Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av Stefan Widén »

Hej alla glada semesterfirare, eller de som hafte eller ska ha.

Vore spännande att se era upplevelser relaterat till spårtrafik.

Något spännande eller udda eller vad som helst.

Även att fundera på den där frågan man undrar över...kanske får man bra svar här.

Vet att många grupper på fejan delvis tagit över forumets roll.

Men vill ändå slå ett slag.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av /jes »

Tja, var i Oslo för någon vecka sedan och såg flera CAF-vagnar SL18 i trafik. Tyckte det var glest med SL95 men många SL79. Dessa börjar se skamfilade ut men tydligen duktiga arbetshästar.

För första gången besökte jag och åkte museispårvägen i Malmö. En varm julisöndag lockar inte många besökare, två betalande och mig som fripassagerare på min tur.

Bild
Jan Långström
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52

Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av Jan Långström »

Nyligen åkte jag för första gången spårvagn i Lund. En trevlig resa genom nya kvarter ut på landet (så länge den miljön nu blir kvar). Väl återkommen till Clemenstorget upptäckte jag till min förvåning att jag precis sluppit ut ur Helvetet.

Bild

Så mycket mera märkligt eftersom föraren inte alls verkade jävlig. Kanske han hade flyttat in från Ängelholm? Men några dagar senare fick jag reda på att Ågust (det var ju så han uttalade sitt namn) Strindberg hade varit framme. Nåja...
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 277
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av Fyrgeit »

Kom precis hem från semester på Österlen, så mycket spårvagn blev det inte, men ångtåget är ju ett måste!
IMG_20230726_130246505_HDR.jpg
IMG_20230726_130246505_HDR.jpg (436.09 KiB) Visad 1052 gånger
Bodde även en natt på järnvägshotellet i Vitaby med utsikt över stationen.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Oslo

Inlägg av gek »

Jag besökte Oslo för några veckor sedan och uppfattade att de tre spårvagnstyperna just då tog hand om ungefär var sin tredjedel av trafiken.

En SL79 på Jernbanetorget:
Bild

SL18 vid Adamstuen:
Bild
Denna vagntyp var ny för mig; gångegenskaperna var inte helt perfekta, dock kanske beroende på dåligt spårläge.

På linje 13 Bekkestua - Ljabru används endast SL95 - tydligen bara denna vagntyp som har hyttsignalutrustning vilket behövs för att kunna köra på samma spår som T-banen, t ex här vid Ringstabekk:
Bild
Det är mellan Jar och Bekkestua som metrotåg och spårvagnar delar spår. 1977 rullade det Gullfiskar på de spår som även då nyttjades av både spårvagnar och breda förortsvagnar:
Bild
/Gunnar Ekeving
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Oslo, Ekebergbanen

Inlägg av gek »

Ekebergbanen har sedan 1974 trafikerats av vanliga spårvagnar i genomgående trafik till Lilleakerbanen, från vilken jag hade några bilder i mitt förra inlägg. En av de sista dagarna i juli kröp en SL95 långsamt uppför backen till Ekebergparken:
Bild
Hastighetstavlan anger 40 km/h för den ej spårburna trafiken, men för spårvagnarna gäller 10 km/h (bitvis 20) vid såväl upp- som nedfärd på denna ganska långa branta sträcka. Den låga hastigheten beror på dåligt spår. Längs övriga delen av banan får man på många sträckor köra 70 km/h; huvudsakligen utan blocksignaler eller liknande. Och så småningom kommer man till slutstationen Ljabru:
Bild
1974 var det mera vild natur i vändslingan vid Ljabru, och Ekebergsbanens egna vagnar skulle snart ersättas av Gullfiskar i genomgående trafik till Lilleakerbanen:
Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av Stefan Widén »

Härliga bilder... och några väcker minen från mina besök i Oslo

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hann i alla fall åka med Gullfisken på denna sträcka, var en stadsvagn, ingen luftbroms, var en spak föraren vevade fram och tillbaka vid stopp.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: lördag 19 augusti 2023 17:26 Hann i alla fall åka med Gullfisken på denna sträcka, var en stadsvagn, ingen luftbroms, var en spak föraren vevade fram och tillbaka vid stopp.
Man vevar väl inte en spak?!?
Skriv svar