Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s skrev: ↑onsdag 26 april 2023 18:25
När man kör i egen regi och själv direkt får bokföra alla fakturor får man nog ibland närmast automatiskt en lägre ambitionsnivå!
Jaså? Ambitionsnivån bestämmer helt och hållet beställaren oavsett om man kör tågen själv eller inte, har inget med fakturering att göra.
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 26 april 2023 21:12
Att det är mindre kl-tt-r idag beror inte på beställatens ambitioner utan på de viten MTR får betala när det går tåg med kl-tt-r.
När SL körde själva så betalade SL inga viten om det var kl-tt-r på tågen men de hade samma fina ambitioner som MTR.
Att MTR får betala för kl-tt-r beror på att beställaren har en högre ambitionsnivå, om SL inte hade brytt sig hade man kunnat skippat delen med vite för kl-tt-r.
daniel_s skrev: ↑onsdag 26 april 2023 18:25
När man kör i egen regi och själv direkt får bokföra alla fakturor får man nog ibland närmast automatiskt en lägre ambitionsnivå!
Jaså? Ambitionsnivån bestämmer helt och hållet beställaren oavsett om man kör tågen själv eller inte, har inget med fakturering att göra.
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 26 april 2023 21:12
Att det är mindre kl-tt-r idag beror inte på beställatens ambitioner utan på de viten MTR får betala när det går tåg med kl-tt-r.
När SL körde själva så betalade SL inga viten om det var kl-tt-r på tågen men de hade samma fina ambitioner som MTR.
Att MTR får betala för kl-tt-r beror på att beställaren har en högre ambitionsnivå, om SL inte hade brytt sig hade man kunnat skippat delen med vite för kl-tt-r.
Varifrån fick SL plötsligt denna högre ambition för klottetsanering som inte fanns när de själva skötte tunnelbanan?
daniel_s skrev: ↑onsdag 26 april 2023 18:25
När man kör i egen regi och själv direkt får bokföra alla fakturor får man nog ibland närmast automatiskt en lägre ambitionsnivå!
Jaså? Ambitionsnivån bestämmer helt och hållet beställaren oavsett om man kör tågen själv eller inte, har inget med fakturering att göra.
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 26 april 2023 21:12
Att det är mindre kl-tt-r idag beror inte på beställatens ambitioner utan på de viten MTR får betala när det går tåg med kl-tt-r.
När SL körde själva så betalade SL inga viten om det var kl-tt-r på tågen men de hade samma fina ambitioner som MTR.
Att MTR får betala för kl-tt-r beror på att beställaren har en högre ambitionsnivå, om SL inte hade brytt sig hade man kunnat skippat delen med vite för kl-tt-r.
Varifrån fick SL plötsligt denna högre ambition för klottetsanering som inte fanns när de själva skötte tunnelbanan?
Nya politiker? Krav från väljarna? Nya personer på vissa positioner? Att någon som bestämmande insåg att kl-ttr- tåg inte precis är trevliga? Inget av detta har något likhetstecken med att utföraren av trafiken måste upphandlas.
Mitt i skrev:Vårens pendelkaos med tusentals inställda tåg har lett till att SL oväntat går med plus. Det beror delvis på de viten på totalt 57 miljoner som MTR har fått betala på grund av bristande leverans.
[...]
Vitena som MTR har fått betala uppgick under januari-april till 56,6 miljoner. Till det kommer prisavdrag kopplat till alla inställda tåg. Sammanlagt 161 miljoner av de minskade SL-kostnaderna hänger samman med problemen i pendeltågstrafiken.
DN skrev:Trafikutbudet har i praktiken sedan en tid tillbaka legat på just 90 procent av ordinarie tidtabell, men nu ger alltså trafikförvaltningen sitt formella godkännande om att detta är den nya normalnivån. Tills vidare behöver alltså MTR inte fokusera på att nå upp till en nivå som de ändå inte klarar av att nå.
[...]
