Spårarbeten i Norrköping 2023
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårarbeten i Norrköping 2023
Under kommande halvår planeras ett antal spårarbeten i Norrköping:
1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?
Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?
Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Växlarna kan väl i och försig vara 50 år gamla men flyttade vid minst ett tillfälle.X12 skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 19:23 Under kommande halvår planeras ett antal spårarbeten i Norrköping:
1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?
Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Beror såklart på trafikintensiteten, det är nog egentligen mer relevant att räkna antalet passager, i synnerhet passager i kurvläge som sliter mycket på tungor och räler. De där växlarna kan mycket väl vara från 50-talet och ha tagits upp vid någon linjenedläggning eller omläggning och sedan legat i förråd i 20 år. Eller inköpta begagnade, kanske från någon tysk småstad där de blivit överflödiga efter någon ombyggnad.X12 skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 19:23
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?
Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Två av växlarna framför Alkärrshallen låg tidigare i Valhallavägen så växlars läge växlar även i Stockholm.daniel_s skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 6:47Beror såklart på trafikintensiteten, det är nog egentligen mer relevant att räkna antalet passager, i synnerhet passager i kurvläge som sliter mycket på tungor och räler. De där växlarna kan mycket väl vara från 50-talet och ha tagits upp vid någon linjenedläggning eller omläggning och sedan legat i förråd i 20 år. Eller inköpta begagnade, kanske från någon tysk småstad där de blivit överflödiga efter någon ombyggnad.X12 skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 19:23
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?
Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
De två växlarna vid Resecentrum togs i bruk 14 augusti 2000. Så de är inte ens 25 år gamla (uppgiften hämtad från Turlistan 3-2000, som finns på sällskapets hemsida). Däremot har de varit sönderkörda och med nedsatt hastighet under lång tid (minst ett år). Tidningen påstår också att Norrköping snart haft spårvagnstrafik i 100 år. Men då trafiken startade 10 mars 1904, så får jag det till snart 120 år. Troligen har man fått felaktiga uppgifter från kommunen, som tydligen har dålig koll.X12 skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 19:23 Under kommande halvår planeras ett antal spårarbeten i Norrköping:
1. Byte av växlar och spårkurvan vid resecentrum. Börjar på måndag och 7 veckor framåt.
2. Något arbete vid Vägträffen (byte av kurvan?) under 2 veckor senare i höst.
3. Byte av spår inkl. vändslinga som läggs om i nytt läge mellan Bastuban och Skarphagsgatan mellan december-mars 2024.
I NT nämndes det idag att växlarna vid resecentrum är "minst 50 år gamla" och därför behöver bytas. Kan detta verkligen stämma? Resecentrum byggdes väl om år 2000. Installerade man då alltså växlar från sent 60- eller tidigt 70-tal?
Vad är ungefärlig livslängd på en spårvägsväxel?
Det ska f.ö. även byggas betongdäck under spåret mellan Resecentrum och Saltängsbron, då underbyggnaden är dåligt gjord och körs sönder av den tunga busstrafiken. Troligen medför detta också en del rörarbeten under denna betongplatta, innan det läggs nytt spår.
Jag skickade ett mail med dessa rättelser till journalisten, men någon ändring nätupplagan har inte skett.
EDIT
Vi tar ett par bilder från när växlarna kom på plats, sommaren 2000.
Växeln i Norra Promenaden. Foto Leif D
Växeln i Drottninggatan. Foto Leif D
Dock när jag studerar mina gamla bilder, så förefaller det som det redan då byggdes betongplatta fram till Saltängsbron.
Kan ju vara så att den inte höll för trycket ändå, så man måste bygga en ny och bättre. Bussar tunga...
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Betongplatta är nog bland det bästa man kan ha, allafall för gatuspår. Det är ju relativt enkelt att gräva sig ner till plattan och sen skruva dit nya räler. Ett exempel på detta från Leipzig Leipzig - 2023-07-22. Dock har man här inte ingjutna fästen för rälen.X12 skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Leipzig - 2023-07-22 13.23.34, foto Leif D
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)X12 skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Ja, för just växlarna är det säkert så, men jag tänker främst på spåret i Drottninggatan mellan resecentrum och Rådhuset. Detta spår ska bytas också men nästa år eller så.daniel_s skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 19:54Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)X12 skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Det ska bytas fram till Saltängsbron nu är det sagt och från andra sidan bron och upp till och förbi Trädgårdsgatan (även växlar) kommande år. Återstår väl att se hur det blir och när.X12 skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 21:10Ja, för just växlarna är det säkert så, men jag tänker främst på spåret i Drottninggatan mellan resecentrum och Rådhuset. Detta spår ska bytas också men nästa år eller så.daniel_s skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 19:54Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)X12 skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 17:10 Känns som att det borde bli billigare att flytta ut bussarna från spårområdet. På sträckor längs egen banvall tycks spåret hålla mycket längre jämfört mot gatuspår där det går bussar. I Klockaretorpet (inga bussar) så finns det väl fortfarande kvar spår från 1975, medan t.ex. Nygatan (bussar i spåret) inte väl var så jättegammal när det byttes här om året. Förutom längre livslängd kan banan byggas utan fördyrande betongplatta.
Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Så är det ju. Växeln i Norra Promenaden körs ju alltid i kurva, men där är tungorna bortflyttade några meter (syns på bilden om man tittar noga) så det borde inte vara så stort problem. I Drottninggatan kör ju bussar hela tiden och det sliter nog på spåren också.daniel_s skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 19:54 Att de växlarna slits ut är nog snarare för att de hela tiden trafikeras i kurva, det sliter mycket mer på dem. (Det är väl spåret närmast wesecentwum som används normalt.)
Bussarna gör förstås inte saken bättre men jag tror att det skulle bli nästan likadant utan dem.
Det har ju varit problem även vid Söder Tull, där bussar ständigt kör på växlarna, vilket skadar dessa. Sen köpte man tydligen växlar från någon tillverkare under någon tid, som håller sämre. Kanske dåligt materiel ?
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Växlarna vid Rådhuset byttes väl för omkring 10 år sen? Är de redan utslitna trots att de bara är hälften så gamla som växlarna vid Resecentrum?
Re: Spårarbeten i Norrköping 2023
Hittar tyvärr inget om detta, men det innebär ju inte att det mycket väl kan ha bytts delar av växelsystemet, som i grunden är från juli 1994.