Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 21 april 2023 16:40
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 10:09 men jag måste säga att jag med tiden blivit alltmer skeptisk till möjligheten av batteriflyg.
Studie visar - elflyg kan bli lönsamt från år 2040
Infrastrukturnyheter skrev:Analysen visar att det så kallade producentöverskottet – framför allt flygbolagens överskott efter att de inkluderade kostnaderna har beaktats, men även efter att externa effekter har internaliserats med hjälp av skatter och avgifter – kan öka jämfört med basalternativet där flygbolagen måste blanda in biodrivmedel i jetbränslet utifrån EU:s Fit for 55-förslag. Därmed är det möjligt att elflyg från och med 2040 kan vara kommersiellt lönsamt på en del av de rutter som studerats – förutsatt att elflygplan med kapacitet upp till 100 passagerare och en räckvidd upp till 650 kilometer är tillgängliga.

[...]

På plussidan i den samhällsekonomiska kalkylen står också att de så kallade höghöjdseffekterna från flyg kommer att minska. Från konventionellt flyg ökar klimatpåverkan kraftigt vid flygningar över cirka 8 000 meters höjd. Med elflyg försvinner denna negativa effekt helt.

[...]

I övrigt rekommenderar forskarna att samhället stödjer forskning och utveckling av elflyg och den batteriteknik som behövs, men i övrigt låter marknaden verka fritt. ”Inga andra styrmedel verkar behövas för att få elflyg att flyga”, skriver de i rapporten.
Enligt en ny rapport från VTI kan elflyg vara samhällsekonomiskt lönsamt från och med år 2040. I så fall är syntetiska bränslen helt meningslösa för fordon.
Givetvis återger Enceladus-kollektivet en slarvig skriven nyhetsnotis och inte originaldokumentet:
http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Det där ett typiskt aktstycke från VTI, där man jonglerar med ekonomiska begrepp och med lätt hand förbigår de fysikaliska begränsningarna samt hoppas på att tekniken ska kunna finnas på plats. Mest fantastiskt är påståendet
Gnadt et al. (2019) develop a design concept for a series of optimized 180-passenger aircraft based on the Airbus A320neo configuration. They study the properties of five different configurations with specific energy of the battery pack varying from 400 to 2000 Wh/kg, with 400 Wh/kg increments. Gnadt et al note, however, that the 400 Wh/kg configuration did not converge in the simulations, and Wright Electric (2021, p. 9) notes that 750 Wh/kg is “considered the mass specific energy at which electric single-aisle aircraft such as the A320 become viable.”
Gnadt, A. R., Speth, R. L., Sabnis, J. S. & Barrett, S. R., 2019. Technical and environmental
assessment of all-electric 180-passenger commercial aircraft. Progress in Aerospace Sciences, Volume
105, pp. 1-30.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
(tyvärr endast abstract, fulltexten är bakom betalvägg)

En Airbus 320Neo lastar knappt 22,5 ton jetbränsle. Detta innehåller kalorimetriskt 12 x 22500 = 270.000 kWh. Räknat på en turbopropmotors verkningsgrad 30% (A320Neo är ju ett jetplan, så den jämförelsen är inte helt relevant, A320:s turbofläktmotorer omsätter förmodligen jetbränslets energi till den effekt som behövs för att driva fram flygplanet bättre än så) överförs 81.000 kWh totalt till propelleraxeln, av bränslets totala energimängd. Om vi antar en energitäthet i batterierna på 0,75 kWh/kg och en verkningsgrad hos elmotorn på 95% innebär det att denna energimängd, medförd som elenergi i batterier, skulle kräva en batterivikt på över 110 ton. Det finns bara två sätt att tackla detta, antingen ökad energitäthet i batterierna (> 2kWh/kg, minst) eller att flygplanets effektbehov minskas kraftigt (bättre aerodynamisk utformning, effektivare framdrivningssystem).

Här dras det alltså väldigt stora checkar på framtiden.

I övrigt: I rest my case! Jag har redan sagt det som behöver sägas.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 21 april 2023 20:32 En Airbus 320Neo lastar knappt 22,5 ton jetbränsle. Detta innehåller kalorimetriskt 12 x 22500 = 270.000 kWh. Räknat på en turbopropmotors verkningsgrad 30% (A320Neo är ju ett jetplan, så den jämförelsen är inte helt relevant, A320:s turbofläktmotorer omsätter förmodligen jetbränslets energi till den effekt som behövs för att driva fram flygplanet bättre än så) överförs 81.000 kWh totalt till propelleraxeln, av bränslets totala energimängd. Om vi antar en energitäthet i batterierna på 0,75 kWh/kg och en verkningsgrad hos elmotorn på 95% innebär det att denna energimängd, medförd som elenergi i batterier, skulle kräva en batterivikt på över 110 ton. Det finns bara två sätt att tackla detta, antingen ökad energitäthet i batterierna (> 2kWh/kg, minst) eller att flygplanets effektbehov minskas kraftigt (bättre aerodynamisk utformning, effektivare framdrivningssystem).
”Elflyg kommer att ge resandet ett helt nytt ekosystem”
Dagens Infrastruktur skrev:Kämpfe ser en stor potential för elflyg, men med en tillväxt i andra sammanhang än vad vi tänker på idag. Förutom de större elhybridflygplanen för 30 passagerare som utvecklas av till exempel svenska Heart Aerospace, kan det kan vara pendlarplan som liknar dagens, med plats för något dussin passagerare, men som tack vare att de bullrar mindre och flyger utan utsläpp kan tillåtas att flyga från helt nya platser. Samtidigt utvecklas vertikalstartande flygande minibussar med plats för kanske 6-8 personer som knappt behöver någon flygplats alls. Lägg till automatiska drönare med plats för en eller två personer eller frakt så framstår bilden av ett nytt transportsystem tydligt.
Fredrik Kämpfe, branschchef för flyg på Transportföretagen, verkar tro på det sistnämnda alternativet, nämligen att kraftigt minska effektbehovet.

