SL realtidsinformation

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

SL realtidsinformation

Inlägg av kildor »

Jag har tidigare använt mig av sidan sltider.se för att se realtidsinfo för SL-trafiken. Jag har gillat den för att det är en snabb och enkel webbsida som listar kommande avgångar för en hållplats/station med planerad tid och beräknad tid för respektive avgång (till och med på sekundnivå), kombinerat med eventuella störningsmeddelanden. Men tyvärr så funkar sidan sämre och sämre, och numera får man oftast bara en blank vit sida när man söker avgångar på en hållplats.

Är det någon som har tips på en sida eller app som ger bra realtidsinformation? Jag är inte helt förtjust i SL:s egna app/webbsida. Det går inte att se skillnad på om det är en tidtabellstid eller realtidsuppgift, och funktionen som visar bussens position på en karta är lite tungrodd. Jag skulle vilja hitta någon bättre/enklare sida/app.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Odd »

SLs egen app visar om det är realtid eller inte. Det är en liten antennstrålningsikon vid avgången när det är realtid.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av daniel_s »

SL:s webbsida visar också realtid, se exemplet.

Det visas dock på ett ganska dumt sätt, man måste gå in på detaljerna för den aktuella förbindelsen för att se att det är realtid. Det förekommer att folk blir lurade av en pessimistisk realtidsangivelse där tåget sedan kör in förseningen. Har tappat räkningen på hur många kundklagomål jag läst av typen ”tåget skulle gå 12.43 men det gick 12.41” när tåget faktiskt SKA gå 12.41!
IMG_9351.jpeg
IMG_9351.jpeg (66.8 KiB) Visad 1065 gånger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Odd »

Om man då missar avgången så kan man utnyttja resegarantin om övriga villkor är uppfyllda. Bristande information är ett kriterium som ersätts, vet jag.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 20:11 Om man då missar avgången så kan man utnyttja resegarantin om övriga villkor är uppfyllda. Bristande information är ett kriterium som ersätts, vet jag.
Jaså, var står det? Jag hittar bara att man får ersättning om man riskerar att bli försenad. Inte att man har rätt att utgå från att tåget är försenat när man planerar sin resa, bara för att det annonseras som försenat!

Men visst är det en dålig presentation, det borde gå lätt att göra det tydligare att det är en ändrad tid.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 25 maj 2023 20:37
Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 20:11 Om man då missar avgången så kan man utnyttja resegarantin om övriga villkor är uppfyllda. Bristande information är ett kriterium som ersätts, vet jag.
Jaså, var står det? Jag hittar bara att man får ersättning om man riskerar att bli försenad. Inte att man har rätt att utgå från att tåget är försenat när man planerar sin resa, bara för att det annonseras som försenat!

Men visst är det en dålig presentation, det borde gå lätt att göra det tydligare att det är en ändrad tid.
Ersättning är en fråga om bedömning, man kan få ersättning om man själv bedömer att man blir minst 20 min försenad och får då ersättning för alternativ transport som kan vara taxi. Om man då utgår från realtidsinformationen att tåget beräknas vara 20min eller mer sent och man då räknar med att bli så sen och tar taxi så ska man ha etsättning.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Lennart Petersen »

Lennart Petersen skrev: torsdag 25 maj 2023 22:22
daniel_s skrev: torsdag 25 maj 2023 20:37
Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 20:11 Om man då missar avgången så kan man utnyttja resegarantin om övriga villkor är uppfyllda. Bristande information är ett kriterium som ersätts, vet jag.
Jaså, var står det? Jag hittar bara att man får ersättning om man riskerar att bli försenad. Inte att man har rätt att utgå från att tåget är försenat när man planerar sin resa, bara för att det annonseras som försenat!

Men visst är det en dålig presentation, det borde gå lätt att göra det tydligare att det är en ändrad tid.
Ersättning är en fråga om bedömning, man kan få ersättning om man själv bedömer att man blir minst 20 min försenad och får då ersättning för alternativ transport som kan vara taxi. Om man då utgår från realtidsinformationen att tåget beräknas vara 20min eller mer sent och man då räknar med att bli så sen och tar taxi så ska man ha ersättning.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Odd »

Man får inte ersättning för att man riskerar att bli försenad i sig. Men om informationen är felaktig eller oriktig och man riskerar att bli försenad pga detta, då kan man få ersättning. Det är dock svårt att bevisa i ovanstående fall om man inte har tagit en skärmdump av den felaktiga informationen.

