Jag tänker mig att linjedragningen ska vara så här:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Arlanda/Märsta/Lernbacken-Gottröra-Rimbo-Norrtälje-Grisslehamn-Eckerö-Mariehamn-Åbo-Salo-Vanda flygfält.
4-skensspår skulle nog byggas på hela sträckan och då sluta vid en bredspårig godsbangård i Rosersberg, alternativt att den bara byggs till Mariehamn. Sträckan mellan Helsingfors-Åbo skulle nog enbart byggas normalspårig parallellt med att man rustar upp och bygger ut till dubbelspår på Kustbanan för de bredspåriga tågen.
Stationerna Gottröra, Rimbo, Campus Roslagen, Norrtälje C, Söderby-karl, Älmsta och Grisslehamn körs bara av pendeltågen och vid Grisslehamn skulle lämpligen en separat säckstation för dessa pendeltåg kunna bebyggas ovanpå mark. Mälartåg skulle kunna köra till Mariehamn med stopp vid Arlanda, Norrtälje C, och Mariehamns flygplats. VR kör sina inhemska tåg Helsingfors-Mariehamn med stopp i Vanda, Nummelä, Salo och Åbo. Slutligen skulle SJ och VR bilda ett gemensamt bolag som kör direkta fjärrtåg Stockholm-Helsingfors-Tallinn med endast stopp i Arlanda, vissa turer i Norrtälje, Mariehamn, Åbo, vissa turer i Salo, Vanda, Helsingfors, med vissa turer vidare till Tallinn. Givetvis ska hela banan byggas i 250-320 km/h där det är möjligt. Sträckan Arlanda-Norrtälje skulle nog behövas byggas i 4-spår, i övrigt kanske dubbelspår räcker. I vanda så ansluter banan till Rail baltica så persontågen kan fortsätta till Tallinn och andra förbindelser kan skapas.