Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Hej alla glada semesterfirare, eller de som hafte eller ska ha.
Vore spännande att se era upplevelser relaterat till spårtrafik.
Något spännande eller udda eller vad som helst.
Även att fundera på den där frågan man undrar över...kanske får man bra svar här.
Vet att många grupper på fejan delvis tagit över forumets roll.
Men vill ändå slå ett slag.
Stefan
Vore spännande att se era upplevelser relaterat till spårtrafik.
Något spännande eller udda eller vad som helst.
Även att fundera på den där frågan man undrar över...kanske får man bra svar här.
Vet att många grupper på fejan delvis tagit över forumets roll.
Men vill ändå slå ett slag.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Tja, var i Oslo för någon vecka sedan och såg flera CAF-vagnar SL18 i trafik. Tyckte det var glest med SL95 men många SL79. Dessa börjar se skamfilade ut men tydligen duktiga arbetshästar.
För första gången besökte jag och åkte museispårvägen i Malmö. En varm julisöndag lockar inte många besökare, två betalande och mig som fripassagerare på min tur.
För första gången besökte jag och åkte museispårvägen i Malmö. En varm julisöndag lockar inte många besökare, två betalande och mig som fripassagerare på min tur.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52
Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Nyligen åkte jag för första gången spårvagn i Lund. En trevlig resa genom nya kvarter ut på landet (så länge den miljön nu blir kvar). Väl återkommen till Clemenstorget upptäckte jag till min förvåning att jag precis sluppit ut ur Helvetet.
Så mycket mera märkligt eftersom föraren inte alls verkade jävlig. Kanske han hade flyttat in från Ängelholm? Men några dagar senare fick jag reda på att Ågust (det var ju så han uttalade sitt namn) Strindberg hade varit framme. Nåja...
Så mycket mera märkligt eftersom föraren inte alls verkade jävlig. Kanske han hade flyttat in från Ängelholm? Men några dagar senare fick jag reda på att Ågust (det var ju så han uttalade sitt namn) Strindberg hade varit framme. Nåja...
Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Kom precis hem från semester på Österlen, så mycket spårvagn blev det inte, men ångtåget är ju ett måste!
Bodde även en natt på järnvägshotellet i Vitaby med utsikt över stationen.Re: Oslo
Jag besökte Oslo för några veckor sedan och uppfattade att de tre spårvagnstyperna just då tog hand om ungefär var sin tredjedel av trafiken.
En SL79 på Jernbanetorget:
SL18 vid Adamstuen:
Denna vagntyp var ny för mig; gångegenskaperna var inte helt perfekta, dock kanske beroende på dåligt spårläge.
På linje 13 Bekkestua - Ljabru används endast SL95 - tydligen bara denna vagntyp som har hyttsignalutrustning vilket behövs för att kunna köra på samma spår som T-banen, t ex här vid Ringstabekk:
Det är mellan Jar och Bekkestua som metrotåg och spårvagnar delar spår. 1977 rullade det Gullfiskar på de spår som även då nyttjades av både spårvagnar och breda förortsvagnar:
En SL79 på Jernbanetorget:
SL18 vid Adamstuen:
Denna vagntyp var ny för mig; gångegenskaperna var inte helt perfekta, dock kanske beroende på dåligt spårläge.
På linje 13 Bekkestua - Ljabru används endast SL95 - tydligen bara denna vagntyp som har hyttsignalutrustning vilket behövs för att kunna köra på samma spår som T-banen, t ex här vid Ringstabekk:
Det är mellan Jar och Bekkestua som metrotåg och spårvagnar delar spår. 1977 rullade det Gullfiskar på de spår som även då nyttjades av både spårvagnar och breda förortsvagnar:
/Gunnar Ekeving
Re: Oslo, Ekebergbanen
Ekebergbanen har sedan 1974 trafikerats av vanliga spårvagnar i genomgående trafik till Lilleakerbanen, från vilken jag hade några bilder i mitt förra inlägg. En av de sista dagarna i juli kröp en SL95 långsamt uppför backen till Ekebergparken:
Hastighetstavlan anger 40 km/h för den ej spårburna trafiken, men för spårvagnarna gäller 10 km/h (bitvis 20) vid såväl upp- som nedfärd på denna ganska långa branta sträcka. Den låga hastigheten beror på dåligt spår. Längs övriga delen av banan får man på många sträckor köra 70 km/h; huvudsakligen utan blocksignaler eller liknande. Och så småningom kommer man till slutstationen Ljabru:
1974 var det mera vild natur i vändslingan vid Ljabru, och Ekebergsbanens egna vagnar skulle snart ersättas av Gullfiskar i genomgående trafik till Lilleakerbanen:
Hastighetstavlan anger 40 km/h för den ej spårburna trafiken, men för spårvagnarna gäller 10 km/h (bitvis 20) vid såväl upp- som nedfärd på denna ganska långa branta sträcka. Den låga hastigheten beror på dåligt spår. Längs övriga delen av banan får man på många sträckor köra 70 km/h; huvudsakligen utan blocksignaler eller liknande. Och så småningom kommer man till slutstationen Ljabru:
1974 var det mera vild natur i vändslingan vid Ljabru, och Ekebergsbanens egna vagnar skulle snart ersättas av Gullfiskar i genomgående trafik till Lilleakerbanen:
/Gunnar Ekeving
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Härliga bilder... och några väcker minen från mina besök i Oslo
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Hann i alla fall åka med Gullfisken på denna sträcka, var en stadsvagn, ingen luftbroms, var en spak föraren vevade fram och tillbaka vid stopp.
Re: Alltså om de senaste aktiva trådarna.
Man vevar väl inte en spak?!?C12C3C3C12 skrev: ↑lördag 19 augusti 2023 17:26 Hann i alla fall åka med Gullfisken på denna sträcka, var en stadsvagn, ingen luftbroms, var en spak föraren vevade fram och tillbaka vid stopp.