En fundering kring Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

En liten fundering kring Saltsjöbanan.
Nu har man ställt in trafiken helt och hållet till början av 2024 för att kunna flytta vägtrafiken på Värmdövägen ut på banvallen (jag har på skoj kört sträckan, jag har ganska ofta ärende i trakten) och ersatt med buss för att kunna gräva upp Värmdövägen för ledningsarbeten.
Men det är ju fortfarande möjligt att köra från Saltsjöbaden till strax öster om Saltsjö-Järla station, ungefär till infartssignalen om jag sett rätt.
Så varför kör man inte tåg Lillängen - Saltsjöbaden? Det borde väl vara möjligt att skruva ihop en tidtabell med upp till tre tåg. Möte på dubbelspårssträckan Storängen – Saltsjö-Duvnäs och i Igelboda eller Neglinge. Eller Fisksätra - Saltsjöbaden? Två tåg med möte i Igelboda eller Neglinge. Plus sidobanan, förstås. Bussersättningen längs gamla Saltsjöbadsvägen och längs sidobanan är ju inte helt problemfri, smalt, krokigt och långsamt. Från Fisksätra antar jag att man kör en del direktbussar via motorvägen till Slussen.
Jag vet att man planerar för mötesspår i både Fisksätra och Tattby men när är det tänkt att hända?
Vad säger du, daniel_s, som vet?
/Lars S
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag missade att det finns två spår i Saltsjöbaden så man kan mötas där också.
/Lars
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Du har nog även missat att banan är uppgrävd såväl i Fisksätra som i Tattby på grund av utbyggnad av mötesspår där :-)

Sen är det en del andra arbeten som också görs!
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

Aha, det har jag missat, jag har inte varit så långt ut på ett tag! Ska kolla i nästa vecka när jag ska till Fisksätra.
Men det är väl fantastiskt att man gör det nu och inte stänger av igen om ett par år.
/Lars S
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Enceladus »

Beslut om att inleda planeringsfasen avseende Saltsjöbanans upphöjning vid Nacka station
Trafikförvaltningen skrev:Den totala driftkostnaden efter upphöjningen av Saltsjöbanan beräknas över en 20-årsperiod öka med 58 miljoner kronor. Kostnadsökningen beror på tillkommande räntekostnader om 4 miljoner kronor samt avskrivningskostnader inklusive nedskrivning av investeringsbidrag om 59,5 miljoner kronor. Kostnaderna för drift och underhåll av Nacka station bedöms minska med 8 miljoner kronor under samma period. Intäkterna minskar med 2,7 miljoner kronor på grund av att Nacka station utgår. Ingen utrangeringskostnad har identifierats.
Det hade varit ett utmärkt tillfälle att bygga den saknade stationen i Finntorp, men SL föredrar väl att stänga av banan ännu en gång?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Lars Stegenius skrev: fredag 14 april 2023 17:23 Aha, det har jag missat, jag har inte varit så långt ut på ett tag! Ska kolla i nästa vecka när jag ska till Fisksätra.
Men det är väl fantastiskt att man gör det nu och inte stänger av igen om ett par år.
/Lars S

Går det att vända i Lillängen? Det är väl en hållplats? Då brukar inte signalsystemet och det tillhörande regelverket medge att man vänder tåg.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: lördag 15 april 2023 21:03 Går det att vända i Lillängen? Det är väl en hållplats? Då brukar inte signalsystemet och det tillhörande regelverket medge att man vänder tåg.
Jodå, det går att vända där, men det är inte någon vidare omstigningspunkt då det typ är hållplatsen med det längsta avståndet till närmaste busshållplats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Aha. Så det handlar om att "inleda planeringsfasen". Det måste ju innebära att att nuvarande läge kommer att ligga under överskådlig framtid. Jag har inte hört/läst något om projektet på ett tag. Däremot har jag vid passage av området sett att spåren är upprivna och tänkt att hur ska de hinna bygga den där upphöjningen under det här året. Då ska man alltså lägga nya spår på den sträckan som då bara ska ligga typ 5/10 år eller så. Tydligen blir stationen Nacka också kvar under den tiden. Bättre borde vara att passa på att flytta den till Finntorp.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev: söndag 16 april 2023 15:38 Aha. Så det handlar om att "inleda planeringsfasen". Det måste ju innebära att att nuvarande läge kommer att ligga under överskådlig framtid. Jag har inte hört/läst något om projektet på ett tag. Däremot har jag vid passage av området sett att spåren är upprivna och tänkt att hur ska de hinna bygga den där upphöjningen under det här året. Då ska man alltså lägga nya spår på den sträckan som då bara ska ligga typ 5/10 år eller så. Tydligen blir stationen Nacka också kvar under den tiden. Bättre borde vara att passa på att flytta den till Finntorp.
Sträckan som är uppriven kring Finntorp påverkas väl inte av upphöjningen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

