skulle gå till. Lagar utan kontroll av deras efterlevnad känns onödiga.

Tycker i alla fall Tobba
Är det inte lag på att man ska sitta bältad om det finns sådana platser lediga? D v s det är olagligt att stå upp om det finns bältesutrustade platser att tillgå.
Jim
Man får vara lite uppmärksam på datumen i det här forumet, det går att svara på inlägg som är hur gamla som helst. Sedan inlägget du nu svarade på skrevs har jag tagit en examen på halvfart, haft fyra olika jobb, upplevt sex olika verksamhetsledningssystem osv…

Dock, för att svara på din fråga: nja, det är annorlunda regler för bussar i lokaltrafik:

Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte. (4 kap 10 a § trafikförordningen)
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Lennart Petersen »

Det är rätt absurt att köra igång en tråd från 2011.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: söndag 03 september 2023 20:27 Det är rätt absurt att köra igång en tråd från 2011.
Bäste hr. Petersen, av Enceladus-kollektivet kan man förvänta sig i stort sett vad som helst.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar