Spårarbeten i Norrköping 2023

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av X12 »

Under kommande halvår planeras ett antal spårarbeten i Norrköping:

1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.

I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?

Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av Hechtwagen »

X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 19:23 Under kommande halvår planeras ett antal spårarbeten i Norrköping:

1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.

I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?

Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Växlarna kan väl i och försig vara 50 år gamla men flyttade vid minst ett tillfälle.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av daniel_s »

:arrowu:
X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 19:23
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?

Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Beror såklart på trafikintensiteten, det är nog egentligen mer relevant att räkna antalet passager, i synnerhet passager i kurvläge som sliter mycket på tungor och räler. De där växlarna kan mycket väl vara från 50-talet och ha tagits upp vid någon linjenedläggning eller omläggning och sedan legat i förråd i 20 år. Eller inköpta begagnade, kanske från någon tysk småstad där de blivit överflödiga efter någon ombyggnad.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: måndag 28 augusti 2023 6:47 :arrowu:
X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 19:23
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?

Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Beror såklart på trafikintensiteten, det är nog egentligen mer relevant att räkna antalet passager, i synnerhet passager i kurvläge som sliter mycket på tungor och räler. De där växlarna kan mycket väl vara från 50-talet och ha tagits upp vid någon linjenedläggning eller omläggning och sedan legat i förråd i 20 år. Eller inköpta begagnade, kanske från någon tysk småstad där de blivit överflödiga efter någon ombyggnad.
Två av växlarna framför Alkärrshallen låg tidigare i Valhallavägen så växlars läge växlar även i Stockholm.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av leifd »

X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 19:23 Under kommande halvår planeras ett antal spårarbeten i Norrköping:

1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.

I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?

Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
De två växlarna vid Resecentrum togs i bruk 14 augusti 2000. Så de är inte ens 25 år gamla (uppgiften hämtad från Turlistan 3-2000, som finns på sällskapets hemsida). Däremot har de varit sönderkörda och med nedsatt hastighet under lång tid (minst ett år). Tidningen påstår också att Norrköping snart haft spårvagnstrafik i 100 år. Men då trafiken startade 10 mars 1904, så får jag det till snart 120 år. Troligen har man fått felaktiga uppgifter från kommunen, som tydligen har dålig koll.

Det ska f.ö. även byggas betongdäck under spåret mellan Resecentrum och Saltängsbron, då underbyggnaden är dåligt gjord och körs sönder av den tunga busstrafiken. Troligen medför detta också en del rörarbeten under denna betongplatta, innan det läggs nytt spår.

Jag skickade ett mail med dessa rättelser till journalisten, men någon ändring nätupplagan har inte skett.

EDIT
Vi tar ett par bilder från när växlarna kom på plats, sommaren 2000.

Bild
Växeln i Norra Promenaden. Foto Leif D

Bild
Växeln i Drottninggatan. Foto Leif D

Dock när jag studerar mina gamla bilder, så förefaller det som det redan då byggdes betongplatta fram till Saltängsbron.
Kan ju vara så att den inte höll för trycket ändå, så man måste bygga en ny och bättre. Bussar tunga...
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av X12 »

Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av leifd »

X12 skrev: måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Betongplatta är nog bland det bästa man kan ha, allafall för gatuspår. Det är ju relativt enkelt att gräva sig ner till plattan och sen skruva dit nya räler. Ett exempel på detta från Leipzig Leipzig - 2023-07-22. Dock har man här inte ingjutna fästen för rälen.

Bild
Leipzig - 2023-07-22 13.23.34, foto Leif D
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av daniel_s »

X12 skrev: måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)

Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av X12 »

daniel_s skrev: måndag 28 augusti 2023 19:54
X12 skrev: måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)

Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Ja, för just växlarna är det säkert så, men jag tänker främst på spåret i Drottninggatan mellan resecentrum och Rådhuset. Detta spår ska bytas också men nästa år eller så.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av leifd »

X12 skrev: måndag 28 augusti 2023 21:10
daniel_s skrev: måndag 28 augusti 2023 19:54
X12 skrev: måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)

Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Ja, för just växlarna är det säkert så, men jag tänker främst på spåret i Drottninggatan mellan resecentrum och Rådhuset. Detta spår ska bytas också men nästa år eller så.
Det ska bytas fram till Saltängsbron nu är det sagt och från andra sidan bron och upp till och förbi Trädgårdsgatan (även växlar) kommande år. Återstår väl att se hur det blir och när.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: måndag 28 augusti 2023 19:54 Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)

Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Så är det ju. Växeln i Norra Promenaden körs ju alltid i kurva, men där är tungorna bortflyttade några meter (syns på bilden om man tittar noga) så det borde inte vara så stort problem. I Drottninggatan kör ju bussar hela tiden och det sliter nog på spåren också.
Det har ju varit problem även vid Söder Tull, där bussar ständigt kör på växlarna, vilket skadar dessa. Sen köpte man tydligen växlar från någon tillverkare under någon tid, som håller sämre. Kanske dåligt materiel ?
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av X12 »

Växlarna vid Rådhuset byttes väl för omkring 10 år sen? Är de redan utslitna trots att de bara är hälften så gamla som växlarna vid Resecentrum?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårarbeten i Norrköping 2023

Inlägg av leifd »

X12 skrev: tisdag 29 augusti 2023 12:45 Växlarna vid Rådhuset byttes väl för omkring 10 år sen? Är de redan utslitna trots att de bara är hälften så gamla som växlarna vid Resecentrum?
Hittar tyvärr inget om detta, men det innebär ju inte att det mycket väl kan ha bytts delar av växelsystemet, som i grunden är från juli 1994.
Skriv svar