Hur som helst så tycker jag att det sätt SL har valt att visa realtidsinformationen, är knasigt och vilseledande. Det är en sak om det är enstaka minuter men när avvikelserna är större och oregelbundna så blir det lätt väldigt förvirrat. Men det värsta i detta är att skiten inte ens fungerar vid större störningar. Som under de s k snökaos-dagarna tidigare i år, då skulle ju realtidsinformationen varit guld värd eftersom det skulle vara den enda sanna informationen. Men icke! I stället stänger man av det helt och visar strikt tidtabellstid, som inte stämmer för fem öre.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev: torsdag 25 maj 2023 19:14 SL:s webbsida visar också realtid, se exemplet.
Ja och nej. Om det är en försening så ser man det. Men du kan inte se skillnad på en buss som är i tid och en buss som inte har startat från sin utgångshållplats. Eller som är inställd men där man inte hunnit ställa in avgången i systemet.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av kildor »

Det är faktiskt så illa så att realtidsinformationen på sl.se inte visar att en avgång är inställd. Ett färskt exempel där jag lyckades jämföra sl.se och sltider.se:
SLrealtid.png
SLrealtid.png (38.94 KiB) Visad 1006 gånger
SLtider.png
SLtider.png (58.61 KiB) Visad 1006 gånger
På sl.se ser det ut som att tåget till Bålsta kommer gå som vanligt. Men tåget är inställt, och störningsmeddelandet syns inte i avgångslistan på sl.se. Men uppenbarligen finns det ett störningsmeddelande eftersom sltider.se kan visa det. Det är faktiskt ännu sämre än jag trodde innan. Enda sättet att se att avgången är inställd på sl.se är om jag söker en resa i reseplaneraren.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av kildor »

Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 18:50 SLs egen app visar om det är realtid eller inte. Det är en liten antennstrålningsikon vid avgången när det är realtid.
Nej, tyvärr inte. Antennstrålningsikonen visas bara för bussar, och den verkar alltid visas för alla bussar. Oavsett om det finns realtidsinfo eller inte. Kolla på Slussen så blir det uppenbart att det inte handlar om realtidsinfo.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev: torsdag 25 maj 2023 23:48
daniel_s skrev: torsdag 25 maj 2023 19:14 SL:s webbsida visar också realtid, se exemplet.
Ja och nej. Om det är en försening så ser man det. Men du kan inte se skillnad på en buss som är i tid och en buss som inte har startat från sin utgångshållplats. Eller som är inställd men där man inte hunnit ställa in avgången i systemet.
Nej, men det skulle ju bli jättestörande med en massa förvirrande indikeringar, särskilt på hållplatser nära utgångsstationer mm. Så det är nog en bra avvägning att man visar avgångarna som rättidiga tills motsatsen är bevisad.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev: fredag 26 maj 2023 0:12 Nej, men det skulle ju bli jättestörande med en massa förvirrande indikeringar, särskilt på hållplatser nära utgångsstationer mm. Så det är nog en bra avvägning att man visar avgångarna som rättidiga tills motsatsen är bevisad.
På busshållplatserna ser man faktiskt skillnad. Buss med realtid visas som "x min" och buss utan realtid med klockslag. Men på sl.se visas allt under 30 min med minuter. Man kan absolut diskutera vad som är bäst och lämpligt för allmänheten i stort. Men i mitt fall är jag alltså ute efter en realtidstjänst som kan ge mig så mycket information som möjligt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 22:54 Man får inte ersättning för att man riskerar att bli försenad i sig. Men om informationen är felaktig eller oriktig och man riskerar att bli försenad pga detta, då kan man få ersättning. Det är dock svårt att bevisa i ovanstående fall om man inte har tagit en skärmdump av den felaktiga informationen.

Hur som helst så tycker jag att det sätt SL har valt att visa realtidsinformationen, är knasigt och vilseledande. Det är en sak om det är enstaka minuter men när avvikelserna är större och oregelbundna så blir det lätt väldigt förvirrat. Men det värsta i detta är att skiten inte ens fungerar vid större störningar. Som under de s k snökaos-dagarna tidigare i år, då skulle ju realtidsinformationen varit guld värd eftersom det skulle vara den enda sanna informationen. Men icke! I stället stänger man av det helt och visar strikt tidtabellstid, som inte stämmer för fem öre.
Börjar det bli lek med ord? I vart fall står det ju i regelverket att om man har anledning att tro att man blir mer än 20min sen till slutmålet så har man rätt till etsättning för alternativ transport. Den information man får kan ju vara helt rätt eller fel vilket kanske inte har betydelse i sammanhanget och det finns visst utrymme för att man kan ha uppfattat det hela fel.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Fyrgeit »

Jag grävde lite i det, och felet på sltider.se (när den bara visar en tom skärm) verkar vara att koden alltid tolkar värdet 'ExpectedDateTime' som en sträng, som till exempel här...

Kod: Markera allt

<ExpectedDateTime>2023-05-26T21:52:52</ExpectedDateTime>
...men ibland är det en self-closing XML-tagg...

