Militär teknik och Ukrainakriget

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

F-35 over Poland can transmit data to Soviet MiG-29 over Ukraine
BulgarianMilitary.com skrev:An exercise over Europe could provide an unexpectedly good combination to help the Ukrainian Air Force. It is a joint work on the transfer of data between the American stealth fighter of the fifth generation F-35 Lightning II and the Soviet fighter of the fourth generation MiG-29. Realistically, the F-35 could become a key player in Eastern Europe and the war in Ukraine.

[...]

The F-35 can use the MiG-29 by flying in position behind it, and the MiG-29 is actually the weapon system. Put in simpler terms: an F-35 stationed over Poland can transmit targeting data to Ukrainian MiG 29 fighters operating over Ukraine. Thus, the F-35 will not violate the airspace of Ukraine, and at the same time, even if it is detected by the radar by a Soviet fighter, it remains in the safe air zone of NATO. Thus, the F-35 becomes a visible sensor in a restricted area.

It turns out that as far as they are technologically apart, the two fighters are as close as they are working in a joint operation. No such tests have been done so far, but the war in Ukraine has engaged many NATO military tacticians in seeking solutions to problems now emerging in wartime.
Skulle detta vara för eskalerande?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 31 mars 2023 19:50 F-35 over Poland can transmit data to Soviet MiG-29 over Ukraine
BulgarianMilitary.com skrev:An exercise over Europe could provide an unexpectedly good combination to help the Ukrainian Air Force. It is a joint work on the transfer of data between the American stealth fighter of the fifth generation F-35 Lightning II and the Soviet fighter of the fourth generation MiG-29. Realistically, the F-35 could become a key player in Eastern Europe and the war in Ukraine.

[...]

The F-35 can use the MiG-29 by flying in position behind it, and the MiG-29 is actually the weapon system. Put in simpler terms: an F-35 stationed over Poland can transmit targeting data to Ukrainian MiG 29 fighters operating over Ukraine. Thus, the F-35 will not violate the airspace of Ukraine, and at the same time, even if it is detected by the radar by a Soviet fighter, it remains in the safe air zone of NATO. Thus, the F-35 becomes a visible sensor in a restricted area.

It turns out that as far as they are technologically apart, the two fighters are as close as they are working in a joint operation. No such tests have been done so far, but the war in Ukraine has engaged many NATO military tacticians in seeking solutions to problems now emerging in wartime.
Skulle detta vara för eskalerande?
En tämligen grov spekulation, får jag säga, även om det teoretiskt borde vara möjligt efter den uppgradering av MiG-29-orna som Slovakien och Polen gjort, och som jag beskrev här: viewtopic.php?p=412426#p412426

Och vem ligger bakom denna, om inte vår gamle bekanting, den indiske putinisten Vijainder K Thakur, som jag tog itu med här:
viewtopic.php?p=411644#p411644

Här är de ju fråga om avsevärda avstånd, från polska gränsen till det närmaste frontavsnittet vid Dnepr är det 700-800 km. Frågan är om F-35, som ju egentligen inte är ett spaningsplan, har kapaciteten att fungera som stridsledare på så långt avstånd. Då tror jag ner på USA:s AWACS-plan i Rumänien: NATO DEPLOYS AWACS SURVEILLANCE JETS TO ROMANIA
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 30 mars 2023 12:20 Zelensky meets with German tank manufacturer’s delegation
Ukrinform skrev:President Volodymyr Zelensky met with the delegation of Germany’s Rheinmetall AG defense concern, led by CEO Armin Papperger, to discuss the issue of current cooperation and its further deepening.

[...]

As reported earlier, Rheinmetall stated that the company is negotiating with Kyiv on the supply of state-of-the-art tanks and that they do not rule out the possibility of creating a plant for their production in Ukraine.
Har inte Ukraina bunkrar från sovjettiden där vapen kan tillverkas utan risk för ryska attacker?
Det finns inga som helst förutsättningar att sätta upp någon produktionslinje för detta i Ukraina medan kriget pågår. Och det är också vad Rheinmetalls VD Armin Papperger sade, via en tidigare Ukrinform-notis (originalartikeln med detta, i tyska Handelsblatt, ligger som vanligt bakom betalvägg)
Ukrinform skrev:At the same time, Papperger did not rule out the possibility of setting up production in Ukraine in the future.

"We are ready to set up a Panther production plant in Ukraine as well," Papperger said, clarifying that this would be possible after the war ends and the necessary permits are obtained from the federal government.

Federal government approval is a necessary procedure. Papperger estimated the chances of obtaining a permit as good. "Ukraine must hold out this war - and when it ends, the country needs security," he said.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

AP har intervjuat president Zelenskyj under en tågresa: Takeaways from AP’s interview with Ukraine’s Zelenskyy

där presidenten bl.a. framhöll att Ukjraina fn. inte kan försvara sig mot angrepp med ballistiska missiler.
AP skrev:Ukraine needs 20 Patriot batteries to protect against Russian missiles, and even that may not be enough “as no country in the world was attacked with so many ballistic rockets,” Zelenskyy said.

Zelenskyy added that a European nation sent another air defense system to Ukraine, but it didn’t work and they “had to change it again and again.” He did not name the country.
Detta understryks också i en artikel i Kyiv Independent, som tar de ryska angriparnas växande användning av konverterade S-300/400 LV-missiler:
How repurposed Russian air defense missiles expose holes in Ukraine’s sky
Kyiv Independent skrev:Both the West and Ukraine have highlighted the shortage of high-precision missiles faced by Russia for months. In late November, Defense Minister Oleksii Reznikov proclaimed that Moscow had used most of its high-precision arsenal.

However, Russia’s much larger stocks of air defense missiles may pose a much greater threat to Ukraine.

According to Kyiv, Russia still has about 8,000 S-300 missiles. The number includes both standard missiles, with a range of 120-150 kilometers, and modified versions able to fly over 200 kilometers. This kind of range allows Russia to strike at Kyiv from Russia’s Bryansk Oblast, a region that borders Ukraine to the north. The proportion of the two missile types within this 8,000 figure is unknown.

Andriy Yusov, a spokesperson for the Defense Ministry’s Main Intelligence Directorate, said that Russia has "significantly less" missiles for the latest S-400 systems. Kyiv claims that a mass bombardment of the country with S-400 systems is extremely unlikely, since they are currently Russia's most sophisticated means of protecting its airspace.

However, the risk of increased use of S-300 missiles to attack Ukraine remains extremely high. Defense Express analysts have calculated that Russia can even strike at Kyiv with the shorter-range version of the missiles if fired from the territory of Belarus.
Precisionen i de ryska angreppen blir förstås dålig, eftersom missiltyperna inte är avsedda att angripa markmål, men det gör (ur rysk synvinkel) inte så mycket, eftersom det här är fråga om ren terrorbombning. Och ryssarna har rätt gott om S-300. Så iranska missiler kanske inte behövs.
Något som jag skrev om här: viewtopic.php?p=411164#p411164

Man jag ju undra vilken europeisk nation det var som sänt "another air defense system to Ukraine, but it didn’t work and they “had to change it again and again". Och framför allt det faktum att presidenten nämner detta i samma andetag som Patriot får i alla fall mig att börja tänka i banor om det här var fråga om fransk-italienska Aster 30 SAMP/T (Mamba)??
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lägg märke till att artikeln ovan nämner den gamla knallpåken Raduga Kh-22 och dess vidareutveckling Kh-32 (kraftigare motor, längre räckvidd). Dessa är inte kryssningsmissiler utan flyger i en ballistisk bana efter de att de avlossats från det vapenbärande flygplanet. Speciellt Kh-32 angriper målet i en mycket brant vinkel under slutfasdykningen.

Enceladus-kollektivet beskyllde mig, helt felaktigt för att sprida rysk propaganda, när jag med stöd av officiella ukrainska källor visade att Ukraina fn. inte heller kan bekämpa Kh-22/Kh-32-attacker: viewtopic.php?p=411208#p411208
Enceladus skrev: måndag 16 januari 2023 20:51
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 16 januari 2023 18:28 Ukrainas flygvapenchef, generallöjtnant Nikolai Oleshuk, medger att Ukraina fn. inte disponerar något luftvärnssystem som kan bekämpa den gamla knallpåken Raduga Kh-22
Jag ser att skribenten har dragits in i propagandakriget om lördagens blodiga attack mot ett bostadshus i Dnipro:
Reuters skrev:During a call with reporters, Kremlin spokesman Dmitry Peskov said: “The Russian Armed Forces do not strike residential buildings or social infrastructure facilities. Attacks are made on military targets, either obvious or disguised.”

The Ukrainian Air Force says the apartment complex was hit by a Russian Kh-22 missile, which Kyiv says it does not have the equipment to shoot down.

Peskov suggested that the strike had been the result of a Ukrainian “anti-aircraft counter-missiles” intercepting the Russian missile, saying that “some representatives of the Ukrainian side” had reached the same conclusion.
Självklart måste Peskovs lögner tillbakavisas. Däremot kan Ukraina förstås bekämpa sådana missiler, och har gjort det tidigare - men inte denna gång.
Med det är alltså fel! Om man tittar på detta videoklipp som sägs det visa hur Kh-22-missiler avfyras från ett Tupolev Tu-22M-bombplan så ser man tydligt hur missilerna inte fortsätter i planflykt utan börjar klättra uppåt i en ballistiskt bana:

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 31 mars 2023 19:50 Skulle detta vara för eskalerande?
På tal om eskalering så framhåller en annan artikel i Kyiv Independent problemen med USA:s och Natos senfärdighet med att leverera utlovade vapensystem: Piecemeal tank delivery schedule can limit their effectiveness in Ukraine

Något som också tas upp, i ett större perspektiv, av Brian J. Morra, med en bakgrund både i USA:s flygvapen och inom dess försvarsindustri: US Policy Is Prolonging the War in Ukraine
Air & Space Forces Magazine skrev:A long war is not in Ukraine’s interest. Zelenskyy is telling us that time is not on his side and that he needs to achieve a military victory sooner, rather than later. A longer war also increases the potential for Iran and China to arm Russia in earnest. CIA Director William J. Burns has issued public warnings that Beijing may soon expand its role as an arms supplier to Moscow, raising the stakes in the conflict and increasing the risk of escalation.

The Biden administration’s gradualism has taken Washington from providing Ukraine with Javelins and Stingers to sending HIMARS and promising Abrams tanks. Stepping up support over time is not a strategy toward a satisfactory end game, however.

Gradualism in Vietnam led to a disastrous outcome. Let’s not make the same mistake in Ukraine.
Som jag alltid har sagt: För lite och för sent! Och om nio månader börjar presidentvalskampanjerna i USA:
Divided US support shows time is not on Ukraine’s side
De senaste turerna kring The Donald behöver jag inte nämna, det kan man läsa sig till i valfritt nyhetsmedium.

Det pågår åtminstone tre krig; ett militärt, ett ekonomisk och ett politiskt. Och alla tre måste vinnas.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 31 mars 2023 23:09 Och om nio månader börjar presidentvalskampanjerna i USA:
Divided US support shows time is not on Ukraine’s side
Här är en liknande artikel av samma skribent från förra året:
Will American support for Ukraine last?

