Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
MTR får väl betala vad som krävs för att lokförare ska vilja arbeta där. 55.000 i månaden så försvinner personalbristen ganska snabbt, ordnar de så tågvärdarna blir kvar så löser de detta.
Fast en ny enreprenör som rekryterar lite vettiga trevliga mellanchefer skulle nog underlätta väldigt mycket det också.
MTR gjorde sig osams med personalen redan dag 1 på pendeln.
Fast en ny enreprenör som rekryterar lite vettiga trevliga mellanchefer skulle nog underlätta väldigt mycket det också.
MTR gjorde sig osams med personalen redan dag 1 på pendeln.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
MTRs signum det.Hechtwagen skrev: ↑fredag 14 april 2023 8:47 MTR gjorde sig osams med personalen redan dag 1 på pendeln.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Vilka problem har tunnelbanan ? Jag uppfattar det som att den fungerar bra och den del jag använder fungerar helt perfekt och jag är mycket nöjd.Odd skrev: ↑fredag 14 april 2023 7:15Förklara hur menar du med "prioritera tuben"? Problemen i tunnelbanan har ju inte med problemen på pendeltågen att göra, så det finns ju inget att prioritera. Det är helt separata problem.
Pendeltågens akuta problem är ju att det pågår en maskningsaktion med syfte att pressa SL till att få MTR att återinföra tågvärdarna. Så länge som situationen är låst och ingen part vill ge sig, och den ena parten dessutom är mer eller mindre abstrakt utan någon egentlig talesman som motpart, så är nog både SL och MTR bakbundna.
Jag tror att den troligaste lösningen blir att SL återtar tågvärdarna och låter avtalet med MTR löpa ut, så tar man den bollen med nästa operatör i stället.
Tunnelbanans problem är ju lurigare eftersom det nog har sin orsak betydligt djupare i organisationen, och att orsaken grenar ut sig bland politiker och tjänstemän. Det sitter så mycket prestige i väggarna att dessa problem kanske bara kan lösas med en organisationsförändring där i princip hela det gamla garnityret byts ut mot en mer affärs- och verksamhetsdriven ledning och styrning. SL/SLL/TF/RS skall stå för fiolerna och "Tunnelbanedriftbolaget AB" skall hantera utbyggnad och drift. Eller nåt sånt.
Eller kort sagt, politikerna och tjänstemännen i förvaltningen skall definiera vad behovet är, och driftsorganisationen skall hantera hur det skall utföras. I dag så har både politiker och tjänstemän alla möjliga kroppsdelar i så många syltburkar att det inte längre går att se vem som egentligen är ansvarig. Den låsta situationen med gulalinjen är ju ett tydligt exempel på vad som händer när folk som gillar att rita färgade linjer får bestämma-
Pendel är något annat.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Vilken linje åker du? Låter verkligen inte som röda linjen .Lennart Petersen skrev: ↑fredag 14 april 2023 18:27Vilka problem har tunnelbanan ? Jag uppfattar det som att den fungerar bra och den del jag använder fungerar helt perfekt och jag är mycket nöjd.Odd skrev: ↑fredag 14 april 2023 7:15Förklara hur menar du med "prioritera tuben"? Problemen i tunnelbanan har ju inte med problemen på pendeltågen att göra, så det finns ju inget att prioritera. Det är helt separata problem.
Pendeltågens akuta problem är ju att det pågår en maskningsaktion med syfte att pressa SL till att få MTR att återinföra tågvärdarna. Så länge som situationen är låst och ingen part vill ge sig, och den ena parten dessutom är mer eller mindre abstrakt utan någon egentlig talesman som motpart, så är nog både SL och MTR bakbundna.
Jag tror att den troligaste lösningen blir att SL återtar tågvärdarna och låter avtalet med MTR löpa ut, så tar man den bollen med nästa operatör i stället.