Nu har jag haft ärende till Fisksätra ett par gånger de senaste veckorna och då passat på att titta på stationsbygget. Det är inget litet jobb man gett sig in på. Stationen var ju tämligen anspråkslös, enkelt uttryckt en plattform längs en bergvägg/sluttning. Den är nu omsorgsfullt bortsprängd/bortgrävd och man verkar ha grävt sig ner till berggrunden. Fisksätravägen är avsmalnad och enkelriktad österut. Om det ska förbli så för att få plats med mötesspåret är oklart.
Det körs en hel del ersättningstrafik med buss olika vägar. Bussarnas skyltsystem verkar inte riktigt klara av tvåsiffrigt linjenummer plus en bokstav. I fredags låg jag bakom en buss på linje 25BS och jag såg en på linje 25BB. Vid ett tidigare tillfälle såg jag en på linje 25MM.
Det byggs nu också nya bostäder i Fisksätra och ska byggas ännu mer så det är rätt rörigt där, det byggs på bägge sidor av vägen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Tack för rapporten Lars!

Berget sprängdes väl upp för ett framtida mötesspår redan när hittillsvarande hållplats anlades på 70-talet. Enkelriktningen av vägen är bara under bygget såvitt jag vet.

Det där med bokstäverna på bussarna är visst en liten utmaning för tidtabellskonstruktörerna att få ordning på, det får väl fortsätta så där tills SL bestämmer sig för att göra något åt det.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

En fundering är ju vad som händer med vagnparken medan trafiken är avstängd ett drygt år. Det är ju ett gyllene tillfälle att pyssla om vagnarna lite extra, fixa lite småfel och skavanker som man inte riktigt hunnit med. Provköra borde man kunna göra Igelboda – Saltsjöbaden. Alla vägskydd är aktiva och rörelsen skulle kunna ske som spärrfärd, om det begreppet nu finns i SL TRI Jvg. Finns det inte kan man ju ordna tillfälliga regler för det.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Faktum är att precis det är vad som görs också. Rörelserna går som tåg på normalt sätt.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

Där ser man.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

I dag var jag i Fisksätra igen, jag skulle äta lunch med en vän på Saltsjö pir, så jag passade på att kolla byggplatsen. Nu verkar bankropparna, spårunderbyggnaderna vara på plats så man kan ana hur det ska bli. Men det skulle vara kul att se en plan över området.
Det var ännu bökigare att köra Fisksätravägen nu, man får kryssa fram mellan byggarbetsplatser eftersom allt mer bostadsbyggande verkar ha startat. Brf Saltsjöblick växer nu på höjden och försäljningen av lägenheterna har börjat.
Kapacitetshöjningen på SB lär behövas.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: torsdag 13 april 2023 22:11 Du har nog även missat att banan är uppgrävd såväl i Fisksätra som i Tattby på grund av utbyggnad av mötesspår där :-)

Sen är det en del andra arbeten som också görs!
Så här ser området kring Tattby station ut för närvarande:

Bild

Med andra ord är sidobanans problematiska bussersättning dessvärre nödvändig. Den regelbundna nattbusstrafiken visar att bussersättning inte är omöjlig!
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Fyrgeit »

Lars Stegenius skrev: onsdag 24 maj 2023 18:58 Nu verkar bankropparna, spårunderbyggnaderna vara på plats så man kan ana hur det ska bli. Men det skulle vara kul att se en plan över området.
På sista sidan i denna pdf finns en plankarta. Olika visionsbilder finns även tidigare.
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Lars Stegenius »

Tack!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av Enceladus »

Ny prislapp för att höja Saltsjöbanan: En miljard
NVP skrev:Planerna med att höja upp Saltsjöbanan vid Nacka station går vidare. Kommunstyrelsen har godkänt ett genomförandeavtal med SL – och kostnaden för kommunen har ökat från 800 miljoner till en miljard.
Det är väldigt dyrt att göra ombyggnader hela tiden. Därefter blir det väl ännu en ombyggnad för stationen i Finntorp (se åtgärd 42 i SL:s plan för 2050):
Region Stockholm skrev:För att stödja den nya rollfördelningen efter att tunnelbanan öppnar bör en flytt av Nacka station till Finntorp utredas vidare då det har en potential att reducera behovet av busstrafik på Värmdövägen.
Tänk om projekten kunde samordnas bättre istället för att minska kostnaderna på kort sikt genom att öka kostnaderna på lång sikt!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En fundering kring Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Tänk på att politiker och tjänstemän också är helt vanliga människor… de kommer på såna här idéer när det är lite sent.
Skriv svar