Små,problem för pendeltåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3096
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Små,problem för pendeltåg
Tittar man på sl.se och trafikläget så rapporteras ”inga större störningar” för pendeltågen.
Klickar man på pendeltåg så står att
Linje 40,41,43,48 har färre avgångar och ändringar på grund av personalbrist
Linje 42,44 är inställda på grund av personalbrist.
Vad avgör vad som är större störning ?
Klickar man på pendeltåg så står att
Linje 40,41,43,48 har färre avgångar och ändringar på grund av personalbrist
Linje 42,44 är inställda på grund av personalbrist.
Vad avgör vad som är större störning ?
Re: Små,problem för pendeltåg
Hur stor avvikelsen är från den planerade trafiken.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 25 mars 2023 4:33 Tittar man på sl.se och trafikläget så rapporteras ”inga större störningar” för pendeltågen.
Klickar man på pendeltåg så står att
Linje 40,41,43,48 har färre avgångar och ändringar på grund av personalbrist
Linje 42,44 är inställda på grund av personalbrist.
Vad avgör vad som är större störning ?
Pendeltågens trafik är nu omplanerad, så det är om det blir stora avvikelser från den nya tidtabellen som det är en större störning.
Re: Små,problem för pendeltåg
Nederlaget: Normala avgångar skjuts upp – igen
Är "det nya normala" här för att stanna?Sveriges Radio skrev:Den nya prognosen säger att reduceringen håller i sig till åtminstone 3 april.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Små,problem för pendeltåg
Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.Enceladus skrev: ↑lördag 25 mars 2023 9:31 Nederlaget: Normala avgångar skjuts upp – igen
Är "det nya normala" här för att stanna?Sveriges Radio skrev:Den nya prognosen säger att reduceringen håller i sig till åtminstone 3 april.
Re: Små,problem för pendeltåg
Det senaste jag hörde från några pendelkollegor var att MTR sökte ett tjugotal färdigutbildade förare. Inga ansökningar kom in. Och varje vecka slutar fler, underbart!Hechtwagen skrev: ↑lördag 25 mars 2023 11:55 Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Små,problem för pendeltåg
De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Re: Små,problem för pendeltåg
Det är fortfarande nästan ett år som krävs för att bli färdigutbildad lokförare. Sen är ju inte lön allt.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Små,problem för pendeltåg
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Att låta pendeltågens problem smitta av sig på tunnelbanan är väl iofs det sista de vill vara med om! Tunnelbanan mår bäst av att vara en ganska avskild verksamhet. Och operatören har väl inget att vinna på en sådan kannibalisering inom den egna personalen, det är billigare för koncernen att rekrytera en lokförare från gatan än att dels omgrundutbilda en tunneltågförare till lokförare och dels rekrytera en ny tunneltågförare…
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Små,problem för pendeltåg
Absolut, men det är bättre på pendeln än i tunnelbanan, det lär inte vara några förare som söker sig till tuben från pendeln.Joakim W skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 11:35Det är fortfarande nästan ett år som krävs för att bli färdigutbildad lokförare. Sen är ju inte lön allt.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Re: Små,problem för pendeltåg
MTR internutbildar redan ett gäng tunnelbaneförare till att bli lokförare. Har pratat med en som går utbildningen och där var tydligen pengarna allt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Små,problem för pendeltåg
Ja pengar har traditionellt inom SS/SL funkat för att locka ock pocka, och inte bara där.
Samma person som klagar högt och ljudligt över att det finns tjänster med bara 29 minuter lunchrast vilket äventyrar hälsan ber att få enbart dessa tjänstr när han får reda på att man får 150 kr per pass extra om det har 29-minutersrast.
-
- Inlägg: 248
- Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Små,problem för pendeltåg
Nåja, det finns flera stycken som kom från tuben och utbildade sig på pendeln, men ganska snabbt valde att gå tillbaka till tuben pga kaoset på pendeltågen, och detta alltså en bra stund innan nuvarande läge .Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 14:55Absolut, men det är bättre på pendeln än i tunnelbanan, det lär inte vara några förare som söker sig till tuben från pendeln.Joakim W skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 11:35Det är fortfarande nästan ett år som krävs för att bli färdigutbildad lokförare. Sen är ju inte lön allt.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 11:28 De borde väl kunna ragga dit lite tunneltågförare som de internutbildar? De skulle få mycket högre lön och ett mycket bättre jobb.
Senast redigerad av bjorn.lovdahl den torsdag 30 mars 2023 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
/Björn
http://www.bussbjornen.se
http://www.bussbjornen.se
Re: Små,problem för pendeltåg
Jag skulle nog säga "MTR internutbildar ett gäng tunnelbaneförare till att bli pendeltågsförare". Internutbildningen är undermålig och de som går den blir inte särskilt eftertraktade på arbetsmarknaden utanför MTR.
Men vill man enbart köra pendel eller dylikt så är det ju en bra utbildning, antar jag.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Små,problem för pendeltåg
Har svårt att tro att utbildningem är undermålig eller att just dessa lokförare skulle vara mimdre eftertraktade än andra lokförare på arbetsmarknaden, de har ju samma rosa lokförarbevis som alla andra nybakade YH-elever.Krille400 skrev: ↑torsdag 30 mars 2023 13:40Jag skulle nog säga "MTR internutbildar ett gäng tunnelbaneförare till att bli pendeltågsförare". Internutbildningen är undermålig och de som går den blir inte särskilt eftertraktade på arbetsmarknaden utanför MTR.