Powering Up: How Electric Buses are Paving the Way for a Greener Tomorrow
Sylff Association skrev:At INESC Coimbra of the University of Coimbra (Portugal), we are currently developing an intelligent charging model for electric bus fleets that aims to reduce operational costs by 30–40% while simultaneously increasing the battery life cycle of the buses.[5] Our model considers vehicle-to-grid (V2G) technology for energy trading and battery degradation, allowing for a comprehensive analysis of the batteries’ lifespan and ensuring an extended battery life cycle. By optimizing the charging process, we can significantly reduce operational costs.
Har SL tittat på möjligheten att minska driftskostnaderna för busstrafiken genom elhandel?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 22 april 2023 8:43
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 21 april 2023 20:32 En Airbus 320Neo lastar knappt 22,5 ton jetbränsle. Detta innehåller kalorimetriskt 12 x 22500 = 270.000 kWh. Räknat på en turbopropmotors verkningsgrad 30% (A320Neo är ju ett jetplan, så den jämförelsen är inte helt relevant, A320:s turbofläktmotorer omsätter förmodligen jetbränslets energi till den effekt som behövs för att driva fram flygplanet bättre än så) överförs 81.000 kWh totalt till propelleraxeln, av bränslets totala energimängd. Om vi antar en energitäthet i batterierna på 0,75 kWh/kg och en verkningsgrad hos elmotorn på 95% innebär det att denna energimängd, medförd som elenergi i batterier, skulle kräva en batterivikt på över 110 ton. Det finns bara två sätt att tackla detta, antingen ökad energitäthet i batterierna (> 2kWh/kg, minst) eller att flygplanets effektbehov minskas kraftigt (bättre aerodynamisk utformning, effektivare framdrivningssystem).
”Elflyg kommer att ge resandet ett helt nytt ekosystem”
Dagens Infrastruktur skrev:Kämpfe ser en stor potential för elflyg, men med en tillväxt i andra sammanhang än vad vi tänker på idag. Förutom de större elhybridflygplanen för 30 passagerare som utvecklas av till exempel svenska Heart Aerospace, kan det kan vara pendlarplan som liknar dagens, med plats för något dussin passagerare, men som tack vare att de bullrar mindre och flyger utan utsläpp kan tillåtas att flyga från helt nya platser. Samtidigt utvecklas vertikalstartande flygande minibussar med plats för kanske 6-8 personer som knappt behöver någon flygplats alls. Lägg till automatiska drönare med plats för en eller två personer eller frakt så framstår bilden av ett nytt transportsystem tydligt.
Fredrik Kämpfe, branschchef för flyg på Transportföretagen, verkar tro på det sistnämnda alternativet, nämligen att kraftigt minska effektbehovet.
Tro kan man ju alltid göra. Förresten yttrar sig Kämpfe mest om småskaligt flyg. Den där "flygande bil"-entusiasmen har vi hört om länge nu. Ivrigt påhejat av den kinesiska kommunistdiktaturen: https://asia.nikkei.com/Business/Aerosp ... ur-market2

Förstås!

Ja, som sagt, det ställs ut mycket checkar på framtiden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Storvinst för Keolis i SL-upphandling
Bussmagasinet skrev:Uppdraget innebär ett helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken samt att förvalta SL:s fastigheter i området. Enligt det nya avtalet ska en stor del av trafiken – hela 80 procent – drivas med el istället för biodiesel som i dag.

[...]

Till trafikstarten i augusti 2024 kommer laddinfrastruktur vara på plats och verkstäderna kommer att vara utrustade för underhåll av elbussar.

– Jag är väldigt glad över att Region Stockholm ger Keolis ytterligare förtroende och ser fram mot ett bra samarbete för att öka andelen emissionsfri kollektivtrafik även i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna, säger Keolis vd Jan Kilström.
Varför ligger Stockholm så långt efter i elektrifieringen? Oslo ska ha enbart elbussar i slutet av 2023. Köpenhamn ska ha enbart elbussar i slutet av 2025. Förra året gick hälften av Göteborgs bussar på el och redan detta år blir andelen 75 procent. Nu ingår SL ett avtal till 2034 med bara 80 procent elbussar.

Northvolt reveals development program for aviation battery systems
Northvolt skrev:First, Cuberg has developed a 20 Ah commercial-format lithium metal pouch cell with specific energy of 405 Wh/kg which has been shipped to customers worldwide.

Second, Cuberg has engineered and produced an aviation module, based around its 20 Ah lithium metal cells, with specific energy of 280 Wh/kg and energy density of 320 Wh/L.

