C6 2768 på skroten i Årsta...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av M224 »

Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Hechtwagen »

Vad är detta för formulering i texten?

"Några vagnar ska sparas och renoveras, men resten ska skrotas i Årsta i södra Stockholm."

Man fattar ju noll!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Odd »

Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
JohanB
Inlägg: 450
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: lördag 06 maj 2023 21:50 Vad är detta för formulering i texten?

"Några vagnar ska sparas och renoveras, men resten ska skrotas i Årsta i södra Stockholm."

Man fattar ju noll!
Det handlar om vagnparet 2783-2784 som (väldigt lågintensivt tydligen) håller på att byggas om till C10/C11.
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: söndag 07 maj 2023 9:29
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
Saltsjöbanan ska nog ha nya vagnar, som också utnyttjar banprofilen fullt ut.
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av leifd »

Lennart Petersen skrev: söndag 07 maj 2023 19:07
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.
Ja vad kostar det inte att ha ca 150 vagnar som man egentligen inte behöver..? Bara uppställningsplats lär ju kosta en duktig slant per år, sen ska ju vagnarna underhållas om de ska gå att använda, lixom personalen ska fortbildas och nyutbildas på dessa, såväl förare som verkstadspersonal. Grovt gissat så pratar vi nog om minst en halv miljon kronor per år och vagn i onödiga kostnader. Behovet av kapacitetsreserv har jag svårt att förstå, det får man väl lösa på andra sätt. Just nu är väl en av orsakerna att man skrota, att det är för trångt i depåerna, finns för många vagnar.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av daniel_s »

Fortbilda personal på Cx :lol:

Det har då inte kostat något extra de senaste 25 åren.

I övrigt har du helt rätt Leif!
Kristineberg
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 23 april 2020 23:04
Ort: Stockholm

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Kristineberg »

Lite luddigt formulerat i artikeln/reportaget, ingen C6 planeras i nuläget att ”sparas” som museivagn som man kanske kan tolka det som utan ytterligare 2 st håller just nu på att byggas om till ett C10/C11-par för vidare drift på Saltsjöbanan.

För övrigt tycker jag att det är riktigt trist att man själv ej fått filma/dokumentera när en vagn skrotats, utan det är tydligen enl TF själva ”strikt förbjudet”. Men tydligen gick det bra här.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: söndag 07 maj 2023 19:02
Hechtwagen skrev: söndag 07 maj 2023 9:29
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.

Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
Saltsjöbanan ska nog ha nya vagnar, som också utnyttjar banprofilen fullt ut.
Det kan man ju hoppas på, det har ju varit spårvagnar på tal förut men det höll inte i kontakt med verkligheten
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C6 2768 på skroten i Årsta...

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: söndag 07 maj 2023 19:07
Odd skrev: söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.

Ja det är ett av de märkligaste förslagen som signaturen Odd någonsin kommit med! Fast visst hade det varit praktiskt om alla A30 och B30 hade funnits kvar i reserv och om inte A30 och B30 hade funkat när de behövdes så hade A11 och A12 stått beredda lite längre in i vagnhallen
Skriv svar