Tunnelbanans problem är ju lurigare eftersom det nog har sin orsak betydligt djupare i organisationen, och att orsaken grenar ut sig bland politiker och tjänstemän. Det sitter så mycket prestige i väggarna att dessa problem kanske bara kan lösas med en organisationsförändring där i princip hela det gamla garnityret byts ut mot en mer affärs- och verksamhetsdriven ledning och styrning. SL/SLL/TF/RS skall stå för fiolerna och "Tunnelbanedriftbolaget AB" skall hantera utbyggnad och drift. Eller nåt sånt.
Eller kort sagt, politikerna och tjänstemännen i förvaltningen skall definiera vad behovet är, och driftsorganisationen skall hantera hur det skall utföras. I dag så har både politiker och tjänstemän alla möjliga kroppsdelar i så många syltburkar att det inte längre går att se vem som egentligen är ansvarig. Den låsta situationen med gulalinjen är ju ett tydligt exempel på vad som händer när folk som gillar att rita färgade linjer får bestämma-
Pendel är något annat.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
300 tågvärdar i Stockholm omplaceras – tågvärden: ”Vi har fått väldigt lite information av MTR”
Borde inte lokförarutbildningen locka många tågvärdar med en betydligt högre lön?SVT Nyheter skrev:Anton Pajaujis påbörjade MTR:s lokförarutbildning under hösten 2022, men har hoppat av och väntar på besked från MTR om vad han ska göra istället.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Kan säkert vara så att lokförarutbildning lockar tågvärdar. men det gäller att klara antagningsproven och medicinska krav också. Sånt är inte enkelt ska du veta. Dock klara jag dem, fast det var 2007.Enceladus skrev: ↑fredag 14 april 2023 21:06 300 tågvärdar i Stockholm omplaceras – tågvärden: ”Vi har fått väldigt lite information av MTR”
Borde inte lokförarutbildningen locka många tågvärdar med en betydligt högre lön?SVT Nyheter skrev:Anton Pajaujis påbörjade MTR:s lokförarutbildning under hösten 2022, men har hoppat av och väntar på besked från MTR om vad han ska göra istället.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jo men bara i snitt 2 av 100 tågvärdar som söker lokförarutbildning klarar urvalsproven.Enceladus skrev: ↑fredag 14 april 2023 21:06 300 tågvärdar i Stockholm omplaceras – tågvärden: ”Vi har fått väldigt lite information av MTR”
Borde inte lokförarutbildningen locka många tågvärdar med en betydligt högre lön?SVT Nyheter skrev:Anton Pajaujis påbörjade MTR:s lokförarutbildning under hösten 2022, men har hoppat av och väntar på besked från MTR om vad han ska göra istället.
Hur kan det vara läkarbrist på vårdcentralen i Boden, borde inte städerskorna som städar där vilja bli läkare?
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Blå linje. Och varit nöjd med den sedan den startade 1975 men nu är det mer välstädat och kl-tt-r.
De senaste 11 åren har det varit ”handlamatexpeditioner ” med tuben och av ca 3000 resor har 3 haft stora störningar.
A: attentatet på Drottninggatan när all trafik stängdes.
B: obehöriga i tunneln
C: vagnfel som blockerade banan.
Ett fel således som direkt kan lastas SL och MTR
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Den intervjuade tågvärden hoppade tydligen av utbildningen på grund av för dålig lön under studietiden.leifd skrev: ↑fredag 14 april 2023 21:29Kan säkert vara så att lokförarutbildning lockar tågvärdar. men det gäller att klara antagningsproven och medicinska krav också. Sånt är inte enkelt ska du veta. Dock klara jag dem, fast det var 2007.Enceladus skrev: ↑fredag 14 april 2023 21:06 300 tågvärdar i Stockholm omplaceras – tågvärden: ”Vi har fått väldigt lite information av MTR”
Borde inte lokförarutbildningen locka många tågvärdar med en betydligt högre lön?SVT Nyheter skrev:Anton Pajaujis påbörjade MTR:s lokförarutbildning under hösten 2022, men har hoppat av och väntar på besked från MTR om vad han ska göra istället.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Ja det äe en seglivad urban myt att tunnelbanan fungerar dåligt och att det var bättre när SL körde den själva .Lennart Petersen skrev: ↑lördag 15 april 2023 0:24Blå linje. Och varit nöjd med den sedan den startade 1975 men nu är det mer välstädat och kl-tt-r.
