Gult blir grönt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Gult blir grönt
På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Re: Gult blir grönt
Är det sant! Spöklik tajming med tanke på diskussionerna kring just detta som pågått de senaste dagarna.
Re: Gult blir grönt
Nä, namnet "gula linjen" kommer från att Moderaterna ville vilseleda väljarna. Nu är det ett nytt styre och det finns inte längre någon anledning att luras.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:43 På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 17 maj 2023 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Gult blir grönt
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gult blir grönt
Hehe... jag kan knappt ens tänka mig vilken prestigeförlust detta är för de inblandade i projektetLennart Petersen skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:43 På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Genius on call
Re: Gult blir grönt
Väntat och väldigt välkommet. Den gulgröna alfonshelikopter-röran på den planerade tunnelbanekartan har verkligen fått en att misstro allt och alla som haft med detta projektet att göra.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gult blir grönt
Ja och ,kan vi förmoda, relativt enkelt och utan större kostnad att ändra färg.
Än så länge rör det sig väl mest om kartor i digital form som speglar planeringen.
En viss skillnad mot att behöva byta alla kartor och spårövetsikter på stationer och i tågen.
Men tids nog så får man väl göra en reviderad spårkarta , vi väntar med spänning.
Re: Gult blir grönt
FUT har uppdaterat sin tunnelbanekarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... aj2023.png
Här är den gamla tunnelbanekartan: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 15_eng.jpg
Förutom de två färgbytena (gula linjen blir grön och grå linjen blir gul) så har linje 19 försvunnit. Dags att passa på att flytta Nockebybanan till linje 32?
Här är den gamla tunnelbanekartan: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 15_eng.jpg
Förutom de två färgbytena (gula linjen blir grön och grå linjen blir gul) så har linje 19 försvunnit. Dags att passa på att flytta Nockebybanan till linje 32?
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gult blir grönt
Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.Enceladus skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 22:57 FUT har uppdaterat sin tunnelbanekarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... aj2023.png
Här är den gamla tunnelbanekartan: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 15_eng.jpg
Förutom de två färgbytena (gula linjen blir grön och grå linjen blir gul) så har linje 19 försvunnit. Dags att passa på att flytta Nockebybanan till linje 32?
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
Re: Gult blir grönt
Bra att man äntligen gjort linjen till Arenastaden grön. Men jag hoppas verkligen att SL tar fram en snyggare version av linjekartan innan det är dags för invigning.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gult blir grönt
Äntligen! Inte en dag för tidigt. Skönt att man får en sak mindre att reta sig på.
Senast redigerad av Anders Hanquist den torsdag 18 maj 2023 0:40, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Gult blir grönt
Ja, det får man utgå ifrån kommer att hända. Det finns nog ingen prestige i den frågan. Och kartan har ju ändrats många gånger förr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gult blir grönt
En vettig anledning är att skapa en logisk numrering. För inte så länge sedan bytte Solnagrenen till linje 30 och Kistagrenen till linje 31. Det är hög tid att acceptera att Nockebybanan inte är en tunnelbanelinje - den trafikeras inte heller som en sådan. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökare.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 0:12 Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
Dessutom kan tunnelbanan behöva fler linjenummer: två till blå linjen, en till gula linjen, två till röda linjen, två till gröna linjen samt linjebytare. Ett nytt styre har bättre möjligheter att rensa i träsket - se exempelvis gula linjen. De allra flesta städer har en logisk numrering - förutom just Stockholm.
Re: Gult blir grönt
Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.Enceladus skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 4:51En vettig anledning är att skapa en logisk numrering. För inte så länge sedan bytte Solnagrenen till linje 30 och Kistagrenen till linje 31. Det är hög tid att acceptera att Nockebybanan inte är en tunnelbanelinje - den trafikeras inte heller som en sådan. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökare.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 0:12 Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
Dessutom kan tunnelbanan behöva fler linjenummer: två till blå linjen, en till gula linjen, två till röda linjen, två till gröna linjen samt linjebytare. Ett nytt styre har bättre möjligheter att rensa i träsket - se exempelvis gula linjen. De allra flesta städer har en logisk numrering - förutom just Stockholm.
Re: Gult blir grönt
Lika onödigt som gårdagens färgbyten? Vad är skillnaden mot Lidingöbanan som också har smidigt byte men inget tunnelbaneutbud? Vidare borde Nockebybanan (12) vara en del av gröna linjen (17-19), inte blå (10-11) eller röda (13-14).JohanB skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 7:23 Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.
För övrigt behöver gröna linjen en eller två linjebytare, och även röda linjen kan få en sådan i framtiden (företrädesvis Mörby-Norsborg).
Re: Gult blir grönt
Lidingöbanans nummer 21 kan utan större fantasi lätt sammankopplas i serien 10-21, där ju likväl andra nummer saknas (15,16,20).Enceladus skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 7:45Lika onödigt som gårdagens färgbyten? Vad är skillnaden mot Lidingöbanan som också har smidigt byte men inget tunnelbaneutbud? Vidare borde Nockebybanan (12) vara en del av gröna linjen (17-19), inte blå (10-11) eller röda (13-14).JohanB skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 7:23 Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.
