Öppna spärrar föreslår MP
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Öppna spärrar föreslår MP
"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.
Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.
Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Skulle inte det resonemanget gälla lika bra för öppna spärrar I T-banan?Enceladus skrev:Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
Att inte införa avgiftsfri kollektivtrafik kan ju motiveras med att man behöver intäkterna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Det borde gå att blockera en stations utgångar, men den som saknar biljett kan ju alltid åka vidare. På bussar kan det dock bli helt fritt fram: Lätt att fuska på superbussarna.LÅ1 skrev:Skulle inte det resonemanget gälla lika bra för öppna spärrar I T-banan?Enceladus skrev:Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
Att inte införa avgiftsfri kollektivtrafik kan ju motiveras med att man behöver intäkterna.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.
Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Har Berlin spärrar i tunnelbanan?Lennart Petersen skrev:Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.
Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Nej , det är spärrlöst i T-banorna i Köpenhamn, Tyskland, Wien. I Berlin är stationerna byggda så att det skulle vara mycket svårt att införa spärrar även om man ville detta. Men på bussarna har man alltså återgått till gamla ordningen.TKO skrev:Har Berlin spärrar i tunnelbanan?Lennart Petersen skrev:Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.
Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
/TKO
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Denna grupp betalar nog inte för sina resor i någon större utsträckning idag så något bättre argument får du komma med.LÅ1 skrev: Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Förstod inte den kommentaren!BSB101 skrev:Denna grupp betalar nog inte för sina resor i någon större utsträckning idag så något bättre argument får du komma med.LÅ1 skrev: Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Öppna spärrar föreslår MP
MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter
Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Oavsett spärrlinje eller inte, lär det knappast bli någon rusning från 639 och 676 i Arninge för vidare färd med tåg in mot Stockholm Ö/C. Folk sitter nog hellre kvar på sin direktbuss till Östra. Byter man dessutom till Röda linjen vid Danderyds sjukhus är det ju knappast några problem med tiden. Det tar aldrig 75 minuter för 676 från Norrtälje busstation till Danderyds sjukhus, utan mera c:a 55 minuter.Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter
Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Däremot kommer Arninge resecentrum nog bli populär för alla från Hallstavik, Rimbo, Norrtälje och Vaxholm som vill in till Täby centrum och hem igen.
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Eller så slopar man alla andra typer av biljetter och inför en 20-timmarsbiljett som kostar 50 kr kontant eller 31 kr med accesskort.Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter
Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Genius on call
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Med dagens prisförhållanden lönar sig månadskortet för den som reser fram och tillbaka minst 14 gånger i månaden. Om något så är månadskortet för dyrt jämfört med enkelbiljetter. Kollektivtrafiken är nämligen mindre bra på fritidsresor, vilka ofta sker på tvären. Risken är större att folk väljer bilen på arbetsfria dagar om dessa dagar inte fås på köpet. Jämför stationsavgiften på Arlanda - där lönar sig månadskortet redan vid den tredje passagen!Odd skrev:Eller så slopar man alla andra typer av biljetter och inför en 20-timmarsbiljett som kostar 50 kr kontant eller 31 kr med accesskort.Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter
Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
(I princip har vi redan nolltaxa på fritidsresor för arbetspendlare! Används kollektivtrafiken som värmestuga?)
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Vad som är dyrt eller billigt är en högst personlig känsla men det måste ändå finnas rum och ranson. Vi får även komma ihåg att SL får sina huvudsakliga inkomster på två sätt - biljettavgifter och skatter. Om vi sänker ena måste vi med största sannolikhet öka den andra eller minska utgifterna, vilket innebär minskad trafik. Det är bara att välja.
Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.
Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Jodå, jag håller med. Enkelbiljetter är ett otyg, som hest ska ses som en nödfallsbiljett. Reskassekortet och dygns/vecko/månadskorten är de som ska marknadsföras och synas. Så fort man reser till storstäder i andra länder är det ju just dygns- eller veckokort de vill att man ska köpa och åka på under sin vistelse.BSB101 skrev:Vad som är dyrt eller billigt är en högst personlig känsla men det måste ändå finnas rum och ranson. Vi får även komma ihåg att SL får sina huvudsakliga inkomster på två sätt - biljettavgifter och skatter. Om vi sänker ena måste vi med största sannolikhet öka den andra eller minska utgifterna, vilket innebär minskad trafik. Det är bara att välja.
Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Öppna spärrar ska testas i Stockholms tunnelbana
I artikeln om öppna spärrar nämns några exempel med ett högt fuskåkande (pandemiåret 2020, Slussen 2004, Göteborgs spårvagnstrafik) samt med ett lågt fuskåkande (det pågående projektet på fyrans buss, flera städer i Norden och Tyskland). Relationen mellan öppna spärrar och fuskåkande är alltså tvetydig.DN skrev:2018 gick Miljöpartiet i Region Stockholm till val på att öppna spärrarna. Argumentet var att det skulle göra kollektivtrafiken mer välkomnande. Men man övergav sin hjärtefråga för att få ingå i det dåvarande alliansstyret med M, KD, C och L. Nu när partiet sedan i höstas sitter med i det S-ledda styret med Vänsterpartiet fortsätter man att driva frågan, om än i något mer blygsam omfattning.
Den länkade DN-artikeln framställer dock Tyskland som en förebild, eller åtminstone som en inspirationskälla:Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 01 augusti 2018 1:23 Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare.
DN skrev:Den som fuskåker i SL-trafiken riskerar en bot på 1 490 kronor, i Tyskland kan tjuvåkning i värsta fall leda till fängelse. Men att regionen hämtar inspiration från ett land som har en betydligt tuffare lagstiftning på området är i sig inget problem, enligt Anton Fendert.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Oslo har hatt åpne sperrer siden en gang på 1980-tallet. På den tiden forsvant også alle konduktører på vognene. Reisende uten billett er lavere i dag enn det var på 1980-tallet. Innsparingene i personalkostnader var enorme.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Det handlar om avgiftsfri kollektivtrafik men MP kallar det öppna spärrar, jämför med självskanningskassorna i livsmedelshandeln, det funkar utmärkt på vissa ställen och dåligt på andra ställen.LÅ1 skrev: ↑onsdag 01 augusti 2018 0:18 "MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.
Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Fusket skulle säkert öka med öppen spärrlinje men samtidigt kan jag ju undra vad alla spärrar på 100 st tunnelbanestationer och över 50 pendeltågsstationer kostar i inköp/uppgradering och underhåll... Att vi sedan har spärrar och spärrvakter gör ju inte saken bättre. Det skulle inte förvåna mig det minsta om kostnaden för spärrarna och spärrvakterna överstiger kostnaden för den ökande plankningen med råge! Jag åker buss 4 nästintill dagligen och mina observationer är att den absoluta merparten blippar kortet vid bakdörrarna.
Re: Öppna spärrar föreslår MP
Så länge det är spärrar i tunnelbanan behöver ju de flesta betala en biljett, då kan de lika gärna blippa den på bussen också. Det blir annorlunda när man öppnar tunnelbanan för fritt tillträde utan biljett!