- IMG_20230511_160145_(1024_x_768_pixel).jpg (176.92 KiB) Visad 657 gånger

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, liknelsen är stor, ty här finns då inte heller någon tunnelbana! Men, den unika statusen finns ändå, för här går det en nattspårvagn på linje 40! Fast den verkade tillfälligt inställd och ersatt av buss..
Man skulle ju kunna trot, men nej, vi är faktiskt rätt så nånstans mitt emellan. Skiljer väl bara en sådär ~100. Och så tar vi inte riktigt fågelvägen, utan vi gör en detour över mostiga bergen.
Det tyckte ju jag med, eftersom jag ju själv tagit liknade bilder...
Jo stadsnätet är ju rätt litet men trevligt och väl värt ett besök. Det fanns totalt 8 st KT8D5, två från -86 och sex från -89. Men under åren 1996 och -97 såldes alla åtta till Miskolc i Ungern. Dessa åtta och ytterligare sju härstammande från Košice finns nu i Prag, där de renoveras och byggs om till Prag-standard (KT8D5R.N2P). 6 av dessa 15 är nu i drift i Prag. Dessutom har Prag ytterligare två från Košice som däremellan varit i Strausberg...C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Den där långa linjen är en interurbanlinie (Ûberlandstrassenbahn) till en närliggande stad. Har åkt med dom där KT8D5 till Strausberg för att ta en tripp med den enda elfärjan som går med kontaktledning då & då när jag besöker Berlin.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Färjan ja, den är ju kul och finns där ju ännu...C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 11:48Den där långa linjen är en interurbanlinie (Ûberlandstrassenbahn) till en närliggande stad. Har åkt med dom där KT8D5 till Strausberg för att ta en tripp med den enda elfärjan som går med kontaktledning då & då när jag besöker Berlin.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Ombyggnaden verkar att man byter ut mellandelen till en låggolvsmellandel som man t. ex. gjorde i Norrköping utom att man lade till mellandelen på sina Dûwagvagnar.
Låggolvsmellandelarna... ja om man gör som i Norrköping, så så svetsar man helt enkelt in en nedsänkt del mitt i mellandelarna på vagnen. Så några nya mellandelar handlar det ju inte om. Sen handlar det ju också om att rusta upp och modernisera vagnarna totalt.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 11:48Den där långa linjen är en interurbanlinie (Ûberlandstrassenbahn) till en närliggande stad. Har åkt med dom där KT8D5 till Strausberg för att ta en tripp med den enda elfärjan som går med kontaktledning då & då när jag besöker Berlin.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Ombyggnaden verkar att man byter ut mellandelen till en låggolvsmellandel som man t. ex. gjorde i Norrköping utom att man lade till mellandelen på sina Dûwagvagnar.