Tunnelvagnshytter på spv-museet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders C
Inlägg: 16
Blev medlem: torsdag 12 juli 2007 15:51
Ort: Sollentuna

Tunnelvagnshytter på spv-museet

Inlägg av Anders C »

På spårvägsmuseet finns några tunnelvagnshytter. Har någon av dessa suttit på någon verklig vagn? En C4-hytt vet jag fanns redan på museet under Odenplan, så den måste vara en lös hytt från början. Även den blå hytten misstänker jag har liknande historia. Återstår den som är märkt 2453. Vad har den för historia?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelvagnshytter på spv-museet

Inlägg av ADDE »

Vagn 2453 var en C4 tillverkad 1961, skrotad 2001.

Om hytten kommer från denna vagn vet jag inte...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tunnelvagnshytter på spv-museet

Inlägg av M224 »

En av hytterna där var från 2278 vill jag minnas. Sen fanns det en C9 hytt som aldrig suttit på någon vagn.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelvagnshytter på spv-museet

Inlägg av daniel_s »

Om det kan kallas en C9-hytt vet jag väl inte, det är ju en blandning av lite olika prylar som hade kunnat sitta på C8, C14 och allt däremellan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tunnelvagnshytter på spv-museet

Inlägg av Hechtwagen »

Fakta:
Hytten "2453" är ihopbyggd av originaldelar inne på museet på Odenplan när museet byggdes på 60-talet, C2-hytten kommer från en riktig vagn.
"C9" hytten har aldrig varit en riktig vagn, den hytten fanns på SLs verkstadsskola i Söderhallen
Skriv svar