Men, hur svårt är det egentligen att bygga ett tåg där dörrarna sitter på exakt samma ställe som på en X60? Tågen lär ju behöva se ungefär likadana ut, 6-delade och med två dörrar per del, hur svårt är det då att matcha dörrplaceringen? Skulle det gå att bygga längre vagnar (alltså kanske 4-, eller 5-delade på 107m) och som samtidigt klarar av kurvradierna i Bro?
Arlanda Express nivåskillnad?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Inte svårare än att vilken annan tågtillverkare som helst måste rita helt nya modeller av sina tåg och därmed inte kan erbjuda redan befintliga produkter, vilket då gör att alla andra alternativ, än Alstoms, kommer att bli dyrare.Joakim W skrev: ↑söndag 06 augusti 2023 20:22Men, hur svårt är det egentligen att bygga ett tåg där dörrarna sitter på exakt samma ställe som på en X60? Tågen lär ju behöva se ungefär likadana ut, 6-delade och med två dörrar per del, hur svårt är det då att matcha dörrplaceringen? Skulle det gå att bygga längre vagnar (alltså kanske 4-, eller 5-delade på 107m) och som samtidigt klarar av kurvradierna i Bro?
Jag reagerade på detta redan från början och funderade då på om det möjligen skulle bryta mot nån av EUs konkurrensklausuler, eller möjligen bryta mot förbudet mot gynnande av enskild. Men det kanske bara är kommuner som inte får gynna enskilda.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
När X60 ska ersättas med nya tåg så klmmer det ha gått säkert 30 år sedan sista X60 byggdes och då är det garanterat lika mycket jobb för Alstom som för någon annan tillverkare att ta fram ersättaren för X60.
Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Kanske lite dåligt exempel iofs, det var ju Hägglunds och AEG som utvecklade X10p. C20 är nog ett bättre exempel.Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 augusti 2023 16:26 När X60 ska ersättas med nya tåg så klmmer det ha gått säkert 30 år sedan sista X60 byggdes och då är det garanterat lika mycket jobb för Alstom som för någon annan tillverkare att ta fram ersättaren för X60.
Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
Men det finns rättsutslag som indikerar att man får köpa nya vagnar från samma tillverkare om man har byggt fast sig i en produktserie, så helt fel är inte frågeställningen!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Eller så byter man ut plattformsdörreländet mot något bättre och flexibelt, som klarar flera olika konstellationer. Jag tänker mig att man inte bara skall trafikera med pendeltåg i framtiden utan även regionaltåg.
Dessutom har det visat sig att väggarna gör att det blir för tyst (!) med plattformsväggarna och att det är svårt för synskadade att identifiera på vilken sida ett tåg kommer på...
Dessutom har det visat sig att väggarna gör att det blir för tyst (!) med plattformsväggarna och att det är svårt för synskadade att identifiera på vilken sida ett tåg kommer på...
Genius on call
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Kapaciteten på Stockholm City och pendeltågsspåren kommer nog i framtiden helt gå åt till pendeltåg. Och det är nog inte optimalt om regionaltåg måste köra i pendeltågstakt med deras frekventa uppehåll. När 4-spårsbygget på Mälarbanan är klart så har vi nästan ett helt nät enbart för pendeltåg. Låter lite väl märköigt att alltför tysta plattformar skulle vara ett ett problem men det går ju att lösa med högtalarutrop och lämpligt placerade högtalare.Odd skrev: ↑måndag 07 augusti 2023 18:24 Eller så byter man ut plattformsdörreländet mot något bättre och flexibelt, som klarar flera olika konstellationer. Jag tänker mig att man inte bara skall trafikera med pendeltåg i framtiden utan även regionaltåg.
Dessutom har det visat sig att väggarna gör att det blir för tyst (!) med plattformsväggarna och att det är svårt för synskadade att identifiera på vilken sida ett tåg kommer på...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Fast vad innebär det att man byggt fast sig i en produktserie? Räcker 891 mm spårvidd och 1500 kV likström för det?daniel_s skrev: ↑måndag 07 augusti 2023 17:04Kanske lite dåligt exempel iofs, det var ju Hägglunds och AEG som utvecklade X10p. C20 är nog ett bättre exempel.Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 augusti 2023 16:26 När X60 ska ersättas med nya tåg så klmmer det ha gått säkert 30 år sedan sista X60 byggdes och då är det garanterat lika mycket jobb för Alstom som för någon annan tillverkare att ta fram ersättaren för X60.
Jämför med X9p och X10p inte hade ABB någon fördel av sin inblandning i X9p när de utvecklade X10p runt 30 år senare?
Men det finns rättsutslag som indikerar att man får köpa nya vagnar från samma tillverkare om man har byggt fast sig i en produktserie, så helt fel är inte frågeställningen!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Nej, eftersom de flesta tågtillverkare kan anpassa sina modeller efter dessa parametrar. Det finns flera stora och säkert några små tillverkare som erbjuder runt meterspår och kan anpassa produkten efter 891 mm.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 08 augusti 2023 18:52 ...
Fast vad innebär det att man byggt fast sig i en produktserie? Räcker 891 mm spårvidd och 1500 kV likström för det?
Dessutom är 891 mm av historisk tekniskt krav. Plattformsdörrarnas placering baseras inte på historiskt tekniskt krav.
Genius on call
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
I Italien finnes mange lokalbaner med sporvidde 950 mm. Disse togene kan sikkert tilbys i 891 mm.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Kör någon av dem 100 km/h eller fortare?Nils Carl Aspenberg skrev: ↑onsdag 09 augusti 2023 1:46 I Italien finnes mange lokalbaner med sporvidde 950 mm. Disse togene kan sikkert tilbys i 891 mm.