Third, the Cuberg lithium metal module platform has achieved passive propagation resistance during a thermal runaway verification test campaign, a key step in certification of aviation battery systems.
Även Northvolt ger sig in i kampen om batterier för elflyg. På pappret har CATL fortfarande en högre energitäthet, men utvecklingen slutar knappast här.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Ny bussdepå för elbussar i Lockarp
Infrastrukturnyheter skrev:En stor del av bussarna i Malmös kollektivtrafik drivs redan av el, och målet är att alla stadsbussar ska gå på el senast 2030. För att möjliggöra denna omställning till en kollektivtrafik utan klimatutsläpp planeras för en ny bussdepå i anslutning till trafikplats Lockarp i södra Malmö.
Malmö ansluter sig till den växande skara städer som fasar ut bussar med förbränningsmotor. Men i Stockholm är det bara 80 procent elbussar i nya avtal...
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

City Buses in the EU: Electricity Is Overtaking Diesel
Rabobank skrev:The recent market evolution of city bus sales across the EU shows a very interesting trend (see Figure 5). Since 2016, there is a clear and steady decrease in the number of new city buses fueled by diesel. They are increasingly being replaced by electric vehicles, in particular since 2018, which marked a sharp uptick in sales. If this trend continues, we can indeed expect that sometime this year, EU sales for electric city buses will surpass those of diesel-fueled ones for the first time ever. Although it is pure extrapolation, should the current trend persist, we could expect to stop seeing sales of diesel city buses from 2027 onward. However, a total collapse of the market for diesel buses is unlikely. This is due to, for example, the need for such buses in rural areas and areas with less sophisticated infrastructure, or local authorities’ lack of ambition to enforce the shift toward electrification. It is also interesting to note how fully electric buses (BEVs) have become the main choice for electrification, overtaking hybrid sales (PHEV). CNG bus sales seem also to have peaked in 2021.

As shown in our previous article about the passenger electric vehicle market, the electrification of passenger cars across the EU is strongly related to GDP per capita. While electric vehicles may offer a similar or even lower total cost of ownership, they require a higher initial investment than vehicles that run on fossil fuels. Such an investment becomes progressively more acceptable and interesting to buyers in line with a rising GDP per capita. Political support through subsidies and other incentives does not explain the electrification speed as well as the GDP per capita metric does.
Nya dieselbussar kan bli ett minne blott inom EU redan om fyra år.

Bild

Sverige ligger bra till, men landets huvudstad är ingen stolthet.

Yutong to provide 12,000 e-buses in Lagos, Nigeria, in cooperation with energy company OCEL
Sustainable Bus skrev:Oando Clean Energy Limited (OCEL), an energy company based in Nigeria, has kicked off a collaboration with Chinese bus manufacturer Yutong. The partnership aims to deploy 12,000 electric buses and install the necessary infrastructure to support them on Nigerian roads within the next seven years. The first two pilot vehicles have been delivered. The buses will be assembled locally.
Även Afrika satsar på elbussar - naturligtvis i samarbete med Kina.

Only hydrogen and electric trucks to be allowed in California as regulators approve phase out of heavy-duty diesel vehicles
Hydrogen Insight skrev:California regulators have unanimously approved plans to outlaw diesel-powered heavy-duty vehicles in the state by 2042, with the sale of new fossil-fuel banned in many cases from 1 January 2024.

[...]

US trucking body, the North American Council for Freight Efficiency, recently unveiled a report that concluded that hydrogen will be the “only viable economic choice for zero-emission long-haul trucking”.

[...]

No combustion-engine trucks will be allowed to be purchased from 2036, the CARB adds — which appears to rule out the use of hydrogen combustion engines.
Kalifornien förbjuder lastbilar med förbränningsmotor, även om bränslet är vätgas. Det är alltså elmotor som gäller, med batteridrift eller bränslecellsdrift.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

In Norway, the Electric Vehicle Future Has Already Arrived
The New York Times skrev:Last year, 80 percent of new-car sales in Norway were electric, putting the country at the vanguard of the shift to battery-powered mobility. It has also turned Norway into an observatory for figuring out what the electric vehicle revolution might mean for the environment, workers and life in general. The country will end the sales of internal combustion engine cars in 2025.

[...]

The government also subsidized the construction of fast charging stations, crucial in a country nearly as big as California with just 5.5 million people. The combination of incentives and ubiquitous charging “took away all the friction factors,” said Jim Rowan, the chief executive of Volvo Cars, based in neighboring Sweden.

[...]

Electric vehicles are part of a broader plan by Oslo to reduce its carbon dioxide emissions to almost zero by 2030. All city buses will be electric by the end of the year.

[...]

At a park in a working-class Oslo neighborhood last month, an excavator scooped out earth for a decorative pond. A thick cable connected the excavator to a power source, driving its electric motor. Later, an electric dump truck hauled away the soil.

[...]

The factory, owned by Hydrovolt, is the first of several the company plans to build in Europe and the United States. So far, there is not much to recycle, but eventually recycled batteries could greatly reduce the need for mining.
Norge elektrifierar hela samhället. Redan nästa år ska Oslo bara ha elbussar. Volvo vill naturligtvis vara en del av utvecklingen. Nyligen lanserade Volvo en elektrisk grävmaskin på hela 23 ton - perfekt för Oslo. Volvo har också fått en jätteorder på drygt tusen elbussar i Kanada.

Därför krossar Volvo ärkefienden Scania
Di skrev:Ett av det senaste decenniets smartaste drag i svenskt näringsliv stod AB Volvos styrelse för vid rekryteringen av Martin Lundstedt från Scania. Under hans ledning har Volvo utvecklas till en lysande stjärna medan Scania har gått i motsatt riktning.

[...]

I Martin Lundstedts följe till Volvo kom så småningom en rad nyckelpersoner som hade gjort karriär inom Scania. Bland annat finansdirektören Jan Ytterberg, inköpsdirektören Andrea Fuder och forsknings- och utvecklingsdirektören Lars Stenqvist.

[...]

För Volvos styrelse blev rekryteringarna en succé som fortfarande växer. Man lyckades både skjuta sitt eget bolags lönsamhet i höjden och allvarligt skada sin bittraste konkurrent.
Det brukar sägas att Volvo har en stor påverkan på politiken i Göteborg. Kan detta förklara varför Stockholm ligger så långt efter i övergången till elbussar?

Europe’s Transit Firms Realize China Is The Only Scaled Manufacturer Of Low-Carbon Solutions
CleanTechnica skrev:And so, back to China’s manufacturers. Yutong is the 800-pound panda bear in the country. (Insert panda grammar joke here.) It had a 37.1% market share in 2019, although many other Chinese companies are now building lots of buses. That’s unsurprising, considering it has ranked first globally for 9 consecutive years and first in China’s bus industry for 17 consecutive years.

And the kind of good news is that at least in Europe, it’s the number one seller of electric buses. Number 2 is Chinese electric vehicle leader BYD in joint venture with Scottish firm Alexander Dennis. Of course, they only managed to deliver 479 and 465 buses to the market for the entire year, tarnishing the silver quite a bit. BYD shows up by itself further down the list, so it’s arguable that it’s actually number one. It’s good news that European transit firms aren’t shying away from China’s scaled manufacturers, but it’s not like anyone is buying thousands of buses. Meanwhile, in 2022, China’s manufacturers sold 138,000 electric buses domestically.

[...]

Europeans aren’t shying away from Chinese electric buses, they are just adopting them incredibly slowly. Meanwhile, a Nigerian firm has partnered with Yutong to deliver 12,000 electric buses to Nigerian streets in the next seven years. Europe and North America need to give their collective heads a shake.
Däremot håller Volvo inte jämna steg med de kinesiska giganterna Yutong och BYD - inte ens på hemmaplan!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Electric city bus sales overtake diesel in Europe
ICCT skrev:The most recent quarterly sales data for buses this year shows that the share of diesel-only vehicles sold has dipped below its majority stake, giving way to battery electric to take a leading role. This marks the first time that a zero-emission technology has become dominant in a road transport sector in Europe.

[...]

As manufacturers are not (yet) required to ditch high emitting buses, we can thank the market demand for the fall of the internal combustion engine. A few Member States and many major cities plan to phase-in zero-emission buses in the coming years. The Netherlands and Denmark are by far the most ambitious, setting their eyes on a full phase out of the internal combustion engine in bus sales in 2025, followed by Ireland from 2030, and Austria from 2032. There are more pledges from major cities in Europe than we have space to count here (in brief, over half our Europe’s capital cities plan for only zero-emission buses to roam their roads by 2040), but a full list can be found in our publication from last year.
För första gången någonsin säljs det fler batterielektriska bussar än dieselbussar i Europa.

Slutbråkat: Nu lossnar det för elbussarna
Mitt i skrev:Bussjättarna Keolis och Nobina slutar sätta käppar i hjulen för varandra och lägger ner striden om vem som ska köra buss i åtta av länets kommuner. "Alla är glada, nu kan vi påbörja elektrifieringen i stor skala", säger Nobinas presschef David Erixon.

[...]

Stockholms län ligger långt efter Västra Götaland och Skåne när det gäller elbussar. Idag drivs bara 1 procent av SL-bussarna på el, 85 procent drivs på biodiesel och 12 procent på biogas.
Som bekant hänger Stockholm inte med i utvecklingen, men nu blir det andra bullar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Odd »

Batteribussar bör endast användas där man inte kan ha tråd. Bristen på sällsynta jordartsmetaller och dess geostrategiska utmaningar riskerar att göra hela bussflottor driftsodugliga.

Jag tror dock tyvärr att den insikten kommer att slå till på det numera sedvanliga sättet; plötsligt, hårt och brutalt. Efteråt kommer politiker och tjänstemän att skylla ifrån sig med motiveringar av typen ”vi kunde aldrig ana att…”.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 18:35 Batteribussar bör endast användas där man inte kan ha tråd. Bristen på sällsynta jordartsmetaller och dess geostrategiska utmaningar riskerar att göra hela bussflottor driftsodugliga.

Jag tror dock tyvärr att den insikten kommer att slå till på det numera sedvanliga sättet; plötsligt, hårt och brutalt. Efteråt kommer politiker och tjänstemän att skylla ifrån sig med motiveringar av typen ”vi kunde aldrig ana att…”.
På vilket sätt utgör batteribussar en större risk än dieselbussar som kräver ständiga leveranser av fossila bränslen från Ryssland och Mellanöstern?