Budskapet är alltså identiskt, men argumenten har bytts ut:
Bruce Stokes skrev:People like to back winners. If the anticipated Russian spring offensive looks successful or the counterpart Ukrainian offensive is uninspiring, expect louder US voices calling for a negotiated settlement. The warning signs are already here.
Efter Gerasimovs misslyckade offensiv verkar det återigen behövas nya argument. Jag citerar en känd stormästare i schack:
Garry Kasparov skrev:After a year of Russia's total war on Ukraine, we still see articles and statements from western analysts & officials who were wrong about everything. Why are they still being published, or in decision-making positions? Why not replace them with people who were right?
Jag minns också att en viss skribent hade helt fel om Meloni. Lyssna bara på hennes senaste passionerade tal!

Munitions, anti-tank rockets in next $2.6 bln US pledge for Ukraine -sources
Reuters skrev:A new $2.6 billion U.S. military aid package that could include air surveillance radars, anti-tank rockets and fuel trucks for Ukraine's fight against Russia is expected to be announced as soon as Monday, three U.S. officials said on Friday.

[...]

Also slated for inclusion were precision aerial munitions, bridging equipment Ukraine would use to assault Russian positions, recovery vehicles to help disabled heavy equipment like tanks and additional rounds for NASAMS air defenses that the U.S. and allies have given to Kyiv.
I verkligheten gör tiden Ukraina starkare och Ryssland svagare. Snart blir det Leopard 2 mot T-54!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 01 april 2023 4:33
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 31 mars 2023 23:09 Och om nio månader börjar presidentvalskampanjerna i USA:
Divided US support shows time is not on Ukraine’s side
Här är en liknande artikel av samma skribent från förra året:
Will American support for Ukraine last?

Budskapet är alltså identiskt, men argumenten har bytts ut:
Bruce Stokes skrev:People like to back winners. If the anticipated Russian spring offensive looks successful or the counterpart Ukrainian offensive is uninspiring, expect louder US voices calling for a negotiated settlement. The warning signs are already here.
Efter Gerasimovs misslyckade offensiv verkar det återigen behövas nya argument. Jag citerar en känd stormästare i schack:
Garry Kasparov skrev:After a year of Russia's total war on Ukraine, we still see articles and statements from western analysts & officials who were wrong about everything. Why are they still being published, or in decision-making positions? Why not replace them with people who were right?
Jag minns också att en viss skribent hade helt fel om Meloni. Lyssna bara på hennes senaste passionerade tal!

Munitions, anti-tank rockets in next $2.6 bln US pledge for Ukraine -sources.
Reuters skrev:A new $2.6 billion U.S. military aid package that could include air surveillance radars, anti-tank rockets and fuel trucks for Ukraine's fight against Russia is expected to be announced as soon as Monday, three U.S. officials said on Friday.

[...]

Also slated for inclusion were precision aerial munitions, bridging equipment Ukraine would use to assault Russian positions, recovery vehicles to help disabled heavy equipment like tanks and additional rounds for NASAMS air defenses that the U.S. and allies have given to Kyiv.
I verkligheten gör tiden Ukraina starkare och Ryssland svagare. Snart blir det Leopard 2 mot T-54!
Ja, Enceladus-kollektivets ryggmärgsreaktion ovan var väl väntad. Men kollektivet ska få ett gott råd - sitt inte uppe på nätterna och skriv. Kvaliteten på inläggen blir avsevärt högre då. Enceladus-kollektivet klarar inte ens av att analysera Bruce Stokes senaste inlägg utan viftar bara undan de högst relevanta påpekandena däri med svammel om "budskap" och citerar återigen Garri Kasparovs tanketomma smörja. Behöver man "argument" får man allt leta efter någonting annat. Det där är ett utpräglat konspirationsteoretiskt tänkande som man annars mest finner hos högerextremister. Man letar efter "budskap" eller underliggande "agendor" och tolkar in sina egna fördomar i de texter man läser. Lite citatförfalskning - något som Enceladus-kollektivet gärna ägnar sig åt - skadar inte heller. Vi citerar Bruce Stokes slutkläm istället:
Public opinion is notoriously fickle. If Kyiv appears to be winning the war by midyear, when the Biden administration will need to turn to Congress again for funds for Ukraine, a majority of the public is likely to be supportive and enough Republicans will go along to approve a new tranche of support.

But if the war looks like a losing bet, or at best a frozen conflict, trends over the last year suggest Americans’ desire for a negotiated settlement is likely to grow. Time is not on the side of Ukraine or transatlantic solidarity.
Som jag skrev tidigare
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 12 februari 2023 22:31 USA:s och Natos stöd till Ukraina bygger egentligen på en enda mans välvilja och ledarskap - president Joe Biden (på samma sätt som president Zelenskys ledarskap har varit oumbärligt för Ukraina). Ni kan ju själva försöka föreställa er hur läget hade varit om Donald Trump hade varit president. Eller hur det blir om han blir omvald 2024.
Att presidentvalskampanjen i USA börjar om nio månader, och vad som ligger i potten då, liksom strömningarna inom det republikanska partiet kan inte resoneras bort - hur mycket man än citerar Garri Kasparov och hans väderkvarnar. Om kriget fortfarande pågår då kommer det at bli besvärligt, för att uttrycka sig försiktigt. Just nu har vi ex.vis ett budgetkrig i Kongressen.

