Gult blir grönt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Gult blir grönt
Om ett nummer verkligen ska vara informativt i tunnelbanan behöver man ett nummer per riktning, t.ex. så här:
10 mot Hjulsta
11 mot Barkarby
13 mot Norsborg
14 mot Fruängen
15 mot Arenastaden
16 mot Hässelby
17 mot Skarpnäck
18 mot Farsta
19 mot Hagsätra
20 mot Nacka
22 mot Ropsten
23 mot Mörby centrum
Då kan folk använda ett nummer för att hamna rätt. Eventuellt kan man hamna på ett tåg som vänder tidigare än dit man ska, men då är det ju bara att stiga av och vänta på nästa tåg.
10 mot Hjulsta
11 mot Barkarby
13 mot Norsborg
14 mot Fruängen
15 mot Arenastaden
16 mot Hässelby
17 mot Skarpnäck
18 mot Farsta
19 mot Hagsätra
20 mot Nacka
22 mot Ropsten
23 mot Mörby centrum
Då kan folk använda ett nummer för att hamna rätt. Eventuellt kan man hamna på ett tåg som vänder tidigare än dit man ska, men då är det ju bara att stiga av och vänta på nästa tåg.
Re: Gult blir grönt
Finns det någon stad i världen som brukar ett sådant system? Känns oerhört icke-intuitivt.Harald skrev: ↑måndag 22 maj 2023 18:51 Om ett nummer verkligen ska vara informativt i tunnelbanan behöver man ett nummer per riktning, t.ex. så här:
10 mot Hjulsta
11 mot Barkarby
13 mot Norsborg
14 mot Fruängen
15 mot Arenastaden
16 mot Hässelby
17 mot Skarpnäck
18 mot Farsta
19 mot Hagsätra
20 mot Nacka
22 mot Ropsten
23 mot Mörby centrum
Då kan folk använda ett nummer för att hamna rätt. Eventuellt kan man hamna på ett tåg som vänder tidigare än dit man ska, men då är det ju bara att stiga av och vänta på nästa tåg.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: Gult blir grönt
Kan man inte återanvända nummer och lägga till en bokstav? Dvs Mörby - Norsborg har ju längre sträcka mellan Liljeholmen - Norsborg än Östermalmstorg - Mörby Centrum så det blir rimligt att ha 13 som nummer då Norsborg grenen är längre. Då kommer vi till bokstaven. Bokstaven X används ju för "express tåg" eller tåg som hoppar stationer så den går inte att använda. Jag föreslår bokstaven A som i "avvikande" för detta ifall inte en bokstav redan används i drtta syfte.Enceladus skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 7:45Lika onödigt som gårdagens färgbyten? Vad är skillnaden mot Lidingöbanan som också har smidigt byte men inget tunnelbaneutbud? Vidare borde Nockebybanan (12) vara en del av gröna linjen (17-19), inte blå (10-11) eller röda (13-14).JohanB skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 7:23 Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.
För övrigt behöver gröna linjen en eller två linjebytare, och även röda linjen kan få en sådan i framtiden (företrädesvis Mörby-Norsborg).
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: Gult blir grönt
Men varför komplicera till det? När det gäller tunnelbanan så räcker det med linjenummer och fasta, förutbestämda, sträckor. Håll det enkelt!
Genius on call
Re: Gult blir grönt
Jag har länge - men inte så intensivt - tyckt att samtliga fordonsslag (utom möjligen buss) ska föregås av en bokstav. Då kan man ha vilka nummer som helst.
Exempelvis T1-T3 på gröna linjen, T4-T5 på röda (oranga, brandgula eller vad man nu vill), T6-T7 på blå och T8 på den gula tampen.
S4 på linje 4 som naturligtvis ska trafikeras med spårvagn, S7 på djurgårdslinjen, S8 på Norra Djurgården-linjen, S12 på Nockeby och lite blandat därutöver.
J1-J8 eller nåt på pendeltåget. J10-J12 på Roslagsbanan. J15-J16 på Saltsjöbanan.
F som prefix för färjetrafiken (B för Båt blir förvirrande)
Exempelvis T1-T3 på gröna linjen, T4-T5 på röda (oranga, brandgula eller vad man nu vill), T6-T7 på blå och T8 på den gula tampen.
S4 på linje 4 som naturligtvis ska trafikeras med spårvagn, S7 på djurgårdslinjen, S8 på Norra Djurgården-linjen, S12 på Nockeby och lite blandat därutöver.
J1-J8 eller nåt på pendeltåget. J10-J12 på Roslagsbanan. J15-J16 på Saltsjöbanan.