Explained: Are we ready to switch to emissions-free cars?
Transport & Environment skrev:Electric cars in Europe emit, on average, almost three times less CO2 than equivalent petrol or diesel cars. Even in the worst-case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 22% less CO2 than diesel and 28% less than petrol, research shows. In the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 80% less CO2 than diesel and 81% less than petrol. For more, check out T&E’s online tool which draws on the most up-to-date data to allow you to compare the lifecycle emissions of an EV to fossil-fueled vehicles.

[...]

Electric vehicles are far better than combustion engine cars when it comes to air pollution. First, switching from conventional internal combustion engine (ICE) cars to EVs instantly eliminates all toxic tailpipe pollution such as nitrogen oxides (NOx), particles, and carbon monoxide (CO). This is down to there not being a polluting combustion process. Just one of these harmful pollutants, nitrogen dioxide (NO2), is responsible for over 50,000 premature deaths per year in Europe.
Batterifordon är bättre för såväl klimatet som miljön, även i kolets Polen. Vidare sägs batterifordon få en lägre total ägandekostnad i slutet av decenniet.

How did China come to dominate the world of electric cars?
MIT Technology Review skrev:“They realized … that they would never overtake the US, German, and Japanese legacy automakers on internal-combustion engine innovation,” says Tu. And research on hybrid vehicles, whose batteries in the early years served a secondary role relative to the gas engine, was already being led by countries like Japan, meaning China also couldn’t really compete there either.

This pushed the Chinese government to break away from the established technology and invest in completely new territory: cars powered entirely by batteries.

[...]

Then, in 2007, the industry got a significant boost when Wan Gang, an auto engineer who had worked for Audi in Germany for a decade, became China’s minister of science and technology. Wan had been a big fan of EVs and tested Tesla’s first EV model, the Roadster, in 2008, the year it was released. People now credit Wan with making the national decision to go all-in on electric vehicles. Since then, EV development has been consistently prioritized in China’s national economic planning.
Att Kina dominerar alla delar av batteriindustrin beror till stor del på marknadens kortsiktiga tänkande. Kina vann denna runda - det är bara att gratulera! Tesla Model Y blev förra kvartalets bäst säljande bilmodell i världen, mycket tack vare sina kinesiska batterier. Nästa gång blir det kanske en bil från BYD?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 26 maj 2023 17:16
Odd skrev: torsdag 25 maj 2023 18:35 Batteribussar bör endast användas där man inte kan ha tråd. Bristen på sällsynta jordartsmetaller och dess geostrategiska utmaningar riskerar att göra hela bussflottor driftsodugliga.

Jag tror dock tyvärr att den insikten kommer att slå till på det numera sedvanliga sättet; plötsligt, hårt och brutalt. Efteråt kommer politiker och tjänstemän att skylla ifrån sig med motiveringar av typen ”vi kunde aldrig ana att…”.
På vilket sätt utgör batteribussar en större risk än dieselbussar som kräver ständiga leveranser av fossila bränslen från Ryssland och Mellanöstern?
Vet ej. Om du frågar mig så har dessa båda sina utmaningar. Jag skrev dock om trådbuss och inte dieselbuss.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

MAN will not invest in Euro 7 for the city bus segment. Only e-buses to be sold in Europe in 2030
Sustainable Bus skrev:“In 2030 we will not sell any combustion engine city bus in Europe. Euro 7 standards put OEMs in a difficult situation: it’s not possible to develop Euro 7 for the whole range, investments for the Class I segment would never been recouped. Looking at the evolution of the city bus market in Europe, we don’t see gas drivetrains to have a market in the future. We see room for fuel cell buses but no more than 10 per cent of the bus market” stated Heinz Kiess, Head of Product Marketing Bus, MAN Truck & Bus, during a press conference held today, 4th June, in Barcelona, prior to UITP Summit kick-off.

[...]

It is worth mentioning that such an announcement follows a similar one from Daimler Buses in May 2022: also the Stuttgart-based group is not investing in Euro 7 for Class I buses.

[...]

«Battery technology has more room for improvements in energy density and charging power than hydrogen technology. Therefore we are not focusing on fuel cell buses», Kiess stresses.
Busstillverkaren MAN anser att det finns en plats för bränslecellsbussar i framtiden. Däremot väntas batterielektriska bussar dominera marknaden. Vidare innebär den planerade Euro 7-standarden en dödsstöt för bussar med förbränningsmotor eftersom det inte går att räkna hem de investeringar som krävs.

Energilager på bussdepå avlastar elnät
Bussmagasinet skrev:Totalt ska energilagret med 120 batterier kunna lagra 172 kWh och minska Svealandstrafikens behov av el med 100 kW. På sikt kan ett än större energilager kunna bidra till att Svealandstrafikens behov av el från nätet minskar drastiskt.

– Vi ser stora möjligheter att med ett energilager kunna bli mer självförsörjande på el då vi inte behöver köpa när efterfrågan på el är som högst och då priset är som dyrast. Med ett energilager kan vi också avlasta Svenska Kraftnät med så kallad frekvensbalansering, vilket innebär att när elnätet väl behöver mer eller mindre el så kan vi bistå med det, säger Geert Schaap.
Kan batterielektriska bussar bidra till ett välbalanserat elnät? Det är målet med projektet "Elektrifierade persontransporter – en del av den smarta staden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Odd »

Kanske inte batteribussarna i sig, men själva batterilagret, som egentligen kan vara allt ifrån en 13 kWh powerwall till världens (kanske) största batterilager på hela 230 MWh, med flera på gång.

Sen har vi ju de redan existerande lagren, exempelvis pumpkraftverk eller experimentella varianter som exempelvis smältsaltenergilager.

Men det handlar ju inte bara om energi, utan även effekt. En bra kombination skulle ju naturligtvis vara om bussarna (eller spårvagnar och andra järnvägsfordon) kunde drivas såväl direkt på el från elnätet samtidigt som det kan använda lokalt lagrad energi från exempelvis inbromsningar och nedförsbackar, inte minst ur energisynpunkt då man delvis slipper energiförluster i lagringscyklerna, där de effektivaste systemen idag har runt 80% effektivitet när de är nya, och ju fler eldrivna transporter, desto mer energiförluster när de drivs på batteri. Att återanvända bromskraft är ju en utbredd funktion hos plugin-hybrider och elbilar, och dessutom själva kärnan i lätthybridfordon. I stationära anläggningar så kan man ju troligen ta tillvara på en del av den energin eftersom den omvandlas till värme, men risken är att det går åt mer energi för att återvinna den än vad man kan få avsättning för.

Sen är det ju det om man är villig att använda anläggningarna som allmänna energilager. Det slits ju på dem och dessutom räcker det ju med några inställda turer pga energibrist, så kommer ju det att ifrågasättas om det visar sig att energin har sålts tillbaka till elnätet i stället för att användas för att ladda bussar.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

'Hydrogen car sales are so low that we are unable to make long-term forecasts': BloombergNEF
Hydrogen Insight skrev:Aside from a few bullish automakers, most researchers and experts believe it is unlikely that hydrogen cars will ever enter the mainstream, mainly because they will be more expensive to buy, maintain and run than battery EVs, with their only upsides being the shorter charging time and potentially longer ranges.

This is partly why hydrogen trucks and buses are widely believed to have a brighter future, especially in use cases requiring short charging times and long distances.
Vätgasdrivna bränslecellsbilar förefaller inte ha en ljus framtid, trots att propaganda från Energigas Sverige hävdar motsatsen. Bussar är dock en annan femma. Där kan fördelarna med bränslecellsdrift jämfört med batteridrift utnyttjas bättre, se ovan. Exempelvis uppger busstillverkaren MAN att det finns en plats för bränslecellsbussar i framtiden, men inte mer än tio procent av marknaden. Däremot tycks marknaden för batterifria trådbussar vara stendöd:
Bussmagasinet skrev:I samband med att Keolis tar över trafiken i december 2024 kommer de tre äldsta trådbussarna att bytas ut mot nya med så kallad slide-inteknik. Det innebär att bussarna också har batterier som gör det möjligt att köra på sträckor som saknar luftledning. Den fjärde trådbussen levererades 2014 och har redan tekniken.
Gränsen mellan trådbussar och batteribussar med pantograf på taket håller på att suddas ut.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Keolis lägger stororder hos Ebusco
Bussmagasinet skrev:Den holländska elbusstillverkaren Ebusco har fått en stororder på elbussar från Keolis Sverige. Ordern omfattar 50 elbussar samt en option på ytterligare 75 bussar. Bussarna ska sättas i trafik i Stockholmsområdet. Ordern gäller tolvmetersversionen av Ebuscos modell 3.0. De första 50 bussarna ska levereras under nästa år, medan de bussar som omfattas av optionen ska levereras 2025.
Busskartan håller på att ritas om. Uppstickare som Ebusco och BYD vinner mark samtidigt som veteranerna stänger gamla bussfabriker på löpande band.

Poland overtakes US to have world’s second largest lithium-ion battery production capacity
Notes From Poland skrev:After a series of investments in lithium-ion battery manufacturing, Poland’s production capacity rose to 73 GWh in 2022, overtaking the US to become the second largest in the world, behind only China.
Både Volvo och Scania slutar tillverka busskarosser i Polen, men däremot växer batteritillverkningen. Ironiskt nog var Polen det enda landet som röstade nej till EU:s förbud mot fossilbilar, och klimatministern Moskwa - vars lojalitet tycks ligga hos ärkerivalen Moskva med samma namn - vill överklaga beslutet.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Branschen överrumplad av regeringsbeslut om elbussar – ”stöd till utomeuropeiska tillverkare”
Bussmagasinet skrev:Regeringens beslut att avveckla elbusspremien för stadsbussar och fokusera på förortsbussar, expressbussar för långväga trafik och turistbussar har kommit helt överraskande för branschen. Ingen dialog med branschen har förekommit och regeringens tvära ändring av elbusspremien innebär i praktiken ett stöd till busstillverkare utanför Europa. I praktiken finns endast kinatillverkade bussar att tillgå på marknaden, vilket begränsar konkurrensen. Det säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till Bussmagasinet. Elbusspremien för stadsbussar ska börja avvecklas redan den 1 augusti enligt det beslut som regeringen fattade på torsdagen.
Pinsamt att Europa ligger så fruktansvärt långt efter Kina i utvecklingen av elbussar. Men klimatarbetet kan inte vänta - det är bara att köpa kinesiskt!

Stockholms trafikborgarråd tyst om bussar och miljözon
Bussmagasinet skrev:Det finns fortfarande inga besked från den politiska majoriteten i Stockholms stad om hur stadens planer på att införa miljözon klass 3 i Gamla Stan och delar av City kommer att slå mot turistbussar och annan busstrafik. Oppositionsborgarrådet i Stockholm, Dennis Wedin(M), har i en interpellation ställt ett antal frågor om miljözonen till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP). I sitt svar fokuserar Lars Strömgren helt på personbilarna men är tyst om busstrafiken.
Återigen samma gnäll. Köp kinesiska turistbussar om alternativ saknas. Bussar med förbränningsmotor är på väg ut - det är bara att acceptera läget!

Tesla, BYD's China deliveries hit record high in Q2
Reuters skrev:The U.S. automaker sold 247,217 China-made cars over April-June, the most since it started delivering vehicles from Shanghai in early 2020, the data also showed. Tesla reported record deliveries of 466,140 globally for the second quarter.

[...]

This was also the first time BYD's monthly sales surpassed 250,000 units and meant that between April to June, BYD delivered 700,244 vehicles, the data showed.

[...]

In June, Beijing announced 520 billion yuan ($71.67 billion) worth of purchase tax breaks on new-energy vehicles through the end of 2027. Caps on the tax exemption, however, may help drive sales growth of cheaper models that are mainly produced by domestic firms rather than premium vehicles from foreign makers, analysts said.
Majoriteten av alla Tesla-bilar tillverkas i Kina och den kinesiska fordonstillverkaren BYD drar ifrån. Så går det när ett land bestämmer sig för att gå all-in.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Lars Ödlund »

Enceladus skrev: onsdag 05 juli 2023 13:45
Bussmagasinet skrev:Det finns fortfarande inga besked från den politiska majoriteten i Stockholms stad om hur stadens planer på att införa miljözon klass 3 i Gamla Stan och delar av City kommer att slå mot turistbussar och annan busstrafik. Oppositionsborgarrådet i Stockholm, Dennis Wedin(M), har i en interpellation ställt ett antal frågor om miljözonen till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP). I sitt svar fokuserar Lars Strömgren helt på personbilarna men är tyst om busstrafiken.
Återigen samma gnäll. Köp kinesiska turistbussar om alternativ saknas. Bussar med förbränningsmotor är på väg ut - det är bara att acceptera läget!

Problemet är att det saknas tillverkare av el/batteribussar för långväga trafik/turisttrafik.

Ett annat problem är att det numera ställs höga krav från beställare när det gäller hur tillverkningen skett, där är det i princip omöjligt att handla från Kina.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Hård kritik mot att regeringen drar in elbusspremie
DN skrev:Den 1 augusti slopar regeringen elbusspremien för stadsbussar. I Stockholm har SL i dag 31 elbussar men siktar på att all busstrafik ska gå på el 2035.

[...]

Men enligt Svensk kollektivtrafik är utbudet av eldrivna regionbussar mycket begränsat. Flera europeiska busstillverkare räknar med att det kommer att ta ytterligare flera år innan de har större elbussar klara för dessa segment som kan introduceras kommersiellt.

[...]

Det finns också en kvardröjande pandemieffekt som slår mot biljettintäkterna. Dessutom, skriver branschorganisationen, ledde den stoppade reformeringen av reseavdraget till att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna gick miste om en ökning av biljettintäkterna på i storleksordningen 700 miljoner kronor per år.

[...]

År 2022 fanns det 915 eldrivna bussar i Sverige, cirka 3 200 stadsbussar återstår att elektrifiera.

[...]

SL har i dag 31 elbussar, av totalt cirka 2 200 bussar. Elbussarna körs i Stockholms innerstad, Norrtälje, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna.
Den nuvarande regeringen fortsätter att motarbeta kollektivtrafik, men här har SL sig själv att skylla. En bild säger mer än tusen ord:

Bild

Att SL missar elbusspremien beror till stor del på att SL ligger så långt efter övriga trafikhuvudmän i landet - och hela Europa!
Lars Ödlund skrev: måndag 10 juli 2023 20:10 Problemet är att det saknas tillverkare av el/batteribussar för långväga trafik/turisttrafik.

Ett annat problem är att det numera ställs höga krav från beställare när det gäller hur tillverkningen skett, där är det i princip omöjligt att handla från Kina.
En sanning med modifikation:

Krav på laddmöjligheter för turistbussar klubbade
Bussmagasinet skrev:På den svenska marknaden finns idag inga batteri- eller bränslecellsdrivna turistbussar. Såväl MAN som Daimler Buses räknar med att lansera sådana om några år. Tidigare i år avslöjade således MAN att man räknar med att kunna leverera de första eldrivna turistbussarna till utvalda kunder 2026.

Setra och Mercedes-Benz kommer att mot slutet av det här årtiondet ha helt eldrivna turistbussar från Setra och Mercedes-Benz på marknaden.

Däremot finns i Europa ett litet antal kinatillverkade elbussar för turisttrafik.
Det saknas europeiska tillverkare av elbussar för turisttrafik. Däremot går det att vända sig till kamrat Xi.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

EU fastställer krav på laddmöjligheter för bussar och lastbilar
Bussmagasinet skrev:För tunga fordon, det vill säga bussar och lastbilar, gäller att femton procent av de så kallade TEN-T-vägarna i slutet av år 2025 ska ha laddstationer på minst var 120:e kilometer. TEN-T är det europeiska stomnätet för bland annat vägar och järnvägar.

År 2027 ska 50 procent av dessa vägar täckas in och senast i slutet av 2030 ska laddstationer finnas på minst var 60:e kilometer på stomnätet och var 100:e kilometer på anslutande huvudvägar.