"I verkligheten" framhåller både president Zelenskyj och andra ukrainska källor att det militära stödet anländer alltför långsamt och inte i tillräcklig utsträckning. Om Ukraina ska kunna vinna alla tre krigen måste stödet öka ganska snart och i mycket större omfattning, som Brian Morra säger. Vill man ha fler argument för det kan man läsa den här artikeln i Washington Post, skriven av två ministrar under presidenterna George Bush jr. och Barack Obama, Condoleezza Rice och Robert M. Gates:
Time is not on Ukraine’s side
Egentligen är detta inte mycket annorlunda än vad den österrikiske analytikern Gustav Gresser skrev tidigare: viewtopic.php?p=411673#p411673
Det är en sak att lova olika saker i olika paket - en annat sak att faktiskt leverera hårdvara på marken. Det är det som behöver göras bättre och måste göras bättre.

Enceladus-kollektivets "minne" (eller vad man ska kalla det) är påfallande selektivt. Meloni är en utpräglad opportunist, men ganska smart. Eftersom hon är en demokratiskt vald ledare och inte på långa vägar har Italien i samma grepp som Viktor Orban har Ungern, har hon aktat sig för att falla i samma fälla som Orban, åtminstone så länge USA:s president inte heter Donald Trump - hennes stora idol. I längden har naturligtvis folkvalda politiker svårt att hålla emot en folkopinion. Det är som Bruce Stokes säger "public opinion is notoriously fickle". Där har diktaturen ett övertag, dessvärre. Därför måste demokratierna vara snabbare på fötterna.

Passionerade tal? Struntprat! Alla italienare håller passionerade tal. Italien är en teaternation. Att se eller höra en politiker producera varmluft är ointressant. Det enda som är intressant är hårdvara på marken.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 01 april 2023 22:30 Ukraina beställer 100 pansarfordon från Polen
Expressen skrev:Ukraina har beställt 100 pansarfordon av typen Rosomak som tillverkas i Polen på licens från Finland, meddelar Polens premiärminister.

[...]

Ordern kommer att finansieras genom medel som Polen har fått från EU och pengar som Ukraina fått från USA, enligt premiärministern.
Klockan tickar, men inte för Ukraina, utan den som behöver plocka fram sovjetiska stridsvagnar.
Rosomak? Det är ju Patrias AMV, i Sverige känd som pansarterrängbil 360
Bild

Och hur lång leveranstid är det på dem då? Det är exakt det här problemet som besvärar Ukraina - mycket av stödet avser utrustning som måste nytillverkas - med åtföljande leveranstider.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 31 mars 2023 22:30 Man jag ju undra vilken europeisk nation det var som sänt "another air defense system to Ukraine, but it didn’t work and they “had to change it again and again". Och framför allt det faktum att presidenten nämner detta i samma andetag som Patriot får i alla fall mig att börja tänka i banor om det här var fråga om fransk-italienska Aster 30 SAMP/T (Mamba)??
Lyckligtvis har Sverige redan tänkt på detta:
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 15 juli 2022 8:12 Bidragande till de övriga nordiska ländernas val har nog varit att de saknar egen flygplansindustri. När det gäller sådant Sverige inte kan tillverka själv är det amerkanskt som gäller. Upphandlingen av nytt luftvärnssystem var ju ex.vis ett rent spel för gallerierna. Det var aldrig fråga om att på allvar överväga Aster-SAMP/T-systemet, utan det skulle bli Patriot!
Ukraine Confirms JDAM Precision Bombs Are Now Being Used In Combat
The War Zone skrev:The Ukrainian Air Force has confirmed that it’s now using the U.S.-supplied Joint Direct Attack Munition, or JDAM, air-launched precision-guided weapon against Russian forces in the country. The announcement follows confirmation from U.S. officials that the long-range JDAM-ER version of the weapon had been supplied to Ukraine, providing the ability to hit targets up to 45 miles away with considerable destructive power, the implications of which The War Zone has previously explored in detail.

“We use JDAM bombs,” Yuriy Ignat, the spokesman for the Air Force Command of the Ukrainian Armed Forces, told Ukrainian television today. “These are Western-style bombs with which our air force successfully strikes important targets. These bombs are slightly less powerful, but extremely accurate. I would like to have more such bombs for success at the front,” Ignat added.
Här är ett annat amerikanskt vapensystem som fungerar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 02 april 2023 8:01
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 31 mars 2023 22:30 Man jag ju undra vilken europeisk nation det var som sänt "another air defense system to Ukraine, but it didn’t work and they “had to change it again and again". Och framför allt det faktum att presidenten nämner detta i samma andetag som Patriot får i alla fall mig att börja tänka i banor om det här var fråga om fransk-italienska Aster 30 SAMP/T (Mamba)??
Lyckligtvis har Sverige redan tänkt på detta:
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 15 juli 2022 8:12 Bidragande till de övriga nordiska ländernas val har nog varit att de saknar egen flygplansindustri. När det gäller sådant Sverige inte kan tillverka själv är det amerkanskt som gäller. Upphandlingen av nytt luftvärnssystem var ju ex.vis ett rent spel för gallerierna. Det var aldrig fråga om att på allvar överväga Aster-SAMP/T-systemet, utan det skulle bli Patriot!
Äh, det där var ju bara mina spekulationer! Sedan när har Enceladus-kollektivet tillmätt mina åsikter något värde? Mera sannolikt är att president Zelenskyj avsåg något av de många äldre LV-system som donerats till Ukraina, även om han försiktigtvis inte nämnde givarlandet. Det finns i dagsläget inga uppgifter som talar för att Aster 30 SAMP/T skulle fungera sämre än Patriot.

