Öppna spärrar föreslår MP

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av LÅ1 »

"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Enceladus »

Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
Skulle inte det resonemanget gälla lika bra för öppna spärrar I T-banan?

Att inte införa avgiftsfri kollektivtrafik kan ju motiveras med att man behöver intäkterna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
Skulle inte det resonemanget gälla lika bra för öppna spärrar I T-banan?

Att inte införa avgiftsfri kollektivtrafik kan ju motiveras med att man behöver intäkterna.
Det borde gå att blockera en stations utgångar, men den som saknar biljett kan ju alltid åka vidare. På bussar kan det dock bli helt fritt fram: Lätt att fuska på superbussarna.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
Har Berlin spärrar i tunnelbanan?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
Har Berlin spärrar i tunnelbanan?

/TKO
Nej , det är spärrlöst i T-banorna i Köpenhamn, Tyskland, Wien. I Berlin är stationerna byggda så att det skulle vara mycket svårt att införa spärrar även om man ville detta. Men på bussarna har man alltså återgått till gamla ordningen.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Denna grupp betalar nog inte för sina resor i någon större utsträckning idag så något bättre argument får du komma med.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev: Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Denna grupp betalar nog inte för sina resor i någon större utsträckning idag så något bättre argument får du komma med.
Förstod inte den kommentaren!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Enceladus »

MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter

Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Verspieder »

Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter

Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Oavsett spärrlinje eller inte, lär det knappast bli någon rusning från 639 och 676 i Arninge för vidare färd med tåg in mot Stockholm Ö/C. Folk sitter nog hellre kvar på sin direktbuss till Östra. Byter man dessutom till Röda linjen vid Danderyds sjukhus är det ju knappast några problem med tiden. Det tar aldrig 75 minuter för 676 från Norrtälje busstation till Danderyds sjukhus, utan mera c:a 55 minuter.
Däremot kommer Arninge resecentrum nog bli populär för alla från Hallstavik, Rimbo, Norrtälje och Vaxholm som vill in till Täby centrum och hem igen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter

Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Eller så slopar man alla andra typer av biljetter och inför en 20-timmarsbiljett som kostar 50 kr kontant eller 31 kr med accesskort.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter

Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Eller så slopar man alla andra typer av biljetter och inför en 20-timmarsbiljett som kostar 50 kr kontant eller 31 kr med accesskort.
Med dagens prisförhållanden lönar sig månadskortet för den som reser fram och tillbaka minst 14 gånger i månaden. Om något så är månadskortet för dyrt jämfört med enkelbiljetter. Kollektivtrafiken är nämligen mindre bra på fritidsresor, vilka ofta sker på tvären. Risken är större att folk väljer bilen på arbetsfria dagar om dessa dagar inte fås på köpet. Jämför stationsavgiften på Arlanda - där lönar sig månadskortet redan vid den tredje passagen!

(I princip har vi redan nolltaxa på fritidsresor för arbetspendlare! Används kollektivtrafiken som värmestuga?)
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av BSB101 »

Vad som är dyrt eller billigt är en högst personlig känsla men det måste ändå finnas rum och ranson. Vi får även komma ihåg att SL får sina huvudsakliga inkomster på två sätt - biljettavgifter och skatter. Om vi sänker ena måste vi med största sannolikhet öka den andra eller minska utgifterna, vilket innebär minskad trafik. Det är bara att välja.

Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Verspieder »

BSB101 skrev:Vad som är dyrt eller billigt är en högst personlig känsla men det måste ändå finnas rum och ranson. Vi får även komma ihåg att SL får sina huvudsakliga inkomster på två sätt - biljettavgifter och skatter. Om vi sänker ena måste vi med största sannolikhet öka den andra eller minska utgifterna, vilket innebär minskad trafik. Det är bara att välja.

Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.
Jodå, jag håller med. Enkelbiljetter är ett otyg, som hest ska ses som en nödfallsbiljett. Reskassekortet och dygns/vecko/månadskorten är de som ska marknadsföras och synas. Så fort man reser till storstäder i andra länder är det ju just dygns- eller veckokort de vill att man ska köpa och åka på under sin vistelse.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Enceladus »

Öppna spärrar ska testas i Stockholms tunnelbana
DN skrev:2018 gick Miljöpartiet i Region Stockholm till val på att öppna spärrarna. Argumentet var att det skulle göra kollektivtrafiken mer välkomnande. Men man övergav sin hjärtefråga för att få ingå i det dåvarande alliansstyret med M, KD, C och L. Nu när partiet sedan i höstas sitter med i det S-ledda styret med Vänsterpartiet fortsätter man att driva frågan, om än i något mer blygsam omfattning.
I artikeln om öppna spärrar nämns några exempel med ett högt fuskåkande (pandemiåret 2020, Slussen 2004, Göteborgs spårvagnstrafik) samt med ett lågt fuskåkande (det pågående projektet på fyrans buss, flera städer i Norden och Tyskland). Relationen mellan öppna spärrar och fuskåkande är alltså tvetydig.
Lennart Petersen skrev: onsdag 01 augusti 2018 1:23 Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare.
Den länkade DN-artikeln framställer dock Tyskland som en förebild, eller åtminstone som en inspirationskälla:
DN skrev:Den som fuskåker i SL-trafiken riskerar en bot på 1 490 kronor, i Tyskland kan tjuvåkning i värsta fall leda till fängelse. Men att regionen hämtar inspiration från ett land som har en betydligt tuffare lagstiftning på området är i sig inget problem, enligt Anton Fendert.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Oslo har hatt åpne sperrer siden en gang på 1980-tallet. På den tiden forsvant også alle konduktører på vognene. Reisende uten billett er lavere i dag enn det var på 1980-tallet. Innsparingene i personalkostnader var enorme.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev: onsdag 01 augusti 2018 0:18 "MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Det handlar om avgiftsfri kollektivtrafik men MP kallar det öppna spärrar, jämför med självskanningskassorna i livsmedelshandeln, det funkar utmärkt på vissa ställen och dåligt på andra ställen.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av M224 »

Fusket skulle säkert öka med öppen spärrlinje men samtidigt kan jag ju undra vad alla spärrar på 100 st tunnelbanestationer och över 50 pendeltågsstationer kostar i inköp/uppgradering och underhåll... Att vi sedan har spärrar och spärrvakter gör ju inte saken bättre. Det skulle inte förvåna mig det minsta om kostnaden för spärrarna och spärrvakterna överstiger kostnaden för den ökande plankningen med råge! Jag åker buss 4 nästintill dagligen och mina observationer är att den absoluta merparten blippar kortet vid bakdörrarna.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inlägg av daniel_s »

Så länge det är spärrar i tunnelbanan behöver ju de flesta betala en biljett, då kan de lika gärna blippa den på bussen också. Det blir annorlunda när man öppnar tunnelbanan för fritt tillträde utan biljett!
Skriv svar