Arlanda Express nivåskillnad?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: söndag 06 augusti 2023 20:15
daniel_s skrev: måndag 10 juli 2023 10:18 Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
Alltså samma anledning som man valt plattformsdörrar vid T-centralen och Odenplan att enbart passa en tågtillverkares tågmodell... :-D
Annars skulle exempelvis Mälartåg kunnat använda samma spår.
Men, hur svårt är det egentligen att bygga ett tåg där dörrarna sitter på exakt samma ställe som på en X60? Tågen lär ju behöva se ungefär likadana ut, 6-delade och med två dörrar per del, hur svårt är det då att matcha dörrplaceringen? Skulle det gå att bygga längre vagnar (alltså kanske 4-, eller 5-delade på 107m) och som samtidigt klarar av kurvradierna i Bro?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Odd »

Joakim W skrev: söndag 06 augusti 2023 20:22
Odd skrev: söndag 06 augusti 2023 20:15
daniel_s skrev: måndag 10 juli 2023 10:18 Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
Alltså samma anledning som man valt plattformsdörrar vid T-centralen och Odenplan att enbart passa en tågtillverkares tågmodell... :-D
Annars skulle exempelvis Mälartåg kunnat använda samma spår.
Men, hur svårt är det egentligen att bygga ett tåg där dörrarna sitter på exakt samma ställe som på en X60? Tågen lär ju behöva se ungefär likadana ut, 6-delade och med två dörrar per del, hur svårt är det då att matcha dörrplaceringen? Skulle det gå att bygga längre vagnar (alltså kanske 4-, eller 5-delade på 107m) och som samtidigt klarar av kurvradierna i Bro?
Inte svårare än att vilken annan tågtillverkare som helst måste rita helt nya modeller av sina tåg och därmed inte kan erbjuda redan befintliga produkter, vilket då gör att alla andra alternativ, än Alstoms, kommer att bli dyrare.

Jag reagerade på detta redan från början och funderade då på om det möjligen skulle bryta mot nån av EUs konkurrensklausuler, eller möjligen bryta mot förbudet mot gynnande av enskild. Men det kanske bara är kommuner som inte får gynna enskilda.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Hechtwagen »

När X60 ska ersättas med nya tåg så klmmer det ha gått säkert 30 år sedan sista X60 byggdes och då är det garanterat lika mycket jobb för Alstom som för någon annan tillverkare att ta fram ersättaren för X60.

Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: måndag 07 augusti 2023 16:26 När X60 ska ersättas med nya tåg så klmmer det ha gått säkert 30 år sedan sista X60 byggdes och då är det garanterat lika mycket jobb för Alstom som för någon annan tillverkare att ta fram ersättaren för X60.

Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
Kanske lite dåligt exempel iofs, det var ju Hägglunds och AEG som utvecklade X10p. C20 är nog ett bättre exempel.

Men det finns rättsutslag som indikerar att man får köpa nya vagnar från samma tillverkare om man har byggt fast sig i en produktserie, så helt fel är inte frågeställningen!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Odd »

Eller så byter man ut plattformsdörreländet mot något bättre och flexibelt, som klarar flera olika konstellationer. Jag tänker mig att man inte bara skall trafikera med pendeltåg i framtiden utan även regionaltåg.

Dessutom har det visat sig att väggarna gör att det blir för tyst (!) med plattformsväggarna och att det är svårt för synskadade att identifiera på vilken sida ett tåg kommer på...
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: måndag 07 augusti 2023 18:24 Eller så byter man ut plattformsdörreländet mot något bättre och flexibelt, som klarar flera olika konstellationer. Jag tänker mig att man inte bara skall trafikera med pendeltåg i framtiden utan även regionaltåg.

Dessutom har det visat sig att väggarna gör att det blir för tyst (!) med plattformsväggarna och att det är svårt för synskadade att identifiera på vilken sida ett tåg kommer på...
Kapaciteten på Stockholm City och pendeltågsspåren kommer nog i framtiden helt gå åt till pendeltåg. Och det är nog inte optimalt om regionaltåg måste köra i pendeltågstakt med deras frekventa uppehåll. När 4-spårsbygget på Mälarbanan är klart så har vi nästan ett helt nät enbart för pendeltåg. Låter lite väl märköigt att alltför tysta plattformar skulle vara ett ett problem men det går ju att lösa med högtalarutrop och lämpligt placerade högtalare.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: måndag 07 augusti 2023 17:04
Hechtwagen skrev: måndag 07 augusti 2023 16:26 När X60 ska ersättas med nya tåg så klmmer det ha gått säkert 30 år sedan sista X60 byggdes och då är det garanterat lika mycket jobb för Alstom som för någon annan tillverkare att ta fram ersättaren för X60.

Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
Kanske lite dåligt exempel iofs, det var ju Hägglunds och AEG som utvecklade X10p. C20 är nog ett bättre exempel.

Men det finns rättsutslag som indikerar att man får köpa nya vagnar från samma tillverkare om man har byggt fast sig i en produktserie, så helt fel är inte frågeställningen!
Fast vad innebär det att man byggt fast sig i en produktserie? Räcker 891 mm spårvidd och 1500 kV likström för det?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: tisdag 08 augusti 2023 18:52 ...

Fast vad innebär det att man byggt fast sig i en produktserie? Räcker 891 mm spårvidd och 1500 kV likström för det?
Nej, eftersom de flesta tågtillverkare kan anpassa sina modeller efter dessa parametrar. Det finns flera stora och säkert några små tillverkare som erbjuder runt meterspår och kan anpassa produkten efter 891 mm.

Dessutom är 891 mm av historisk tekniskt krav. Plattformsdörrarnas placering baseras inte på historiskt tekniskt krav.
Genius on call
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Italien finnes mange lokalbaner med sporvidde 950 mm. Disse togene kan sikkert tilbys i 891 mm.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arlanda Express nivåskillnad?

Inlägg av Hechtwagen »

Nils Carl Aspenberg skrev: onsdag 09 augusti 2023 1:46 I Italien finnes mange lokalbaner med sporvidde 950 mm. Disse togene kan sikkert tilbys i 891 mm.
Kör någon av dem 100 km/h eller fortare?
Skriv svar