Gult blir grönt

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: onsdag 31 maj 2023 9:25 Att flera linjefärger går parallellt, ja, men att de byter färg mitt på samma linje?
Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
Bild
https://trimet.org/max/index.htm
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Pluppiplopp »

Vad är meningen med att ändra färg på grund av marknadsföring?
Senast redigerad av Pluppiplopp den onsdag 31 maj 2023 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev: onsdag 31 maj 2023 10:33
Odd skrev: onsdag 31 maj 2023 9:25 Att flera linjefärger går parallellt, ja, men att de byter färg mitt på samma linje?
Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
Bild
https://trimet.org/max/index.htm
Portland ligger ju inte i Europa.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: onsdag 31 maj 2023 11:48 Portland ligger ju inte i Europa.
Och inte är det någon tunnelbana heller.

När det gäller tunnelbanegrenar i Europa så är det vanliga att linjebeteckning och färg följs åt. Antingen har man en separat färg och linjebeteckning för varje "linje" (Köpenhamn, Berlin, München, Nürnberg, Amsterdam, Rotterdam, Bryssel, Sofia, Bukarest, Bilbao, Valencia) eller så har man samma färg och linjebeteckning för alla varianter på samma stamträcka (Paris, Milano, Rom). London och Hamburg har en blandning av båda. Jag kan inte komma på ett enda tunnelbanenät i Europa som har samma princip som i Stockholm. Hannover har det men det är ingen riktig tunnelbana. New York har ungefär som Stockholm men det är inte i Europa.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Pluppiplopp »

Odd skrev: onsdag 31 maj 2023 11:48
Diripsi skrev: onsdag 31 maj 2023 10:33
Odd skrev: onsdag 31 maj 2023 9:25 Att flera linjefärger går parallellt, ja, men att de byter färg mitt på samma linje?
Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
Bild
https://trimet.org/max/index.htm
Portland ligger ju inte i Europa.
Har inte både Helsingfors och Oslo spårvagnar som byter linje?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Odd »

Så man kan nog säga att Lars Rådén (M) helt enkelt hittar på när han påstår detta.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Diripsi »

Pluppiplopp skrev: onsdag 31 maj 2023 12:34 Har inte både Helsingfors och Oslo spårvagnar som byter linje?
Jo, men det är av en vettig anledning, för att annars skulle samma linje gå två gånger på samma plats. Det är en helt annan sak.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Enceladus »

Nya färger i filmen om hela utbyggnaden
FUT skrev:Under våren kom beslutet att linjen mellan Odenplan och Arenastaden ska bli grön istället för som tidigare gul. Samtidigt fick linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ta över den gula färgen. Den förändringen syns i filmen som nu finns uppdaterad på nya tunnelbanans Youtube-kanal.
Filmen nämner bland annat att nya tunnelbanan är en förutsättning för Arenastadens utveckling - oavsett linjens färg. Det är trafikslaget som spelar roll!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Odd »

Dom vet innerst inne att färgen är och alltid kommer att vara det viktigaste men de kommer inte att erkänna det. Det är att dom gör vad som faktiskt gör som avslöjar dom. Om färgen inte hade haft någon betydelse så skulle ”Kungsholmsbanan” inte blivit gul redan i detta läge. Något borde de väl ha lärt sig? 😁
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Enceladus »

Förslaget: Behåll både grön och blå linje
Mitt i skrev:Behåll blå linje ut mot Hagsätra som beslutat, men låt gröna linje 19 vara kvar mellan exempelvis Alvik och Högdalen, då det i Högdalen finns två plattformar för tågen att vända på.

[...]

– Sträckningar och stationer beslutades i Stockholms- och Sverigeförhandlingen. Det är politiska beslut som har följt den demokratiska processen. De exakta placeringarna arbetas fram under flera år för att de ska ge så stor nytta som möjligt för så många som möjligt, skriver Torbjörn Granrot, kommunikatör på SL.

Men kanske kan Peter Söderberg glädjas över något i alla fall. Liksom andra söderortsbor önskar han att tunnelbanan ska förlängas mellan Hagsätra och Älvsjö.
När Hagsätragrenen blir blå förlorar Vantörsborna gröna linjens direktkontakt med centrala Södermalm, vilket har fått stor kritik. En tidigare tunnelbaneförare* föreslår nu att Hagsätragrenen får både och - medelst ett växelsystem vid Sockenplan. Fokus är på nöjesresor i lågtrafik snarare än arbetsresor i högtrafik.

(*I regel används termen tunnelbaneförare utanför SL och tunneltågförare inom SL. Texten är alltså skriven av och för allmänheten.)

Men SL säger nej - något sådant politiskt beslut finns inte. Att ha två linjer på en gren skulle öka störningskänsligheten i hela systemet, och det brukar fungera bättre med få högfrekventa linjer än många lågfrekventa linjer. Dessutom finns det andra planer för banvallen mellan Globen och Enskede gård (nummer 4):
Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 4:42 Här är alla föreslagna lösningar för de tolv identifierade och utvalda behoven:

1. Bromma flygfält: Förlängning av grön linje från Solna eller gul linje från Fridhemsplan, förgrening av grön linje mot Hässelby eller blå linje mot Hjulsta.
2. Norra Djurgårdsstaden: Spårväg City med möjlig sammankoppling med Lidingöbanan.
3. Norra innerstaden: Ny station på röd linje mot Mörby, förlängning av gul linje från Fridhemsplan, spårväg på linje 4, persontrafik på Värtabanan.
4. Söderort – Nacka: Stomlinje Skärholmen – Nacka enligt rekommendation från ÅVS Stomlinje Söderort – Nacka.
5. Västerort – Solna/Sollentuna: Förlängning av grön linje från Solna i västlig riktning, tunnelbana Hjulsta – Barkarby, spårväg Kista – Vällingby.
6. Stombusslinjer: Förlängning av gul linje från Fridhemsplan till Loudden, Hagastaden eller Solna C, spårväg på linje 4/5/6, Spårväg City till Lidingöbanan.
7. Sickla – NDS: Östlig kollektivtrafikförbindelse med spårväg eller tunnelbana, spårlösning Solna – Värtabanan – Sickla (möjlig ringlinje).
8. Tyresö – City: Spårlösning Tyresö – Gullmarsplan/City, tunnelbana Skarpnäck – Tyresö via Älta, tunnelbana Skarpnäck – Sköndal med ny bytespunkt.
9. Sköndal – City: Tunnelbana Skarpnäck – Sköndal med eventuell fortsättning till Älta och Tyresö.
10. Västra Södertörn: Tunnelbana Fruängen – Kungens kurva, Södertörnsbana via Norra Botkyrka, snabbspår på röd linje Liljeholmen – Skärholmen.
11. Botkyrka – Högdalen: Tunnelbana Högdalen – sydväst och Hagsätra – Älvsjö, spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo.
12. Kista/Solna – Nordost: Förlängning av grön linje från Solna i nordöstlig riktning, spårväg Helenelund – Täby, spårväg Solna – Danderyd.
Däremot öppnar SL för att förlänga gula linjen till Hagsätra - eller ännu längre om Hagsätragrenen grenas av från Högdalen till Huddinge (nummer 11).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Odd »