[...]

Tankstationer för vätgas till bränslecellsfordon ska år 2030 finnas, dels i alla knutpunkter längs huvudvägarna, dels minst var 200:e kilometer längs huvudvägarna.
EU fastställer minimikrav på ladd- och vätgasstationer längs huvudvägar i medlemsländerna. Detta berör dock främst express- och turistbussar.
Enceladus skrev: måndag 05 juni 2023 15:08 MAN will not invest in Euro 7 for the city bus segment. Only e-buses to be sold in Europe in 2030
Euro 7 – help or hindrance to EV adoption?
The Car Expert skrev:In November 2022, the European Commission (EC) released its proposed Euro 7 regulations. Assuming they get the approval of the European Parliament, they will become law in July 2025 for any manufacturer making more than 10,000 cars a year. Smaller companies will have until 2030 to comply.

Euro 7 will sees a host of major changes topped by the bringing of all motor vehicles – cars, vans, motorcycles, buses and lorries – under one set of rules. There will also be no longer be any distinction between petrol and diesel cars – diesels, for example, will have to meet the same lower NOX levels applied to petrol cars.

[...]

One pathway means committing fully to EVs, leaving little to no money for ensuring their petrol cars achieve Euro 7 compliance. That, in turn, is likely to mean that they have to cease production on non-compliant petrol models in two years’ time.
Syftet med Euro 7-standarden är att minska utsläppen från fordon med förbränningsmotor. I praktiken innebär den nya standarden att dessa blir dyrare.
Enceladus skrev: torsdag 25 maj 2023 17:56 Electric city bus sales overtake diesel in Europe
New commercial vehicle registrations: vans +11.2%, trucks +20%, buses +15% in the first half of 2023
ACEA skrev:EU sales of new electrically chargeable buses increased by 33.9% to reach 2,132 units, representing a market share of 14.4% in the first half of 2023, compared to 12.4% in 2022. Among the bloc’s three largest markets, Spain grew impressively by 755.9%, followed by France (+89.9%) and Germany (+18.1%). Hybrid-electric buses maintained momentum (sales up 160.5%), with market share more than doubling compared to the first half of 2022 (from 6.2% to 14%). Significant growth in the second and third largest markets, France (+886%) and Spain (+180.3%), contributed to this result. Together with Germany, France and Spain account for 82.4% of all EU hybrid bus registrations. Despite the shift to electric and hybrid models, diesel buses still retain the largest market share at 63%.
Andelen elbussar ökar i Europa, men dieselbussar dominerar ännu. Detta gäller emellertid samtliga bussar - för stadsbussar har vändpunkten redan nåtts.

6 EU countries only registered zero-emission city buses in Q2 2023 (and ZE share grew to 40%)
Sustainable Bus skrev:Share of zero-emission buses is growing in the European city bus market. In Q2 2023 it was 40%, up from the 30% of the first quarter of the year (same share for the whole 2022). The sales figures, along with a chart (published below), was shared by Eamonn Mulholland, Associate Researcher at The International Council on Clean Transportation, on Linkedin. Source of the figures is Chatrou CME Solutions.

Six European Member States exclusively registered zero-emission city buses during this quarter: Netherlands, Denmark, Slovenia, Ireland, Finland, and Portugal.

[...]

“The European Commission has proposed a target of 100% zero-emission bus sales by 2030. The current market trends indicate this is a very achievable standard, as more and more countries phase out the sale of the internal combustion engine city bus”, Mulholland added on Linkedin (a similar position has been adopted by ONG Transport & Environment).
Numera är Sverige det enda nordiska EU-landet som alltjämt införskaffar stadsbussar med förbränningsmotor. Danmark och Finland har fått nog!

China's gasoline demand peak nears as EV boom hastens transition
Reuters skrev:As a result of accelerating EV sales, Paris-based IEA now expects Chinese gasoline demand to peak in 2024 at about 3.7 million barrels per day (bpd), bringing forward an earlier projection of demand plateauing in 2025/2026.

Rystad Energy also sees the peak at 3.7 million bpd but coming as early as the first quarter of 2024, compared with an earlier projection between 2024 and 2025, said Mukesh Sahdev, senior vice president, head of downstream/oil trading.

The research arm of China's state refiner CNPC expects gasoline demand to peak in 2025, citing accelerating sales of EVs, and sees gasoline demand shrinking 2.3% annually between 2026 and 2030.
Håller peak oil äntligen på att bli verklighet? Petrostater som Ryssland, Saudiarabien och Iran kan inte glädjas över att höra dessa nyheter. :D
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Slutgasat: Hela Lund blir elektrisk
Bussmagasinet skrev:Totalt 57 nya elbussar ska från söndag köra stadstrafiken i Lund som därmed blir den första av Skånes fyra stora städer som får en helt elektrifierad busstrafik.

[...]

Samtidigt görs linjenätet om och Lund C blir den nya knutpunkten för kollektivtrafiken, medan hållplatserna på centrala Botulfsgatan flyttas ut till två gator i närheten. Det ger betydligt färre bussar i Lunds stadskärna.
Lund blir först ut av Skånes fyra stora städer att få en helt eldriven och utsläppsfri stadsbusstrafik. Har SL ens en procent elbussar i nuläget? :roll:
Skriv svar