Men vill man enbart köra pendel eller dylikt så är det ju en bra utbildning, antar jag.
-
- Inlägg: 248
- Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Små,problem för pendeltåg
Det usla är att man döljer vad som är inställt. I tidtabeller på nätet och anslagna på stationerna finns samtliga avgångar som gällt från december. I elektroniska system står endast vad som går. Dessutom med det fåniga systemet att inte visa vilket klockslag utan minuter till avgång, det går alltså inte heller att se om tågen är försenade.
Sofistikerat att dölja både inställelser och förseningar, man hoppas väl på färre klagomål så.
Sofistikerat att dölja både inställelser och förseningar, man hoppas väl på färre klagomål så.
Re: Små,problem för pendeltåg
Ja, nej, vad vet jag, med snart halvtannat decennium som lokförare i ryggen varav några år som körlärare där jag sett tydliga kvalitetsskillnader hos eleverna. Att jag slutade som körlärare berodde just på att jag var trött på att förklara självklarheter som exempelvis varför man ska blända av när man möter ett annat tåg och när man står stilla, för en elev ute på sin tredje LIA. Eller vad sägs om eleven (inte min, tack och lov) som ville tala engelska under säkerhetssamtal med fjärren eftersom eleven inte förstod... Vill minnas att vederbörande åtminstone åkte ut efter det.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 mars 2023 14:32 Har svårt att tro att utbildningem är undermålig eller att just dessa lokförare skulle vara mimdre eftertraktade än andra lokförare på arbetsmarknaden, de har ju samma rosa lokförarbevis som alla andra nybakade YH-elever.
När jag sökte mig bort från pendeln så talade jag med flera bolag där de tydligt menade att internutbildade MTR-elever inte är nämnvärt önskade, jag tar deras ord före vad icke-branschfolk tror.
Lokförarbeviset visar att man har tillräckliga kunskaper i säkerhetsreglementet (TTJ), andra kunskaper som man kan begära att få under förarutbildningen ingår inte. Och lokförarbeviset är blått, inte rosa...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3067
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Små,problem för pendeltåg
Stämmer nog det du skriver, själv lokförare sedan 1999, slutade på pendeln 2007. Vi känner säkert varandra.Krille400 skrev: ↑torsdag 30 mars 2023 19:56Ja, nej, vad vet jag, med snart halvtannat decennium som lokförare i ryggen varav några år som körlärare där jag sett tydliga kvalitetsskillnader hos eleverna. Att jag slutade som körlärare berodde just på att jag var trött på att förklara självklarheter som exempelvis varför man ska blända av när man möter ett annat tåg och när man står stilla, för en elev ute på sin tredje LIA. Eller vad sägs om eleven (inte min, tack och lov) som ville tala engelska under säkerhetssamtal med fjärren eftersom eleven inte förstod... Vill minnas att vederbörande åtminstone åkte ut efter det.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 mars 2023 14:32 Har svårt att tro att utbildningem är undermålig eller att just dessa lokförare skulle vara mimdre eftertraktade än andra lokförare på arbetsmarknaden, de har ju samma rosa lokförarbevis som alla andra nybakade YH-elever.
När jag sökte mig bort från pendeln så talade jag med flera bolag där de tydligt menade att internutbildade MTR-elever inte är nämnvärt önskade, jag tar deras ord före vad icke-branschfolk tror.
Lokförarbeviset visar att man har tillräckliga kunskaper i säkerhetsreglementet (TTJ), andra kunskaper som man kan begära att få under förarutbildningen ingår inte. Och lokförarbeviset är blått, inte rosa...
Talar man med lokförarna som gick utbildningen på 70-talet så ansågs de redan då få en riktigt nedbantad och dålig utbildning, bara en sådan sak som att de inte fick börja med ånglok och sedan el och diesel när de kunde yrket var ju ett tecken så tydligt som något på järnvägens nära förestående upplösning!
Re: Små,problem för pendeltåg
Till slut så kommer ju övriga bolag att ha fullt med lokförare också med tanke på att man massutbildar över hela landet för tillfället och att MTR ska starta tre YH-utbildningar istället för en till hösten. Många av dom som bor i Stockholm kommer att bli tvungna att jobba på pendeltågen. Jag har min LIA på pendeltågen för tillfället och tycker inte det är så hemskt, även utan tågvärd. Grundlönen är på ca 43.300 (efter två år förvisso) och de som har jobbat länge och kommer in i dom bra grupperna jobbar inte särskilt långa dagar.Hechtwagen skrev: ↑lördag 25 mars 2023 11:55 Det är det garanterat för MTR kommer ha kraftig lokförarbrist så långt man kan överskåda framåt, de kommer till och med få värre lokförarbrist än idag när lokförarna slutar och börjar på andra bolag istället. MTR pendeltågen är just nu marknadens i särklass minst attraktiva arbetsgivare för lokförare och då räcker det inte med en grundlön på 42.000 kr för att lösa problemen.
Men visst, många pratar om att byta arbetsgivare.