Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
tuc
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av tuc »

Hur kan gröna linjen påverkas om man har problem vid Zinkensdamm ?

https://www.dn.se/sverige/tunnelbanelin ... omavbrott/
Ett strömavbrott på tunnelbanestationen vid Zinkensdamm påverkar gröna linjen under tisdagsmorgonen. Till en början stod linje 17 helt still men den rullar nu igen, med förseningar och inställda avgångar på hela gröna linjen som följd.

Ytterligare ett strömfel inträffade senare vid Mariatorget och under en stund stod hela röda linjen stilla. Även den har börjat rulla igen men dras med oregelbunden trafik och inställda avgångar.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av Fyrgeit »

Ja, det var underligt. Delar banorna ställverk? Jag fick se i appen att det var "stopp på hela röda linjen" när jag rullade från Alby till Liljeholmen utan problem :)
tuc
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av tuc »

Fyrgeit skrev: tisdag 28 mars 2023 9:58 Ja, det var underligt. Delar banorna ställverk? Jag fick se i appen att det var "stopp på hela röda linjen" när jag rullade från Alby till Liljeholmen utan problem :)
Röda linjen har ställverk vid Liljeholmen och Gröna vid Gullmarsplan så det kan det inte bero på.

Likriktarstationerna matas från ett dedicerat högspänningsnät från Ellevio som jag dessutom tror är dubblerat.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av Fyrgeit »

tuc skrev: tisdag 28 mars 2023 11:33
Fyrgeit skrev: tisdag 28 mars 2023 9:58 Ja, det var underligt. Delar banorna ställverk? Jag fick se i appen att det var "stopp på hela röda linjen" när jag rullade från Alby till Liljeholmen utan problem :)
Röda linjen har ställverk vid Liljeholmen och Gröna vid Gullmarsplan så det kan det inte bero på.

Likriktarstationerna matas från ett dedicerat högspänningsnät från Ellevio som jag dessutom tror är dubblerat.
Juste, likriktarstationer menar jag (tror jag).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av Hechtwagen »

Fyrgeit skrev: tisdag 28 mars 2023 9:58 Ja, det var underligt. Delar banorna ställverk? Jag fick se i appen att det var "stopp på hela röda linjen" när jag rullade från Alby till Liljeholmen utan problem :)

På gamla TUC så hade de en panel med en spårplan där bana 1 var röd och bana 2 var grön, kan det vara detta som spökar?
tuc
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av tuc »

Fyrgeit skrev: tisdag 28 mars 2023 18:28
tuc skrev: tisdag 28 mars 2023 11:33
Fyrgeit skrev: tisdag 28 mars 2023 9:58 Ja, det var underligt. Delar banorna ställverk? Jag fick se i appen att det var "stopp på hela röda linjen" när jag rullade från Alby till Liljeholmen utan problem :)
Röda linjen har ställverk vid Liljeholmen och Gröna vid Gullmarsplan så det kan det inte bero på.

Likriktarstationerna matas från ett dedicerat högspänningsnät från Ellevio som jag dessutom tror är dubblerat.
Juste, likriktarstationer menar jag (tror jag).
Likriktarstationerna ligger utspridda efter linjerna, normalt är det 1 till 2 km mellan dom, tidigare var det runt 70 st LS.
Gemensam strömförsörjning har man bara där linjerna delar stationer och spårområde så det är i princip bara mellan Slussen och T-centralen
då det gäller röda och gröna linjen.

viewtopic.php?t=5272
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Strömavbrott Zinkensdamm påverkade gröna linjen ?

Inlägg av gek »

Hechtwagen skrev: tisdag 28 mars 2023 19:10 På gamla TUC så hade de en panel med en spårplan där bana 1 var röd och bana 2 var grön, kan det vara detta som spökar?
Det var nog hos DN det spökade, i deras artikel skrivs om strömavbrott såväl vid Mariatorget och Zinkensdamm samt vid röd och grön linje. Kanske var det avbrott på annan, av DN ej omnämnd, plats längs "gröna linjen"?
/Gunnar Ekeving
Skriv svar