Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Odd »

Jag noterade idag att det i varje fall är 40 km/h som gäller nu mellan Tce och Ömt. Har man gjort arbeten som föranleder höjningen eller har man bara omvärderat hastighetsbegränsningens storlek?

När allt är klart så blir det väl 50 km/h igen.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: söndag 04 april 2021 9:23
C12C3C3C12 skrev:Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
Ni hade fel. :P

Och vad kallar du de växlarna i tunnelbanan som hade obruten räl i rakspåret, eller hur man nu bäst uttrycker det?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: torsdag 30 mars 2023 23:28
daniel_s skrev: söndag 04 april 2021 9:23
C12C3C3C12 skrev:Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
Ni hade fel. :P

Och vad kallar du de växlarna i tunnelbanan som hade obruten räl i rakspåret, eller hur man nu bäst uttrycker det?
Växlar med obruten korsning.

(Det förekommer också att det är i kurvspåret som rälen är obruten, inte minst i skyddsväxlar.)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: torsdag 30 mars 2023 12:04 Jag noterade idag att det i varje fall är 40 km/h som gäller nu mellan Tce och Ömt. Har man gjort arbeten som föranleder höjningen eller har man bara omvärderat hastighetsbegränsningens storlek?

När allt är klart så blir det väl 50 km/h igen.
Man har gjort arbeten ja, och sth är höjd till 50 på söderspåret (obs att det fortfarande är en nedsättning, tidigare var det obegränsad fart när de f d växlarna passerats) och 40 på norrspåret.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev: fredag 31 mars 2023 8:41
Odd skrev: torsdag 30 mars 2023 12:04 Jag noterade idag att det i varje fall är 40 km/h som gäller nu mellan Tce och Ömt. Har man gjort arbeten som föranleder höjningen eller har man bara omvärderat hastighetsbegränsningens storlek?

När allt är klart så blir det väl 50 km/h igen.
Man har gjort arbeten ja, och sth är höjd till 50 på söderspåret (obs att det fortfarande är en nedsättning, tidigare var det obegränsad fart när de f d växlarna passerats) och 40 på norrspåret.
Det var 50 konstant på norrspåret innan hösten 2020 då axelbrottet/urspårningen skedde och skadorna på banan upptäcktes.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev: söndag 02 april 2023 14:31Det var 50 konstant på norrspåret innan hösten 2020 då axelbrottet/urspårningen skedde och skadorna på banan upptäcktes.
Ja men nu var det ju söderspåret jag uttalade mig om.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av M224 »

Trevligt det var på tiden. Kanske biter lite på tågköerna på morgarna.
Skriv svar