Vart anmäler man farliga situationer?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Ikväll passerade vi Älvsjö station där en dörr hade gått sönder på ett sätt som gjorde att om man gick i dörröppningen var det stor risk att dörren stängdes med mycket stor kraft och hyfsat hög hastighet och därmed skulle skada någon allvarligt. Alltså borde detta felanmälas någonstans så att dörren kunde stängas av.

Olika vägar vi försökte:
  • Spärrvakten på stationen. Denna meddelade att den inte kunde göra något, eftersom den inte kunde lämna spärren.
  • Två ordningsvakter på stationen. De kom i och för sig förbi och tittade på dörren, men sa att de inte kunde göra något, eftersom det inte var en människa som utgjorde hotet.
  • Ringde felanmälningsnumret på själva dörren. De meddelade att de inte kunde göra något, eftersom det inte var kunden som gjorde felanmälan.
  • Ringde SL:s trygghetsnummer. De meddelande att de inte kunde göra något, eftersom det inte var en människa som utgjorde hotet.
  • Ringde SL:s kundtjänst. De tog emot felanmälan och lovade att vidarebefordra till MTR. De lovade också att återkomma med hur länge vi skulle behöva stå kvar och vakta dörren. Återkom aldrig.
  • Två trygghetsvärdar som gick förbi. De kom i alla fall med idén att de skulle hämta orange:a fellappar. De tog också numret på dörren och skulle försöka felanmäla.
När vi hade misslyckats på alla sätt kände vi att vi behövde spärra av dörren så gott vi kunde, och köpte därför gaffatejp och partyvimplar på den lokala Coopbutiken. När vi tyckte att vi hade en rimlig avspärrning åkte vi vidare. Vi hade då stått och vaktat dörren i över en timme. Förhoppningsvis har ingen skadats av dörren.

Så hur gör man? Det enda som vi inte prövade var att ringa 112, men det känns som att det inte borde behövas. Vad hade vi gjort om det hade varit ett stort hål i golvet? Rulltrappan bredvid har ju i alla fall ett nödstopp. Nödrätten kanske hade gett mig möjlighet att sabotera maskineriet utan påföljd, men det hade jag varken lust att göra eller verktyg för.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av Lennart Petersen »

Magnus Ahltorp skrev: måndag 07 augusti 2023 23:34 Ikväll passerade vi Älvsjö station där en dörr hade gått sönder på ett sätt som gjorde att om man gick i dörröppningen var det stor risk att dörren stängdes med mycket stor kraft och hyfsat hög hastighet och därmed skulle skada någon allvarligt. Alltså borde detta felanmälas någonstans så att dörren kunde stängas av.

Olika vägar vi försökte:
  • Spärrvakten på stationen. Denna meddelade att den inte kunde göra något, eftersom den inte kunde lämna spärren.
  • Två ordningsvakter på stationen. De kom i och för sig förbi och tittade på dörren, men sa att de inte kunde göra något, eftersom det inte var en människa som utgjorde hotet.
  • Ringde felanmälningsnumret på själva dörren. De meddelade att de inte kunde göra något, eftersom det inte var kunden som gjorde felanmälan.
  • Ringde SL:s trygghetsnummer. De meddelande att de inte kunde göra något, eftersom det inte var en människa som utgjorde hotet.
  • Ringde SL:s kundtjänst. De tog emot felanmälan och lovade att vidarebefordra till MTR. De lovade också att återkomma med hur länge vi skulle behöva stå kvar och vakta dörren. Återkom aldrig.
  • Två trygghetsvärdar som gick förbi. De kom i alla fall med idén att de skulle hämta orange:a fellappar. De tog också numret på dörren och skulle försöka felanmäla.
När vi hade misslyckats på alla sätt kände vi att vi behövde spärra av dörren så gott vi kunde, och köpte därför gaffatejp och partyvimplar på den lokala Coopbutiken. När vi tyckte att vi hade en rimlig avspärrning åkte vi vidare. Vi hade då stått och vaktat dörren i över en timme. Förhoppningsvis har ingen skadats av dörren.

