Finland planerar att byta spårvidd

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
thorwald
Inlägg: 206
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av thorwald »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 25 april 2023 15:21 Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.
Stämmer men inte över allt. Två verkliga klyftor existerar, nämligen Delet och Skiftet. Har tänkt mig att Delet klaras vid Algersö och Skiftet norr om Kökar vid Alskär. Fjärdarna norr om Kökar fulla av öar och havsdjupet är inte stort, det gäller att bara välja rätt rutt. Efter att Skiftet är klarat nära Alskär kan vi fortsätta mot Korpo dock utan att ta i land, mot Kirjais söder om Nagu. Här är havsdjupet inte stort mellan de olika öarna. Föreslår att på Kirjais byggs Pargas station, och därfer fortsätter vi mot Kimito och Björkboda. Björkboda får Kimito station, varefter linjen fortsätter mot Tenala och vidare över, antagligen inte under, Pojo viken till Karis.
Alltså blir det tre stationer i Ålands och Åbolands skärgård
  • Ålands station på Föglö :idea:
  • Pargas station på Kirjais :idea:
  • Kimito station vid Björkboda :idea:
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Breitspurbahn »

ADD[u skrev:E post_id=413176 time=1682329097 user_id=4801]
Jag tror mer på en återuppbyggd förbindelse mellan Enköping och Uppsala istället. Det skulle hjälpa med eventuella nattåg Oslo-Helsingfors som då stannar vid Uppsala. Även lokalt så är nog UL mer intresserad av denna förbindelse då man kan köra upptåg Uppsala-Enköping-Västerås/Bålsta. Även Mälartåg skulle nog kunna köra några turer Mariehamn-Uppsala-Västerås via denna länk.
Ja, det är väl det mest rimliga.


Angående havsdjup så är väl det rimligaste att bygga hängbroar där. Och ha tunnlar där det är grundare.
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Lemanic »

Hur får vi Finländarna med på tåget när det gäller att förbinda Finland med Åland? Bara motorväg/räls till Fasta Åland blir ett Key West-projekt. Finns engagemanget? Jag är på, men är Finländarna på?
thorwald
Inlägg: 206
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av thorwald »

Lemanic skrev: torsdag 27 april 2023 22:29 Hur får vi Finländarna med på tåget när det gäller att förbinda Finland med Åland? Bara motorväg/räls till Fasta Åland blir ett Key West-projekt. Finns engagemanget? Jag är på, men är Finländarna på?
Regeringsförhandlingarna startar på Ständerhuset efter 1. maj. Alla nuvarande ministrar utom en blir oppositionspolitiker. Vet inte vad Key West har med detta att göra men ser fram mot ett Öresunds projekt, alltså att binda samman Nyland och Helsingfors med Harrien och Tallinn. Inte blir det någon motorväg här men höghastighetståg och Ten-Tech godstrafik räls och allt i två tunnlar.
Kontakten mellan Geater Helsinki / Åbo och Stockholm har härifrån arbetats med sedan 1700-talet (postrodd), frågan om Åland har hela tiden varit aktuell här som ni kan se i denna tråd. Frågar alltså Är de där Upplänningarna på :?:
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av C12C3C3C12 »

