Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Ja med facit i hand är det lätt att säga att man borde ha gjort annorlunda, men du måste ju kunna förklara hur man ska resonera VARJE gång och inte bara välja ut ett av ytterst få fall där det gått snett och säga efteråt att där gjorde ni uppenbarligen fel.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: söndag 04 juni 2023 20:17 Ja med facit i hand är det lätt att säga att man borde ha gjort annorlunda, men du måste ju kunna förklara hur man ska resonera VARJE gång och inte bara välja ut ett av ytterst få fall där det gått snett och säga efteråt att där gjorde ni uppenbarligen fel.
Jag är säkerhetsexpert på järnvägen och jag varnade redan för flera år sedan att det bara var en tidsfråga innan det skulle ske en olycka av dethär slaget!

Jag har varnat för detta!

Även om flyget inte är mitt område så vill jag komma med en skarp varning även där:

Det är bara en tidsfråga innan det sker en svår flygolycka!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Odd »

Om man varnar tillräckligt ofta så kommer man ju nån gång få rätt. Samma lag som reglerar Murphy.

Jag varnar för att det kommer inträffa fler tågolyckor i framtiden. Till det så kommer bussar att välta, flygplan kommer att störta och bilar kommer att brinna. Kom ihåg att jag varnade er...
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av /jes »

Hechtwagen skrev: tisdag 06 juni 2023 20:21
daniel_s skrev: söndag 04 juni 2023 20:17 Ja med facit i hand är det lätt att säga att man borde ha gjort annorlunda, men du måste ju kunna förklara hur man ska resonera VARJE gång och inte bara välja ut ett av ytterst få fall där det gått snett och säga efteråt att där gjorde ni uppenbarligen fel.
Jag är säkerhetsexpert på järnvägen och jag varnade redan för flera år sedan att det bara var en tidsfråga innan det skulle ske en olycka av dethär slaget!

Jag har varnat för detta!

Även om flyget inte är mitt område så vill jag komma med en skarp varning även där:

Det är bara en tidsfråga innan det sker en svår flygolycka!
Jag hade en kompis som planerade tungt flygplansunderhåll. Fick besöka en hangar på Arlanda. Jösses så många fel ett flygplan kan ha och ändå flyger när man bedömer att säkerheten inte är i fara. Inget som flygrädda bör känna till lika lite som tågresenärer och besiktningsanmärkningar! 🙃
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: tisdag 06 juni 2023 20:37 Om man varnar tillräckligt ofta så kommer man ju nån gång få rätt. Samma lag som reglerar Murphy.

Jag varnar för att det kommer inträffa fler tågolyckor i framtiden. Till det så kommer bussar att välta, flygplan kommer att störta och bilar kommer att brinna. Kom ihåg att jag varnade er...
Och nu har en buss vält. Inte första gången det händer. Olycksrisken i tågtrafik är försumbar jämfört med vägtrafiken. Högre säkerhetskrav på järnvägen leder bara till fler inställda tåg, fler vägtrafikanter och fler döda.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av BSB101 »

/jes skrev: onsdag 07 juni 2023 11:03
Jag hade en kompis som planerade tungt flygplansunderhåll. Fick besöka en hangar på Arlanda. Jösses så många fel ett flygplan kan ha och ändå flyger när man bedömer att säkerheten inte är i fara. Inget som flygrädda bör känna till lika lite som tågresenärer och besiktningsanmärkningar! 🙃
Behövs inte ett besök i en flyghangar för att få insikt i detta, räcker med att se alla dess program om flygkrascher på tv eller strömningstjänst. Gissar att det är likadant för landsgående och vattengående farkoster också.
Skriv svar