Personalbrist i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Fredrik E »

darthjpp skrev:
Fredrik E skrev: Den personalen som kör ordervagnar under Way out west är trafikledare, trafikplanerare, trafikarbetsledare m.m. Någon förare på övertid tas in om frivilliga finns.
En fråga, är det så att personal med förarutbildning, men som inte har en förartjänst, behöver ett visst antal timmar per år bakom spakar och pedaler för att få behålla behörigheten?
Ungefär så kan man säga.
Trafikledare och Arbetsledare gör som förarkåren och har ett årligt TRI-prov, hela dagen går ut på att damma av och lära in nya kunskaper där bland annat spårvagnskörning är med på schemat. Ibland är det så att mycket nytt teoretiskt har hänt som kräver hela dagen och då kompletteras det med en extradag där spårvagnskörning utförs.

Spårkänslan sitter kvar men var detektorer, körning i nya slingor/sträckor, etc. är viktigt att uppdatera så att man hänger med. Vi alla som på något vis har med kollektivtrafiken lever just nu i en tid med mycket förändring och omläggningar så utbildningen går på högvarv.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Fredrik E »

hej skrev:
Fredrik E skrev:Idag klockan 17 lade man linje 8 att köra Ullevi Norra - Centralen - Brunnsparken - Valand - Vasaplatsen - Annedal - Marklandsgatan - Axel Dahlströms torg. Efter utvärdering kan det bli aktuellt imorgon också. Den förstärker där linje 10 inte kan köra på grund av personalbrist.

Den personalen som kör ordervagnar under Way out west är trafikledare, trafikplanerare, trafikarbetsledare m.m. Någon förare på övertid tas in om frivilliga finns.
Varför inte göra det enkelt för alla dra in linje 8 och 10 och låt linje 2 gå ordinarie väg. Alla vet ju att man ska ta tvåan om man ska till Slottsskogen....
Så här med facit i hand så håller jag med i din fråga.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av hej »

Förutom den rådande vagnsbristen med en hel del enkelpedaler på Göteborgs spår så fortsätter personalbristen från i sommar och nu är det linje 13 man valt att dra in turer på.
Linje 13, Sahlgrenska - Brämaregården, flera inställda avgångar under fredagen den 12 september. Detta beror på personalbrist.
Som det verkar så är alla turer på linje 13 inställd med undantag för de turer som på morgonen trafikerar Saltholmen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av M_M »

Om man har personal nog att över huvud taget få ut några vagnar på linje 10, men långt i från full turtäthet, så är det väl bättre att de kör mellan Södra Guldheden och någon vändplats halvnära. Antingen kan de t.ex. köra Guldheden-Vasaplatsen-Grönsakstorget-Brunnsparken (reservhållplatsen som användes för nattrafiken förr)-Valand-Guldheden, eller så kan de vända vid centralen som vissa av kvällsturerna ändå gör, eller så kan de väl i nödfall backvända vid Wavrinskys plats?


Annars lät ju det där med att dra om linje 8 via centrum rätt bra. Egentligen byggdes ju Chalmerstunneln och Skånegatan delvis för att alla resenärer inte får plats i centrum, och vid förarbrist så finns ju inte den trängseln i centrum
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av hej »

M_M skrev:Om man har personal nog att över huvud taget få ut några vagnar på linje 10, men långt i från full turtäthet, så är det väl bättre att de kör mellan Södra Guldheden och någon vändplats halvnära. Antingen kan de t.ex. köra Guldheden-Vasaplatsen-Grönsakstorget-Brunnsparken (reservhållplatsen som användes för nattrafiken förr)-Valand-Guldheden, eller så kan de vända vid centralen som vissa av kvällsturerna ändå gör, eller så kan de väl i nödfall backvända vid Wavrinskys plats?


Annars lät ju det där med att dra om linje 8 via centrum rätt bra. Egentligen byggdes ju Chalmerstunneln och Skånegatan delvis för att alla resenärer inte får plats i centrum, och vid förarbrist så finns ju inte den trängseln i centrum
Det var i somras när linje 10 inte gick till Guldheden som den drabbades av indragna turer. Nu i höst är det istället linje 13 man har dragit in. I fredags så var linjen helt indragen om man bortser de turer som trafikerade Saltholmen. Så inga vagnar fanns som kunde vända halvvägs på linje 13.
Enceladus
Inlägg: 9958
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Enceladus »

Förarbrist: Spårvagnslinjer kan kortas och läggas ner
Sveriges Radio skrev:Spårvagnslinjer i Göteborg kan kortas – eller läggas ner.
Göteborgs spårvägar har personalbrist igen. Resenärer i Biskopsgården, Kortedala/Bergsjön samt Mölndal kan drabbas särskilt hårt. Tuff trafikmiljö sägs vara en av orsakerna. Förarbristen är dock inte unik för spårvagnsbranschen. Därför går det inte heller att ersätta spårvagnstrafiken med busstrafik.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: tisdag 27 juni 2023 14:10 Förarbrist: Spårvagnslinjer kan kortas och läggas ner
Sveriges Radio skrev:Spårvagnslinjer i Göteborg kan kortas – eller läggas ner.
Göteborgs spårvägar har personalbrist igen. Resenärer i Biskopsgården, Kortedala/Bergsjön samt Mölndal kan drabbas särskilt hårt. Tuff trafikmiljö sägs vara en av orsakerna. Förarbristen är dock inte unik för spårvagnsbranschen. Därför går det inte heller att ersätta spårvagnstrafiken med busstrafik.
Igen? Med tanke på din nioårsbump av tråden så är det rätt långt mellan dessa tillfällen.
VästSverige
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av VästSverige »

Här är ändringarna som gäller från 21 augusti 2023

2an börjar gå till Lana fast några turer till och från mölndal

6an går Värderlidsgatan tror stavfel och sedan till Nymånegatan samma några till Länsmansgården och Kortedala

10an går Eketrägatan till Guldheden några turer till och från Biskopsgården

13 går Saltholmen Centrum bara morgon turer har jag för mig

Tidtabellerna som gäller från 21 augusti finns på hemsidan
Senast redigerad av VästSverige den fredag 07 juli 2023 9:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: torsdag 06 juli 2023 23:26 Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
Kostnadsbesparande!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Diripsi »

Ser ut som det klassiska misstaget med kortvändningar. Man tror att eftersom det är färre resande längst ut på linjerna så gör det inte så mycket om man minskar trafiken där, men man tänker inte på att resenärerna då inte fördelar sig jämt mellan vagnarna. Om vi tar Mölndalslinjen som exempel så ska linje 4 ta hand om alla resenärer som ska längre än till Lana och dessutom en stor del av alla som ska till Lana eller kortare. Medan linje 2 bara får en del av alla resenärer som ska till Lana eller kortare.

Det hade förstås varit betydligt bättre att göra en generell minskning av turtätheten på samtliga linjer. Även om det då blir något färre vagnar på de centrala sträckorna så skulle det bli mycket jämnare belastning och därmed betydligt mindre trängsel än vad det kommer att bli nu.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: fredag 07 juli 2023 0:15
Hechtwagen skrev: torsdag 06 juli 2023 23:26 Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
Kostnadsbesparande!

Jäpp! Regionen i Stockholm vill spara och dra ner på kollektivtrafiken, nu kan de skylla på MTR som kör färre pendeltåg pga förarbrist.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: fredag 07 juli 2023 9:47
daniel_s skrev: fredag 07 juli 2023 0:15
Hechtwagen skrev: torsdag 06 juli 2023 23:26 Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
Kostnadsbesparande!

Jäpp! Regionen i Stockholm vill spara och dra ner på kollektivtrafiken, nu kan de skylla på MTR som kör färre pendeltåg pga förarbrist.
Det har redan medfört en besparing: https://www.regionstockholm.se/verksamh ... sresultat/
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av roggek »

Har MTR varit i farten och infört sin personalpolitik på spårvägstrafiken i Göteborg nu också (eller har "Västtragik" blivit inspirerade, månntro?), räcker det inte med lokförarbristen på pendeltågen i Stockholm?
Verkar vara en smittsam åkomma det här...

Lite sent att vakna isåfall eftersom spårvagnskonduktörerna togs väl bort på GS för en sisådär 50-52 år sedan...
Och här behövs minsann inga jävla dörrövervakande kameror... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Personalbrist i Göteborg

Inlägg av Harald »

På de nyare vagntyperna i Göteborg finns det kameror så att föraren kan se dörrarna.
Skriv svar