400 miljoner är det senaste jag minns att jag har hört, så det har verkligen stuckit iväg. Betalar kommunen hela kostnaden? Är det verkligen värt det? Mer än vad Lidingö betalade för Lilla Lidingöbron!Enceladus skrev: ↑måndag 19 juni 2023 15:20 Ny prislapp för att höja Saltsjöbanan: En miljard
Det är väldigt dyrt att göra ombyggnader hela tiden. Därefter blir det väl ännu en ombyggnad för stationen i Finntorp (se åtgärd 42 i SL:s plan för 2050):NVP skrev:Planerna med att höja upp Saltsjöbanan vid Nacka station går vidare. Kommunstyrelsen har godkänt ett genomförandeavtal med SL – och kostnaden för kommunen har ökat från 800 miljoner till en miljard.
Tänk om projekten kunde samordnas bättre istället för att minska kostnaderna på kort sikt genom att öka kostnaderna på lång sikt!Region Stockholm skrev:För att stödja den nya rollfördelningen efter att tunnelbanan öppnar bör en flytt av Nacka station till Finntorp utredas vidare då det har en potential att reducera behovet av busstrafik på Värmdövägen.
En fundering kring Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Här finns ett intressant dokument om framtiden för Saltsjöbanan, skall ha behandlats vid dagens möte med Trafiknämnden. i detta står om planerna med motorvagn X25, samt om (åter)höjning av kontaktledningsspänningen till 1500 V.
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Vad är X25 för typ av vagn?
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Precis. Mötesstation kan man väl också säga?daniel_s skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 6:42Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Ja, det också. Men ”dubbelspår” har använts ganska genomgående i ”reklamen” kring detta projekt.twr skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 9:47Precis. Mötesstation kan man väl också säga?daniel_s skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 6:42Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Dubbelspår kanske är lite barnspråk, lite som när kommunikatörer skriver "tågbanan" och liknande ord!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Med tanke på att informationen främst vänder sig till allmänheten och inte till folk som hänger på detta forum så är nog dubbelspår ett mer lämpligt uttryck. Som alltid i kommunikation så gäller det att anpassa sig till mottagaren. Kommunikation som inte förstås av mottagaren är rätt värdelös.daniel_s skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 6:42Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Det betyder dock inte att man behöver sänka sig under mottagarens nivå… de lär förstå mötesspår, mötesstation eller tvåspårig station också!BSB101 skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 19:43Med tanke på att informationen främst vänder sig till allmänheten och inte till folk som hänger på detta forum så är nog dubbelspår ett mer lämpligt uttryck. Som alltid i kommunikation så gäller det att anpassa sig till mottagaren. Kommunikation som inte förstås av mottagaren är rätt värdelös.daniel_s skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 6:42Mötesspår vore väl ett mer tekniskt korrekt uttryck, men man förstår ju vad de menar.Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 23:00 I dag var jag en sväng till Fisksätra igen och kunde väl bara konstatera att man flitigt jobbar på. Enligt infoskylten på staketet runt arbetsplatsen bygger man dubbelspår.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Ja och dina förslag är nog mer förståeliga hos allmänheten. Tror dom flesta vill ha beteckningen dubbelspår för en längre sträcka , kanske mellan två stationer. Och tågterminologi är väl inte för ehållet proffs och tågentusiaster.daniel_s skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 19:50Det betyder dock inte att man behöver sänka sig under mottagarens nivå… de lär förstå mötesspår, mötesstation eller tvåspårig station också!BSB101 skrev: ↑onsdag 21 juni 2023 19:43Med tanke på att informationen främst vänder sig till allmänheten och inte till folk som hänger på detta forum så är nog dubbelspår ett mer lämpligt uttryck. Som alltid i kommunikation så gäller det att anpassa sig till mottagaren. Kommunikation som inte förstås av mottagaren är rätt värdelös.
Eller som Kurt Olsson sa till Arne om tittarnas kapacitet: ”dom kan nog mer än du tror”.
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
I dag blev det en sväng till Fisksätra igen (två om man ska vara petig). Man jobbar på för fullt. Nu hade man lagt upp ett lager med ett antal färdiga spårpaneler och ett antal betongslipers. Stolpfundamenten verkar vara satta.
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
I går hade jag ärende till Fisksätra igen så jag passade på att köra förbi stationsbygget. Nu har det blivit svårt att se vad som händer, man har byggt en vägg av betongelement mellan spårområdet och Fisksätravägen och vägen ligger lite lägre än spårområdet. Men av allt att döma jobbar man på flitigt.
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
16 nya vagnar – för 1,5 miljarder
Littera X25 sägs likna de X15p-vagnar som tidigare har köpts in för Roslagsbanan, vilka också visas på bild. Vagnarna blir bredare, 3 250 mm mot 2 800 mm.Nacka Värmdö Posten skrev:Planeringen för de nya vagnarna till Saltsjöbanan är klar – nu har regionens trafiknämnd tagit beslut om genomförandet av upphandlingen av 16 Littera X25-vagnar till Saltsjöbanan. Men innan dess ska ny depå i Neglinge, och en ny uppställningshall i Storängen, byggas.
[...]
Planen är att upphandlingen och sedan inkörningen av vagnarna, som alltså är 35 meter och kan bli 105 meter långa tåg, ska kunna trafikera Saltsjöbanan år 2029. Vagnarna kommer dessutom att vara bredare än dagens C10-vagnar, de ombyggda tunnelbanevagnar som använts på Saltsjöbanan sedan 1970-talet.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
C10-C11 är redan idag över tre meter breda, de har påskruvade kjolar och fotsteg för att nå fram till plattformskanterna, de skulle inte klara att rulla i tunnelbanan med den bredden.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
I och för sig, men det är inte den bredden som efterfrågas av de resande utan den invändiga bredden . Men när nu SB har så bred profil vote det ju fel att inte använda den.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:49 C10-C11 är redan idag över tre meter breda, de har påskruvade kjolar och fotsteg för att nå fram till plattformskanterna, de skulle inte klara att rulla i tunnelbanan med den bredden.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Nya vagnsbredden kommer att vara 2.20 sen kommer det i stället för kjolar vara enkelsäten på utsidan. Reser man med normal SLtaxa får man använda dem enbart. Inomhus gäller Solsidetaxan... som innebär att man betalar i propotion till taxeringsvärdet på sitt hus. Har man inget så är det SL taxa som gäller.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Bäste kamrat Widén, visst är det väl några dagar kvar till 1/4 ?!Stefan Widén skrev: ↑fredag 05 januari 2024 21:10 Nya vagnsbredden kommer att vara 2.20 sen kommer det i stället för kjolar vara enkelsäten på utsidan. Reser man med normal SLtaxa får man använda dem enbart. Inomhus gäller Solsidetaxan... som innebär att man betalar i propotion till taxeringsvärdet på sitt hus. Har man inget så är det SL taxa som gäller.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: En fundering kring Saltsjöbanan
Sveriges längsta stollift m a o.Stefan Widén skrev: ↑fredag 05 januari 2024 21:10 Nya vagnsbredden kommer att vara 2.20 sen kommer det i stället för kjolar vara enkelsäten på utsidan. Reser man med normal SLtaxa får man använda dem enbart. Inomhus gäller Solsidetaxan... som innebär att man betalar i propotion till taxeringsvärdet på sitt hus. Har man inget så är det SL taxa som gäller.
Slår Åre kabinbana med hästlängder...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."