Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Stefan Widén »

Just idag slår det mig att... När man nu drog ihop blå linje med 19 till Hagsätra skulle man givetvis, trots att skulle bli väldigt dyrt och inte haft samma tillgänglighet som 7:an har, lagt en hållplats med uppgång på Djurgården.

Då hade jag ju sluppit byte i min arbetsresa :D

Kan tänka mig en ingång till Sofia från Stadsgården med färja från Djurgården som kompromiss. Speciellt som den nya färjeterminalen äntligen får vettigt avstånd till T-banan vid Slussen.

Kan vi börja om?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

stockholm79 skrev:Eller Nacka strand då den kommer att ha en utgång dit?

/or
Nej, tunnelbanestationen är långtifrån Nacka strand. Det blir ingen uppgång där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

Stefan Widén skrev:Just idag slår det mig att... När man nu drog ihop blå linje med 19 till Hagsätra skulle man givetvis, trots att skulle bli väldigt dyrt och inte haft samma tillgänglighet som 7:an har, lagt en hållplats med uppgång på Djurgården.

Då hade jag ju sluppit byte i min arbetsresa :D

Kan tänka mig en ingång till Sofia från Stadsgården med färja från Djurgården som kompromiss. Speciellt som den nya färjeterminalen äntligen får vettigt avstånd till T-banan vid Slussen.

Kan vi börja om?

Stefan
Ja en station mellan under viken med uppgång på Skeppsholmen och vid Allmänna Gränd hade varit fint.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av stockholm79 »

Jag trodde i min enfald när de planerade linjen att det skulle bli en sån station.
Men tyvärr så visade det sig att linjen viker av ner till Sofia på tok för långt (500m) väster om Djurgården för att göra det möjligt.
Skulle behövas ett väldigt långt rullband under sjön för att få till det, kostar en hel del det.
Dessutom skulle den ligga i en lutning om man inte reviderar planerna.
Hade annars varit en av de mer populära stationerna.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

stockholm79 skrev:Jag trodde i min enfald när de planerade linjen att det skulle bli en sån station.
Men tyvärr så visade det sig att linjen viker av ner till Sofia på tok för långt (500m) väster om Djurgården för att göra det möjligt.
Skulle behövas ett väldigt långt rullband under sjön för att få till det, kostar en hel del det.
Dessutom skulle den ligga i en lutning om man inte reviderar planerna.
Hade annars varit en av de mer populära stationerna.

/or
Det gjordes en förstudie med sex olika alternativa sträckningar Kungsträdgården - Nacka. Det fanns alternativ via Slussen, Djurgården, Henriksdal och så vidare. Alternativ 2 valdes. Detta var kring 2014 om jag minns rätt. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft för flera år sedan och bygget är påbörjat. Så det är väldigt osannolikt att det blir en station på Djurgården.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Sio »

stockholm79 skrev:Jag trodde i min enfald när de planerade linjen att det skulle bli en sån station.
Men tyvärr så visade det sig att linjen viker av ner till Sofia på tok för långt (500m) väster om Djurgården för att göra det möjligt.
Skulle behövas ett väldigt långt rullband under sjön för att få till det, kostar en hel del det.
Dessutom skulle den ligga i en lutning om man inte reviderar planerna.
Hade annars varit en av de mer populära stationerna.

/or
Tunnelbaneprojektet till Nacka präglas tyvärr av en önskan att bygga så billigt som möjligt. Därför bygger man tunneln i berg eftersom det är billigare, för att följa berget måste man gå på djupet. Linjen mellan Kungsträdgården och Sofia består av en 40 promille nedförsbacke följt av en 40 promille uppför så att man precis når upp till plattformen i Sofia. En station på linjen som håller sig i berget hade alltså inte funkat, man hade behövt bygga åtminstone delvis med betongtunnel på sjöbotten istället.

På motsvarande sätt gör man Sofia till en tvåspårsstation trots att man vet att det inte blir bra. Och man slavar bort möjligheten för 10 vagnarståg. Det enda som får kosta är den onödiga parallella servicetunneln.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

Sio skrev:
stockholm79 skrev:Jag trodde i min enfald när de planerade linjen att det skulle bli en sån station.
Men tyvärr så visade det sig att linjen viker av ner till Sofia på tok för långt (500m) väster om Djurgården för att göra det möjligt.
Skulle behövas ett väldigt långt rullband under sjön för att få till det, kostar en hel del det.
Dessutom skulle den ligga i en lutning om man inte reviderar planerna.
Hade annars varit en av de mer populära stationerna.

/or
Tunnelbaneprojektet till Nacka präglas tyvärr av en önskan att bygga så billigt som möjligt. Därför bygger man tunneln i berg eftersom det är billigare, för att följa berget måste man gå på djupet. Linjen mellan Kungsträdgården och Sofia består av en 40 promille nedförsbacke följt av en 40 promille uppför så att man precis når upp till plattformen i Sofia. En station på linjen som håller sig i berget hade alltså inte funkat, man hade behövt bygga åtminstone delvis med betongtunnel på sjöbotten istället.