För övrigt behöver gröna linjen en eller två linjebytare, och även röda linjen kan få en sådan i framtiden (företrädesvis Mörby-Norsborg).
Att byta ut 100-åriga linjenummer bara för att man teoretiskt i framtiden behöver alla upptänkliga varianter känns mer än onödigt. Om fyra linjenummer per bana behövs i framtiden för att täcka alla kombinationer av trafikbehov så räcker ändå inte 10 nummer, du behöver i så fall 12(+1) stycken och behöver tugga från 20-serien också.
Att "gula linjen" blev grön var en välsignelse.
Re: Gult blir grönt
Ja, Lidingöbanan behöver också byta linjenummer. Planen att ha fyra spårvagnslinjer från Centralen med linjenummer 7, 8, 9 samt 21 är lika vansinnig. Stockholm har förändrats väldigt mycket under de senaste 100 åren. Inte minst har tunnelbanan tillkommit. SL:s ovilja till förändring har nått vägs ände.JohanB skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 15:07 Lidingöbanans nummer 21 kan utan större fantasi lätt sammankopplas i serien 10-21, där ju likväl andra nummer saknas (15,16,20).
Att byta ut 100-åriga linjenummer bara för att man teoretiskt i framtiden behöver alla upptänkliga varianter känns mer än onödigt. Om fyra linjenummer per bana behövs i framtiden för att täcka alla kombinationer av trafikbehov så räcker ändå inte 10 nummer, du behöver i så fall 12(+1) stycken och behöver tugga från 20-serien också.
Att "gula linjen" blev grön var en välsignelse.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gult blir grönt
Jag har mycket svårt tro att någon kan bli förvirrad. Det framgår väl tudligt att 12:an är en anslutningslinje med spårtrafik.Enceladus skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 4:51En vettig anledning är att skapa en logisk numrering. För inte så länge sedan bytte Solnagrenen till linje 30 och Kistagrenen till linje 31. Det är hög tid att acceptera att Nockebybanan inte är en tunnelbanelinje - den trafikeras inte heller som en sådan. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökare.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 0:12 Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
.
Inte är det väl någon som har speciella förväntningar på en T-linje och blir besviken av att hitta en spårvagn.
Och 12:an har ju visserligen spåranslutning med tvärbanan men trafikmässogt är den ju en anslutningslinje .
12 och 7 är historiska nummer i spårtrafiken , låt oss få behålla dem
Re: Gult blir grönt
Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala. Alltså räcker det att ange destination, vilket man ändå måste göra. Om man ska berätta för en utsocknes hur man tar sig från Centralen till Aga så kan man inte säga "tag linje 14 och byt till linje 21" för då kan den hamna i Fruängen där den inte hittar någon linje 21.
Eftersom linjenumren finns endast av historiska skäl finns det ingen anledning att ändra på de historiska linjenumren. Från början hade man ingen speciell uppdelning av linjenumren, utan de gavs vartefter linjerna tillkom. Därför var linje 8 en förortslinje och linjerna 11 och 14 stadslinjer. Sedan råkade det vara så att den första linje 11 var nedlagd när Bromma, som hade linjerna 12 och 13, fick en tredje linje som därför kunde få nummer 11. På samma sätt var den tidigare linje 18 nedlagd när delar av linjerna 8 och 19 ställdes om till tunnelbana som därför kunde få numren 18 och 19. Därmed blev nummer 8 ledigt och kunde användas när en ny stadslinje tillkom genom delning av ringlinjen.
Linjenumren i spårtrafiken har bara kalenderbitarintresse, så det blir en fråga om vilken kalenderbitares intresse som ska råda, den historiskt intresserade eller den ordningsintresserade.
Eftersom linjenumren finns endast av historiska skäl finns det ingen anledning att ändra på de historiska linjenumren. Från början hade man ingen speciell uppdelning av linjenumren, utan de gavs vartefter linjerna tillkom. Därför var linje 8 en förortslinje och linjerna 11 och 14 stadslinjer. Sedan råkade det vara så att den första linje 11 var nedlagd när Bromma, som hade linjerna 12 och 13, fick en tredje linje som därför kunde få nummer 11. På samma sätt var den tidigare linje 18 nedlagd när delar av linjerna 8 och 19 ställdes om till tunnelbana som därför kunde få numren 18 och 19. Därmed blev nummer 8 ledigt och kunde användas när en ny stadslinje tillkom genom delning av ringlinjen.
Linjenumren i spårtrafiken har bara kalenderbitarintresse, så det blir en fråga om vilken kalenderbitares intresse som ska råda, den historiskt intresserade eller den ordningsintresserade.
Re: Gult blir grönt
Antar att du menar Knivsta och Uppsala. Men det där stämmer ju inte, det finns t ex två vägar mellan Alvik och Gullmarsplan.Harald skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 18:32 Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala.