- IMG_20230511_160145_(1024_x_768_pixel).jpg (176.92 KiB) Visad 1575 gånger
Bildgåta!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Bildgåta!
Ja, liknelsen är stor, ty här finns då inte heller någon tunnelbana! Men, den unika statusen finns ändå, för här går det en nattspårvagn på linje 40! Fast den verkade tillfälligt inställd och ersatt av buss..
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Bildgåta!
Man skulle ju kunna trot, men nej, vi är faktiskt rätt så nånstans mitt emellan. Skiljer väl bara en sådär ~100. Och så tar vi inte riktigt fågelvägen, utan vi gör en detour över mostiga bergen.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Bildgåta!
Det tyckte ju jag med, eftersom jag ju själv tagit liknade bilder...
Velebudická i Most. Foto 2019-04-26 11.44.16, Leif D.
Så här ser det f.ö. ser platsen ut såhär på kartan...
Velebudická
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Bildgåta!
Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Re: Bildgåta!
Jo stadsnätet är ju rätt litet men trevligt och väl värt ett besök. Det fanns totalt 8 st KT8D5, två från -86 och sex från -89. Men under åren 1996 och -97 såldes alla åtta till Miskolc i Ungern. Dessa åtta och ytterligare sju härstammande från Košice finns nu i Prag, där de renoveras och byggs om till Prag-standard (KT8D5R.N2P). 6 av dessa 15 är nu i drift i Prag. Dessutom har Prag ytterligare två från Košice som däremellan varit i Strausberg...C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Košice 505 > Strausberg 23. Foto vid Lustgarten 2006-10-10 12.00.36, Foto Leif D.
Košice 505 > Strausberg 23 > Prague 9056. Foto vid Palmovka, Prague 2019-04-23 14.06.41, Leif D.
Košice 527 > Strausberg 21. Foto vid Lustgarten 2008-06-24 14.06.23, Leif D.
Košice 527 > Strausberg 21 > Prague 9098. Foto vid Královka, Prague 2019-04-23 12.32.13, Leif D.
Bra gamla spårvagnar kan man kosta på som synes...
Re: Bildgåta!
Av någon outgrundlig anledning gick det inte att länka till fler än 5 bilder i förra inlägget, så får väl göra att nytt...
Såhär ser Strausbergs tredje KT8D5 ut...
Košice 503 > Strausberg 22. Foto vid Strausberg S-Bf 2006-10-10 11.22.33, Leif D.
Košice 503 > Strausberg 22. Foto vid Lustgarten 2017-08-23 16.01.43, Leif D.
Som sagt, gamla bra spårvagnar, kan man alltid kosta på lite...
Såhär ser Strausbergs tredje KT8D5 ut...
Košice 503 > Strausberg 22. Foto vid Strausberg S-Bf 2006-10-10 11.22.33, Leif D.
Košice 503 > Strausberg 22. Foto vid Lustgarten 2017-08-23 16.01.43, Leif D.
Som sagt, gamla bra spårvagnar, kan man alltid kosta på lite...
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Bildgåta!
Den där långa linjen är en interurbanlinie (Ûberlandstrassenbahn) till en närliggande stad. Har åkt med dom där KT8D5 till Strausberg för att ta en tripp med den enda elfärjan som går med kontaktledning då & då när jag besöker Berlin.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Ombyggnaden verkar att man byter ut mellandelen till en låggolvsmellandel som man t. ex. gjorde i Norrköping utom att man lade till mellandelen på sina Dûwagvagnar.
Re: Bildgåta!
Färjan ja, den är ju kul och finns där ju ännu...C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 11:48Den där långa linjen är en interurbanlinie (Ûberlandstrassenbahn) till en närliggande stad. Har åkt med dom där KT8D5 till Strausberg för att ta en tripp med den enda elfärjan som går med kontaktledning då & då när jag besöker Berlin.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Ombyggnaden verkar att man byter ut mellandelen till en låggolvsmellandel som man t. ex. gjorde i Norrköping utom att man lade till mellandelen på sina Dûwagvagnar.
Strausseefähre. Foto 2008-06-24 13.50.29, Leif D.
Strausseefähre, BussMicke tar en bild. Foto 2008-06-24 13.51.23, Leif D.
Strausseefähre. Foto 2008-06-24 13.55.48, Leif D.
Kontaktrullen som tar ner strömmen till färjan. Gissningsvis sker återgången genom vattnet. Foto 2008-06-24 13.53.11, Leif D.
På andra sidan finns en större skog med många parkvägar mm. Foto 2008-06-24 13.57.02, Leif D.
Re: Bildgåta!
Låggolvsmellandelarna... ja om man gör som i Norrköping, så så svetsar man helt enkelt in en nedsänkt del mitt i mellandelarna på vagnen. Så några nya mellandelar handlar det ju inte om. Sen handlar det ju också om att rusta upp och modernisera vagnarna totalt.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 11:48Den där långa linjen är en interurbanlinie (Ûberlandstrassenbahn) till en närliggande stad. Har åkt med dom där KT8D5 till Strausberg för att ta en tripp med den enda elfärjan som går med kontaktledning då & då när jag besöker Berlin.C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 14 maj 2023 14:15 Har varit där runt slutet av 80-talet, då var det Tatra T3 i standardfärger, vi åt en Bifstekia på järnvägsretauranten, var god, tyvärr blev det bara den korta turen från järnvägstation från och tillbaka, det var en kort linje, missade tyvärr den långa linjen som kördes med KT8D5.
Ombyggnaden verkar att man byter ut mellandelen till en låggolvsmellandel som man t. ex. gjorde i Norrköping utom att man lade till mellandelen på sina Dûwagvagnar.
På Transphoto.org finns bilder kronologiskt på olika vagnindivider, här länkar jag till Prague 9104 som ett exempel.
https://transphoto.org/vehicle/523386/