Vad i det jag skrev skiljer sig från det du skrev? Mer att vi uppenbarligen har olika syn på vad som är höga skadestånd och att vi även har olika syn på vad som är mycket? På tal om att hänga i julgranen.daniel_s skrev: ↑måndag 03 juli 2023 18:54Det är nog dina kunskaper som inte är mycket att hänga i julgranen. Facket kan driva saken till Arbetsdomstolen som i sin tur kan ogiltigförklara uppsägningen med bindande verkan vilket innebär att vederbörande får tillbaka jobbet.
Skadestånden för att inte följa AD:s domslut är förhållandevis höga (16-32 månadslöner).
SL förlänger inte avtalet med MTR
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ibland kan det vara så att kollegor till den förfördelade i tysthet ogillar att en person blir uppsagd eller köps ut. Det finns ju de som inte vågar eller orkar att stå upp mot arbetsgivaren även när man har rätt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Just vad avser trafikpersonal så är det ju hundratals personer som gör exakt samma sak på tex pendeln, endel är hur nöjda som helst år ut och år in medans några stackare ständigt ser hinder och problem och fel överallt och måste obstruera ideligen.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Mtr Skiter i beslut, och de sparkar folk utan giltiga skäl, jag vet... Har själv blivit drabbad av det då de anklagar mig för saker jag inte är ansvarig för, men jag tror att orsaken är att jag blev obekväm för jag stuckit ut min haka för mina kolleger. Sitter dessutom med i fackets styrelse..daniel_s skrev: ↑måndag 03 juli 2023 18:54Det är nog dina kunskaper som inte är mycket att hänga i julgranen. Facket kan driva saken till Arbetsdomstolen som i sin tur kan ogiltigförklara uppsägningen med bindande verkan vilket innebär att vederbörande får tillbaka jobbet.
Skadestånden för att inte följa AD:s domslut är förhållandevis höga (16-32 månadslöner).
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
SL utreder att ta över pendeltågstrafiken från MTR
Skulle regionen vara en bättre arbetsgivare än MTR? Just den frågan ska utredas under mandatperioden!Mitt i skrev:– Pendeltågen är det avtal som fungerar sämst. Nu ska man utreda om egen regi skulle kunna ge bättre trafik och bättre arbetsförhållanden, säger Anna Sehlin.
MTR har haft avtalet för pendeln sedan 2016. I våras beslöt regionpolitikerna att inte förlänga avtalet med MTR efter 2026, med hänvisning till det utdragna pendelkaoset med tusentals inställda tåg.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Självklart! Inga vinstintressen, god arbetsmiljö värd namnet, verkligt inflytande och medbestämmande och framför allt långsiktighet. Som bonus slipper man upphandlingsorganisationen och dess kostnader och politikerna får verklig makt att kunna styra verksamheterna. Riktig demokrati skulle en del säga, precis som i den offentliga sjukvården. Som bonus - mindre arbete också för förvaltningsdomstolarna med färre överklaganden. Win-win!Enceladus skrev: ↑tisdag 24 oktober 2023 11:54 SL utreder att ta över pendeltågstrafiken från MTR
Skulle regionen vara en bättre arbetsgivare än MTR? Just den frågan ska utredas under mandatperioden!Mitt i skrev:– Pendeltågen är det avtal som fungerar sämst. Nu ska man utreda om egen regi skulle kunna ge bättre trafik och bättre arbetsförhållanden, säger Anna Sehlin.
MTR har haft avtalet för pendeln sedan 2016. I våras beslöt regionpolitikerna att inte förlänga avtalet med MTR efter 2026, med hänvisning till det utdragna pendelkaoset med tusentals inställda tåg.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ytterligare vinst är att man bättre säkrar kompetensen och kompetensöverföringen. Idag spenderas miljoner i onödan för att man saknar kompetens.
Sen får man givetvis skapa en organisation som är lika effektiv som om det vore en entreprenör. Samt att lära från tiden innan privatiseringen. Vad vad det som drog upp kostnaderna?
Stefan
Sen får man givetvis skapa en organisation som är lika effektiv som om det vore en entreprenör. Samt att lära från tiden innan privatiseringen. Vad vad det som drog upp kostnaderna?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Så sant så!Stefan Widén skrev: ↑tisdag 24 oktober 2023 20:20 Ytterligare vinst är att man bättre säkrar kompetensen och kompetensöverföringen. Idag spenderas miljoner i onödan för att man saknar kompetens.
Sen får man givetvis skapa en organisation som är lika effektiv som om det vore en entreprenör. Samt att lära från tiden innan privatiseringen. Vad vad det som drog upp kostnaderna?
Stefan
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Det var inte kostnader som motiverade att SL gick ifrån modellen med staten (genom SJ) som entreprenör för pendeltågen, det var ren ideologi hos landstingspolitikerna.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 24 oktober 2023 20:20 Ytterligare vinst är att man bättre säkrar kompetensen och kompetensöverföringen. Idag spenderas miljoner i onödan för att man saknar kompetens.
Sen får man givetvis skapa en organisation som är lika effektiv som om det vore en entreprenör. Samt att lära från tiden innan privatiseringen. Vad vad det som drog upp kostnaderna?
Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ja Ideologin samt den allmänna trenden i näringslivet i stort. Många företag provade på att outsourca sig själva genom att bilda bolag i bolaget som ofta ledde till samma sak. dvs det vart dyrare i längden samt att man tappade kompetens.daniel_s skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 9:05Det var inte kostnader som motiverade att SL gick ifrån modellen med staten (genom SJ) som entreprenör för pendeltågen, det var ren ideologi hos landstingspolitikerna.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 24 oktober 2023 20:20 Ytterligare vinst är att man bättre säkrar kompetensen och kompetensöverföringen. Idag spenderas miljoner i onödan för att man saknar kompetens.
Sen får man givetvis skapa en organisation som är lika effektiv som om det vore en entreprenör. Samt att lära från tiden innan privatiseringen. Vad vad det som drog upp kostnaderna?
Stefan
Men visst fanns det utmaningar i hela den offentliga sektorn. Bl a att man inte särskilde när personal med ex omplaceringar som inte fick en ledig tjänst utan en skapad, och lades på den totala kostnaden. Tycker det är jättebra att använda den offentliga sektorn för de som behöver arbetsträna eller har särskilda behov och behöver specialtjänster. Men kostnaden för dessa insatser skall redovisas separat.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Men pendeltågen har ju alltid körts på entreprenad, så det finns liksom inte en tid ”innan privatiseringen” att lära sig något av!
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Men ingen riktig upphandling? Vad hade landstinget att välja på?
Nuförtiden publiceras aldrig några vitböcker. Det hade varit intressant med en om pendeltågstrafiken i Stockholm.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Så var det. SJ hade ensamrätt för trafik på SJ bannät.
Och pendeltågsavtalet Landstinget-SJ tillkom när SJ tänkte lägga ner all lokaltrafik runt Stockholm.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Fulla tåg på korta sträckor är ett recept på olönsamhet, märkligt men sant.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Vore väl inga problem om de alltid vore fullsatta men det körs ju många tåg med mer modest eller gles beläggning.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:18 Fulla tåg på korta sträckor är ett recept på olönsamhet, märkligt men sant.
Jag har sett en pendel från Nynäshamn komma in till Västerhaninge på en söndag kväll med noll ! resenärer.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Stockholms pendeltåg har i genomsnitt 656 resenärer per avgång sett över hela året. Vissa sträckor, riktningar, dygn och tider på dygnet har färre resenärer.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:48Vore väl inga problem om de alltid vore fullsatta men det körs ju många tåg med mer modest eller gles beläggning.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:18 Fulla tåg på korta sträckor är ett recept på olönsamhet, märkligt men sant.
Jag har sett en pendel från Nynäshamn komma in till Västerhaninge på en söndag kväll med noll ! resenärer.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Jag utgår ifrån att "avgång" här avses ett tåg som körs en linjesträckning, och inte varje gång ett tåg avgår från en station/hållplats/hållställe/trafikplats/mjölkpall?Enceladus skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 23:37Stockholms pendeltåg har i genomsnitt 656 resenärer per avgång sett över hela året. Vissa sträckor, riktningar, dygn och tider på dygnet har färre resenärer.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:48Vore väl inga problem om de alltid vore fullsatta men det körs ju många tåg med mer modest eller gles beläggning.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:18 Fulla tåg på korta sträckor är ett recept på olönsamhet, märkligt men sant.
Jag har sett en pendel från Nynäshamn komma in till Västerhaninge på en söndag kväll med noll ! resenärer.
Om man i stället ser varje linje som två dellinjer, där man tänker sig att linjen bryts i centrala Stockholm, hur många resenärsekvivalenter får man då per avgång?
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ett stickspår, men det är väldigt hög beläggning. När man sedan redovisar punktligheten så gäller den också alla tåg hela dygnet, säg 96% punktlighet, men antal resenärer som drabbas av förseningar är mycket högre än andelen sena tåg fär det är när tågen är som fullast som de är som senast.Enceladus skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 23:37Stockholms pendeltåg har i genomsnitt 656 resenärer per avgång sett över hela året. Vissa sträckor, riktningar, dygn och tider på dygnet har färre resenärer.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:48Vore väl inga problem om de alltid vore fullsatta men det körs ju många tåg med mer modest eller gles beläggning.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:18 Fulla tåg på korta sträckor är ett recept på olönsamhet, märkligt men sant.
Jag har sett en pendel från Nynäshamn komma in till Västerhaninge på en söndag kväll med noll ! resenärer.
Senaste halvtimmen nu i morgonrusningen är tågen märkbsrt senate än 20.00-24.00 igår kväll när tågen var glest besatta.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Är det antalet påstigande från första till sista stationen?Enceladus skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 23:37Stockholms pendeltåg har i genomsnitt 656 resenärer per avgång sett över hela året. Vissa sträckor, riktningar, dygn och tider på dygnet har färre resenärer.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:48Vore väl inga problem om de alltid vore fullsatta men det körs ju många tåg med mer modest eller gles beläggning.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 oktober 2023 21:18 Fulla tåg på korta sträckor är ett recept på olönsamhet, märkligt men sant.
Jag har sett en pendel från Nynäshamn komma in till Västerhaninge på en söndag kväll med noll ! resenärer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ja, det angivna talet är kvoten mellan det totala antalet påstigande per år och det totala antalet avgångar per år, inklusive alla linjer, sträckor och tider.
Gnestapendeln går inte via centrala Stockholm, men den har så få avgångar att den kan försummas i detta sammanhang. Med 15 procent genomgående resenärer, vilket är en rimlig uppskattning, blir det 382 resenärer per avgång. Det brukar dock vara fler resenärer i rusningsriktningen än i motriktningen.
På samma sätt är den upplevda trängseln betydligt större än den genomsnittliga - en vagn med hög beläggning har fler resenärer än en med låg beläggning!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 26 oktober 2023 8:35 Ett stickspår, men det är väldigt hög beläggning. När man sedan redovisar punktligheten så gäller den också alla tåg hela dygnet, säg 96% punktlighet, men antal resenärer som drabbas av förseningar är mycket högre än andelen sena tåg fär det är när tågen är som fullast som de är som senast.