F som prefix för färjetrafiken (B för Båt blir förvirrande)
Professionell tyckare
Re: Gult blir grönt
En sak som jag tror vissa skribenter glömmer är att olika människor har olika sätt att ta till sig information. Med andra ord så länge det inte blir förvirrande för flertalet kan det vara bra att använda både siffror, namn och färger exempelvis för att tydliggöra hur trafiken är uppbyggd. Även om inte jag har någon nytta av en eller flera av dessa så finns det säkert ett stort antal andra som har det.
Re: Gult blir grönt
Om man ska ändra systemet är det till detta man ska ändra. En fördel är att ett liknande system redan använts i Stockholm: https://image.slidesharecdn.com/1-0visu ... 1666611631Kantorn skrev: ↑tisdag 23 maj 2023 11:32 Jag har länge - men inte så intensivt - tyckt att samtliga fordonsslag (utom möjligen buss) ska föregås av en bokstav. Då kan man ha vilka nummer som helst.
Exempelvis T1-T3 på gröna linjen, T4-T5 på röda (oranga, brandgula eller vad man nu vill), T6-T7 på blå och T8 på den gula tampen.
S4 på linje 4 som naturligtvis ska trafikeras med spårvagn, S7 på djurgårdslinjen, S8 på Norra Djurgården-linjen, S12 på Nockeby och lite blandat därutöver.
J1-J8 eller nåt på pendeltåget. J10-J12 på Roslagsbanan. J15-J16 på Saltsjöbanan.
F som prefix för färjetrafiken (B för Båt blir förvirrande)
Re: Gult blir grönt
Typ så. Fast det känns lite konstigt att Roslagsbanan räknas som lokalbana. Men det där är tydligt. Och att man är konsekvent. Även i löptext där loggor inte hör hemma kan det stå att man tar linje T10 (eller tunnelbanelinje 10).Fyrgeit skrev: ↑onsdag 24 maj 2023 9:17Om man ska ändra systemet är det till detta man ska ändra. En fördel är att ett liknande system redan använts i Stockholm: https://image.slidesharecdn.com/1-0visu ... 1666611631Kantorn skrev: ↑tisdag 23 maj 2023 11:32 Jag har länge - men inte så intensivt - tyckt att samtliga fordonsslag (utom möjligen buss) ska föregås av en bokstav. Då kan man ha vilka nummer som helst.
Exempelvis T1-T3 på gröna linjen, T4-T5 på röda (oranga, brandgula eller vad man nu vill), T6-T7 på blå och T8 på den gula tampen.
S4 på linje 4 som naturligtvis ska trafikeras med spårvagn, S7 på djurgårdslinjen, S8 på Norra Djurgården-linjen, S12 på Nockeby och lite blandat därutöver.
J1-J8 eller nåt på pendeltåget. J10-J12 på Roslagsbanan. J15-J16 på Saltsjöbanan.
F som prefix för färjetrafiken (B för Båt blir förvirrande)
Professionell tyckare
Re: Gult blir grönt
Fast Roslagsbanan är ju pendeltåg, fast ingen kallar det för det. Av nån anledning hamnade den under den lite grumliga gruppen ”lokalbanorna”.
Genius on call
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gult blir grönt
Pendeltåg är ingen "generisk" benämning på en viss typ av tåg eller trafik. Det är ett slags egennamn på den trafik i SL-regi som bedrivs på det normalspåriga statliga järnvägsnätet i Stockholms län (med viss förlängning över länsgräns i vissa fall). Namnet var ursprungligen inte officiellt utan uppstod i pressen när lokaltågen skulle börja "pendla" genom Stockholm i stallet för att utgå från centralstationen. Roslagsbanan avviker på många sätt från detta upplägg, annan spårvidd, annan spårägare, annan spänning och strömart, ej genomgående trafik etc.
Re: Gult blir grönt
Jag ser inte på det som egennamn utan på den typ av trafik som utförs. Pendeltågen är ju lokaltåg, då bör ju även dessa spår benämnas ”lokalbanor”, men det gör man ju inte.
Åter kommer vi tillbaka på det som lätt glöms av; det viktiga är inte vad trafiken kallas utan vad det är för trafikuppgift.
Åter kommer vi tillbaka på det som lätt glöms av; det viktiga är inte vad trafiken kallas utan vad det är för trafikuppgift.