Stockholms kollektivtrafik är under hård press. Enligt Anton Fendert saknas över två miljarder kronor för att ekonomin ska gå ihop. Men trafikförvaltningen meddelade nyligen att resultatet för årets första fyra månader visar, över förväntan, ett plus på 126 miljoner. Detta beror delvis på de viten som MTR har betalat in på grund av strulet i pendeltågstrafiken.
[...]
Niklas Ekström säger att MTR för närvarande har över 200 lokförare under utbildning. Dessa ska enligt planen kunna börja köra tåg efter sommaren.
SL kastar in handduken - pendeltågskaoset är det nya normala.
Mitt i skrev:Konsekvensen blir att MTR får drygt 23 miljoner kronor i mindre i grundersättning för perioden april-oktober, vilket alltså blir en besparing.
Uppgörelsen innebär samtidigt att SL inte kan ta ut någon straffavgift för den trafik som faller bort över 90-procentsnivån – vilket man hade kunnat göra om beställningen hade legat kvar på 100 procent. Hittills i år har MTR:s viten legat på 57 miljoner.
[...]
Skälet att MTR inte kan köra full trafik är en brist på lokförare som har förvärrats av konflikten kring avvecklingen tågvärdarna. Många lokförare har vägrat att köra pendeltågen utan tågvärd ombord, eftersom de anser att det äventyrar säkerheten.
I september träder ett stort antal nyutbildade lokförare i tjänst inom pendeltrafiken, berättar Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltåg.
SL sänker ribban. MTR behöver bara köra 90 procent av den normala trafiken för att uppfylla sitt avtal. Därmed halveras SL:s intäkter från pendelkaoset.
Vidare hoppas MTR kunna köra full trafik innan den sista oktober. Kommer de nyutbildade lokförarna att vara överens om att köra utan tågvärd ombord?
Haha nä men de ”känner inte till” något annat än upphandlad trafik heller, och det är inte helt ovanligt att det ändå klagas över upphandlingarna bland nyanställda. Och så vidare…
Sen går ju faktiskt än så länge oombyggda fordon i trafik så de som utbildas nu får nog uppleva tågvärdarna ett tag till.
Enceladus skrev: ↑tisdag 30 maj 2023 11:03
Vidare hoppas MTR kunna köra full trafik innan den sista oktober.
MTR tycks även ha brist på körbara fordon - senaste veckan har Trafikverkets trafikinformation visat att ungefär 30 % av de tåg som faktiskt rullar går som korta tåg - även under högtrafiktid. Det fanns tidigare en signatur "Vislaren" som skrev på detta forum, och ständigt upprepade att MTR hade ett kraftigt utflöde av verkstadspersonal. Kanske hade "Vislaren" rätt, och effekterna av personalbristen i verkstäderna slår nu igenom med full kraft när vagnar efter uteblivet underhåll blivit helt omöjliga att köra?
Med tanke på de många helt indragna tågen kanske halva vagnparken nu är oduglig? Antalet X60 är ju beräknat för att möjliggöra full trafik med fullängdståg, inklusive reserv för planerat och oplanerat underhåll, alltså mer än tillräckligt för det begränsade antalet tåg numera. Kanske läge att försöka hyra in B6-vagnar från museiföreningar, som SL gjorde under "pendeltågseländet" för fyrtio år sedan? Sådana tåg kan visserligen inte passera genom Citybanan, men kan göra en insats i insatståg via de ovanjordiska spåren - förutsatt att Trafikverkets planeringssystem klarar av att inom rimlig tid ordna tåglägen ovan jord.
gek skrev: ↑tisdag 30 maj 2023 18:07
Det fanns tidigare en signatur "Vislaren" som skrev på detta forum, och ständigt upprepade att MTR hade ett kraftigt utflöde av verkstadspersonal. Kanske hade "Vislaren" rätt, och effekterna av personalbristen i verkstäderna slår nu igenom med full kraft när vagnar efter uteblivet underhåll blivit helt omöjliga att köra?
Med tanke på de många helt indragna tågen kanske halva vagnparken nu är oduglig?
Tanken att Visslarens profetior omsider har slagit har slagit öven mig.