Så hur gör man? Det enda som vi inte prövade var att ringa 112, men det känns som att det inte borde behövas. Vad hade vi gjort om det hade varit ett stort hål i golvet? Rulltrappan bredvid har ju i alla fall ett nödstopp. Nödrätten kanske hade gett mig möjlighet att sabotera maskineriet utan påföljd, men det hade jag varken lust att göra eller verktyg för.
Du har nog gjort ditt bästa och lite till. Obegripligt att t.ex trygghetsnumret inte reagerar på vad som kan vara en fara. Om du kunnat få kontakt med föraren så har ju han/hon ett ansvar för tåget och säkerhet ombord. Ska vi anta att det inte fanns tågvärd ?
Men 112 ska man inte vara så rädd för. Är det bara hyggligt seriöst så tar dom det men dom kan ju inte mer än slå larm till SL eller MTR men det kanske känns mer om det är 112 som hör av sig.
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av 4330 »

Det var väl en dörr på stationen, inte på ett tåg?
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

4330 skrev: tisdag 08 augusti 2023 6:34 Det var väl en dörr på stationen, inte på ett tåg?
Ja, jag var nog otydlig. Det var på stationen.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av daniel_s »

Älvsjö är väl Trafikverkets station så ni kunde helt enkelt ha ringt deras akutnummer som står på deras hemsida, 0771-921921.

Men det låter som att flera av de inblandade inte låtsats om sitt jobb. Självklart ska stationsvärden (spärrvakten) felanmäla trasiga dörrar på stationen, och trygghetscentralen ska också kunna vidarebefordra ett fel till rätt trafik-/driftledning.

För övrigt överdriver du lite angående skaderisken, man kan inte klämmas så allvarligt i en sådan dörr. Det smäller lite när de slår ihop ibland, men det är mest för att dörren är en tom plåtlåda som det blir bra resonans i. Oftast när man gör illa sig i en dörr så är det på grund av den egna kroppens rörelseenergi och inte dörrens, jag har t ex fått rejäla blåmärken när jag gått in i dörrar som inte öppnas med förväntad hastighet. Men det gör inte mer ont än att gå in i en vanlig vägg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av Odd »

Om man ser något farligt, såsom att en presenning fladdrar på ett godståg, last som slitit sig eller att något annat sticker ut på sidan av tåget som utgör en fara, då skall man ringa 112. Dom kontaktar tågtrafikledningen.
Genius on call
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Vart anmäler man farliga situationer?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev: onsdag 09 augusti 2023 7:29 För övrigt överdriver du lite angående skaderisken, man kan inte klämmas så allvarligt i en sådan dörr. Det smäller lite när de slår ihop ibland, men det är mest för att dörren är en tom plåtlåda som det blir bra resonans i. Oftast när man gör illa sig i en dörr så är det på grund av den egna kroppens rörelseenergi och inte dörrens, jag har t ex fått rejäla blåmärken när jag gått in i dörrar som inte öppnas med förväntad hastighet. Men det gör inte mer ont än att gå in i en vanlig vägg.
Jag borde ha förstått att någon skulle trivialisera det här. Längst ner på den här sortens dörr sitter en metallbit med två rullar som ska hålla ihop de två dörrarna när de går mot varandra. Dörren som stod och slog dundrade nästan hela tiden in i den här metallbiten med ordentlig kraft. Dörren är ju gjord för att ta det försiktigt åt andra hållet, inte när den öppnas, och framförallt inte i mitten av rörelsen.

Minst två gånger kom det en person med en liten hund som försökte ta sig igenom och som vi lyckades stoppa. Eftersom dörren dessutom inte slutar klämma till utan tror att det är säkert att vara "öppen" så hade den hunden fått ganska stora skador om den hade haft otur. Jag säger inte att det är 100% risk att den hade klämts, men kanske 10%, vilket även det är lite väl mycket.
Skriv svar