Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Första spadtaget för spårväg Frihamnen- Lindholmen
Publicerad 15 maj 2023
Under jubileumshelgen välkomnas allmänheten till en första spadtaget-ceremoni för bygget av den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen. Ceremonin äger rum den 5 juni kl 14 vid Frihamnsporten i Frihamnen, som en del av jubileumsutställningen Prototyp.
Den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen kommer att kopplas ihop med befintliga spår på Hisingsbron. Det blir tre hållplatser längs sträckan: Frihamnen, Pumpgatan och Lindholmen, där spårvagnarna kommer att vända. Bygget av den nya spårvägen startar alltså i sommar och beräknas pågå till årsskiftet 2025/26, då spårvagnarna ska börja trafikera sträckan.
Tre parter bakom projektet
Projektet delfinansieras av staten via den s k Sverigeförhandlingen. Övriga finansiärer är Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen. De som kommer att delta vid ceremonin den 5 juni kl 14, och således hålla i spadarna, är:
Robert Hammarstrand, ordförande i exploateringsnämnden, Göteborgs Stad
Louise Jeppsson, ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden, Västra Götalandsregionen
Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelserna som följer upp storstadsavtalen i Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen
Del av en ny innerstadsring
Projekt spårväg och citybuss Frihamnen-Lindholmen är den första etappen i det större projektet Spårväg och citybuss Brunnsbo-Linné via Lindholmen, som kommer att ge nya och snabbare resmöjligheter i Göteborg och utgöra del av en ny innerstadsring för kollektivtrafiken. Därigenom avlastas trafiken i de centrala delarna, den växande staden knyts ihop bättre över Göta älv och vi främjar det hållbara resandet i Göteborg.
Roligt att det äntligen blir av.
Dock en fråga från en som inte känner området:
Mellan Frihamnen och Pumpgatan ser det ut att vara mycket bebyggelse men ändå har man ingen hållplats?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Det ligger en fyrfilig trafikled och en järnväg mellan bebyggelsen och den blivande spårvägen. Det finns visserligen en gångbro över på ett ställe, men den är tillgänglig bara för personer som kan gå i trappor. Bebyggelsen betjänas av tre andra hållplatser. De busslinjer som nu trafikerar sträckan har heller ingen hållplats mellan Frihamnen och Pumpgatan. Jag har inte hittat något om hur man har resonerat i plandokumenten, men antar att man avvaktar vidare utveckling av området. Hamnbanan planeras bli dubbelspårig och det finns tankar på att fylla igen och bebygga den västligaste hamnbassängen. Då kommer saken kanske i ett annat läge.
/jes skrev: ↑tisdag 16 maj 2023 20:44
Linjen ska väl fortsätta förbi Lindholmen ( t ex Eriksberg) i ett senare skede, eller??
Det är tanken ja, men f.n. är Lindholmen ändstation. Dessutom ska det bli en tunnel mellan Lindholmen och Linnéplatsen med en station under Stigbergstorget. Jag vet inte vilket som ligger först i tid.
Linjen ska väl fortsätta förbi Lindholmen ( t ex Eriksberg) i ett senare skede, eller??
Det är tanken ja, men f.n. är Lindholmen ändstation. Dessutom ska det bli en tunnel mellan Lindholmen och Linnéplatsen med en station under Stigbergstorget. Jag vet inte vilket som ligger först i tid.
Åh. Lite tunnelbana. (För i den stora staden på andra sidan om Sverige, vars namn jag inte nämner för att inte bli anklagad för att skifta fokus, så var ju tunnelbanan från början benämning på spårväg i tunnel - under Götgatan va?)
Åh. Lite tunnelbana. (För i den stora staden på andra sidan om Sverige, vars namn jag inte nämner för att inte bli anklagad för att skifta fokus, så var ju tunnelbanan från början benämning på spårväg i tunnel - under Götgatan va?)
Blir intressant att se om Lindholmsförbindelsen kommer att genomföras. Det känns ju inte helt oproblematiskt rent politiskt att gräva upp hela Linnéplatsen och Stigbergstorget.
Eken skrev: ↑tisdag 13 juni 2023 19:53
... Det känns ju inte helt oproblematiskt rent politiskt att gräva upp hela Linnéplatsen och Stigbergstorget.
Vid Linnéplatsen lär det bli en del grävande eftersom spårvägen planeras att delvis gå i försänkt läge. På Stigbergstorget borde det däremot inte behöva bli särskilt stora störningar när man ordnar ett hiss- och trappschakt ner till den mycket djupt belägna hållplatsen.