Det finns öth. mycket få uppgifter om hur överförandet av ett SAMP/T-batteri fortlöper. Den här artikeln, från en ukrainska källa och daterad 5/2, handlar om att LV-personal från Ukraina rest utomlands (Italien eller Frankrike) för utbildning:
Future SAMP/T operators of the Armed Forces of Ukraine left for training

Det senaste är ett uttalande från Frankrikes försvarsminister Sebastien Lecornu, daterat 28/3:
https://www.agenzianova.com/en/news/ukr ... -of-euros/
Agenzia Nova skrev:The anti-aircraft defense system Samp-T developed by France e Italy which will be sent to Ukraine has "a value of several hundred million euros". The French Defense Minister said, Sebastien Lecornu, in an interview given to the newspaper "Le Figaro" together with the Minister of Economy Bruno Le Maire. Lecornu explained that the system will be supplied to Kiev "soon" and will be useful and guarantee the "protection of the battlefield" and the "civilian population".
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 02 april 2023 9:47, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 02 april 2023 8:01 Ukraine Confirms JDAM Precision Bombs Are Now Being Used In Combat
The War Zone skrev:The Ukrainian Air Force has confirmed that it’s now using the U.S.-supplied Joint Direct Attack Munition, or JDAM, air-launched precision-guided weapon against Russian forces in the country. The announcement follows confirmation from U.S. officials that the long-range JDAM-ER version of the weapon had been supplied to Ukraine, providing the ability to hit targets up to 45 miles away with considerable destructive power, the implications of which The War Zone has previously explored in detail.

“We use JDAM bombs,” Yuriy Ignat, the spokesman for the Air Force Command of the Ukrainian Armed Forces, told Ukrainian television today. “These are Western-style bombs with which our air force successfully strikes important targets. These bombs are slightly less powerful, but extremely accurate. I would like to have more such bombs for success at the front,” Ignat added.
Här är ett annat amerikanskt vapensystem som fungerar.
Det är väl ingen som har ifrågasatt om de amerikanska glidflygbomberna fungerar eller ej. Själv har jag ju mest skrivit om GBU-39 (även kallad SDB I), som har störst räckvidd och dessutom är vapenbäraren i raketbomben GLSDB.

At JDAM-ER redan finns i Ukraina var väl ingen direkt nyhet, eller hur? viewtopic.php?p=412187#p412187
Däremot har förmodlgen USA en begränsad mängd ER-kit att ta av, eftersom detta är ett vapensystem som inte är förbandssatt i USAs försvarsmakt.

Den ovingade JDAM-varianten ( (JDAM GBU- 31/32/38) är nog Ukrainas flygvapen inte så villigt att använda, eftersom dess begränsade räckvidd utsätter det vapenbärande flygplanet för större risker. Sedan har vi - återigen - problemet med att anpassa vapensystemet till något av Ukrainas gamla sovjetiska flygplantyper, varav jag anser MiG-29 vara den troligaste kandidaten. Det måste ju bli fråga om någon quick-and-dirty-lösning, möjligen kan man programmera JDAM-ER-bombernas navigationssystem på marken, innan flygplanet lyfter mot sitt uppdrag.

Det kryptiska uttalandet "These bombs are slightly less powerful" tyder på att det är fråga om den minsta varianten, en JDAM-ER (GBU-38), med en totalvikt på 253 kg. (uppgift från US Air Force).

Det är den varianten som ursprungligen utvecklades för Australiens flygvapen:
Bild
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 02 april 2023 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Brittiska underrättelsekällor gör gällande att alkoholen har betydande andel i de ryska förlusterna:
https://twitter.com/DefenceHQ/status/16 ... 1430901760

Även det högre befälet ser ut att ha tittat väl djupt i vodkaflaskan:

Bild
Speciellt han till höger i bilden.
UK Ministry of Defence skrev:However, with heavy drinking pervasive across much of Russian society, it has long been seen as a tacitly accepted part of military life, even on combat operations.
En sort militär teknik, det med.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En artikel i The Warzone berättar om överförandet av, i detta fallet, polska MiG-29 till Ukraina.
Ukraine Situation Report: Polish MiG-29s Delivered

Tydligen är det inte aktuellt med fler flygplan än 14 st. från Polen.

Artikeln refererar också en intervju med den ukrainske flygvapenöversten Volodymyr Logachov i den ukrainska försvarsdepartementets nyhetsbyrå АрміяInform (Armyinform): "De bästa ukrainska piloterna dör vid rodren för sovjetiska MiGs och SUshoks och väntar på F-16"

Överste Logachov förklarar det ukrainska flygvapnets synnerligen utsatta läge: (texten är förstås maskinöversatt - det får man stå ut med)
När allt kommer omkring dör de bästa piloterna... På sovjetiska plan som släpar efter i prestanda och är på gränsen för sina förmågor när det gäller fysiskt slitage...

[... ]

— Vi betraktar F-16 multipurpose fighters, som vi försöker skaffa, i första hand som en stridsplattform från vilken ett stort utbud av vapen kan användas. Det viktigaste är att det kommer att tillåta oss att rädda livet på våra piloter och skydda befolkningen i Ukraina från flygterrorism, eftersom ryssarna attackerar oss med missiler av olika slag. Dessutom kommer F-16 att tillåta oss att effektivt stödja markförsvarsstyrkornas agerande tack vare högprecisionsvapen, använda missiler mot ytmål, säkerställa sjöfarten, särskilt spannmålsavtalet, eftersom våra fartyg också terroriseras av ryska flygplan .

Vi har tagit till himlen, restaurerat, reparerat alla våra plan, våra piloter arbetar övertid, men det är omöjligt att hoppa över huvudet. Det är värt att erkänna att vår flygplansflotta inte tillåter effektiva stridsoperationer. Alla våra attackflygplan, stridsflygplan och bombplan ger bara en möjlighet att hålla tillbaka fienden vid vissa punkter. Ja, och under förutsättning att vi agerar i ett komplex med luftvärn. För att uppnå jämlikhet, så att vi äntligen kan gå vidare till avockupationen av territorierna, är det nödvändigt att skaffa, milt uttryckt, något annorlunda kapacitet.