De senaste 11 åren har det varit ”handlamatexpeditioner ” med tuben och av ca 3000 resor har 3 haft stora störningar.
A: attentatet på Drottninggatan när all trafik stängdes.
B: obehöriga i tunneln
C: vagnfel som blockerade banan.
Ett fel således som direkt kan lastas SL och MTR
- Bilagor
-
- Em-mas-XUAA1cUM.jpg (35.94 KiB) Visad 570 gånger
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Nu blir det vild strejk, oklart när och i vilken omfattning.
- Bilagor
-
- IMG_20230415_095819.jpg (98.54 KiB) Visad 569 gånger
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Svar på skrivelse från (M, L) angående genomförande av projekt London
Som bekant kallas projektet internt för "projekt London". Trafiknämndens budget förutsätter att projektet genomförs. Samtidigt talas det om att "erbjuda ett större trafikutbud utan högre kostnad". Exempelvis kostar nattrafik på helger en bråkdel av besparingen. Är tågvärdarna orsaken till att Stockholms pendeltåg har haft ett sämre trafikutbud än inte bara Stockholms tunnelbana, utan också pendeltåg i andra städer som Köpenhamn, Berlin och Hamburg?Trafikförvaltningen skrev:Det finns inga medel avsatta i trafiknämndens budget för att finansiera en eventuell paus av projektet.
[...]
Installationsprojektets budget är 293 miljoner kronor och avser den tekniska installationen. Kostnaden kommer att kvarstå oavsett ett eventuellt beslut om det fortsatta genomförandet. Om projektet inte slutförs kan ytterligare kostnader för återställning och trafikpåverkan uppstå, detta då projektet sedan i juni 2022 passerat den punkt där avveckling av tågvärdar kan reverseras utan ekonomiska konsekvenser. Se svar fråga nr. 1. Därtill skulle den planerade besparingen för trafikförvaltningen på ca 100 miljoner kronor årligen fram till 2026 utgå. Efter 2026 är besparingen för trafikförvaltningen 140 miljoner kronor per år, vilket inte kommer att realiseras vid ett eventuellt stopp av projektet.
[...]
Under förra mandatperioden påbörjades projektet med att installera kameror på pendeltågen i syfte att effektivisera trafiken och således kunna erbjuda ett större trafikutbud utan högre kostnad.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Misstänkte det. Röda linjen är en katastrof i jämförelse med problem varje vecka.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 15 april 2023 0:24Blå linje. Och varit nöjd med den sedan den startade 1975 men nu är det mer välstädat och kl-tt-r.
De senaste 11 åren har det varit ”handlamatexpeditioner ” med tuben och av ca 3000 resor har 3 haft stora störningar.
A: attentatet på Drottninggatan när all trafik stängdes.
B: obehöriga i tunneln
C: vagnfel som blockerade banan.
Ett fel således som direkt kan lastas SL och MTR
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Vilken skräll att projektet kallas "Projekt London". Det finns fler städer i Europa som man kan inspireras av. Men SL verkar ju snöat in helt på UK.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
230 av de 290 förarna som finns kvar kommer strejka mån-ons. Kommer bli en spektakulär syn.Hechtwagen skrev: ↑lördag 15 april 2023 10:06 Nu blir det vild strejk, oklart när och i vilken omfattning.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jojo... Ger man bara utbildningslön till redan anställda då de går en internutbildning, så förstår jag att han inte blev så glad.Enceladus skrev: ↑lördag 15 april 2023 7:28Den intervjuade tågvärden hoppade tydligen av utbildningen på grund av för dålig lön under studietiden.leifd skrev: ↑fredag 14 april 2023 21:29Kan säkert vara så att lokförarutbildning lockar tågvärdar. men det gäller att klara antagningsproven och medicinska krav också. Sånt är inte enkelt ska du veta. Dock klara jag dem, fast det var 2007.Enceladus skrev: ↑fredag 14 april 2023 21:06 300 tågvärdar i Stockholm omplaceras – tågvärden: ”Vi har fått väldigt lite information av MTR”
Borde inte lokförarutbildningen locka många tågvärdar med en betydligt högre lön?
