Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av BSB101 »

Känns som vissa av någon anledning vill få det att låta som att det är mer eller mindre omöjligt att cykla i Stockholm. Förutom att dessa skribenters tankevärld om Stockholm verkar vara rätt begränsat geografiskt så bortser man från att antalet cyklister ökar år från år, oavsett årstid. Att cykla i Stockholm går, trots en hel del brister i infrastrukturen, alldeles utmärkt.

Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.

Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:Känns som vissa av någon anledning vill få det att låta som att det är mer eller mindre omöjligt att cykla i Stockholm. Förutom att dessa skribenters tankevärld om Stockholm verkar vara rätt begränsat geografiskt så bortser man från att antalet cyklister ökar år från år, oavsett årstid. Att cykla i Stockholm går, trots en hel del brister i infrastrukturen, alldeles utmärkt.

Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.

Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Det är väl ingen som säger att det inte går att cykla i Stockholm, utan snarare att det är förhållandevis få som gör det jämfört med andra städer. Den bristfälliga infrastrukturen håller dock på att förbättras och trots att det fortfarande är förhållandevis få som cyklar i Stockholm så har cyklandet faktiskt ökat markant under de senaste åren.

Kollektivtrafiken tycks dessvärre gå ett sämre öde till mötes. Stockholms pendeltåg har ett absurt dåligt trafikutbud jämfört med alla andra trafiksystem i Norden, och det verkar inte finnas några planer på att ändra detta. Att kunna ta med cykeln på allmänna kommunikationer dygnet runt, som Anna Sandqvist uttryckte det, förefaller vara en utopi.

Samtidigt tuffar Köpenhamns pendeltåg på med cirka tre gånger så många avgångar och något färre resenärer. En så stor skillnad i trafikutbud påverkar förstås beläggningen. Därför kan cyklar tillåtas där även i rusningen. Det handlar bara om att välja ambitionsnivå. Nuvarande regionpolitiker i Stockholm har andra prioriteringar än hög komfort.

Kan det verkligen stämma att Köpenhamns pendeltåg har cirka tre gånger så många avgångar med något färre resenärer? Det låter ju helt befängt, men det är faktiskt sant!

Under högtrafik har Köpenhamns pendeltåg 42 tåg/h, varav 30 tåg/h på Boulevardbanen och 12 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 16 tåg/h.
Under mellantrafik har Köpenhamns pendeltåg 39 tåg/h, varav 27 tåg/h på Boulevardbanen och 12 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 12 tåg/h.
Under lågtrafik har Köpenhamns pendeltåg 15 tåg/h, varav 9 tåg/h på Boulevardbanen och 6 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 8 tåg/h.
Under nattrafik har Köpenhamns pendeltåg 8 tåg/h, varav 6 tåg/h på Boulevardbanen och 2 tåg/h på Ringbanen. Stockholms pendeltåg har 0 tåg/h.

Stockholms pendeltåg har 120 miljoner resor per år och Köpenhamns pendeltåg har 111,9 miljoner resor per år. Ambitionsnivån är skillnaden.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Känns som vissa av någon anledning vill få det att låta som att det är mer eller mindre omöjligt att cykla i Stockholm. Förutom att dessa skribenters tankevärld om Stockholm verkar vara rätt begränsat geografiskt så bortser man från att antalet cyklister ökar år från år, oavsett årstid. Att cykla i Stockholm går, trots en hel del brister i infrastrukturen, alldeles utmärkt.

Att andra städer har bättre förutsättningar betyder inte att det är omöjligt i Stockholm, vilket även som sagt statistiken visar.

Att kunna ta med cykeln på pendeltåget skulle nog få över en och annan bilist men då gäller det att öka turtätheten. Men jag förstår att om man tycker att packning likt en sardinburk är okej standard har svårt för att tänka sig högre turtäthet och bättre komfort. För om man ser kollektivtrafiken som ett transportmedel för folk som inte har något annat val och att ståplats med näsan i en annan persons armhåla är okej så förstår jag att man anser att dagens utbud är okej.
Det är väl ingen som säger att det inte går att cykla i Stockholm, utan snarare att det är förhållandevis få som gör det jämfört med andra städer.
Läser du dina egna inlägg innan du publicerar? När man läser dina inlägg i denna tråd så får man lätt intrycket av att det är omöjligt att cykla i Stockholm pga X och Y.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:Läser du dina egna inlägg innan du publicerar? När man läser dina inlägg i denna tråd så får man lätt intrycket av att det är omöjligt att cykla i Stockholm pga X och Y.
Kan skribenten hänvisa till ett sådant inlägg? Jag brukar lyfta fram orsaker till att cykling inte är ett alternativ för många resenärer i Stockholm, t.ex. höjdskillnader, dålig infrastruktur och cykelfientlig kollektivtrafik, men det är ju inte samma som att cykling inte är ett alternativ för någon.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Läser du dina egna inlägg innan du publicerar? När man läser dina inlägg i denna tråd så får man lätt intrycket av att det är omöjligt att cykla i Stockholm pga X och Y.
Kan skribenten hänvisa till ett sådant inlägg? Jag brukar lyfta fram orsaker till att cykling inte är ett alternativ för många resenärer i Stockholm, t.ex. höjdskillnader, dålig infrastruktur och cykelfientlig kollektivtrafik, men det är ju inte samma som att cykling inte är ett alternativ för någon.
Läser skribenten sina egna inlägg innan hen trycker på "skicka"?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev: onsdag 09 oktober 2019 19:30 Cyklar på pendeltåg kan motiveras med att man kanske ska ha cykelsemester på Gotland och det blir väl jobbigt att cykla till Nynäshamn. I övrigt kan man diskutera om det ska vara nödvändigt i kollektivtrafiken. Men i Köpenhamn ser man en hel del cyklar på de rätt små Metro-tågen.
Cykel på bussen blir permanent
Bussmagasinet skrev:Efter ett tvåårigt försök blir det nu gratis för resenärerna att ta med sig cykel på bussar och lokaltåg i Köpenhamnsregionen och på Själland. Trafikhuvudmannen Movia samt Region Hovedstaden har nu beslutat att försöket ska permanentas. Enda undantaget är rusningstid och natt mot lördag eller söndag.
Köpenhamn har precis permanentat gratis cyklar i kollektivtrafiken (både på bussar och lokaltåg). Däremot tillåts inte cyklar i rusningen eller på helgnätter. Som bekant infaller den värsta trängseln på natten i Stockholm. Är det likadant i Köpenhamn?
Skriv svar