Ryssland använder cirka fyrtio flygfält för att attackera Ukraina. Det finns mer än 700 utrustningar - flygplan och helikoptrar. Bara vad gäller siffror är denna grupp fler än oss fler än fem gånger. När det gäller tekniska möjligheter är skillnaden ännu mer slående. Deras plan, som Su-34 och Su-35, har genomgått en djup modernisering. De vi har är utvecklingen av 70- och 80-talen.

— Vi behöver kritiskt utrustning som kan motverka ryssarna. Jag ska försöka förklara mer i detalj. Huvudindikatorn för effektiv drift av ett stridsflygplan är förstörelsen av luftmål. För att säkerställa effektiviteten av detta arbete behövs två huvudkomponenter - en radarstation som kan se ett visst avstånd och ett flygplansmedel för nederlag, det vill säga en luft-till-luft-missil. Enligt dessa grundläggande kriterier har fienden tyvärr en betydande fördel. Deras radarstationer ser många gånger längre än våra. När det gäller luftvapen, om vi talar om den viktigaste ryska R-77-missilen, är dess flygräckvidd dubbelt så stor som våra vapen. Det vill säga, utifrån dessa grundläggande egenskaper kan vi inte få fullständig dominans i luften.

Dessutom har de nya R-37-missiler, vars räckvidd kan nå upp till tvåhundra kilometer mot luftmål. Ärligt talat kan vi inte motsätta oss dem alls. Vi har helt enkelt inte tid att se uppskjutningen av raketen och varnar våra besättningar om dessa uppskjutningar.

Ytterligare en punkt gäller radarmissiler: om de är halvaktiva i vårt land är de aktiva i dem. Detta innebär att vår pilot, efter lanseringen, måste fortsätta flygningen och belysa fiendens luftmål med radarn. Ryska piloter utför uppskjutningar från mycket längre räckvidd enligt "skjut och glöm"-principen. Efter att ha fångat målet riktar den aktiva målsökande stridsspetsen missilen mot den, medan flygplanet lämnar stridsbanan och lugnt flyger hem utan att gå in i vårt luftförsvarssystems påverkanszon. Det vill säga att våra piloter måste ta mångdubbelt fler risker.

Naturligtvis letar vi efter olika taktiker, men läget är ganska spänt. Fienden är långt ifrån dum, experimenterar ständigt med taktiken att använda vapen, försöker locka in oss i märkliga fällor, jagar våra attackgrupper. De har ett radardetekteringsflygplan med lång räckvidd som kan se nästan hela Ukraina, alla våra patchar. Detta förbättrar stridshanteringen avsevärt.

Utan F-16 och en tillräcklig mängd långdistansluftvärn har vi inget sätt att få tag i dem eller köra iväg dem. F-16 kommer att kunna förstöra luftmål utan att gå in i fiendens markluftförsvarszon.
Det är ungefär vad jag har sagt tidigare:
  • MiG-29 är det ukrainska flygvapnets bästa plantyp, men ändå kraftigt föråldrad, med underlägsna prestanda jämför med vad de ryska banditernas VKS (ryska flygvapnet) disponerar
  • MiG-29 kan, med något undantag inte beväpnas med moderna Nato-vapen, utan Ukraina är hänvisade äldre sovjetiska vapentyper, underlägsna de som VKS har
Överste Logachov nämner de ytterst kompetenta ryska jaktmissilerna Vympel R-37 och R-77, som jag skrev om här: viewtopic.php?p=411070#p411070

Det intressanta är att USA inte har någon motsvarighet till dessa ryska missiler förbandssatta, utan endast på utvecklingsstadiet, något som jag skrev om här: viewtopic.php?p=412201#p412201

Som överste Logachov säger, de bästa ukrainska piloterna stupar och Ukraina förlorar sin mest dyrbara militära resurs. Ukrainas allierade kan ersätta vapensystem, men inte personal!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tilläggas kan att den europeiska jaktmissilen MBDA Meteor, som även ingår i beväpningen för JAS 39 Gripen
Bild
MBDA Meteor

uppges, med 200 km totalt, ha bättre räckvidd än USA:s bästa jaktmissil AIM-120D AMRAAM.

Eftersom AIM-120D AMRAAM har sämre räckvidd än inte bara vad ryssarna (i form av Vympel R-37), utan även den kinesiska kommunistdiktaturen disponerar (i form av missilen PL-15): Air-to-air warfare: speed kills
International Institute for Strageic Studies skrev:The MBDA Meteor remains arguably the most capable AAM currently in service on Western combat aircraft. Unlike the solid-propellant motor used by the AIM-120, Meteor uses a rocket-ramjet combination. Developed to meet the United Kingdom Royal Air Force’s Staff Requirement (Air) 1239, resulting from threat analysis at the end of the 1980s and early 1990s, the missile was designed to counter the anticipated rocket/ramjet development of the R-77, the Izdeliye (Item) 180-PD, and probably the potential development of an active radar-guided version of the R-27, the R-27EM. In the end, neither the Izdeliye 180-PD nor the R-27EM entered service with Russia, as defence research and development funding evaporated during the 1990s. 1990s-era Chinese AAMs would not have been design drivers for either US or European projects, because Beijing lacked a credible nationally developed capability. Only with the emergence of the PL-12A (CH-AA-7a), an active radar guided AAM that entered service with the PLAAF around 2005, did China begin to field a modern medium-range AAM developed by its own industry. Even with the PL-12A, the Chinese guided-weapons sector relied on key subsystems being provided by Russia, such as the seeker design. In kinematic performance the PL-12 was outclassed by the Meteor and by later models of the AIM-120 family.

