twr skrev: ↑lördag 27 maj 2023 12:24
Odd skrev: ↑lördag 27 maj 2023 11:40
Smalspår är ballt och kul, men skall ju inte användas för nybyggnad. Men inget hindrar att resurser samnyttjas, exempelvis att smalspår och normalspår delar stationer och sträcka i innerstan, delar trafikledning, personal osv. Den långsiktiga planen skall då vara att smalspår på sikt ersätta med normalspår, men det förutsätter att man ser till att allt framåt byggs för att rymma profilen. Banan till Tyresö tycker jag, tillsammans med Saltsjöbanan, skall använda samma vagnpark som pendeltågen.
Bara ett löst påstående utan några som helst argument. Spårvidd är en av en mängd olika aspekter. Vi kan inte välja bort kloka lösningar på grund av att vissa människor har förutfattade meningar om en viss spårvidd.
Du brukar ju själv påpeka att trafikslaget inte är det viktiga. Ditt eget argument gäller lika bra när det gäller spårvidd.
Ja, argumentet håller och så som jag ser det, så skulle en utvidgning norrut vara motiverat att behålla smalspår, men söderut finns det inget egenintresse att använda smalspår. Man skall inte bygga smalspår för smalspårets egen skull, och det finns många anledningar till att det skall byggas normalspår. Utbudet av fordon på marknaden, konstruktionsmatriel, kapacitetsaspekter, underhållsaspekter, integration med bansystem omkring. Därför har spårvidden betydelse eftersom det ingår i ett sammanhang! Om standardspårvidden inom SL, eller i Sverige, hade varit 891 mm, så skulle det ju vara helt självklart att 891mm skulle vara att föredra framför normalspår. Men nu är det inte så, därför kommer smalspår alltid att vara på undantag.
Angående utvidgning norrut så är det fortfarande med ett "under förutsättning", nämligen att framtida ny- och ombyggnationer görs så att det, utan att i förväg ange något specifikt övergångsdatum, när rätt tillfälle infaller, kunna konvertera smalspår till normalspår, av den enkla anledningen att det är det som används på alla andra ställen i närheten och de andra aspekterna jag tar upp ovan.
Sen om det är i form av det som man i Stockholm kallar för "tunnelbana", eller det som man på många andra ställen kallar för "tunnelbana", eller stambanor, eller saltsjöbanor, eller lokalbanor... ja, du förstår säkert vad som avses!