På motsvarande sätt gör man Sofia till en tvåspårsstation trots att man vet att det inte blir bra. Och man slavar bort möjligheten för 10 vagnarståg. Det enda som får kosta är den onödiga parallella servicetunneln.
Jag tror att det är rätt att inte bygga en station på Djurgården. Det hade kostat mer än nyttan, även kostat en hel del restid. Men jag håller med dig om Sofia och de onödigt korta plattformarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Diripsi »

Ett bra beslut att station Sofia blir tvåspårig. Bytet mellan grenarna blir mycket smidigare. Kapacitetsmässigt blir det ingen som helst förbättring med flera spår där eftersom alla tåg ändå måste samsas om samma spår på den gemensamma sträckan.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Sio »

Diripsi skrev:Ett bra beslut att station Sofia blir tvåspårig. Bytet mellan grenarna blir mycket smidigare. Kapacitetsmässigt blir det ingen som helst förbättring med flera spår där eftersom alla tåg ändå måste samsas om samma spår på den gemensamma sträckan.
Det blir skillnad i kapaciteten mellan ett och två plattformsspår när två grenar ska saxas ihop. Det är en kapacitetsmässig fördel om eventuell väntetid som drabbar ett tåg som ska fasas in i sin lucka kan användas för på- och avstigining.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Lennart Petersen »

Sio skrev:
Diripsi skrev:Ett bra beslut att station Sofia blir tvåspårig. Bytet mellan grenarna blir mycket smidigare. Kapacitetsmässigt blir det ingen som helst förbättring med flera spår där eftersom alla tåg ändå måste samsas om samma spår på den gemensamma sträckan.
Det blir skillnad i kapaciteten mellan ett och två plattformsspår när två grenar ska saxas ihop. Det är en kapacitetsmässig fördel om eventuell väntetid som drabbar ett tåg som ska fasas in i sin lucka kan användas för på- och avstigining.
Det blir nog ingen större vinst, visserligen kan två tåg i riktning norrut köra in samtidigt men sedan måste ett av dem vänta lite på klart. Och kostnaden för tre eller fyra spår för en djup station som Sofia är mycket stor.
Det där har man nog räknat på.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

När jag körde ut mot Värmdö häromdagen och såg brobygget vid Nya Skurubron så slog det mig att det är bra dumt att den inte förberedes för att ha plats för tunnelbana då man ju vill förlänga blå linjen till Orminge i framtiden.

Förekom sådana diskussioner alls när man planerade Nya Skurubron?
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

Aktuellt läge: https://nyatunnelbanan.se/sodermalm/#så ... _vi_kommit

Stationsrummen är snart klara.

Trafikalt skulle det vara möjligt med en etappstart till Sickla, men inget i framdriftskartan talar för att det skulle bli aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: söndag 21 maj 2023 22:53 Aktuellt läge: https://nyatunnelbanan.se/sodermalm/#så ... _vi_kommit

Stationsrummen är snart klara.

Trafikalt skulle det vara möjligt med en etappstart till Sickla, men inget i framdriftskartan talar för att det skulle bli aktuellt.
Finns det någon bra bild som visar hur långt under vattnet Sofia Station befinner sig?
Jag tycker fortfarande man borde använda arbetstunneln till Londonviadukten för att skapa en uppgång till Viking Line-båtarna.
Och stationen ser ju ut att finnas så att en trappa upp till Stadsgården och Fotografiska inte borde vara ett problem.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

Väldigt fint!
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Pluppiplopp »

Är det inte lite tråkiga färger?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev: söndag 22 augusti 2021 19:52 Ett bra beslut att station Sofia blir tvåspårig. Bytet mellan grenarna blir mycket smidigare. Kapacitetsmässigt blir det ingen som helst förbättring med flera spår där eftersom alla tåg ändå måste samsas om samma spår på den gemensamma sträckan.
Ja, så länge som trafiken inte är så tät. Vid tätare trafik kommer väl kapaciteten inte bli lägre, men risken för att få vänta utanför station ökar och det upplevs som att kunna vara förseningar. Men så länge som trafiken är så gles som den är på tunnelbana 3 idag så är det väl inget problem alls.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: torsdag 08 juni 2023 9:18
Diripsi skrev: söndag 22 augusti 2021 19:52 Ett bra beslut att station Sofia blir tvåspårig. Bytet mellan grenarna blir mycket smidigare. Kapacitetsmässigt blir det ingen som helst förbättring med flera spår där eftersom alla tåg ändå måste samsas om samma spår på den gemensamma sträckan.
Ja, så länge som trafiken inte är så tät. Vid tätare trafik kommer väl kapaciteten inte bli lägre, men risken för att få vänta utanför station ökar och det upplevs som att kunna vara förseningar. Men så länge som trafiken är så gles som den är på tunnelbana 3 idag så är det väl inget problem alls.
Om det är upplevs som ett problem att vänta utanför station så kan man vänta vid föregående station istället. Men det viktigaste är ju att se till tågen går i tid från början, då behöver man inte vänta alls.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Fyrgeit »

Diripsi skrev: torsdag 08 juni 2023 19:38
Odd skrev: torsdag 08 juni 2023 9:18
Diripsi skrev: söndag 22 augusti 2021 19:52 Ett bra beslut att station Sofia blir tvåspårig. Bytet mellan grenarna blir mycket smidigare. Kapacitetsmässigt blir det ingen som helst förbättring med flera spår där eftersom alla tåg ändå måste samsas om samma spår på den gemensamma sträckan.
Ja, så länge som trafiken inte är så tät. Vid tätare trafik kommer väl kapaciteten inte bli lägre, men risken för att få vänta utanför station ökar och det upplevs som att kunna vara förseningar. Men så länge som trafiken är så gles som den är på tunnelbana 3 idag så är det väl inget problem alls.
Om det är upplevs som ett problem att vänta utanför station så kan man vänta vid föregående station istället. Men det viktigaste är ju att se till tågen går i tid från början, då behöver man inte vänta alls.
Jag har för mig att det är signaltekniskt bättre att låta tåg sammanvävas i låg hastighet, alltså att grenstationer har ett spår vardera från grenarna, som det är i Liljeholmen och Västra skogen, där tågen startar från stillastående där de vävs samman.
Skriv svar