Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Huddinge kommun skrev:– Vi har varit väldigt tydliga med att vi vill ha spårväg. För att komma framåt så har vi självklart varit beredda att föra dialog och utreda olika alternativ men utredningarna visar att den kapacitetsbrist som en busslösning skulle innebära påverkar inte bara Huddinge, utan hela den södra regiondelen. Därför ser jag inte någon anledning till att lägga mer tid på att utreda buss på delar av sträckan, säger Camilla Broo, kommundirektör och ledamot i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen.
Liberalerna Huddinge skrev:Liberalerna Huddinge är också oroliga för hur våra stora byggaktörer agerar när så här ogenomtänkta hugskott levereras från ansavrigt håll. Tror folk på allvar att Sveriges just nu mest spännande stadsutvecklingprojekt, Flemingsbergsdalen, kommer att uppföras intill en busshållplats?
Sveriges Radio skrev:"Det här risker att sätta käppar i hjulet", säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge där man planerat för nya bostäder längst spåret.
Det verkar som att en busslösning inte kommer att accepteras av Huddinge kommun. Om Region Stockholm vill ha en sådan så blir det förmodligen utan kommunal medfinansiering.
Mitt i skrev:– Jag tycker att de tre parterna – staten, Region Stockholm samt Huddinge och Stockholms kommuner – ska sätta sig ner och ta fram en ny budget och en ny prognos. Så gjorde parterna under Stockholmsförhandlingen om utbyggd tunnelbana, när det projektet fördyrades, säger han.
[...]
– Vi ser ett stort behov av bättre och mer tillgänglig kollektivtrafik i södra Stockholm. Därför vill vi förlänga Spårväg syd till Globen, där den kan kopplas ihop med tvärbanan, säger han.
Debatten om Spårväg Syds framtid har återupplivat frågan om en förlängning till Globen. Se även Hemmings kommentar om Stockholms befolkningsökning.
Odd skrev: ↑fredag 12 maj 2023 0:18
En "lösning" skulle ju kanske vara att bygga spårvägen men kalla det för "tunnelbana", gärna med nån färgglad linjefärg också.
Går det inte lika bra med BRT? Alltså kalla Spårväg Syd för det trots att det går spårvagnar där...
Odd skrev: ↑fredag 12 maj 2023 0:18
En "lösning" skulle ju kanske vara att bygga spårvägen men kalla det för "tunnelbana", gärna med nån färgglad linjefärg också.
Går det inte lika bra med BRT? Alltså kalla Spårväg Syd för det trots att det går spårvagnar där...
Hehe, nä, Spårväg Syd kommer inte utgöra samma barriäreffekt, inte kosta lika mycket eller uppnå samma omfattning av intrång i omgivningen som äkta BRT skulle göra...
Odd skrev: ↑fredag 12 maj 2023 0:18
En "lösning" skulle ju kanske vara att bygga spårvägen men kalla det för "tunnelbana", gärna med nån färgglad linjefärg också.
Går det inte lika bra med BRT? Alltså kalla Spårväg Syd för det trots att det går spårvagnar där...
Det är ganska svårt att kombinera BRT-konceptet med europeiska löner...
Kistagrenen kostar 6,5 miljarder för 8 kilometer, och det är två år kvar av bygget. Spårväg syd skulle kosta 4,2 miljarder för 17 kilometer. Nu sägs det ha blivit ”ett par miljarder” dyrare, men hur mycket har man inte sagt. Frågan är om det räcker. Om det blir samma kilometerpris som för Kistagrenen kan notan hamna på över 13 miljarder.
Odd skrev: ↑fredag 12 maj 2023 0:18
En "lösning" skulle ju kanske vara att bygga spårvägen men kalla det för "tunnelbana", gärna med nån färgglad linjefärg också.
Går det inte lika bra med BRT? Alltså kalla Spårväg Syd för det trots att det går spårvagnar där...
Det är ganska svårt att kombinera BRT-konceptet med europeiska löner...
Goddag yxskaft, han avsåg ju kalla spårvägstrafiken för BRT men köra den med just spårvagnar.
Diripsi skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 6:46
Man sparar in de pengar som det kostar att bygga klart. Om man skulle avsluta nu har man bara slösat bort de pengar som har investerats hittils. Att fortsätta är ännu mer slöseri.