Kod: Markera allt

<ExpectedDateTime xsi:nil="true"/>
...just vid de avgångar med "Färre avgångar och oregelbunden trafik på grund av personalbrist.".

Detta kan (lite tarvligt) lösas genom att lägga till:

Kod: Markera allt

 && typeof bus.ExpectedDateTime === "string"
...i if-satsen på rad 222.

I grunden ligger nog felet i att sättet förseningar rapporteras i API:n har ändrats, men inte sättet sidan läser API-resultaten. I koden kan man hitta mängder med utfasade metoder också :D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Odd »

Eller att en grundläggande felhantering helt saknas. Lite try...catch hade fångat alla möjliga fel och dessutom gett möjlighet till feedback till utvecklaren så att sådana fel kan fixas :-)

Nu var det ett par år sedan jag höll på med SLs Trafiklab-APIer, men jag minns att de generellt är väldigt .. inkonsekventa och allmänt röriga att hantera. Men det stämmer säkert även att de ändrat i gränssnitten genom åren.
Genius on call
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av mjtag »

kildor skrev: torsdag 25 maj 2023 15:06 Jag har tidigare använt mig av sidan sltider.se för att se realtidsinfo för SL-trafiken. Jag har gillat den för att det är en snabb och enkel webbsida som listar kommande avgångar för en hållplats/station med planerad tid och beräknad tid för respektive avgång (till och med på sekundnivå), kombinerat med eventuella störningsmeddelanden. Men tyvärr så funkar sidan sämre och sämre, och numera får man oftast bara en blank vit sida när man söker avgångar på en hållplats.

Är det någon som har tips på en sida eller app som ger bra realtidsinformation? Jag är inte helt förtjust i SL:s egna app/webbsida. Det går inte att se skillnad på om det är en tidtabellstid eller realtidsuppgift, och funktionen som visar bussens position på en karta är lite tungrodd. Jag skulle vilja hitta någon bättre/enklare sida/app.
Hejsan!
Efter en hel del inloggningsstrul är jag nu inne igen och har ett tips.

Jag använder en app som heter STHLM Traveling som har en C20 front som ikon. Jag tycker den appen fungerar helt okej för reseplanering och realtider. Ibland händer det att tider inte kan visas men så blir det ibland. Detta gäller androidtelefoner i mitt fall.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av kildor »

Fyrgeit skrev: fredag 26 maj 2023 22:15 Jag grävde lite i det, och felet på sltider.se (när den bara visar en tom skärm) verkar vara att koden alltid tolkar värdet 'ExpectedDateTime' som en sträng, som till exempel här...

Kod: Markera allt

<ExpectedDateTime>2023-05-26T21:52:52</ExpectedDateTime>
...men ibland är det en self-closing XML-tagg...

Kod: Markera allt

<ExpectedDateTime xsi:nil="true"/>
...just vid de avgångar med "Färre avgångar och oregelbunden trafik på grund av personalbrist.".

Detta kan (lite tarvligt) lösas genom att lägga till:

Kod: Markera allt

 && typeof bus.ExpectedDateTime === "string"
...i if-satsen på rad 222.

I grunden ligger nog felet i att sättet förseningar rapporteras i API:n har ändrats, men inte sättet sidan läser API-resultaten. I koden kan man hitta mängder med utfasade metoder också :D
Nu har jag också grottat ner mig lite i det här efter att ha snokat lite i utvecklarverktyget i Chrome. Helt klart verkar det som att ExpectedDateTime har ett tomt värde ibland, vilket inte sltider.se hanterar. Jag har tittat på hur det ser ut för Nybroplan, och det verkar som att när 76:an är försenad så blir ExpectedDateTime tomt och DisplayTime = "-".

Enligt api-dokumentationen på Trafiklab (https://www.trafiklab.se/api/trafiklab- ... artures-4/) står det följande för ExpectedDateTIme:
Förväntad avgångstid. Om det finns tillhörande störning med tillräckligt hög prioritet så kan denna ha null/tomt värde. Detta fram till ett par minuter innan avgång.
Men sl.se verkar inte ha något problem att visa en prognos (minuter kvar) för de berörda avgångarna på linje 76. Och det märkliga är att ExpectedDateTime får ett korrekt tidsvärde för övriga busslinjer när de är försenade. Det kanske finns andra datakällor som sl.se använder sig av. Men oavsett så vore det ju trevligt om den som utvecklat sltider.se kunde justera koden lite så att den inte "kraschar" när detta inträffar. Tyvärr verkar det inte finnas några kontaktuppgifter till den som hanterar sltider.se...
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: SL realtidsinformation

Inlägg av Fyrgeit »

Yup, SL använder sig av nåt annat, som ibland har bättre realtidsinformation än Trafiklab-API:n. Trist också att sidan inte har några slags kontaktuppgifter.
Skriv svar