Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Innan man drar en massa nya linjer kanske man kan göra enklare lösningar? Som att dra Hagsätra till Älvsjö. Ganska liten grej i sammanhanget, hade hjälpt en hel del.
Jag såg något i artikeln om att man vill dra t-bana till Fagersjö. Är det en avgrening eller förlängning av Farsta Strand?
Jag såg något i artikeln om att man vill dra t-bana till Fagersjö. Är det en avgrening eller förlängning av Farsta Strand?
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Farstalinjen pekar åt fel håll. Det enda rimliga är att förlänga Älvsjölinjen, antingen via Hagsätra (två flugor i en smäll) eller Högdalen (Handelskammaren).Breitspurbahn skrev: ↑fredag 05 maj 2023 10:44 Jag såg något i artikeln om att man vill dra t-bana till Fagersjö. Är det en avgrening eller förlängning av Farsta Strand?
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det är logiskt att Hagsätra-Älvsjö byggs, så som man varit inne på tidigare. Annars kommer ju i stort sett samtliga potentiella passagerare på denna sträcka tvingas till ett extra byte i Hagsätra, och då sammanlagt minst två byten för att ens komma någonstans den vägen. Men om tunnelbanan 1 förlängs från Hagsätra till Älvsjö så blir det ju ett byte mindre.
Fagersjö kan få en station på pendeltågsnätet så löses den frågan utan de extrema kostnader som Tunnelbana förknippas med.
Fagersjö kan få en station på pendeltågsnätet så löses den frågan utan de extrema kostnader som Tunnelbana förknippas med.
Genius on call
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Region Stockholm blöder ekonomiskt, SL ska skära ner på trafiken, sjukvården klarar inte att hålla vårdgarantin. Ändå så föreslås det utbyggnad av det trafikslag som kostar mest att bygga.
Är det för att kunna bedriva en sådan vansinnig kampanj som man har inrättat en särskild förvaltning för tunnelbaneutbyggnad?
Stockholm är inte tillräckligt stort för så mycket ytterligare tunnelbana.
Är det för att kunna bedriva en sådan vansinnig kampanj som man har inrättat en särskild förvaltning för tunnelbaneutbyggnad?
Stockholm är inte tillräckligt stort för så mycket ytterligare tunnelbana.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det blir bättre tider när utbyggnaden är färdig, och Stockholm är en av Europas snabbast växande städer. På grund av sin unika status ger tunnelbana högst kollektivtrafikandel, vilket givetvis är önskvärt. Vidare kan förarlös drift ge ett köpenhamnskt trafikutbud till exempelvis Fagersjö.Hans W skrev: ↑fredag 05 maj 2023 22:11 Region Stockholm blöder ekonomiskt, SL ska skära ner på trafiken, sjukvården klarar inte att hålla vårdgarantin. Ändå så föreslås det utbyggnad av det trafikslag som kostar mest att bygga.
Är det för att kunna bedriva en sådan vansinnig kampanj som man har inrättat en särskild förvaltning för tunnelbaneutbyggnad?
Stockholm är inte tillräckligt stort för så mycket ytterligare tunnelbana.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det här är ju helt knäppt. Du kan ju inte tro på det här på riktigt? Trollar du bara? Der har du ju mer eller mindre erkänt en gång.Enceladus skrev: ↑lördag 06 maj 2023 2:14Det blir bättre tider när utbyggnaden är färdig, och Stockholm är en av Europas snabbast växande städer. På grund av sin unika status ger tunnelbana högst kollektivtrafikandel, vilket givetvis är önskvärt. Vidare kan förarlös drift ge ett köpenhamnskt trafikutbud till exempelvis Fagersjö.Hans W skrev: ↑fredag 05 maj 2023 22:11 Region Stockholm blöder ekonomiskt, SL ska skära ner på trafiken, sjukvården klarar inte att hålla vårdgarantin. Ändå så föreslås det utbyggnad av det trafikslag som kostar mest att bygga.
Är det för att kunna bedriva en sådan vansinnig kampanj som man har inrättat en särskild förvaltning för tunnelbaneutbyggnad?
Stockholm är inte tillräckligt stort för så mycket ytterligare tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
SL har i princip samma biljettintäkter som före pandemin tack vare dyra enkelbiljetter. Nuvarande ekonomiska kris beror på högre el- och bränslepriser, vilket är ett övergående fenomen. Det skulle vara vansinne att anpassa långsiktiga planer till tillfälliga kriser. Med Stockholms befolkningsökning finns det goda skäl att satsa på framtiden. Alla inser att tunnelbanan har en unik status i Stockholm - bortsett från vissa skribenter på detta forum. Lämna bubblan!twr skrev: ↑lördag 06 maj 2023 9:04Det här är ju helt knäppt. Du kan ju inte tro på det här på riktigt? Trollar du bara? Der har du ju mer eller mindre erkänt en gång.Enceladus skrev: ↑lördag 06 maj 2023 2:14 Det blir bättre tider när utbyggnaden är färdig, och Stockholm är en av Europas snabbast växande städer. På grund av sin unika status ger tunnelbana högst kollektivtrafikandel, vilket givetvis är önskvärt. Vidare kan förarlös drift ge ett köpenhamnskt trafikutbud till exempelvis Fagersjö.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Alla här på forum vill satsa på framtiden. De flesta vill göra det på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Du däremot vill bara lyssna på fördomar.Enceladus skrev: ↑lördag 06 maj 2023 11:21SL har i princip samma biljettintäkter som före pandemin tack vare dyra enkelbiljetter. Nuvarande ekonomiska kris beror på högre el- och bränslepriser, vilket är ett övergående fenomen. Det skulle vara vansinne att anpassa långsiktiga planer till tillfälliga kriser. Med Stockholms befolkningsökning finns det goda skäl att satsa på framtiden. Alla inser att tunnelbanan har en unik status i Stockholm - bortsett från vissa skribenter på detta forum. Lämna bubblan!twr skrev: ↑lördag 06 maj 2023 9:04Det här är ju helt knäppt. Du kan ju inte tro på det här på riktigt? Trollar du bara? Der har du ju mer eller mindre erkänt en gång.Enceladus skrev: ↑lördag 06 maj 2023 2:14 Det blir bättre tider när utbyggnaden är färdig, och Stockholm är en av Europas snabbast växande städer. På grund av sin unika status ger tunnelbana högst kollektivtrafikandel, vilket givetvis är önskvärt. Vidare kan förarlös drift ge ett köpenhamnskt trafikutbud till exempelvis Fagersjö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
För de pengarna som det kostar att bygga tunnelbana till Fagersjö skulle man antagligen kunna se till att pendeltågen fungerade lika bra som tunnelbanan, något som mångdubbelt fler resenärer skulle ha nytta av. Jag tycker att det är ganska uppenbart att det är det som skribenterna i de länkade inläggen egentligen vill.Enceladus skrev: ↑lördag 06 maj 2023 11:21SL har i princip samma biljettintäkter som före pandemin tack vare dyra enkelbiljetter. Nuvarande ekonomiska kris beror på högre el- och bränslepriser, vilket är ett övergående fenomen. Det skulle vara vansinne att anpassa långsiktiga planer till tillfälliga kriser. Med Stockholms befolkningsökning finns det goda skäl att satsa på framtiden. Alla inser att tunnelbanan har en unik status i Stockholm - bortsett från vissa skribenter på detta forum. Lämna bubblan!twr skrev: ↑lördag 06 maj 2023 9:04Det här är ju helt knäppt. Du kan ju inte tro på det här på riktigt? Trollar du bara? Der har du ju mer eller mindre erkänt en gång.Enceladus skrev: ↑lördag 06 maj 2023 2:14 Det blir bättre tider när utbyggnaden är färdig, och Stockholm är en av Europas snabbast växande städer. På grund av sin unika status ger tunnelbana högst kollektivtrafikandel, vilket givetvis är önskvärt. Vidare kan förarlös drift ge ett köpenhamnskt trafikutbud till exempelvis Fagersjö.
Tunnelbanans unika status behöver försvinna helt enkelt!
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Exakt samma argument användes mot tunnelbana till Solna för tio år sedan. Sedan hände inget. Jag imponeras verkligen av somliga skribenters tålamod!Diripsi skrev: ↑lördag 06 maj 2023 11:43 För de pengarna som det kostar att bygga tunnelbana till Fagersjö skulle man antagligen kunna se till att pendeltågen fungerade lika bra som tunnelbanan, något som mångdubbelt fler resenärer skulle ha nytta av. Jag tycker att det är ganska uppenbart att det är det som skribenterna i de länkade inläggen egentligen vill.
Tunnelbanans unika status behöver försvinna helt enkelt!
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Jag hade förlängt tuben från Skarpnäck till Sköndal, ja. Att tänka sig en skarp sväng bort till Tyresö känns som ett flytbryt som i bästa fall kommer att bidra till förseningar och i värsta fall slitningar på rälsen, trafikolyckor och ökade reparationskostnader. Då känns en avgrening av Saltsjöbanan ner till Tyresö som en bättre lösning.
Märkligt att varken Lidingö Centrum eller Orminge nämns. Här hade det varit en bra idé att slå två flugor i en smäll och planera en förlängning av Röda linjen till Lidingö Centrum och den framtida Nackalinjen till Orminge. Sedan kan man ju fundera på ytterligare en avgrening av Saltsjöbanan till Gustavsberg. Då kan den äntligen mäta sig med Roslagsbanan.
Märkligt att varken Lidingö Centrum eller Orminge nämns. Här hade det varit en bra idé att slå två flugor i en smäll och planera en förlängning av Röda linjen till Lidingö Centrum och den framtida Nackalinjen till Orminge. Sedan kan man ju fundera på ytterligare en avgrening av Saltsjöbanan till Gustavsberg. Då kan den äntligen mäta sig med Roslagsbanan.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Saltsjöbanan kan inte mäta sig med Roslagsbanan så länge den är enkelspårig och saknar byte till pendeltåg. Fler grenar åtgärdar inte dess basala brister.Lemanic skrev: ↑söndag 07 maj 2023 16:59 Jag hade förlängt tuben från Skarpnäck till Sköndal, ja. Att tänka sig en skarp sväng bort till Tyresö känns som ett flytbryt som i bästa fall kommer att bidra till förseningar och i värsta fall slitningar på rälsen, trafikolyckor och ökade reparationskostnader. Då känns en avgrening av Saltsjöbanan ner till Tyresö som en bättre lösning.
Märkligt att varken Lidingö Centrum eller Orminge nämns. Här hade det varit en bra idé att slå två flugor i en smäll och planera en förlängning av Röda linjen till Lidingö Centrum och den framtida Nackalinjen till Orminge. Sedan kan man ju fundera på ytterligare en avgrening av Saltsjöbanan till Gustavsberg. Då kan den äntligen mäta sig med Roslagsbanan.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Problemet är att politikerna har noll intresse för annat än tunnelbana. Det ser knappast ut att ändra sig inom det närmaste decenniet så jag tycker Enceladus har fullständigt rätt. Det är tunnelbana eller inget som gäller. Jag tar hellre tunnelbana än bussar i kilometerlånga köer.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Vi kan inte bygga tunnelbana överallt. Även inom ramen för tunnelbana behöver man göra prioriteringar. Varför skulle man bygga en helt ogenomtänkt tunnelbana just till Fagersjö när det finns en massa andra förorter som inte har tunnelbana? Det är oansvarigt att lägga miljarder på stora projekt utan att utreda ordentligt.Majkey skrev: ↑måndag 08 maj 2023 16:53 Problemet är att politikerna har noll intresse för annat än tunnelbana. Det ser knappast ut att ändra sig inom det närmaste decenniet så jag tycker Enceladus har fullständigt rätt. Det är tunnelbana eller inget som gäller. Jag tar hellre tunnelbana än bussar i kilometerlånga köer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Fagersjö har väl 165/167? Räcker inte det? De gånger jag åker de linjerna är det ju inte tal om att det känns som att det behövs tunnelbana dit. Och hur många grenar ska tunnelbanan ha? Det räcker ju och blir över med tre grenar söderut. Sårbarheten är stor redan nu om det blir fel på ett tåg eller något annat på stamsträckan.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Tunnelbana till Fagersjö möjliggör tunnelbana till Huddinge.twr skrev: ↑måndag 08 maj 2023 18:17 Vi kan inte bygga tunnelbana överallt. Även inom ramen för tunnelbana behöver man göra prioriteringar. Varför skulle man bygga en helt ogenomtänkt tunnelbana just till Fagersjö när det finns en massa andra förorter som inte har tunnelbana? Det är oansvarigt att lägga miljarder på stora projekt utan att utreda ordentligt.
En tvärgående tunnelbana minskar sårbarheten i systemet.M224 skrev: ↑måndag 08 maj 2023 18:57 Fagersjö har väl 165/167? Räcker inte det? De gånger jag åker de linjerna är det ju inte tal om att det känns som att det behövs tunnelbana dit. Och hur många grenar ska tunnelbanan ha? Det räcker ju och blir över med tre grenar söderut. Sårbarheten är stor redan nu om det blir fel på ett tåg eller något annat på stamsträckan.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Du missar poängen, som vanligt. Varför ska just Fagersjö och Huddinge ha tunnelbana? Då borde väl din föreslagna tunnelbana till Huddinge fortsätta till Tumba och Södertälje också så att de kan få nattrafik? Och varför ska inte Fisksätra, Kungsängen, Upplands Väsby, Märsta och så vidare ha tunnelbana?Enceladus skrev: ↑måndag 08 maj 2023 19:15Tunnelbana till Fagersjö möjliggör tunnelbana till Huddinge.twr skrev: ↑måndag 08 maj 2023 18:17 Vi kan inte bygga tunnelbana överallt. Även inom ramen för tunnelbana behöver man göra prioriteringar. Varför skulle man bygga en helt ogenomtänkt tunnelbana just till Fagersjö när det finns en massa andra förorter som inte har tunnelbana? Det är oansvarigt att lägga miljarder på stora projekt utan att utreda ordentligt.
En tvärgående tunnelbana minskar sårbarheten i systemet.M224 skrev: ↑måndag 08 maj 2023 18:57 Fagersjö har väl 165/167? Räcker inte det? De gånger jag åker de linjerna är det ju inte tal om att det känns som att det behövs tunnelbana dit. Och hur många grenar ska tunnelbanan ha? Det räcker ju och blir över med tre grenar söderut. Sårbarheten är stor redan nu om det blir fel på ett tåg eller något annat på stamsträckan.
Det är helt enkelt inte möjligt att bygga tunnelbana överallt. Då måste man göra val utifrån rationella argument, inte efter FUT-Endeladus-tänk utan eftertanke.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det finns flera fördelar med att bygga tunnelbana till Fagersjö:twr skrev: ↑måndag 08 maj 2023 19:44 Du missar poängen, som vanligt. Varför ska just Fagersjö och Huddinge ha tunnelbana? Då borde väl din föreslagna tunnelbana till Huddinge fortsätta till Tumba och Södertälje också så att de kan få nattrafik? Och varför ska inte Fisksätra, Kungsängen, Upplands Väsby, Märsta och så vidare ha tunnelbana?
Det är helt enkelt inte möjligt att bygga tunnelbana överallt. Då måste man göra val utifrån rationella argument, inte efter FUT-Endeladus-tänk utan eftertanke.
1. Avlastning. För närvarande matas de flesta Fagersjöbor till gröna linjen (linje 165) eller pendeltågen (linje 167). Dessa bytesmöjligheter bevaras med tunnelbana till Fagersjö, men en stor del av resenärerna kommer att åka hela vägen till Fridhemsplan och därmed avlasta bansystem med hög belastning.
2. Redundans. Ett stort problem med kollektivtrafiken i Stockholm är avsaknaden av alternativa resvägar. Tunnelbana till Fagersjö gör det möjligt för resenärer på Hagsätragrenen att åka till stan när det är stopp vid Gullmarsplan. Bussar saknar tillräcklig kapacitet och går mycket långsammare.
3. Tvärförbindelser. Ett annat problem med kollektivtrafiken i Stockholm är att det görs en massa vinkelresor på grund av dåliga eller obefintliga tvärförbindelser, vilket ökar belastningen och restiden. Med tunnelbanor Älvsjö-Hagsätra samt Rågsved-Huddinge blir kollektivtrafiken mer attraktiv.
4. Unik status. Tunnelbana är det bästa regionen har att erbjuda, och då är det förstås önskvärt att så många områden som möjligt får tunnelbana. Tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö kan få ännu högre standard (t.ex. 5-minuterstrafik hela dagen samt nattrafik på vardagar) och har ledig kapacitet.
Det är ingen slump att både FUT och politikerna föreslår tunnelbana till Fagersjö. Det är inte heller konstigt att Kollektivtrafikplan 2050 inte gör det - SL bryr sig ju inte om att tunnelbanan har en unik status. Men SL bestämmer bara om trafikeringen. Utbyggnader ansvarar FUT och politikerna för!
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Jag har åkt pendeltåg till Solna vid ett flertal - om än inte så jättemånga - gånger. Det har varenda gång fungerat klanderfritt. Det kan vara så att den stora vida världen har en definition på fungerande och Enceladus har en annan. Ibland tror jag att Enceladus har en tendens att skjuta myggor med kanon.Enceladus skrev: ↑torsdag 04 maj 2023 17:57 Hur länge ska resenärerna behöva vänta på att problemen "identifiera[s] och rätta[s] till"? Hörjelöverenskommelsen om pendeltåg till Solna slöts år 1964. Stockholmsförhandlingen om tunnelbana till Solna avtalades år 2013. Ändå får Solna fungerande tunnelbana före fungerande pendeltåg...
Professionell tyckare
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Besökare och boende har absolut olika krav på trafiken. Pendeltågen har tidiga avgångar från stan och sena avgångar mot stan - perfekt för besökare. Tunnelbanan har tidiga avgångar mot stan och sena avgångar från stan - perfekt för boende. Men är det besökare eller boende som röstar i Solna kommun?Kantorn skrev: ↑tisdag 09 maj 2023 11:18Jag har åkt pendeltåg till Solna vid ett flertal - om än inte så jättemånga - gånger. Det har varenda gång fungerat klanderfritt. Det kan vara så att den stora vida världen har en definition på fungerande och Enceladus har en annan. Ibland tror jag att Enceladus har en tendens att skjuta myggor med kanon.Enceladus skrev: ↑torsdag 04 maj 2023 17:57 Hur länge ska resenärerna behöva vänta på att problemen "identifiera[s] och rätta[s] till"? Hörjelöverenskommelsen om pendeltåg till Solna slöts år 1964. Stockholmsförhandlingen om tunnelbana till Solna avtalades år 2013. Ändå får Solna fungerande tunnelbana före fungerande pendeltåg...