thorwald skrev: tisdag 25 april 2023 18:19
C12C3C3C12 skrev: tisdag 25 april 2023 15:21 Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.
Stämmer men inte över allt. Två verkliga klyftor existerar, nämligen Delet och Skiftet. Har tänkt mig att Delet klaras vid Algersö och Skiftet norr om Kökar vid Alskär. Fjärdarna norr om Kökar fulla av öar och havsdjupet är inte stort, det gäller att bara välja rätt rutt. Efter att Skiftet är klarat nära Alskär kan vi fortsätta mot Korpo dock utan att ta i land, mot Kirjais söder om Nagu. Här är havsdjupet inte stort mellan de olika öarna. Föreslår att på Kirjais byggs Pargas station, och därfer fortsätter vi mot Kimito och Björkboda. Björkboda får Kimito station, varefter linjen fortsätter mot Tenala och vidare över, antagligen inte under, Pojo viken till Karis.
Alltså blir det tre stationer i Ålands och Åbolands skärgård
  • Ålands station på Föglö :idea:
  • Pargas station på Kirjais :idea:
  • Kimito station vid Björkboda :idea:
Föglö är väl inte bästa platsen för en station, bättre att lägga den i närheten av Mariehamn, det går en färja mellan Föglö samt Lumparland 1 gång i timmen.Tänkt sträckning från Mariehamn NE mot Vårdö samt Kumlinge, sedan till Asterholm som ligger i Åbos skärgård vidare mot Åbo, gott om öar där. Har åkt flera gånger med färjan från Kökar till Galtby, färjan hade en karta med havsdjupet utsatt. Dom öarna norr om Kökar som du skriver om är dom öarna som står ovanstående. Har även åkt med Alfågeln på den norra linjen. Hur som helst kommer det inte ske förrän långt i framtiden.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev: söndag 30 april 2023 23:10
thorwald skrev: tisdag 25 april 2023 18:19
C12C3C3C12 skrev: tisdag 25 april 2023 15:21 Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.
Stämmer men inte över allt. Två verkliga klyftor existerar, nämligen Delet och Skiftet. Har tänkt mig att Delet klaras vid Algersö och Skiftet norr om Kökar vid Alskär. Fjärdarna norr om Kökar fulla av öar och havsdjupet är inte stort, det gäller att bara välja rätt rutt. Efter att Skiftet är klarat nära Alskär kan vi fortsätta mot Korpo dock utan att ta i land, mot Kirjais söder om Nagu. Här är havsdjupet inte stort mellan de olika öarna. Föreslår att på Kirjais byggs Pargas station, och därfer fortsätter vi mot Kimito och Björkboda. Björkboda får Kimito station, varefter linjen fortsätter mot Tenala och vidare över, antagligen inte under, Pojo viken till Karis.
Alltså blir det tre stationer i Ålands och Åbolands skärgård
  • Ålands station på Föglö :idea:
  • Pargas station på Kirjais :idea:
  • Kimito station vid Björkboda :idea:
Föglö är väl inte bästa platsen för en station, bättre att lägga den i närheten av Mariehamn, det går en färja mellan Föglö samt Lumparland 1 gång i timmen, det tar c:a 25 minuter över.Tänkt sträckning från Mariehamn NE mot Vårdö samt Kumlinge, sedan till Asterholm som ligger i Åbos skärgård vidare mot Åbo, gott om öar där. Har åkt flera gånger med färjan från Kökar till Galtby, färjan hade en karta med havsdjupet utsatt. Dom öarna norr om Kökar som du skriver om är dom öarna som står ovanstående. Finns i och för sig massor av småöar mellan Kyrkogårdsö samt Kökar, förmodar att du inte tänkte på dom. Har även åkt med Alfågeln på den norra linjen. Hur som helst kommer det inte ske förrän långt i framtiden.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Hans Wibacke »

thorwald skrev: tisdag 25 april 2023 18:19 Pargas station på Kirjais :idea:
Najs... För att nyttja den nya höghastighetsjärnvägen mellan Åbo och Stockholm så behöver jag alltså bara cykla drygt 60 km (inklusive en bilfärja) för att ta mig från centrala Åbo till den närmaste stationen.
thorwald
Inlägg: 206
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av thorwald »

Hans Wibacke skrev: måndag 01 maj 2023 1:29
thorwald skrev: tisdag 25 april 2023 18:19 Pargas station på Kirjais :idea:
Najs... För att nyttja den nya höghastighetsjärnvägen mellan Åbo och Stockholm så behöver jag alltså bara cykla drygt 60 km (inklusive en bilfärja) för att ta mig från centrala Åbo till den närmaste stationen.
Kanske lite pessimistisk, men det finns alternativ
  • Ta tåget (nu från Kuppis station) till Karis och byt till Stockholms Hyperloop podden
  • Sverige båten med Tax-free försäljning
  • Flyget
    • Flyg mellan Åbo och Stockholm (så länge som flyg finns från Åbo till Arlanda) + Arlanda Expressen
    • Tåg och buss eller bara buss till Helsingfors-Vanda flygstation och flyg till Arlanda + Arlanda Expressen
Är övertygad om att denna järnväg Karis - Pargas - Föglö - Norrtälje blir tidigast verklighet någon gång på 2030-talet med eller utan Hyperloop :?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Anders Hanquist »

Är den här diskussionen (den om järnväg Sverige-Åland-Finland) överhuvudtaget seriös, eller något som bara finns bland superentusiaster på sådana här forum?? Särskilt uppdykande förslag om att förlänga en smalspårig lokalbana i Stockholmsregionen till att bli en internationell förbindelse. Låter extremt osannolikt.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Breitspurbahn »

thorwald skrev: fredag 28 april 2023 5:19
Lemanic skrev: torsdag 27 april 2023 22:29 Hur får vi Finländarna med på tåget när det gäller att förbinda Finland med Åland? Bara motorväg/räls till Fasta Åland blir ett Key West-projekt. Finns engagemanget? Jag är på, men är Finländarna på?
Regeringsförhandlingarna startar på Ständerhuset efter 1. maj. Alla nuvarande ministrar utom en blir oppositionspolitiker. Vet inte vad Key West har med detta att göra men ser fram mot ett Öresunds projekt, alltså att binda samman Nyland och Helsingfors med Harrien och Tallinn. Inte blir det någon motorväg här men höghastighetståg och Ten-Tech godstrafik räls och allt i två tunnlar.
Kontakten mellan Geater Helsinki / Åbo och Stockholm har härifrån arbetats med sedan 1700-talet (postrodd), frågan om Åland har hela tiden varit aktuell här som ni kan se i denna tråd. Frågar alltså Är de där Upplänningarna på :?:
Liknelsen till Key West kommer från att den ön är sammanbunden från fastlandet och Miami genom en rad broar mellan öarna.
Skillnaden ligger främst i att det är väldigt grunt där så vanliga broar kunde byggas utan problem, något som blir lite krångligare i fallet Åland.
Men liknelsen är givetvis högst relevant.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev: tisdag 02 maj 2023 9:50 Är den här diskussionen (den om järnväg Sverige-Åland-Finland) överhuvudtaget seriös, eller något som bara finns bland superentusiaster på sådana här forum?? Särskilt uppdykande förslag om att förlänga en smalspårig lokalbana i Stockholmsregionen till att bli en internationell förbindelse. Låter extremt osannolikt.
Hyperloop är ju en fantasiteknik där det vad jag vet inte ens finns några seriösa försök att ens beskriva hur det skulle gå att bygga ett sådant system. Det är högst tveksamt om det är möjligt. Om det är det ligger det många decennier bort. Och om det någon gång byggs kommer det till att börja med vara i tätbefolkade områden där det är värt investeringen, snarare än mellan Sverige och Finland.

Roslagsbanan till Finland är förstås helt galet. Roslagsbanan till Rimbo är sannolikt en bra idé, men längre bort än så blir den för långsam och har för liten kapacitet med tanke på de tåg och resenärer som redan finns på banan.

En konventionell höghastighetsjärnväg kan vara värd att diskutera seriöst, men det är svårt att se att det skulle ske under de närmaste decennierna. Skulle Sverige satsa på en extremlång bro eller tunnel någonstans skulle det väl hellre vara mellan Skåne och Tyskland.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: onsdag 03 maj 2023 10:57 Hyperloop är ju en fantasiteknik där det vad jag vet inte ens finns några seriösa försök att ens beskriva hur det skulle gå att bygga ett sådant system. Det är högst tveksamt om det är möjligt. Om det är det ligger det många decennier bort. Och om det någon gång byggs kommer det till att börja med vara i tätbefolkade områden där det är värt investeringen, snarare än mellan Sverige och Finland.

Roslagsbanan till Finland är förstås helt galet. Roslagsbanan till Rimbo är sannolikt en bra idé, men längre bort än så blir den för långsam och har för liten kapacitet med tanke på de tåg och resenärer som redan finns på banan.

En konventionell höghastighetsjärnväg kan vara värd att diskutera seriöst, men det är svårt att se att det skulle ske under de närmaste decennierna. Skulle Sverige satsa på en extremlång bro eller tunnel någonstans skulle det väl hellre vara mellan Skåne och Tyskland.
Instämmer.

Haha, det vore ju då en fråga om att räta ut och bredda Roslagsbanan och göra den till en nordöstlig stambana liksom den som finns mot norr och mot nordväst.

Njae, visst vore det häftigt med en bro/tunnel till Tyskland via Bornholm, men då Fehmarn Belt-länken byggs så lär inte det bli aktuellt.
Skriv svar