However, the PL-12 turned out to be the start rather than the culmination of a period of rapid and sustained progress for China’s air-to-air weapons sector. The PL-15 poses a greater performance challenge not only in terms of range, but also of speed regarding the AIM-120D3 (the latest model of the AMRAAM) and the Meteor.

The Meteor’s ramjet sustainer keeps the missile powered potentially throughout its flight, including in the terminal phase of engaging a target aircraft. Solid propellant missiles, by comparison, burn out after only a short period, but their burn-out speed can be significantly higher than that of a missile using a ramjet sustainer. The fly-out speed of the Meteor is likely between Mach 3–3.5, whereas at burn out the PL-15 is likely travelling in excess of Mach 5. The AIM-120D3 range extension is provided by trajectory shaping rather than by any solid motor modification. While this will give the missile a greater maximum range, the amount of energy it has when it reaches the target also remains important.

har detta givetvis inte lämnat USA någon ro, utan tillverkaren Raytheon försöker förbättra misselens räckvidd, i form av version AIM-120D3.
Raytheon Fires First AIM-120D3 Missile, Seeking Big Range Boost

Tills vidare är MBDA Meteor det bästa Nato-länderna har, och utklassar möjligen ryska Vympel R-77, men inte Vympel R-37 (båda nämns av överste Logachov ovan). Ryssarna kanske har nått maximum med vad de kan åstadkomma, men det har inte den kinesiska kommunistdiktaturen! Det illustreras väl ganska väl av detta: Xi’s visit to Moscow exposed Russia’s weakness

Bild
Vympel R-37
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 04 april 2023 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Som jag skrivit tidigare är de bästa jaktmissiler Ukrainas flygvapen har tillgång till de gamla sovjetiska Vympel R-27. Missilen finns i ett flertal utförande, varav Ukraina troligen disponerar R-27R, som har semi-aktiv radarmålsökare (det avfyrande ukrainska planet måste "belysa" målet med sin egen radar för att missilen ska kunna hitta det) och R-27T, som har värmemålsökare. Även versionerna R-27ER och R-27ET, med förlängd räckvidd finns troligen hos Ukraina, men räckvidden blir ändå inte mycket bättre än drygt 100 km.

Bild
R-27(E)R underst, därefter R-27(E)T

Efter Sovjetunionens fall utvecklade ryssarna R-27-or med aktiv radarmålsökare (dvs. missilen har en egen radar vilket gör den till en sk. fire-and-forget), men dessa versioner har Ukraina inte tillgång till. Den bristande räckvidden, liksom de mindre effektiva målsökarna i dessa gamla versioner gör Ukrainas flygvapen avsevärt svagare, på det sätt överste Logachov beskriver ovan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

Denmark and Norway to hand over 8,000 artillery shells to Ukraine
Militarnyi skrev:Denmark and Norway have agreed on the joint supply of artillery shells to the Armed Forces of Ukraine, the Ministry of Defense of Denmark reported on Monday, April 3.

[...]

As noted, the agreement between the two countries provides for the joint production of ammunition. In Denmark, 155-mm Norwegian artillery shells will be equipped with Danish propellants and detonators in ready-made artillery rounds.

[...]

According to the assessment of the Danish Ministry of Defense, the ammunition, the transfer of which is provided for by the joint agreement, will be able to use the Danish CAESAR. The Danish parliament decided to transfer 19 such self-propelled howitzers to Ukraine at the beginning of the year.
Europeiskt samarbete när det är som bäst.

South Africa Bans Arms Sales to Poland in Support of Russian Interests
BNN Newsroom skrev:The South African government has made the decision to ban the sale of arms to Poland as a means to protect Russian interests. This move follows the recent visit of Russian Foreign Minister Sergei Lavrov to the country for bilateral talks.

According to sources, the South African administration has taken this step to limit the potential supply of the country’s ammunition by Poland to Ukraine amid the ongoing Ukraine-Russia conflict. This move is in line with the African National Congress (ANC) reaffirming their commitment to Russia as a longstanding ally and friend.
Västerländska vapentillverkare kanske behöver se över var i världen de placerar sina investeringar framöver...

Rheinmetall Denel Munition wins big new 155 mm ammunition orders
defenceWeb skrev:Rheinmetall Denel Munition (RDM) has secured two new contracts for its 155 mm Assegai artillery ammunition, worth nearly €60 million or R1.1 billion.

[...]

“We’re very pleased that two customers – including a NATO member state and a non-NATO country – have again placed their trust in our globally proven Assegai indirect fire technology”, said Jan-Patrick Helmsen, managing director of Rheinmetall Denel Munition. “As a systems maker, we work constantly to improve our cutting-edge technologies so that we can provide our customers’ soldiers with the very best, most reliable solutions possible.”
Hur tänkte Sydafrika finansiera underhållet av sin åldrande energiinfrastruktur? Nu befinner sig landet i ett nationellt kristillstånd på grund av elproblem...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 04 april 2023 18:43 Hur tänkte Sydafrika finansiera underhållet av sin åldrande energiinfrastruktur? Nu befinner sig landet i ett nationellt kristillstånd på grund av elproblem...
Enkelt. Den kinesiska kommunistdiktaturen ska hjälpa till, tror man. ANC har samarbetat med Kinas kommunistiska parti sedan 1960-talet, och har också en informell allians med Sydafrikas kommunistiska parti. Det skulle inte förvåna mig om Sydafrika snart lämna Romstadgan och ICC. Sedan är det fritt fram för Putin.