Jag utgår här att du talar om den tredje gulalinjen i ordningen?
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: tisdag 27 februari 2024 12:321. Bromma flygfält: Förlängning av grön linje från Solna eller gul linje från Fridhemsplan, förgrening av grön linje mot Hässelby eller blå linje mot Hjulsta.
(Min kursivering och fetstil på texten)
Den lösningen har jag tänkt på länge. Då finns det ju någon vits med den stumpen.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev: tisdag 27 februari 2024 15:25
Enceladus skrev: tisdag 27 februari 2024 12:321. Bromma flygfält: Förlängning av grön linje från Solna eller gul linje från Fridhemsplan, förgrening av grön linje mot Hässelby eller blå linje mot Hjulsta.
(Min kursivering och fetstil på texten)
Den lösningen har jag tänkt på länge. Då finns det ju någon vits med den stumpen.
En förlängning av grön linje från Solna har egentligen samma problem som en förgrening av grön linje mot Hässelby, d.v.s. gröna linjens kapacitet tryter. Att ha två grenar istället för tre medför emellertid ett bättre trafikutbud på grenarna, varför den tidigare lösningen likväl är bättre än den senare. Jag tror dock att båda faller på kapaciteten. Det finns andra möjliga förlängningar som kanske inte kräver lika mycket kapacitet, t.ex. Madendalen/Rinkeby, Silverdal eller Bergshamra.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: tisdag 27 februari 2024 16:06
Kantorn skrev: tisdag 27 februari 2024 15:25
Enceladus skrev: tisdag 27 februari 2024 12:321. Bromma flygfält: Förlängning av grön linje från Solna eller gul linje från Fridhemsplan, förgrening av grön linje mot Hässelby eller blå linje mot Hjulsta.
(Min kursivering och fetstil på texten)
Den lösningen har jag tänkt på länge. Då finns det ju någon vits med den stumpen.
En förlängning av grön linje från Solna har egentligen samma problem som en förgrening av grön linje mot Hässelby, d.v.s. gröna linjens kapacitet tryter. Att ha två grenar istället för tre medför emellertid ett bättre trafikutbud på grenarna, varför den tidigare lösningen likväl är bättre än den senare. Jag tror dock att båda faller på kapaciteten. Det finns andra möjliga förlängningar som kanske inte kräver lika mycket kapacitet, t.ex. Madendalen/Rinkeby, Silverdal eller Bergshamra.
Det är sant. Men jag i min vilda fantasi tänker mig att gröna linjen fortsätter från Bromma flygfält till Vällingby. (Var den ska stanna emellan låter jag andra fundera på...) Den grenen lär bli snabbare än den nuvarande linjen pga färre uppehåll (om jag räknat rätt). Därför går den fortare, och Hässelby ansluts dit, gamla sträckningen slutar i Vällingby... Jag vet att det troligen aldrig blir så, men jag fantiserar lite.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Kristofer »

En förlängning av grön bana från Solna till Riksby (alltså nuvarande flygfältet) känns som en rejäl omväg genom ett område som redan är mycket väl utbyggt med spårtrafik. Ska man fortsätta från Arenastaden så lär det bli stationer vid Näckrosen och Sundbybergs centrum, alternativt Näckrosen, Duvbo och Mariehäll innan man når flygfältsområdet. Det är inte där vi behöver bygga mer spårtrafik.

I så fall är det väl vettigare att förlänga den lilla automatbanan "Gula linjen" från Fridhemsplan mot flygfältet.

Fast då ramlar jag tillbaka till min gamla käpphäst: förläng Gula linjen från Fridhemsplan via en ny station som har kopplingar både till S:t Eriksplans t-banestations geografiskt norra ände, och (via gångtunnel) mot pendeln vid Odenplan. Därifrån får gula linjen ta över sträckningen mot Hagastaden – Södra Hagalund – Arenastaden. Tunnlarna mellan Odenplan och Hagastaden kan säkert bli finfina skyddsrum, eller något annat.
Istället avgrenas Gröna banan från Alvik via flygfältet och vidare – som Kantorn förespråkar – till Vällingby
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Gult blir grönt

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev: torsdag 29 februari 2024 10:38 En förlängning av grön bana från Solna till Riksby (alltså nuvarande flygfältet) känns som en rejäl omväg genom ett område som redan är mycket väl utbyggt med spårtrafik. Ska man fortsätta från Arenastaden så lär det bli stationer vid Näckrosen och Sundbybergs centrum, alternativt Näckrosen, Duvbo och Mariehäll innan man når flygfältsområdet. Det är inte där vi behöver bygga mer spårtrafik.

I så fall är det väl vettigare att förlänga den lilla automatbanan "Gula linjen" från Fridhemsplan mot flygfältet.

Fast då ramlar jag tillbaka till min gamla käpphäst: förläng Gula linjen från Fridhemsplan via en ny station som har kopplingar både till S:t Eriksplans t-banestations geografiskt norra ände, och (via gångtunnel) mot pendeln vid Odenplan. Därifrån får gula linjen ta över sträckningen mot Hagastaden – Södra Hagalund – Arenastaden. Tunnlarna mellan Odenplan och Hagastaden kan säkert bli finfina skyddsrum, eller något annat.
Istället avgrenas Gröna banan från Alvik via flygfältet och vidare – som Kantorn förespråkar – till Vällingby
Min tanke är att det blir - en förvisso extremt dyr - tvärlinje från Solna till Vällingby. Men den relationen är nog inte värd den kostnaden.
Professionell tyckare
Skriv svar