Gustav skrev: ↑onsdag 29 mars 2023 10:36
Några tankar efter att ha läst utredningen:
1. Albano, som flera varit inne på. Märkligt att först noteras omfattande utveckling i närområdet, men inte ett ord sedan om hur detta kan hanteras eller inte inom projektet. Om inte en station kan klämmas in på Roslagsbanan, går det på röda linjen?
Nej,det går inte på Röda linjen, det lutar för mycket.
Roslagsbanan är främst en regional bana för relativt långa resor. Med djupt liggande stationer blir den kanske inte lika attraktiv för kortare resor som Albano - Odenplan till exempel.
Visst hade det kunnat beskrivas i rapporten. Men att lägga till en station vore dels utformningsmässigt svårt, dels antagligen med en negativ nytta med tanke på hur många som får längre restid.
Gustav skrev:2. Bytesstationer. Inte någonstans nämns hur bytesstationer bör utformas, väl högst väsentligt för val av korridor. Om Universitetet och Mörby lämnas orörda lär de som har Tekniska, Stadion och Östermalmstorg som mål byta i Centralen, vilket påverkar restider och trängsel både på tåg och plattform ordentligt. Detta är en stor grupp, många arbetsplatser och mängder av anställda som valt att bo i Norrort pga närheten med Roslagsbanan.
Bytande till Tekniska högskolan åtminstone lär byta vid Universitetet. Men bytande till Östermalmstorg och Ropstensgrenen kommer resa till Roslagsbanans station T-Centralen. Sammantaget avlastas de trånga grönröda plattformarna på T-Centralen.
Bytespunkterna är studerade ganska detaljerat både inom Sverigeförhandlingen och nuvarande projekt, men rapporten kanske inte beskriver allting.
Gustav skrev:Generellt tycker jag mig se ett bakvänt sätt att planera. Först väljs ett färdsätt (Roslagsbanan till Centralen, Gula linjen, Älvsjö-tuben), därefter korridorsval och sist stationsplacering. Frånvarande är analyser om trafikantrörelser och måluppfyllelse, mer än i abstrakta ordalag. Vart ska folk och på vilket sätt underlättar projektets slutlösning det hela?
Vi har redan två sådana projekt igång. Gula linjen, vars slutstation skulle avlasta Arenastaden, men som nu hamnar så långt ifrån att det blir meningslöst. Älvsjötuben bidde också en tumme med sina korta tåg och sin brist på kontakt med Röda linjen (förutom redan från början avsaknad av analys vart folk ska sen vid Fridhemsplan). Låt det inte bli ett nytt sådant projekt!
Nja. Gula linjen Fridhemsplan - Älvsjö är ju ett vansinnigt projekt som aldrig har motiverats. Roslagsbanan till city är betydligt mer utredd och förankrad. Redan åtgärdsvalsstudien från 2014 rekommenderar Roslagsbanan till T-Centralen framför andra alternativ som tunnelbana, spårväg eller buss. Sverigeförhandlingens utredningar visade sedan att sträckningen via Odenplan är bäst både vad gäller restidsnytta och systemeffekter.