IDG skrev:Det finns två skyltmodeller. Den vanligaste har lcd-display, medan en lite ovanligare nyttjar gula lysdioder. Lcd-varianten sitter på ställen där man inte kunnat dra fram 230 volt, medan lysdiodsvarianten kräver yttre strömförsörjning. Det visade sig bli ganska dyrt att dra fram elnät, så den övervägande mängden skyltar är av lcd-typen, trots att batteribytena kostar en del.
Många hållplatser i Stockholms län har batteridrivna infoskyltar med LCD-skärm. Här är ett exempel från hpl Finn Malmgrens plan i södergående riktning:
I en tidigare tråd antyddes att urvalet av hållplatser baseras på antal påstigande. Men ovanstående busshållplats trafikeras enbart av en nattbusslinje som bara går på vardagsnätter, dessutom i riktning mot Bagarmossen. Det finns många hållplatser i Stockholms län som har fler påstigande och saknar infoskylt. Hur går urvalet egentligen till?
Senast redigerad av Enceladus den söndag 04 juni 2023 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Är det verkligen ett ”urval”? Jag tycker mer att det verkar vara nånting man sätter upp vid ändringsarbeten på hållplatserna.
Innerstadsbussarnas hållplats Östra station saknade i måååånga år sådana skyltar. Det var först när man nyligen ändrade hållplatslägena, för femtioelfte gången höll jag på att säga, som man passade på att sätta upp skyltar, och då dessa jätteusla LCD-skyltar. (Och där fick jag det sagt också!)