Afrika är en råvarurik kontinent, med mycket resurser som Kina vill åt. Kina och Ryssland försöker dela upp Afrika mellan sig, och med tanke på att så många afrikanska länder styrs av korrumperade skurkar finns det många inkörsportar. Ryssland använder Wagner-gruppen som kofot, medan KIna kör med lite mer sofistikerade metoder, ungefär som "Den nya sidenvägen".
Hufvudstadsbladet, skrev:Det är inget sammanträffande att många av de stora mottagarländerna i BRI är icke-demokratier, förklarar professor Steve Tsang, som leder Kinainstitutet vid SOAS-universitetet i London.

Ett annat mål med det hela är nämligen att göra världen säkrare för auktoritära stater, säger han.
I Pekings vision ska sådana länder kunna utvecklas utan att behöva be om ursäkt eller hotas med sanktioner. I sitt tal på kommunistpartiets kongress 2017 erbjöd Xi Jinping den kinesiska modellen av socialism som en "ny möjlighet för andra länder som vill skynda på sin utveckling samtidigt som de vaktar sin självständighet".

En värld där den liberala demokratin har tappat mark – till fördel för auktoritära modeller – är nämligen också en värld där det kinesiska kommunistpartiet sitter säkrare på makten, säger Tsang. Med fler likasinnade blir det lättare att stoppa spridandet av så kallade "färgrevolutioner" eller demokratiuppror som det som nu pågår i Hongkong. [ artikeln skrevs 2019, HongKong har ju Onkel Xi sedermera fixat, min anm. ]

– Det är en mycket långsam process av att nöta ner de normer som ligger till grund för den liberala världsordningen. Och just för att processen går så långsamt är den svår att se, säger Nadège Rolland.
Den kinesiska kommunistdiktaturen erbjuder alltså "den kinesiska modellen av socialism som en ny möjlighet för andra länder som vill skynda på sin utveckling samtidigt som de vaktar sin självständighet".
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 04 april 2023 22:29, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av Enceladus »

Biden Administration Announces Additional Security Assistance for Ukraine
U.S. Department of Defense skrev:Today, the Department of Defense (DoD) announces critical new security assistance for Ukraine. This includes the authorization of a Presidential Drawdown of security assistance with more ammunition for U.S.-provided HIMARS, air defense interceptors, and artillery rounds that Ukraine is using to defend itself, as well as anti-armor systems, small arms, heavy equipment transport vehicles, and maintenance support essential to strengthening Ukraine's defenders on the battlefield valued at up to $500 million.

In addition, we are announcing a significant package of air defense capabilities, as well as artillery and tank ammunition, mortar systems, rockets, and anti-armor systems using $2.1 billion in Ukraine Security Assistance Initiative (USAI) funds.

[...]

The capabilities in this package include:

61 heavy fuel tankers;

[...]

Under USAI, the DoD will provide Ukraine with:

Eight heavy fuel tankers and 105 fuel trailers;
USA storsatsar på att stärka Ukrainas logistiska förmåga. För första gången skickar USA flera typer av utrustning för bränsletransport, och i stora mängder!

Investigators skeptical of yacht’s role in Nord Stream bombing
Washington Post skrev:The German investigation has determined that traces of “military-grade” explosives found on a table inside the boat’s cabin match the batch of explosives used on the pipeline. Several officials doubted that skilled saboteurs would leave such glaring evidence of their guilt behind. They wonder if the explosive traces — collected months after the rented boat was returned to its owners — were meant to falsely lead investigators to the Andromeda as the vessel used in the attack.

[...]

At gatherings of European and NATO policymakers, officials have settled into a rhythm, said one senior European diplomat: “Don’t talk about Nord Stream.” Leaders see little benefit from digging too deeply and finding an uncomfortable answer, the diplomat said, echoing sentiments of several peers in other countries who said they would rather not have to deal with the possibility that Ukraine or allies were involved.
Det är fortfarande oklart vem som ligger bakom sprängningen av Nord Stream. Många uppges inte längre vara intresserade av att få veta.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Militär teknik och Ukrainakriget

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ukraina har under kriget erövrat ett antal ryska minröjningsfordon av typen UR-77 Meteorit.
Bild

Ett sådant här explosivt minröjningssystem bygger på att man med en raket skjuter iväg en sk. minröjningsorm, sprängmedel i form av en lång slang. När denna lagt sig på marken detoneras "ormen" och ev. landminor inom ett begränsat i anslutning till "ormen" förstörs, så att en korridor genom ett minfält skapas. Det här är egentligen ett defensivt vapen, men i Syrien lärde sig ryssarna att man kan använda det offensivt för att spränga sönder både det ena och det andra (hela gator i bebyggelse, ex.vis - helt i enlighet med hur ryssarna för krig). Nu får ryssarna smaka på sin egen medicin.

Den amerikanska motsvarigheten kallas M58 MICLIC, och Ukraina disponerar också ett antal sådana system. Det kan monteras både på en fordonsdragen trailer,
Bild

men också på ingenjörs- och minröjningsfordonet M1150 (byggt på ett M1 Abrams-chassi).
Bild

Som synes har M1150 även utrustning för mekanisk minröjning, vilket UR-77 inte verkar ha. Men ryssarna gillar ju när det smäller ordentligt (och då gäller det att ha några rejäla klunkar vodka under västen). För smäller gör det.

Detta videoklipp visar hur det ser ut när M1150 lägger ut och detonerar M58 MICLIC


Sveriges försvarsmakt har en motsvarighet till M1150 i Ingenjörbandvagn 120, den senare byggd på ett Leopard 2-chassi.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar