Val av busshållplatser med infoskyltar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Val av busshållplatser med infoskyltar

Inlägg av Enceladus »

När kommer bussen? - Städje granskar SL:s teknik
IDG skrev:Det finns två skyltmodeller. Den vanligaste har lcd-display, medan en lite ovanligare nyttjar gula lysdioder. Lcd-varianten sitter på ställen där man inte kunnat dra fram 230 volt, medan lysdiodsvarianten kräver yttre strömförsörjning. Det visade sig bli ganska dyrt att dra fram elnät, så den övervägande mängden skyltar är av lcd-typen, trots att batteribytena kostar en del.
Många hållplatser i Stockholms län har batteridrivna infoskyltar med LCD-skärm. Här är ett exempel från hpl Finn Malmgrens plan i södergående riktning:

Bild

I en tidigare tråd antyddes att urvalet av hållplatser baseras på antal påstigande. Men ovanstående busshållplats trafikeras enbart av en nattbusslinje som bara går på vardagsnätter, dessutom i riktning mot Bagarmossen. Det finns många hållplatser i Stockholms län som har fler påstigande och saknar infoskylt. Hur går urvalet egentligen till?
Senast redigerad av Enceladus den söndag 04 juni 2023 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Val av busshållplatser med infoskyltar

Inlägg av Odd »

Jag har spottat en tredje, baserad på e-ink. Minns inte var men gissar att det är en prototyp. E-ink fungerar inte så bra i kyla.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Val av busshållplatser med infoskyltar

Inlägg av daniel_s »

Är det verkligen ett ”urval”? Jag tycker mer att det verkar vara nånting man sätter upp vid ändringsarbeten på hållplatserna.

Innerstadsbussarnas hållplats Östra station saknade i måååånga år sådana skyltar. Det var först när man nyligen ändrade hållplatslägena, för femtioelfte gången höll jag på att säga, som man passade på att sätta upp skyltar, och då dessa jätteusla LCD-skyltar. (Och där fick jag det sagt också!)
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Val av busshållplatser med infoskyltar

Inlägg av Joakim W »

Hållplatsen användes tidigare som ersättningshållplats för tunnelbanan, är det inte därför den har en sån där skylt? Kunna skylta ersättningsbussarna?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Skriv svar