Eftersom jag ju gick motsvarande väg själv, fast inom SJAB, 2008, så ser man ju skillnaden. Vi som var internrekryterade (4 av 16), hade alla kvar sin gamla lön, plus traktamente och betalt hotellrum. Viss skillnad faktiskt... Externrekryterade fick utbildningslön och fick stå för eget uppehälle och boende, vilket ju iofs är bättre än att ta studielån.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Roland Reagan tröttnade på trilskande flygledare och alla fick sparken. Militären tog över flygledningen istället fast det går ju inte att sätta in 230 hemvärnsmän att köra pendeltåg!Fyrgeit skrev: ↑lördag 15 april 2023 16:55230 av de 290 förarna som finns kvar kommer strejka mån-ons. Kommer bli en spektakulär syn.Hechtwagen skrev: ↑lördag 15 april 2023 10:06 Nu blir det vild strejk, oklart när och i vilken omfattning.
Vad handlar konflikten om? Inte bara tågvärdar utan också om MTR? Vad är det som är så speciellt med MTR? Jag ställde frågan tidigare i Postvagnen och radade upp ett antal punkter som jag trodde att jag skulle få konkreta svar på. Inte en enda synpunkt. Personalpolitik, vad är det? Få ledigt när man vill, bli klappad på axeln eller ännu bättre - en kram varje dag? När jag sommarjobbade på Kyrkoförvaltningens kontor några år kom alltid chefen, kyrkokamreren, varje morgon och tog alla i hand. Det kallar jag personalpolitik!
Jag är ganska säker på att inte alla 230 stannar hemma på måndag, det är nog mera ett önsketänkande från kärntruppen. Löneavdrag, böter i Arbetsdomstolen kanske inte är så lockande. Det ju trots allt politikerna som vill spara pengar i pendeltågstrafiken.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Enligt ovanstående skrivelse var syftet med "projekt London" att "erbjuda ett större trafikutbud utan högre kostnad", men det kan ju också vara en efterhandskonstruktion. Nu sparar regionen pengar på alla viten som MTR måste betala. Pendeltågstrafiken har ändå aldrig haft resenärernas förtroende.
Vild strejk kan stoppa pendeltåg
Tydligen planerade MTR att utöka antalet avgångar nästa vecka...DN skrev:Pendeltågstrafiken har redan strulat i flera veckor med reducerad trafik. Från och med måndag var MTR:s plan att utöka antalet pendeltåg efter att inte ha kunnat köra med fulltrafik under en tid.
– Nu får vi se hur de planerna påverkas, säger Niklas Ekström.
Senast redigerad av Enceladus den lördag 15 april 2023 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Inget sönderskuret säte ! Och sedan kom tidningen Metro som en extra attraktion där den låg i drivor.Hechtwagen skrev: ↑lördag 15 april 2023 10:03Ja det äe en seglivad urban myt att tunnelbanan fungerar dåligt och att det var bättre när SL körde den själva .Lennart Petersen skrev: ↑lördag 15 april 2023 0:24Blå linje. Och varit nöjd med den sedan den startade 1975 men nu är det mer välstädat och kl-tt-r.
De senaste 11 åren har det varit ”handlamatexpeditioner ” med tuben och av ca 3000 resor har 3 haft stora störningar.
A: attentatet på Drottninggatan när all trafik stängdes.
B: obehöriga i tunneln
C: vagnfel som blockerade banan.
Ett fel således som direkt kan lastas SL och MTR