Genius on call
Re: Gult blir grönt
Men nu handlar ju den här tråden om vad trafiken kallas, så det är ju faktiskt det viktiga i den här tråden!Odd skrev: ↑torsdag 25 maj 2023 20:09 Jag ser inte på det som egennamn utan på den typ av trafik som utförs. Pendeltågen är ju lokaltåg, då bör ju även dessa spår benämnas ”lokalbanor”, men det gör man ju inte.
Åter kommer vi tillbaka på det som lätt glöms av; det viktiga är inte vad trafiken kallas utan vad det är för trafikuppgift.
Re: Gult blir grönt
Solna ser rött när gula linjen blir grönEnceladus skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:52Nä, namnet "gula linjen" kommer från att Moderaterna ville vilseleda väljarna. Nu är det ett nytt styre och det finns inte längre någon anledning att luras.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:43 På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Solnas oppositionsråd ger sig inte om tunnelbanans färg, men Moderaterna sitter i opposition i såväl Solna kommun som Region Stockholm. Det finns få skäl för Socialdemokraterna att driva denna fråga vidare, speciellt med tanke på den historiska bakgrunden:Mitt i skrev:Noll fingertoppskänsla – och dubbelt hån mot Solna, anser Lars Rådén (M).
[...]
– Det är Solna som möjliggör finansieringen och bygger bostäder. Det hade varit klädsamt att ta en diskussion med oss först. Då hade det varit glasklart vad vi tyckt.
[...]
– Givetvis kan en gul linje från Solna övergå i en annan färg inne i stan. Det är ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa. Tunnelbanan till Arenastaden är heller inte bara en liten stump på gröna linjen utan kan byggas vidare norrut.
Som bekant motsatte sig Moderaterna idén om en ny tunnelbanelinje i Stockholm, och valde istället att bygga en gren till Solna:Dagens Media skrev:I samband med Sveriges match mot Färöarna i tisdags hade Socialdemokraterna även ställt upp en vätskekontroll mellan Friends arena och Solna, där närmaste tunnelbanestation från arenan ligger idag.
Däremot fick grenen en egen färg för att vilseleda väljarna. Tydligen är det svårt att släppa detta, trots att behovet sedan länge inte längre finns...ETC.se skrev:Men för att en ny syd-nordlig tunnelbaneförbindelse ska bli verklighet behöver Alliansen i landstinget också inse behovet och samarbeta med oss i oppositionen för att utbyggnaden av tunnelbanan nu inte ses som avslutad utan att landstinget i stället tar nästa steg. Det är viktigt för Stockholm, och det är viktigt för Sverige.
Re: Gult blir grönt
Man kan ju hoppas att de drar in finansieringen så att hela projektet faller. Egentligen borde det slopas redan nu eftersom Solna nu, utan att dom egentligen fattat det, har erkänt att linjens syfte egentligen inte har med kollektivtrafikförsörjning att göraEnceladus skrev: ↑tisdag 30 maj 2023 16:06Solna ser rött när gula linjen blir grönEnceladus skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:52Nä, namnet "gula linjen" kommer från att Moderaterna ville vilseleda väljarna. Nu är det ett nytt styre och det finns inte längre någon anledning att luras.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:43 På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Solnas oppositionsråd ger sig inte om tunnelbanans färg, men Moderaterna sitter i opposition i såväl Solna kommun som Region Stockholm. Det finns få skäl för Socialdemokraterna att driva denna fråga vidare, speciellt med tanke på den historiska bakgrunden:Mitt i skrev:Noll fingertoppskänsla – och dubbelt hån mot Solna, anser Lars Rådén (M).
[...]
– Det är Solna som möjliggör finansieringen och bygger bostäder. Det hade varit klädsamt att ta en diskussion med oss först. Då hade det varit glasklart vad vi tyckt.
[...]
– Givetvis kan en gul linje från Solna övergå i en annan färg inne i stan. Det är ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa. Tunnelbanan till Arenastaden är heller inte bara en liten stump på gröna linjen utan kan byggas vidare norrut.
Som bekant motsatte sig Moderaterna idén om en ny tunnelbanelinje i Stockholm, och valde istället att bygga en gren till Solna:Dagens Media skrev:I samband med Sveriges match mot Färöarna i tisdags hade Socialdemokraterna även ställt upp en vätskekontroll mellan Friends arena och Solna, där närmaste tunnelbanestation från arenan ligger idag.
Däremot fick grenen en egen färg för att vilseleda väljarna...ETC.se skrev:Men för att en ny syd-nordlig tunnelbaneförbindelse ska bli verklighet behöver Alliansen i landstinget också inse behovet och samarbeta med oss i oppositionen för att utbyggnaden av tunnelbanan nu inte ses som avslutad utan att landstinget i stället tar nästa steg. Det är viktigt för Stockholm, och det är viktigt för Sverige.
Jag undrar i vilken stad som linjerna/banorna byter färg. Han säger att det är ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa, men jag kan inte komma på ett enda, förutom det tills nyligen föreslagna gul/gröna färgen i Stockholm...– Givetvis kan en gul linje från Solna övergå i en annan färg inne i stan. Det är ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa.
Och skulle de få sin vilja igenom, då faller helt plötsligt det redan tveksamma och bräckliga färggivningssystemet i tunnelbanan. Vad kommer härnäst? Skall Hagsätragrenen fortsätta vara blå? Skall man byta färg från rött till blått norr om Universitetet? Eller borde Skarpnäcksgrenen rent av vara rosa?
Genius on call
Re: Gult blir grönt
Om Roslagsbanan förlängs till Tyresö och/eller Värmdö blir det pendeltåg per definition. En pendel går inte från sin mittpunkt till enbart det ena hållet. Den pendlar fram och tillbaka till den stannar i mitten. Jag tror det är en gammal definition av "pendeltåg". Men jag håller med i sak. Roslagsbanan och Pendeltåget borde hamna under samma "paraply". De har sammauppgift om än på olika platser. Saltsjöbanan är mer av en lokalbana att jämställa med tvärbanan - dock ej med Nockebybanan och spårväg City som är mer av matarbanor. (Aj, slå mig inte )
Professionell tyckare
Re: Gult blir grönt
Nu har jag inte koll på lokalpolitiken i Solna men när det största oppositionspartiet drar sådana växlar på en tunnelbanelinjes färg så måste partierna i Solna vara rätt överens om hur kommunen ska styras. Solnaborna har det alltså generellt rätt bra.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gult blir grönt
Bl.a London har ju linjer med olika färg som går på samma delsträcka.Odd skrev: ↑tisdag 30 maj 2023 16:25 [
Jag undrar i vilken stad som linjerna/banorna byter färg. Han säger att det är ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa, men jag kan inte komma på ett enda, förutom det tills nyligen föreslagna gul/gröna färgen i Stockholm...
Och skulle de få sin vilja igenom, då faller helt plötsligt det redan tveksamma och bräckliga färggivningssystemet i tunnelbanan. Vad kommer härnäst? Skall Hagsätragrenen fortsätta vara blå? Skall man byta färg från rött till blått norr om Universitetet? Eller borde Skarpnäcksgrenen rent av vara rosa?
Men ingen linje som skiftar i färg och det var ju inte heller den sista tanken bakom gul-grön. Men från början hade man ju tänkt Arenastadslinjen som en matarlinje till Odenplan med byte, men så blev det ju planerat genomgående med gul-grön markering på kartan vilket nu blir genomgående grönt och vi spar det gula till Älvsjölinjen.
Tittar man sen på T-banor och Metrosystem i Europa och även World-wide så är det ju ovanligt med grenlinjer utan det vanliga är att en linje går A-B utan förgreningar.
Re: Gult blir grönt
Ja, eller att det är samma färg på en Y-linje.
Men hur som helst, Solnapolitikern hänvisade till att det var ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa, därför undrar jag naturligtvis, var någonstans då?
Men hur som helst, Solnapolitikern hänvisade till att det var ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa, därför undrar jag naturligtvis, var någonstans då?
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gult blir grönt
London som sagt, och även München,Amsterdam har sträckor med flera linjefärger.
Utanför Europa t.ex Washington DC och Chicago. På den så berömda Chicagoloopen finns en delsträcka med hela 4 linjefärger.
Så det förekommer men är inte vanligt.
Och att det finns utomlands ger ju ingen speciell anledning att ha det i Sverige utan nu blir det grönt i Solna. Som redan har både rött och blått i T-banekartan. Och 5 blå stationer i Solna borde väl tilltala ett M-märkt kommunalråd ?
Re: Gult blir grönt
Att flera linjefärger går parallellt, ja, men att de byter färg mitt på samma linje?Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 30 maj 2023 23:49London som sagt, och även München,Amsterdam har sträckor med flera linjefärger.
Utanför Europa t.ex Washington DC och Chicago. På den så berömda Chicagoloopen finns en delsträcka med hela 4 linjefärger.
Så det förekommer men är inte vanligt.
Och att det finns utomlands ger ju ingen speciell anledning att ha det i Sverige utan nu blir det grönt i Solna. Som redan har både rött och blått i T-banekartan. Och 5 blå stationer i Solna borde väl tilltala ett M-märkt kommunalråd ?
Genius on call