Nej man spar in det pengar det kostar att bygga klart minus vad man måste betala för att avbryta ingångna avtal, hur stor pengapåse har man kvar då?
Mitt i skrev:Kungens kurva ska förvandlas från handelsplats till tätbebyggd förstad. Visionen är en ny regional stadskärna med upp emot 10 000 nya bostäder.
Ambitionerna höjs för Kungens kurva, men nu är det inte säkert att området ens får spårväg. Brooklyn har däremot tunnelbana med avbrottsfri trafik.
Mitt i skrev:Kungens kurva ska förvandlas från handelsplats till tätbebyggd förstad. Visionen är en ny regional stadskärna med upp emot 10 000 nya bostäder.
Ambitionerna höjs för Kungens kurva, men nu är det inte säkert att området ens får spårväg. Brooklyn har däremot tunnelbana med avbrottsfri trafik.
Ja, då borde en busslinje räcka utmärkt! Det bor ju bara en sådär 2, 5 miljoner fler människor på Brooklyn.
Diripsi skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 6:46
Man sparar in de pengar som det kostar att bygga klart. Om man skulle avsluta nu har man bara slösat bort de pengar som har investerats hittils. Att fortsätta är ännu mer slöseri.
Nej man spar in det pengar det kostar att bygga klart minus vad man måste betala för att avbryta ingångna avtal, hur stor pengapåse har man kvar då?
Varenda krona man sparar är en sparad skattekrona. Om man ändå inte skall trafikera sträckan så är det ju bäst att bara göra det som behövs, om det innebär att en entreprenör slutför det arbete som går att utföra så är det ju ok.
Det bästa vore ju om man kunde lagföra de tjänstemän och politiker som ligger bakom haveriet men det kommer tyvärr aldrig ske. Att ta ansvar är inte Sveriges paradgren bland politiker och tjänstemän.
Diripsi skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 6:46
Man sparar in de pengar som det kostar att bygga klart. Om man skulle avsluta nu har man bara slösat bort de pengar som har investerats hittils. Att fortsätta är ännu mer slöseri.
Nej man spar in det pengar det kostar att bygga klart minus vad man måste betala för att avbryta ingångna avtal, hur stor pengapåse har man kvar då?
Varenda krona man sparar är en sparad skattekrona. Om man ändå inte skall trafikera sträckan så är det ju bäst att bara göra det som behövs, om det innebär att en entreprenör slutför det arbete som går att utföra så är det ju ok.
Det bästa vore ju om man kunde lagföra de tjänstemän och politiker som ligger bakom haveriet men det kommer tyvärr aldrig ske. Att ta ansvar är inte Sveriges paradgren bland politiker och tjänstemän.
Sträckan kommer trafikeras så dina halmgubbar om att det inte kommer göra det är som sagt bara halmgubbar. Det du vill är att kasta X skattekronor i ett svart hål och troligtvis behöva betala mer eller mindre lika mycket som om man skulle få en driftduglig anläggning. Men det kanske äe din syn på att spara skattekronor?
Gällande politiker så väljer vi dessa med jämna mellanrum och en politiker som gör tillräckligt många missnöjda kommer inte bli omvald. Eventuella dåliga tjänstemän kommer i förlängningen påverka dito chans till omval så vi har redan idag ett kontrollsystem utan att vi behöver slänga folk i fängelse. Sedan ska vi komma ihåg att bara för en person har en annan åsikt än en själv så betyder det inte man är kriminell.
– Man får titta på effektivisering och optimering och på hur kostnaden ska delas upp mellan parterna. Svaret kan inte vara att man slår till reträtt. Att inte bygga spårvagn finns inte på M:s karta. Och jag uppfattar inte att det finns på någon annans karta heller.
Lyckligtvis verkar det inte bli en busslösning, trots allt. Lund och Uppsala har visat vägen!
– Man får titta på effektivisering och optimering och på hur kostnaden ska delas upp mellan parterna. Svaret kan inte vara att man slår till reträtt. Att inte bygga spårvagn finns inte på M:s karta. Och jag uppfattar inte att det finns på någon annans karta heller.
Lyckligtvis verkar det inte bli en busslösning, trots allt. Lund och Uppsala har visat vägen!
Uppsala håller vi tummarna för! Tror det när jag ser det!